Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 9999 ggr
Alexej
0

Flytande penicillin?

Har en jätteskygg katt som nog har fått urinvägsinfektion. Kan omöjligt ge honom tabletter men finns det nån flytande medicin som inte smakar allför illa?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

finns det inte nån långtidsverkande spruta vetten kan ge har jag för mig?

jag fick ju flytande pencilin till min kanin, hon tyckte det var jättegott, men det vet jag ju inte om det hjälper på uV, detta var ju inflamation i ögat pga hornhinneskada,,

kan inte hitta den o inte komma på namnet, den var för männsikor egentligen, men det var vetten som skrev ut,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jourhemmet
0

Min ena stödis fick en antibiotika spruta , den varade i två dagar sen var jag tvungen att få i henne tabletter resterande dagar. Det gick bra med tonfisk

vilda-hilda
0

Vi har fått nån´pasta som man kan kleta ut på tassen. Katten är ju ett renligt djur och vill inte ha sån gegga kvar funkar bra om man kan smeta ut det förståss. Annars har man pasta överallt när dom försöker rista bort den.

Lycka till med Missen

Nalle

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska till vet i övermorgon och diskutera det med honom. Katten är äldre, blev matad i ca 7-8 år och kom dit redan som vuxen. Kvinnan dog och huset blev såld. Nu är han hos mig. Kan absolut inte komma närmare äm typ en halv meter. Han har börjad (igen) kissar överallt, stora mängder. Luktar väldigt illa och var svag blodblandat på en vit tygunderlägg. Äter och dricker bra. att ta med honom till veterinären blir svårt, måste fånga in honom och det blir inte lätt för det finns andra skygga katter med i rummet. Det är inte lätt det här:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vilda-hilda
0

Stackars Kisse och stackars dig som blir den stora Boven när man vill så väl.

Kram

Nalle

martdat
0

Han ser mager ut,,, har han fått gå utan mat länge?lille stackarn, tur han e hoss dig nu,

[DjurArken]
0

Nästan alla urinvägsinflammationer hos katt uppstår utan inblandning av bakterier. Har det odlats ett urinprov på bakterier?

Om inte så brukar de flesta veterinärer inte längre föreskriva antibiotika vid urinvägsproblem hos katt. Jag skulle diskutera behandling med Metacam (som är smärtstillande och inflammationshämmande)och som brukar hjälpa ganska så omgående. Är det en gammal katt så borde kanske även njurfunktionen kollas.

Lycka till!

tuska
0

Är han matglad så tror jag du kan gömma en krossad tablett i gomaten,eller vetremoxin pastan som det är leversmak på.  Har du ingen veterinär som du bara kan ringa till och få ut lite medikamenter, om du talar om att det är till en skyggis. veterinären vill ju ha vikten på honom för att kunna sätta in doseringen rätt

Det finns flytande till barn med banan eller jordgubbsmak men det är ju inte något katter gillar, tror oxå att en katt ska ha starkare med. än småbarn.

det finns även kost som hjälper att lösa upp det grus som sitter i blåsan som oftast är boven till UVI.

persikahallon
0

i USA används en depåspruta med antibiotika till skyggisar, andra svårhanterliga katter, ägare som av nån anledning inte kan medicinera och TNR-projekt. en spruta verkar i 2 veckor. tror inte den används i sverige men den kanske har kommit hit nu, du kan ju fråga. om han behöver en sån lång kur alltså. jag kan inget om antibiotika så det är inga rekommendationer, bara spekulerar lite. Oskyldig

Alexej
0

Kan också tänka mig att det är njurarna som krånglar. Han har magras framförallt på bakdelen. Urinprov är omöjligt om jag inte vrider ut nånting som han har kissat på. Stenar tror jag inte för han kissar mycket.

Problemet är som alltid pengar. Han kommer nog aldrig att omplaceras. Vem vill ha en skygg gammal sliten gubbe med sönderfrusna öron när vi inte ens bli av med kattungar? Vi har kastrerad och vaccinerad honom men någon dyr inläggning för kontroll av njurfunktion osv har vi helt enkelt inte råd till. Men jag vill inte heller tänka på avlivning när han kanske kan få hjälp med medicin. Det är det att urinen luktar så illa. Svårt när man inte vet om en katt ha värk… kanske det räcker med metacam?

#9 Googlade på flytande penicillin för katter. Det finns verkligen inte mycket i Sverige. Och banan -eller hallonsmak är nog inte populär. Fattar inte varför de inte kan anpassar medicin till djuren? Allt med köttsmak tex….

