Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 7290 ggr
[chouwa]
0

Stödmata kattunge

Igår fick jag ett samtal från Göteborgs Katthjälp om en liten kattunge som behöver stödmatare. Som jag uppfattade det har denna kattunge (3-4 veckor gammal) blivit upphittad av en dam som helt enkelt inte klarar av att stödmata kattungen och därmed har den lille nästan tynat bort. Vi vet inte säkert om den klarar sig men håller naturligtvis tummar och tår. I morgon kör damens och kattens veterinär den lille kissen till mig och den får sedan bo här de närmsta veckorna då katten är så undernärd att den behöver matas 1gång i timmen-Varannan timme. Som det ser ut vill damen sedan ha tillbaka kissen när den är frisk och kry och klarar sig på egna ben :-)

Förhoppningsvis slutar allt lyckligt och det blir en kisse som har haft stor tur i sitt liv.

Önska mig lycka till :-)

Alexej
0

Hade nog varit bäst med en amma. Men lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[chouwa]
0

Det var vad jag sa också. Men jag kan inte bestämma något över huvudet på Gbg katthjälp, damen och veterinären och alternativet är att damen har kvar katten och den kommer då stryka med.

Glamgirl
0

Då har dom säkert letat efter amma o är det så akut så måste den ju oav stödmatas under letandet efter amma. Jag tycker de är fantastiskt att det finns människor som chouwa som är beredda att mata en kattunge dygnet runt varannan timma. Det är inget lätt jobb o det sliter på en att inte få sova ordentligt. Lycka till önskar ja o mina fyrfota!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Lena
0

#2 Nej tyvärr är det ju inte alltid så lätt att finna en amma när det är akut. Håller tummarna att allt går bra och att den lilla kissen klarar sig. Fint gjort av dig att ställa upp för den lille.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Jag ska hämta en mamma med 2 ungar imorn. Tror de är i samma ålder. Kan ju höra av mig då.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Vad bra att du ställer upp och handmatar lille kissen…önskar allt lycka till med det hela..o hör av dej sen o berätta hur det går..

Tumhållarhälsningar..!

Mimmsis
0

Men så fint av dig!
Kattnappning är ingen lek när de är så unga och dessutom undernärda. Tumhållningar här också!

Denna kommentar har tagits bort.
Gullimat
0

Shouwa lycka till

Lena
0

#8 Inlägget borttaget på medlemmens egen begäran. Det var ett misstag och skrivet av en annan person än medlemmen själv. Hon ber så hemskt mycket om ursäkt.

Jag tog även bort de inlägg som var en replik på #8.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Delfinen
0

Lycka till med stödmatningen

[chouwa]
0

Nu är lillkissen här och jag har väldigt svårt att förstå att veterinären släpper honom ifrån sig när han är i så fruktansvärt dåligt skick..
Jag skulle behöva råd från någon som är van stödmatare!
Veterinären sa att jag bör ge 3-4ml varje timme (Han får KMR mjlkersättning) Detta för mig låter väldigt lite. Vi vet inte exakt hur gammal han är, det är jätte svårt att säga med tanke på det skick han är i men jag skulle gissa på mellan 3 och fem veckor.
När jag matat honom slänger han sig över sprutan (han fixar inte nattflaskan än) och vill bara ha mer, vilket ju är toppen! Men min fundering är då om det kan vara farligt om jag ger honom för mycket? Han har nu fått mer än 3-4.

Har masserat både magen och ändan och han har kissat, så det är bra i alla fall :-)

Jourhemmet
0

Kan du inte lägga in en bild så man får lite mer hum om hur gammal den är?

Jourhemmet
0

Den behöver 25ml/100 gram kroppsvikt per dygn.

russin
0

#15 - jag tycker du ska ge lillkisen att äta så mycket den själv känner att den orkar. Det är ju bara att ta en liten typ "rap/kiss-paus" mitt i ätandet  så den hinner känna efter om den är mer hungrig och då få äta mer om den behöver/vill. Så länge den kissas av som den ska och bajjar bra och inte verkar få ont i magen är allt okej.

Jourhemmet
0

Håller fullständigt med #18

Josefa
0

Ge inte mer än vad vetten rekommenderat de närmaste dagarna. Har den varit utan mat ett tag kommer du att förstöra magen på den om du ger för mycket. Tänk på att en kattbebis suger på mammans spene även när spenen är tömd. Låt den snutta ett tag på dina fingrar (huden mellan tummen och pekfigretbrukar vara bra) eller i armvecket. Låt den ligga i en fleecepläd sompåminner lite om päls, gärna med lite ludet gosedjur. Använd lite fuktig microtrasa när dumasserar igenom hela kroppen på den. Det påminner om mammans tunga. Och så ska den ha en värmeflaska eller vetekudde i boet, så den håller värmen.

tuska
0

Då kan du mata på tills kissen är mätt och belåten tycker jag. Vad väger katten ?

