*Låst*tack för mig
ja vill bara säg att min hjälp här inne är tydligen inte behövande.så ja vill att ni tar bort mig här om jourhem i halland..sm en sa här inne så fattar j inte heller varför inte tacksamhet visas när jourhem erbjuds..så ja önskar alla som jobbar här me kissarna att ni får hem till kissarna..
Du har ju ett brinnande intresse för att hjälpa katter, anmäl dej som jourhem till närmaste katthem.
Du fyller i intresse anmälan och de gör ett hembesök. De har säkert katter som suttit och väntat att få leva ett mera normalt liv tills permanent hem hittas. Du öppnar på det viset plats för en utekatt som behöver behandling kastreras ID märkas
Referenser kan du ju ha de som du tidigare hjälpt och de som lämnat den lilla familj som du nu är jourhem åt.
jo men behövs de inte hjälp här?ja tycker de är många katter som behöver hjälp..va är de för fel på min hjälp???de är ju klart å tydligt att min hjälp duger inte här inne
Men allt kan inte ske direkt, det är mycket som ska klaffa. Jag fick vänta ett bra tag innan allt blev klart och jag fick hem min första stödis. man måste ha tålamod även där.
//Pia
jo visst allt tar tid..men hjälpen behövs..de ska ju va bra kontakt innan..åh få info..sen ska de inte göra nån skilnad på avstånd..
Jag själv lade intresseanmälan på ett ställe men det sket sig pga avståndet, sen var det några nadra som heller inte blev av tills det en dag var en som kunde komma hit.
//Pia
Tydligen är det avståndet, så fattar jag alla svar du fått. Resan till dej är inte avgörande, utan hjälpen och stödet för dej och katterna som du kanske behöver, då är avståndet av stor betydelse.
Sök hemlösingar på närmare håll. Berätta hur det går för dej och de jourkatter som kommer till dej genom ett katthem.
Du kan ju göra som jag så länge se ut någon stackars katt som behöver hjälp med veterinärkostander och ge bidrag till den. Även det värmer hjärtat.
får man veta detta innan katten.katterna kommer så är de mycket lättar för mig att planera att ja ska stå för allt när de gäller katten de är ínga problem för mig..bara man vet de innan.man kanske behöver ha kontakt nån gång i bland när detta är fallet att ja ska stå för kostnaderna för de gör ja så gärna som ja har fått göra sååå många gånger innan…
som jag skrivit till dig tidigare så är detta en sajt med vanliga privatpersoner och inte en förening. som de skrev tidigare, anmäl dig istället till ett katthem som jourhem det kommer att bli jätte bra.
Lycka till
ja vet att detta inte är en förening…men de som ja skrev innan är de inte en stor hjälp från ett jourhem när man bet för katten sj..
Har aldrig varit jourhem….och vet inte om jag nu har fattat det hela fel….rätta mig gärna i så fall någon.
Men är det inte viktigt när man är jourhem att man har någon bakom sig som inte bor alltför långt bort som man kan få stöd och hjälp ifrån inte bara via telefon eller mail?
Någon som man kan träffa, som kan komma hem till en om det behövs? Ibland kan det ju uppstå olika problem som gör att man kan behöva den kontakten. Man kan ju inte veta i förväg om allt skall flyta på utan större problem.
Görs det inte även hembesök hos jourhemmet av någon kontaktperson för att se att allt funkar som det skall? Då är det ju också viktigt att avståndet inte är för långt.
Hade jag blivit jourhem är nog detta ett krav jag skulle haft själv att ha någon bakom mig som inte bor för långt bort om jag skulle behöva ha mer nära/praktiskt stöd.
ja själv hadde varit så tacksam över ett jourhem som erbjuder sig detta som jourhem..är de inte de som behövs många gånger.pengar för dessa hemlösa katter?åh när ett jourhem erbjuder detta så ska man väl va väldigt tacksam över de
de finns katter i skåne som behöver hjälp åh de är en bit från mig..sen avståndet ska ju inte va problem egentligen..de får man ju lösa..sen örebro är ju långt från mig..åh min hjälp behövs även där..allt går att lösa till de bässta
gustafsson…….bor man långt ifrån varandra så blir det ju svårt att fixa sånt som hembesök etc.
Tror inte att man placerar ut en katt i ett jourhem och sen aldrig gör hembesök för att se att allt funkar för alla parter. Tror man vill se med egna ögon att allt funkar och inte behöva förlita sig på enbart en telefonkontakt.
Gustafsson, prova att kontakta Kattfotens Katthem i Halmstad. Det ligger ju i Halland i alla fall och jag såg att de söker jourhem nu när kylan kommer.
Lycka till!