[DjurArken]
0

kan även vara diabetes mht att han även har tappat vikt… om din veterinär har en blodanalysapparat så borde man under sedering kunna ta ett blodprov och i alla falla kolla njurar och glukos (vilket egentligen inte är så värdefullt då stressade katter kan ha ett högt blodsocker utan att ha diabetes). Bättre att i så fall kolla fruktosamin som ger en indikation på blodets glukosvärdet över en längre tid, men det behöver skickas till extern labb om man inte har avvancerade grejer.

Förstår att det kostar pengar som antagligen inte ens finns men obehandlat diabetes eller njurproblem är inget att leka med heller så om möjligheten finns så tycker jag att i alla fall dessa värden borde kollas …

Alexej
0

#11 Ja, lukten kan verkligen tyda på diabetes. Det är nån lukt som jag inte kan ordna in. Plus viktförlusten. Om han är nedsövt borde värden på glukos stämmer när katten inte är stressad?

Måste kolla upp möjligheter. Tycker det känns för jävligt att bara avliva honom utan att ge honom en chans. Fast en framtid som skygg katt med diabetes /och eller njurproblem är inte heller lätt när det finns så många andra katter och jag kan inte styra hans specialfoder då. Hade annars tänkt att han kan bo hos mig som utekatt nästa vår.

[DjurArken]
0

#12 glukos brukar stanna kvar i blodet ett tag och det lär väl inte gå ner förrän katten har kommit hem igen där den känner sig trygg.
Å andra sidan så brukar glukosvärdena hos katter med obehandlat diabetes vara spektakulärt mycket högre än hos katter som enbart är stressade… men för säkerhetens skull är det bäst att mata fruktosamin istället.

Jourhemmet
0

Stackars lilla kisse, vad ömklig han såg ut. Så skönt att han ändå slipper gå ute i kylan Gråter

Josefa
0

Erymax har jag fått till mina kissar. Där ska de bara ha 1/2 ml (kattungar). Inga sura miner eller spott när man ger direkt i munnen. Fast vet inte om det funkar till urinvägar. Har fått det vid kattsnuva/lunginflammation/snorighet.

Jourhemmet
0

Erymax funkar tyvärr inte på en ev. UVI

Josefa
0

Nä det är det jag skriver att jag inte vet om det gör, men omöjligt är det inte. Vetrimoxin funkar ju vid både och Erymax ska verka mot fler bakterier.

Jourhemmet
0

Det finns ett flytande som heter terramycin vet droppar och har körsbärssmak. Ska tydligen smaka ok för katter.

martdat
0

att ta blodprov o kolla njurarnas värden behöver inte vara så dyrt, under tusenlappen var det i allfall med prover o underskning när Baloo blev dålig, Är värdena dåliga å är det ju bra att veta det, svårt med en skyggis men det är inte roligt när de blir riktigt dåliga heller,

IceJossan
0

(Vet inte om du fått tips som funkat än, har inte läst allt)

Krossa tabletten och blanda väl i 1cm mjukost + 2 droppar vatten = en precis lagom kletid röra som fastnar bra runt munnen.

Får du ta i katten kan du kladda kletet runt munnen med fingrar/sked, försöka få in i munnen också. Om det är en liten spottkobra kan du använda en pinne som du tejpar fast en sked i änden på, och kleta kladdet runt munnen på misse!

russin
0

Vetrimoxin är visserligen inte flytande, men väl i pastaform och lätt att blanda i maten - om man inte heter Kosmos för då äter man direkt från sprutanCool. Syster Norpan tyckte däremot det va jätteäckligt (men hon tycker allt som inte är mat i små tuggor är äckligt). Dom fick det som små när dom fick en bakterieinfektion efter vaccineringen.

Fast allt är ju beroende på vilken typ av antibiotika det är och som behövs för kissen.

IceJossan
0

Vetrimoxin används väl inte mot urinvägsinfektion? Det är väl mest Synulox man använder?

Annars är det bra. Jag har haft en jourkattunge som älskade Vetrimoxinpastan. Iofs var han lite speciell… När han skulle avmaskas tryckte jag ut Banminthen på en tallrik, och han slickade i sig så nöjt så.

martdat
0

jag fick vetromoxin när Kajsa hadde uV,

Josefa
0

Jo enligt pappret som finns med medicinen så funkar det vid urinvägsinfektion också.

Kattungar brukar gilla Vetrimoxinsmaken, men de ska ha en så liten dos. Till stora katter behövs en så stor "kladd" så det brukar många kissar tycka är lite äckligt efter några gånger.