Ingen liten kisse ska vara hungrig och KRM är inge skadligt.kattungen ska äta och sova nöjd i mycket värme. ett mjukt gosse djur brukar rekomenderas som sällskap och värme åt ensamma ungar,

Josefa
0

Tuska där håller jag faktiskt inte med dig. Man kan inte ge en undernärd kattunge så mycket mat den vill ha. Även modersmjölksersättning kan förstöra bebismagar. Det största felet folk gör och den vanligaste orsaken till att moderlösa kattungar inte klarar sig är just övermatning.

Jourhemmet
0

Jag har alltid givit mina hittekattsbebisar så mycket mat som dom vill ha och det har funkat utmärkt.

Vi har alla olika erfarenheter Glad

tuska
0

jag har bara haft stödmatning när jag haft många bebisar och inte mamma katts mat varit tillräckligt. jag har vägt de morgon och kväll och de har fått ätit tills de visat de är mätta. värme ska väl ändå kattungen ha så det inte går åt allt för mycket energi.

Hur mycket ska hon ge sin kisse då Josefa ? Du om någon måste ju veta   3-4 ml är väl ändå lite ? den är ju inte nyfödd

Josefa
0

Jag skulle nog inte gett mer än 3-4 ml och en gång i timmen till att börja med. Jag vet ju inte hur stor ungen är. En 3 veckors unge behöver ju inte mat mer än var tredje timme och då ger man så klart mer var gång. Men denna ungen har varit utan mat ett tag och antagligen i ganska dåligt skick så det är väl därför TS fått dessa instruktioner. Jag brukar också bara ge någon ml åt gången men ofta när jag får in en undernärd unge.

[DjurArken]
0

#15 Varför tar du inte upp dina frågor med veterinären i första hand?

[chouwa]
0

Det har jag naturligtvis gjort. Men då alla säger olika, även veterinärerna ville jag veta från folk som har bra med erfarenhet. Jag vet sedan tidigare att veterinärer tyvärr inte alltid vet bäst.. Har nu pratat med "min" veterinär på Blå Stjärnan som inte alls tycker jag skall lyssna på föregående veterinär utan ge kattungen ordentligt med mjölkersättning.

tuska
0

#27  jag skulle nog lyssna på Josefa hon har räddat mer kattungar än någon veterinär gjort. Hon klarar livet på de allra minsta ungarna som ska matas.

Man får vara lite rädd för att sånna där små hungriga glupska "krakar" inte sätter i luftstupen

[chouwa]
0

Det var därför jag skrev för att jag ville ha svar här då jag inte vågar lita på veterinärernas ord.
Jag har nu givit den lilla 5 ml och masserar magen noga och ger maten Sakta. Skall jag fortsätta så? När kan jag börja öka mängden?

tuska
0

jag törs inte svara dej.

Verkar katten nöjd och belåten mellan matningarna.?

Josefa kommer snart in och svarar dej, hon har varit med om dessa svulta ungar.

Har du någon våg så du ser va den väger ?

Josefa
0

Hur ofta ger du?

Och har du fått den att bajsa?

[chouwa]
0

Han verkar konstant vrålhungrig.
Jag fick honom att ta nappflaskan men han tuggade nästan av hela nappen i ivern så jag använder nu ml sprutan igen då jag inte tänker riskera att han råkar svälja nappen.

Jag har givit 5 ml var 80e minut ungefär.
Han har inte bajsat än men kissade för någon timma sedan.

Jourhemmet
0

Om du trycker på sidan av nappen i jämn takt och så att säga hjälper till att få fram mjölken så biter han inte lika frenetiskt i nappen.

[chouwa]
0

Det gjorde jag. Katten är helt frenetisk och jag håller mig hellre till sprutan för att inte riskera att han skulle få i sig nappen.

Hur ofta bör/brukar de bajsa i den här åldern?
Jag har masserat både ändan och magen efter varje måltid med en jummen trasa eller bomullstuss. Han kissar, om än Väldigt lite men fortfarande inget bajs. Några fler förslag på hur jag kan få igång bajsandet?