Det har ju även funnits trådar om katter i Borås som behöver lite värma och kärlek, och det ligger ju inte allt för långt bort heller.
Jag vet inte om du känner som du gör för att du inte fick ta emot Sussi? Men det hade ju inte med dig personligen att göra utan var ett moget övervägt beslut från Sagolika. Hon kände väl att hon inte kunde och ville stå ansvarig för katten när den väl flyttade?
Har du kollat med Göteborgs katthjälp? Vet inte hur långt bort dom placerar sina katter men det tar väl inte mer än någon timme att åka mellan Varberg och Göteborg?
Men det måste väl finnas katter som behöver hjälp även i Varberg med omnejd.Varför inte hjälpa dem? Måste du tvunget ha en förening bakom? Det finns många som tar sig an katter utan att ha någon förening bakom. Som jourhem står man i regel för mat och kattsand själv, medan föreningen står för veterinärsvården. Veterinärsvården behöver inte bli så otroligt dyr om du bara har ett par katter. Då behöver du ju inte skänka pengar som du tänkt erbjuda till andra katters vård här inne, utan använda dem till katten/katterna du själv har hand om.
hej.när ja hitta denna sida så såg ja att här behövs de hjälp..då tänkte ja att ja ska ställa upp som jourhem..ja vet mycke väl att detta är privat personer.åh många av er här är väl privat personer som ställer upp?har ja fel?alla privat personer som kan hjälpa hemlösa katter får väl hjälpa dessa kissar?ja såg att de behövdes hjälp här de va av den anledning ja anmälde mig som jourhem här åh inget annat
ja har sj skrivit i andra trådar att de är så viktigt med kontakt innan katten.katterna placeras..man måsst efå information innan så man vet när de är aktuellt att när katten kommer va som gäller..även de har ja skrivit..har anmält mitt intr för katter i borås..även där så skulle de höras av.men ingen har hört av sig..ingen har sagt att sagolika skulle stå för sussie när hon kom..utan de kunde ja har gjort.
Det går ju inte att få in en katt i samma sekund som ett jourhem erbjuder sig, det är mycket som ska klaffa innan katten ens hamnat i fällan. Det kan ta veckor och månader! Även på katthem och i kattföreningar är det fråga om enskilda privatpersoner som ägnar sin fritid åt kattarbetet. Man kan inte alltid få besked på minuten eller ens på månaden.
Om du nu vill betala för Sussi så kan du ju köpa henne från Sagolika och själv svara för allt som har med henne att göra i framtiden? Då blir du ju ett permanenthem, precis som Sagolika letar efter. Har du erbjudit dig att ta över ansvaret helt och hållet?
ja har ställt fråger till sagolika ang sussie..ja nämde för henne att min mor leta efter en katt.först ville min mor att katten va tam..åh hon vet att ja har fått skygga katter tama..de va ett förslag på ett hem..åh skulle da va så att ja fassna för sussie så självklart så kunde hon fått stanna
Alltså jag vet inte hur det ser ut på kattfrånten i Varberg, men är i Helisngborg känns det nästan som om det finns förvildade hemlösa katter i varje stadsdel. Man behöver inte leta länge för att hitta katter som behöver hjälp. Kan ju vara så att jag varit med ett tag, så folk kontaktar mig därför. Och att jag vet många av kolonierna håller till så jag vet var jag ska titta. Men jag tror inte att Helsingborg är unikt på något sätt.
Igår var det en äldre herre på 88 som ringde och berättade att han har haft 4 kattungar på sin bakgård sedan slutet på juni, och nu börjar han tycka att det är dags för dem att komma in. Mamman kan han betala kastreringen för, och ev kan hon få gå kvar där. Något du är intresserad av? Men det är ingen förening bakom, men mannen kan ev hjälpa till med infångningen, eftersom kattungarna kommer fram till honom när de får mat. Jag har tyvärr ingen möjlighet att ta på mig fler katter
ja har läst här inne på forumet att flera personer letar hem till katter åh efter några inlägg har hem hittas..sen så är de att fånga katten som ska bli av..åh vetr besök..så att de skulle ta månader har ja inte märkt här inne ialla fall.
kan bild tas på dessa katter?givetvis är deju lättar att mannen fångar dom för dom kommer ju till han.men mamman kan väl va me ungar igen?
Jo, det kan hon vara, men det trodde han inte. Hon skulle iaf kastreras.
Varför är bild så viktig? De behöver hjälp oavsett hur de ser ut.
de är väl kul å se hur dom ser ut..åh de har väl skickats bilder på katterna här.skulle du inte vilja se bilder på katter som du hjälper??
De katter jag hjälper finns hemma hos mig, så dem ser jag irl. Skulle aldrig ens komma på tanken att fråga efter utseendet på kattungarna jag får hem. Har jag plats så har jag. Så spelar det ingen roll om de så har två svansar eller sex tassar. Det är väl därför de flesta här är svarta och svart/vita. Kattungar som andra ratar.
men snälla flera har lagt ut bilder på katterna som letar hem…åh visst gör de ingen skilnad hur katten ser ut..de är väl kul å se hur kissarna ser ut?
#26. Va? Jag som tycker att svart-vita missar är de snyggaste!
Hur kan man rata en katt pga färg eller utseende? 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Svarta missar ska det vara, även om svart-vita är ok med ;)
//Pia
men va är detta ja fråga hur katterna ser ut inget annat

