Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1723 ggr
gustafsson38
2010-10-25 19:57
0

innan omplacering

hur gör ni innan en omplacering av katt.katter

Hawknestgrove
2010-10-25 20:04
0

när det gäller permanenta hem, så skriver vi avtal och vi ser helst att vi får lämna katten i hemmet. stödhem, har vi avtal för men det är ju inte många vi har. dvs vi har ett och det är vår kassör….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gustafsson38
2010-10-25 20:06
0

jo detta förstår ja..men innan?

gustafsson38
2010-10-25 20:18
0

men hur funkar kontakten innan katten.katterna ska placeras ut.?i jourhem eller permanent hem.?hur mycke information får hemmet,jourhemmet?hur har det funkat efter katten är placerad?hur löser de sig om nu jourhemmet inte kan ha kvar katten?osv

Lena
2010-10-25 20:30
0

#3 Det är nog lite olika hur det fungerar inom olika föreningar/katthem. Ibland är det även privatpersoner som omplacerar katter helt på egen hand.

Många brukar upprätta ett kontrakt/avatal med den som tar emot katten, precis som #1 skriver. I avtalet/kontraktet står allt angivet som den som tar emot katten förväntas följa.

Hembesök är t.ex vanligt att man gör. Både innan och efter omplaceringen. Eller besök på katthemmet så att den som ska ta hand om katten får träffa katten innan omplaceringen sker.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gustafsson38
2010-10-25 20:50
0

ok..hur e de med kontakten mellan jourhemmmen.permanenthemmen?innnan..?

gustafsson38
2010-10-25 20:51
0

ni som jobbar me katter här inne hur gör ni?

Alexej
2010-10-25 22:39
0

Jag åker själv efter några samtal och ser samtidigt hur det ser ut. Men för mig gäller magkänslan, om jag gillar personen och inte hur städat det är. Jag träffade en underbar kvinna på en hästgård med en massa olika djur som knappt kunde hitta kaffemaskinen i all röra. Hon är ett jättebra jourhem för hon älskar djur och är inte rädd för skyggisar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
2010-10-25 22:50
0

Såhär gör jag… nu bor jag i Östergötland och har därför begränsat mig till Östergötland (om det inte är någon som jag redan vet har stor erfarenhet av skygga katter, då kan de flytta längre ifrån). Helst vill jag att stödhemmet ska finnas i Linköping där kolonin är och vår veterinär är, allt för att det ska vara så smidigt som möjligt.

Jag gör ett hembesök innan katten/katterna kommer, där både jag och det ev blivande stödhemmet pratar om hur det hela ska gå till osv. Oftast har vi utbytt flera mail där stödhemskontraktet skickas för att visa hur jag vill att det ska fungera. Vid förstabesöket så tar man varann lite på pulsen så att säga, ibland känns det inte rätt för vare sig ev stödhem eller för mig och då måste man vara ärlig och säga det :) det är så viktigt för framtidens arbete med kissen/kissarna. Man fyller också i en stödhemsanmälan där alla uppgifter finns, såsom telefon och mail och adress osv.

När man har haft en pratstund och när det känns som alla frågorna är ställda så åker jag hem och sedan gör man en återkoppling inom ca 1 vecka via mail eller telefon, oftast dyker det upp frågor som man behöver lyfta (allt är inte självklart) och då bestämmer man om man är redo, vissa vill ha längre tid på sig, när kissen/kissarna ska komma.

Jag levererar katten och man skriver under kontrakt om att vara stödhem och likaså lovar jag att vara tillgänglig för stödhemmet om de behöver min hjälp. Min mobil är alltid igång och mailen går alltid och sms fungerar ypperligt!

När katten sedan finns i stödhemmet försöker jag att göra hembesök efter ett tag. Våra katter är skygga och behöver tid på sig att landa, därför är det bra om man hälsar på och visar intresse för hur det går i stödhemmet :)

Jag väljer som sagt vad att jobba nära mig, både för min och stödhemmets skull. För mig är det viktigt att stödhemmet känner att jag finns där som stöd och hjälp om något skulle tillstöta.

Ja, det var lite om hur jag försöker att jobba :)

/Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

gustafsson38
2010-10-25 22:53
0

8..de va en bra information hur de går till.då känner personerna i fråga sig lugna.å vet va som gäller.bra me info innan å även under tiden man är jourhem.

gustafsson38
2010-10-26 00:09
0

är de inga fler som omplacerar katter här?