Josefa
0

Han är så pass liten så du måste hjälpa honom med bajseriet/kisseriet. Visserligen kissar de på sig in blåsan blir sprängfylld, men det är inte bra. Torka med mjukt papper i baken efter varje gång han fått mat. Det kan ta någon dag efter att man börjat med ersättning innan bajseriet kommer igång. Sen ska det vara hm, korvar. Är bajset löst så ger du antagligen för mycket mat. Men det första bajset kommer att vara hårt eftersom han varit uttorkad, så antagligen får han kämpa en del för att få ut det. Då får du knåda magen lätt när han krystar och samtidigt också stimulera bak i gumpen.

Fortsätt som du gör med matningen tills du går och lägger dig och lägg sen till 1 ml och mata varannan timme under natten.

Detta gäller nu några dygn tills hans mage vant sig. Sedan kan du nog börja ge var tredje timme. Men det är svårt att säga exakt hur du ska göra när man inte ser kattungen.

[chouwa]
0

#36: Tusen tack för råden!
Du har varit till större hjälp än någon av veterinärerna jag har pratat med.

Den lille har piggnat till ordentligt den sista timman nu men han har extremt svårt att vara själv. I hans låda har han en varmvattenflaska i ena änden som han lätt kan krypa ifrån. Där ligger även ett gosedjur. Men han skriker om han inte får vara hos mig. Tar jag upp honom spinner han och blir tyst. Just nu ligger han ihoprullad i en fleecepläd på min mage. Det är svårt att ge honom "lugn och ro" när han tycker att det är så jobbigt att vara ensam.

Lena
0

#37 Håller tummarna att allt går bra med lilla kissen! Josefa är något av expert inom området så där får du bra hjälp.

Låter ju bra att lillen har piggnat till betydligt. :)

tuska
0

Jättebra  ha katten så nära dej du kan. Jag har haft en hel drös med kattungar mot huden under tröjan flera dygn när honan snittas och inte hadde en aning om att det fanns bebisar att ta hand om.

De älskar kroppsvärmen och blir lugna.

Hoppas du får sova lite i natt, jag tror du och kissen fixar det här.

[chouwa]
0

Tusen tusen tack för fantastisk hjälp och snälla ord!

Josefa
0

Vad han behöver nu är trygghet och kroppskontakt. Så ha du honom uppe. Om du har en större katt eller hund kan du börja få den att bli intresserad av den lille. Det finns inget bättre än att borra in sig tätt intill något levande pälsigt för en bebiskisse. Men stressa inte fram det. Andra katter brukar vara lite misstänksamma i början. Hundar brukar ofta vara mer öppna för sådana förslag. Tills dess ha han liggande så han känner dina hjärtslag och känner din andning. Det gör honom lugn.

[chouwa]
0

Min Nera tycker att kattungen är jätte otäck.
Min hund Salsa har däremot redan tvättat katten och ligger hela tiden max en meter ifrån honom. Lägger jag ner honom i katthagen för att t.ex. gå på toaletten lägger hon sig genast bredvid med huvudet på kanten för att titta på honom. Salsa var även kattmamma till de kattungarna jag hade hemma förra gången som jag stödmatade. Dock var det lite skillnad då de egentligen inte var speciellt undernärda men mamman klarade helt enkelt inte av alla. De var även någon vecka äldre. Hursomhelst verkar det som om att Salsa redan tagit på sig mammarollen och kattungen tyckte det var otäckt imorse när den kom men nu är det myysigt. Kattungen får ligga hos mig så länge jag bara orkar, försöker kanske sova någon timma senare inatt och då får han ligga i katthagen som sitter ihop med sängen så han är precis bredvid mig hela tiden.

piamaria
0

Det du gör är inte så lätt men jag är ändå lite avis! Flört En stor eloge till dig.

Glamgirl
0

Jag håller tummar o tår för lillkissen!
Va fint att din hund vill agera mamma!

/ Lina

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jättebra jobbat men tycker ändå att katten borde komma till en kattfamilj för den sociala utvecklingen när ungen har hämtad sig. Fanns det ingen hos Katthjälpen med en kattfamilj?

Annars kan vi kanske ta ungen, kolla med Miranda. Vi fick ju in en mamma med 3 ungar idag kanske i samma ålder.

Mimmsis
0

Kissen kan skatta sig lycklig som har kommit till någon som anstränger sig så både för att hitta information, ta reda på folks åsikter och hålla den vid liv. Jag känner igen känslan av att ha svårt att lita på veterinärer (man får den känslan efter att många misstag har begåtts) och speciellt när man inte känner veterinären sedan tidigare. Du verkar ha fått jätte bra hjälp här på forumet så en stor eloge både till chouwa och alla snälla som hjälper henne med hennes funderingar! Jag håller tummarna för kissen!