#30 Ja en bild kan man väl kosta på sig tycker jag. Inget konstigt i det. Betyder väl inte att man ratar katten för det.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Dessa 4 kattungarna har jag inte sett, utan det är just som jag skrev en äldre man som ringde och frågade om jag kunde ta emot dem. Jag frågade varken efter bild eller utseende. Förstod att det är 4 kattungar födda i slutet av maj eller början av juni. Mataren kan klappa dem vid matdags iaf.
Om det är någon som kan ställa upp för dem så kan jag skicka vidare ert tel.nr till mannen, så han kan kontakta er. Så kan ni diskutera bilder, utseende och vad ni kan hjälpa till med.
men nu hade ju du fått ett tips på et katthem i Halmstad som söker hjälp med ljus och lykta. Ställ upp på dem! HAde du bott inom 5 mils radie från oss, så hade jag tagit kontakt och hälsat på på en gång. det är ju det praktiska som ska klaffa. Mitt hjärta blöder och jag blir så lessen varje gång vår vet ringer och frågar om vi har plats åt en kisse och jag måste säga nej. Jag vet, att den kissen blir änglakatt, men vad ska jag göra? Likadant tänker nog de i Halmstad(kattfoten) och skulle nog bli själaglada åt din hjälp! För ur den praktiska vinkeln, så är det ju så, att alla i vår förening t ex kanske måste åka med kissen. Vi har den stora turen, att alla aktiva har körkort och bil, vilket är få förunnat.Sen ska ju en jourkise annonseras ut. Då bör den ju också finnas inom rimligt avstånd från katthemmet bara för det egentligen. För vi annonserar även i lokalpressen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#31 En lakritshög! Mums!
Jag håller med dig i det att utseendet har ingen betydelse när man skall hjälpa in en kisse. Det var nog mest att det är lite kul att se hur lille filuren ser ut innan den kommer. Inget ont i det.
ja frågar efter bild.ja har erbjudit hem.har anmält jourhem.har erbjudit pengar.de har blitt misstankar undran över foto på katteerna..inte konstigt att ja blir lessen över va ja än skriver så är de hela tiden fråger kring de ja skriver.har erbjudit att min mor kunde hjälpa till me en katt.hon är sjuk.men inte så sjuk att hon inte klarar av att ta hand om en katt.hon har en stor hund som hon går ut med flera gånger om dagen..hon ger han de han behöver
nu väntar pälsbollarna i stallet på mig.är de nått så skicka pm..eller så höres vi här senare
Vad är det för konstigt med frågor? Jag tycker det är självklart att det finns massor av frågor när man inte känner varandra. Att folk frågar betyder nog att de vill veta svaret, inte att de är "misstänksamma". Om du svarar på alla frågorna i tur och ordning som blir du mer välbekant och kan komma in i samarbete med någon som jobbar med katter.
Om du inte vill svara på frågorna i öppen tråd så ta det per PM i stället, men om du inte svarar alls blir det förstås svårt att lära känna dig.
har du läst alla trådarna
Fick mail från en kvinna här i borås…hon mailade mig om en katt som är 8 år. Pga. separation "måste" hon avliva katten imorgon 28/10. en kastrerad hona…jag har själv inte möjlighet att ta hand om henne men kanske kan vara något för dig? kvinnan heter annelie och har telefonnummer: 070-469 80 07
ska ja själv ta kontakt me denna kvinna?vem hörde hon av sig till?
hon mailade mig! ring henne…hon är i desperat behov av hjälp…
finns annons på borastorget….Katten heter Mimmi…
hittar inte mimmi där
Du har ju fått telefonnumret. Bara ring och prata med ägaren
ja är i stallet jusst nu..så de får bli senare ..

