En tanke idag :-(
Så sent som för ett par veckor tillbaka har jag iakttagit en svart katt som vandrat tvärs över vår trafikerade väg och uppehållit sig vid vägrenen nere gräset. Jag passerar denna väg flera gånger om dagen och har haft hjärtat i halsgropen många gånger när jag varit på vippen att köra över katten. Ibland har jag i backspegeln sett hur katten kilat över vägen zick-zack mellan bilarna. Min tanke var att jag på något sätt måste annonsera i området (eller snarare i grannområdet där katten troligtvis bodde) och göra ev. ägare uppmärksamma på att deras katt gick omkring längs vägen på dagarna. Tyvärr hann jag endast tänka denna tanke. I torsdags låg katten påkörd vid vägkanten…
I dag var den hämtad.
Det är så sorgligt varje gång man får uppleva detta. Har flera gånger funnit påkörda katter och försökt spåra ägare osv. Bortsett att katten ev fick ett utdraget lidande från smällen och fram till sin död så finns det kanske även en förtvivlad bilist som lider av detta nu. Hade det varit jag hade jag varit helt förstörd.
Min önskan är att många tar sig en funderare innan man släpper ut sin katt på egen tass i områden med vägar och besparar mig som bilist detta fasansfulla - att behöva köra på en katt. Även bilister kan vara empatiska kattälskare som mår mycket dåligt över en katt-krock.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Så sorglig läsning.
Jag har själv en grannkatt som bor i villan intill mig. Ständigt ser jag honom gå i riktning mot en större trafikerad gata och varje gång tänker jag kommer han att komma hem med livet i behåll.
Tänker denna dag på katten i tråden men även på andra katter som under året mist livet på grund av bristande omdömen hos deras ägare.

Varför kan inte mattar och hussar sköta bättre om sina kattbarn så att dom slipper springa ute och bli överkörda? 

Ska det vara så svårt att förstå!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Tänkvärda ord kattassen!
Minns när vi bodde i den lilla byn Alvhem som ligger mellan E45:an och järnvägen som båda är tungt trafikerade. Nästan alla grannar hade katt. Vi var de enda som hade innekatt. Under det år vi bodde där blev 4 katter överkörda på vägen. Grannarna sa själva att här är medelåldern bara 2 år på en katt innan de dör på vägen. Endå fortsatte man att ha sina katter fritt utegående……
Försökte prata med en granna som tagit en kattunge. Tyvärr lyckades det inte. Nej vår katt går aldrig ut på vägen hette det. Precis när vi skulle flytta var även den katten död. De hade hittade den sönderkörd till mos och skämdes över att de inte lyssnat på mig.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"