Gullimat
0

Så härligt att du har honom intill ditt hjärta. Hoppas allt skall gå bra.

Lena
0

Bra att vovven hjälper till! Kattamma hade naturligtvis varit det mest ultimata om det går att ornda. Dock bra att lillkissen får äta upp sig först innan nästa flytt i så fall.

Du får visa oss ett foto sedan. Det är ju så kul att följa kissarna. :)

[chouwa]
0

Jag skall ta kort så snart jag har tillgång till kamera. Tyvärr är han inte mycket att se just nu pga infektionen och att han är så undernärd. Men det hoppas jag att vi kan ordna :-)

Infektionen har nog tyvärr tagit så illa på honom att jag misstänker att han helt förlorat synen på det ena ögat. Han får antibiotika och jag hoppas att det snart blir bättre.

Under natten blev han mindre och mindre intresserad av maten.
Tillslut vägrade han äta någonting alls.
Så under natten har jag verkligen fått lirka. Jag ringde Blå Stjärnans jour som tyckte att jag skulle ge lite mer sällan och istället lite mer då han kanske hunnit bli hungrig. Det går väl sådär.

Men han verkar trots allt ganska pigg. Han försöker busa lite korta stunder och spinner för fullt så fort vi kelar.

MEN, han har fortfarande inte bajsat någonting alls och jag får en känsla av att han kan ha ont i magen och att det är därför han inte vill äta? Jag har masserat både mage och ända med en varm fuktig trasa efter varje måltid hela natten och masserar magen försiktigt med fingrarna så fort jag får möjlighet. Vad kan jag göra för att få igång magen?

Jourhemmet
0

Finns det ingen med en dimamma här inne? Han behöver verkligen få dia.Gråter

[chouwa]
0

#50: Pga den mycket allvarliga infektionen och stora smittrisken vore det tyvärr väldigt illa mot både amma och eventuella "syskon" :-( Veterinären tycker att det är en stor risk att ta gentemot de andra kattungarna. Det kan eventuellt bli aktuellt om man hittar en helt ensam amma. Den chansen är tyvärr inte så stor :-(

Jourhemmet
0

Har du fått ögonsalva till honom?

[chouwa]
0

Jag upprepar frågan då jag Inte bett om hjälp med infektionen som är under behandling på flera sätt.

Vad kan jag göra för att hjälpa honom att få igång bajsandet?

Jourhemmet
0

Hoppsan? Hur var det där med tonen? Eftersom jag själv har haft kattsnuva här hemma så tänkte jag annars tipsa men men….Rynkar på näsan

Glamgirl
0

#54: Jag uppfattar ingen ton alls i det där. Det är nog du som läser in det i så fall. Hon vill ju bara ha svar på den frågan hon ställde istället för att spåra in på massa annat?

/ Lina

[chouwa]
0

#54: Vart ser du en "ton"? Allt jag gjorde var att sakligt gå in på det jag just nu finner relevant och behöver hjälp med. Jätte snällt av dig att du vill hjälpa men just nu var det inte det jag ville ha hjälp med. Spårar tråden in på allt annat kommer jag inte få några svar på det jag behöver hjälp med. Tror att du överreagerar väldigt starkt och tycker det är onödigt då det är sådant som gör att man trillar in i konflikter.

tuska
0

På  kattungar som är trög i magen har jag fått rådet att försöka få in lite parafin olja, men det är inte lätt, man får inte ha ett trubbigt föremål som ex spruta. Jag har satt en liten kattnapp (den minsta) på en eng. spruta och fått in lite av oljan.  Detta rådet fick jag från veterinär.

Mina unge va 4-5 veckor som den hadde lite problem när den började äta fast föda.

[chouwa]
0

#57: Tack för ditt svar! Då är det apoteket i morgon bitti och inköp av parafinolja. Hur kommer det sig att jag inte kan använda ml sprutan till detta?

tuska
0

den är så trubbig och vass den där ml. sprutan, på apoteket köpte jag ett set med olika storlekar på nappar där låg oxå en spruta som passade napparna, den nappen va smal och liten.

Socker vatten är ju oxå lösande och ger enegi (druvsocker)

Josefa
0

Aaah blanda parafinoljan i mjölkersättningen såklart.