Skriv Mimmi i sökfunktionen och annonsen kommer upp.
(Får inte länka annonser här)
avlivning kl 11 imorgon torsdag 28/10 så är lite kris med tid…hoppas någon kan ta hand om kissen!! =(
Mycket vacker padda kisse.. Jag tror räddningen kommer för Mimmi.
Ut ur stallet nu Gustavsson och ring, nu kommer du in som en räddande Ängel
ja får göra klart här inne annars blir ja aldrig klar.men kan inte någon som har tid ringa denna kvinna?

#50 Nej är du intresserad måste du ta tag i detta själv. Nu gäller det.
snälla ring och rädda Mimmi nu elelr någon som kan……
Ingen annan än du kan ju ringa och prata med henne om vad du kan göra för katten - det är ju bara du som vet vad du kan erbjuda!
ja ska ringa men ja får göra klart här nu
Gör dej klar tidigt i morgonbitti ta tåget-bussen och hämta Mimmi.
Se till att transport lådan är säker så det inte blir en smitning.
Här tror jag på dej Gustafsson

Gustafsson, jag har svarat dig i nya tråden om Sussi :)
Katten är tam, det visar hon tydligt nu.
mvh Nina
*hoppar och studsar* Va glad jag blir om det löser sig!!!! =)
Se där…. nu har du både en Sussi och Mimmi
paddor båda två

#58 Nej, Sussi är solid röd med vitt ;) Hon är ingen padda.
Lilla söta Mimmi behöver omedelbart hjälp. I morgon är det försent.
gustafsson eller någon annan snälla hjälp Mimmi.
Gustafsson har försökt och skickat sms men det är tydligen dålig täckning på mobilen.
//Pia
Kan någon med Gustafssons tillåtelse ringa ägaren i kväll?!
#62: Kan inte du göra det?
åhhh j-a telefon..den som har tid snälla.ja måsste ju prata me ägaren..ja tänkte låna grannens tel imorgon..men de gäller ju nu att få kontakt mé henne.

#64 Vad är problemet med telefonen? Är batteriet slut prova att sätta i sladden när du ringer.
dålig teckning…ja bor på landet kattassen…de kan bli så när de blåser mycke ute här..modemet är väldigt trökt
har du fått tag på henne? maila henne! kitannelie@hotmail.com
annika kan mimmis ägare gå in här,ja försöker mejla tack
jag vet inte…maila henne…hoppas bara hon har internet hemma…=/

#31 Det var en riktigt myshög - den skulle jag inte ha nåt emot att borra in nosen i! När det gäller att ta hem missar som stödhem tror jag nog de flesta av oss är ense om att det är behovet som är det viktiga..inte hur katten ser ut - men sen är det förstås roligt om man har möjlighet att se kisse/rna på bild innan så man känner igen dom när dom kommer:-)
annika snälla kan du fråga henne?om hon har internät.eller om hon kan komma hit på hittekatter