IceJossan
0

#23 och #24: Aha. Min veterinär vill inte skriva ut Vetrimoxin för UVI, det krävs ofta något starkare säger han, och har skrivit ut Synulox varje gång (har åkt med en del katthemskatter, därav många att referera till). Men det beror väl på veterinärernas egna erfarenheter antar jag, vilket de helst skriver ut.

martdat
0

#25 det beror på varför de har uv o vilken  bakterie sort som jag fattat det,  men mildare uv kan ju gå över av sig själv med, vad jag läst i allfall, o så är dte ju även på oss människor,

gulliver
0

Vetrimoxin = amoxicillin

Synulox = amoxicillin + clavulansyra. Clavulansyran hindrar att amoxicillinet bryts ner av enzymer som vissa bakterier har.

Om det nu är svårt och stressande för katten att tas till veterinär för undersökning och blodprovstagning så tycker jag att man gott kan göra ett behandlingsförsök med antibiotika. Det som oftast används vid UVI hos katt är ett kinolonantibiotika vid namn Baytril (tabletter).

Idiopatisk cystit (ung = stressblåsa) kan som någon tidigare sagt behandlas med Metacam, dock med stor försiktighet om ej alls hos katt där man kan misstänka nedsatt njurfunktion.

[Anunnaki]
0

Man kan ju googla och dessutom gå in på Fass hemsida och där klicka sig till Djurfass och på så sätt hitta vad som är bra att veta om olika läkemedel. Amoxillin är samma verksamma substans som Vetrimoxin men ges till människor och de tabletterna är mycket starkare.

Hawknestgrove
0

Oj, lille vännen… så ömklig han ser ut. JUst det Terramycin är flytande… OCh normalt sett, så blir han Ok, så brukar just  ärrade katter med lite fysiska defekter få ganska lätt att få hem om de är friska…. Vi fick ju ett par som ville köpa enbart Dante, men  vi ville inte dela på dem…. Dante hade ju halv svans….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[DjurArken]
0

Nu är det ju nästan uppenbart inte någon UVI, katten kissar stora mängder (vilket inte är att vanligt tecken på UVI, då kissar de små mångder och ofta) och den tappar vikt. I samband med att det är en äldre katt så är njursvikt eller diabetes de första sjukdomar man tänker på. UVI kan även vara en komplikation till diabetes då socker i urinen gynnar bakterieväxt.

Jag tycker verkligen att katten behöver undersökas av veterinär så att den får den behandlig den behöver.

Hawknestgrove
0

Människor med diabetes luktar också konstigt  ifall det inte behandlas elelr om de kommer i koma, de kan utsöndra en lukt som påminner om aceton

Alexej
0

Det blev en bra och intressant tråd. Tack för alla svar.

Så typisk, varken i natt eller i dag kissade han fel och det luktar mindre i sovrummet. Plus att han strök sig mot mina ben när det var godistimme sedan på kvällen. Jag har blivit rädd för angrepp av katter mot mina ben sedan en katt hoppade på mig så det kändes lite konstigt. Men jag böjde mig ner och klappade honom lätt. fast då försvann hanunder sängen igen.

Ska höra vad veten säger imorn.

Hawknestgrove
0

Tänk om det vänder………hoppas……

Alexej
0

Nu har jag varit med honom hos veterinären. Allt var bra. Njurar, levern, ingen diabetes. Men någon form av urininfektion. Veterinären gör en odling. Besked i morn kväll. Han har feber och är uttorkad och urinen var mörk koncentrerad och luktade inte bra. Samtidigt fick han sina tänder skrapade. Fanns inte många kvar…

Undersökningen gick på 1400 kr.

Så skönt att det inte var nåt allvarligt. Nu måste han bara bli tam sedan hoppas jag att han få ett eget hem.

[DjurArken]
0

skönt att det inte är diabetes eller njurproblem! :)

sagan
0

Det är bra om man får i dem mycket vätska vid en urinvägsinfektion. Så kan du om möjligt ge mjukmat istället för torrfoder är det att föredra. Om inte blöt i så fall upp torrfodret så han får i sig  mycket vätska. Skönt att alla värdena var bra. Söt han är Skrattande

Alexej
0

#36 Bilden är från igår. Nu får han bara blötfoder med mycket vatten:)

sagan
0

Ja det är ju klart att du redan vet det så mycket kunskap som du fått av alla katter du har/haft Skäms

Hawknestgrove
0

det var inte så där vådligt dyrt ändå för allt det jobbet….

Alexej
0

#38 Det mesta har jag lärt mig härifrån. Men det mycket som jag inte kan och vet. Därför är ju varje tipp så värdefullt.

Idag var jag till vet igen för uppvätskning. Han dricker dåligt men imorn får han sin medicin. Men han fick redan Baytril mot infektionen.

sagan
0

# 40 det har du rätt i Glad

[DjurArken]
0

får han även Metacam?

Alexej
1

#42 Ja, han får Metacam i 5 dagar ;)

[DjurArken]
0

Bra! ;)