#71 Alla som har internet (vilket hon har om hon annonserar på en sajt) kan komma in och läsa trådar här. Man behöver inte vara medlem.
maila henne och be henne komma in hit…jag känner inte henne mer än att hon mailade mig idag om mimmi…mer vet jag inte…
mejlat mimmis matte
men kan inte du Annika ringa henne och säga att katten får komma till gustavsson eftersom det är som det är med gustafssons mobil? Så kan väl de höras imorrnbitti… Det får ju lixom inte fela nu när avlivningen är så nära. Jag hoppas det löser sig och att ni får tag på ägaren, telnummer finns ju…. Hoppas jag får läsa goda nyheter imorrn när jag loggar in här..
bara nån snäll människa kan hjälpa mig att ringa henne.så ska ja allt höra av mig till henne imorgon
Jag har ringt matten hon kollar mailen nu
säker på att du tar henne då? jag har inte möjlighet att ta henne ifall det krisar sig i slutändan…
Tack Tuska! =)
Hon skulle ta kontakt med Gustafsson via mail ho blev informerad att telefonen funkar dåligt
Hur går det för Mimmi??? 
#81 Ägaren till Mimmi va lessen och sa…. jag kan inte ta död på Mimmi, en mycket förtvivlad människa. Hon visste att hon inte klarade dra iväg med kissen kl 11
Hon skulle maila Gustafsson
men va tur du fick tag på henne..tusen tack tuska
Förstår det….hade jag inte heller klarat…hoppas gustafsson kan ta henne…jag hoppas verkligen!!!
#83 Mimmis matte verkade som hon hadde mycket "bökigt" kring sej. Hon mailar dej säkert lite senare, det lät som hon skulle lägga gråtande barn innan hon får tid med mailkontakten.
Men tur ändå att du fick tag på henne Tuska…ett steg i rätt riktining åtminstone…hon är kontaktad och vet att hon har mail som väntar på henne…skönt!!!
Hon kollade mailen och såg Gustafssons mail. Så långt är det fixat.
Hoppas, hoppas, hoppas!!!! 
jag får va nattuggla idag..om de blir sent för mimmis matte innan hon hör av sig..
Det är det värt Gustafsson…du är en ängel om du räddar Mimmi!!! 
ja ska inte lägga mig förän detta är löst med mimmi,ja kommer inte kunna sova annars.
Nä jag sitter nog här och glor jag me…hihi
#91 Kryp till kojs du, kolla mailen i morgonbitti.
Hon åker inte iväg med Mimmi i morgon kl 11 Hon klarar det inte sa hon till mej.
Måste bara få säga att jag blir så rörd över allas engagemang för den avlivningshotade kissen. Det är helt fantastiskt!
Skönt att det finns så många djurvänner, en eloge till er alla 
ja väntar på hennes mejl

Heja Gustafsson38!! Du är en ängel som räddar både katt o matte! Kan tänka mig att matte gråter av lättnad också. Hade jag gjort i hennes situation!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
jag väntar på hennes mejl..om de så blir sent
Håller med #96!!!
Nu kryper jag dock ner under täcket för ikväll…natti natti. Hoppas det löser sig med kissen!!! 
Åh så skönt att det verkar ordna sig!
ja har inget hört ännu
ska strax lägga mig..ja börjar bli trött..ja kollar mejlen imorgon bitti.kanske har hon ongrat sig..de återstår å se..natti natti
tråden ang mimmi är stängd
hoppas nu att hon hör av sig på mejl mimmis matte.ja kan inte sova..ja tänker på denna katt..
men hur har det gått här???
Har hon hört av sig tro? 
ja jag blir alldeles orolig, det blev ju tvärtyst. Inte ett ljud…..och klockan är halv tolv :(
Ankie: Tuska hade pratat med matten igår och hon klarade inte av att åka iväg med katten idag hade hon sagt. så någon avlivning blev inte av…sen om katten flyttar till gustafsson vet jag inget om…men någon avlivning skulle de inte bli av idag i alla fall!!! =)
MEn snälla, jag bor om något mitt ute i bushen om någon och ett sms kan man ju alltid få iväg. Hur har det gått? Är kissen räddad? OCh har man dålig mobiltäckning , så måste man se till att man har fast telefon.
ja hur går det? är du iväg och hämtar katten kanske, hoppas det.

Sätter en blomma här o ställer mig i kön av undrande.
ja nu hoppas vi verkligen att lilla kissen fick ett hem….
ja satt vaken till 1 i natt..sen så väckte hon mig kl 5 me ett sms..man ´kan ju undra???
#111 jamen hur gick det då? har katten kommit till dig?
vad e det du undrar? jag undrar i alla fall hur det går för katten och dig.
Och vad stod det i SMS:et? Har ni bestämt när du ska hämta katten?
pratar me mimmis matte nu
hon ska ringa mig vid 18 åh få väg beskrivning.så kommer mimmi o hennes matte imorgon
åh så underbart i så fall…….Hoppas nu att allt går i lås!!!!
107..man kan inte ha fasst tel här..telenätet är bort taget här så de går inte..sen får de dras nya kablar å de gör inte hyresvärden
Hurra!
men gustavsson, även om de fasta kablarna är borta, så har du rätt som hyresgäst att skaffa ett fast abbonemang. Om inte det går, så har du kollat med NET1?
http://www.net1.se/privat/telefoni.aspx
De har täckning på många ställen där inte e vanliga operatörerna funkar. UTom där jag bor, där funkar inget nåt…..Flygplatsens fel….
#118 Vad bra att ni får träffas på din hemmaplan, så Mimmis matte får se att hon får det bra. Vad jag förstår så är Mimmis matte mycket mån om sin kära kisse och hennes forsatta liv
Kan det bli bättre än så här. Mimmi får eget Lyx rum till en början med.
Lycka till i morgon pussa Mimmi från Tuska.
121..ja tycker de är bättre att hon kommer hit så hon får se hur mimmi ska bo.de är viktigt..ja ska ta kort å sätta in här..
jättetoppen……..
Härligt gustafsson nu väntar vi på att få höra att allt är klart och Mimmi är hos dig med i säkert förvar.
//Pia
Va skönt att höra att det verkar bli av…! 
Vad skönt att börja läsa denna tråd och direkt kunna läsa sig till att det hela verkar sluta väl - bra jobbat!
gustafsson, lycka till i morgon!
ja pratar me mimmis matte nu..men kan ja inte ta mot henne som min egen så vill hon leta hem till henne som hon kan stanna hos
Det är väl snarare tvärt om. Att får du inte vara jourhem så vill du inte ha henne.
åh varför säger du så..anmäler ja mig som jourhem..ja har inte anmält mig som att finns det katter så ta hit dom här..
simma lugnt!!!!!!
Jo men du måste väl förstått att den här kvinnan inte sökte ett jourhem till sin katt.
Förstår inte riktigt vad problemet är. Du har ju sökt febrilt efter katter du kan hjälpa. Här får du en hemkörd. Betala för katten och skriv ev ett överlåtelsekontrakt, så kan du ju söka ett hem till katten själv sedan om det visar sig att hon inte passar ihopa med dina katter. Du har ju enligt dig själv, erfarenhet av att omplacera katter. Tror inte någon annan här inne, någonsin, som tagit emot en katt har krånglat fram och tillbaka så som du gör. Med allting.
josefa..när ja ber om råd..ja fick tips om att fråga vem skulle stå för kostnader?vem som ska stå som ägare? när ja frågar henne detta ..så frågar hon mig om ja är pengasugen..om ja var kattvän..efter detta nämner ja inget om att hon ska betala ..
ja för tänk så här… anta att du får hem en jourkatt. Du vet alrig hur länge den blir kvar… vi hade en gosekisse placerad i jourhem i ett helt år! Hur go katt som helst kastrerad och vaccinerad…så det kan ta tid. Men allt har att göra med hur bra man uppdaterar annonserna. lilla Missan fick inget hem förrän vi satte in en ny annons på Blocket och uppdaterade henne var 14:e dag. Vi var så att säga andrahandsstödhem för Missan.
jo ja förstår..men efter dessa fråger ja skulle ställa..så fick ja detta av henne..de är väl inget kul

Nej nu låser jag denna tråd då vi har två likadana trådar i samma ärende. Det blir rörigt och folk skriver i den ena och svarar i den andra till slut.
Fortsätt och rapportera om Mimmi i den tråden istället.