[chouwa]
0

Nu förstår jag ingenting? Mlsprutan använder jag ju till matningen, varför skulle jag då inte kunna använda den till parafinoljan? Ursäkta om jag är trög men jag blir helt förvirrad.

tuska
0

Oljan ska in i rumpan, därför är ml sprutan lite väl trubbig tyckte jag.

tuska
0

Visst kan man ge det i vällingen oxå men vet inte om det är att rekomendera om kattungen är "klen"

Glamgirl
0

Nu är det jag som inte fattar någonting!? Jag va helt säker på att man ger paraffinolja oralt!?

/ Lina

tuska
0

Även analt.Skrattande

Hawknestgrove
0

hur har det gått+ Jag är bara nyfiken

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[chouwa]
0

Det står lite i #49 :-)
Just nu har han precis fått ordentligt med mat och åt tack och lov frivilligt. Därefter blev det massage och tvätt. Nu ligger han innanför min tröja och spinner som en motor.

Hawknestgrove
0

ja tänker på korvfabriken, så den kommer igång……Flört

Puma77
0

Vad är det man ska massera magarna nu medsols eller motsols? Blandar alltid ihop det :S

//Pia

Josefa
0

Parafinoljan tas inte upp av kroppen, den bara smörjer "systemet".

Om man ger den analt så smörjer den väl bara den nedersta delen av tarmen, eller?

# chouwa

Om det finns bajs just i slutet av tarmen så kan du känna den. Jag brukar hålla bebisens rumpa under en kran med rinnande varmt vatten och massera bajshålet med ett finger och samtidigt massera lite lätt på magen med den andra handen. Håll bebben över ryggen med tassarna neråt. Med den andra handen håller du upp svansen och masserar gumpen. Är bebben bajsnödig så kommer den att börja spänna magmusklerna och krysta och ibland om de är väldigt hårda i magen så kan de tom pipa när de tar i.

Detta här låter lite hm, ja inte för fint, men har svårt att förklara på annat sätt så här i skrift.

[chouwa]
0

#70: Återigen kommer du med fantastiska råd och jag är supertacksam. Skall låta kissen sova en stund nu då han knappt fått göra det alls under kvällen. Efter nästa måltid blir det in under kranen :-)
Tack igen!

tuska
0

#70   perfekt stil att bajsa kattungar och med lite olja inne i tarmen  så kommer kryst reflexen igång.

[chouwa]
0

Ingen korv än. Jag talade med veterinären under dagen och har en tid bokad 16.30 i morgon om ingenting har hänt innan dess. Han har nu fått olja och fått sig en dusch under kranen både igår och idag.

Veterinären tror dock inte att det är någon fara utan han sa att kattungar som varit utan mat en längre tid kan ta flera dagar på sig att få igång systemet. Men han rådde mig att späda ut ersättningen ytterliggare så att den inte är för tjock och det har jag nu börjat göra. Håll tummarna för att vi skall slippa veterinärbesök i morgon och lillen skall fixa det på egen hand!

[chouwa]
0

YES! Korven har landat!
Löjligt att man kan bli så lycklig för lite kattbajs ;-)

Hawknestgrove
0

jippi!!!!!!!!Skrattande

lillmymlan
0

Skrattande HURRA för kattbajs Flört

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Glamgirl
0

Tjohoo! Härliga takter! :-D

/ Lina

Mimmsis
0

Vad skönt att det kom igång! :)

Hawknestgrove
0

körde du med paraffinolja nåt alls?

[chouwa]
0

#80: De hade inte paraffinolja på apoteket här faktiskt. Och jag vågar inte vara borta för länge från kissen när läget fortfarande är så kritiskt. Så en väninna har köpt åt mig och kommer med det i morgon. Hur som helst tog jag lite vanlig matolja och masserade rumpan med det och har även haft honom under kranen/i handfatet i ganska varmt vatten tre gånger sedan igår. Masserat magen för glatta livet och spätt ut ersättningen ytterliggare med vatten. Och det hjälpte! :-)

[chouwa]
0

Tack alla för erat stöd!

Josefa
0

Haha. Grattis.

Ta det nu försiktigt så han inte blir lös i magen istället.

Misan
0

vilken underbar läsning, värmer hela hjärtat till er alla som hjälper till.

En vännina som hade hand om en sådan liten moderslös unge hade en extra bh som kattungen fick ligga i vilket gjorde att hon fick ha händerna lediga till annat hela dagarna. Annars kanske det går att göra någon typ av mitella att ha under kläderna.

Lycka till med den lille.

Hawknestgrove
0

va bra!!!!!!! Lycka till i fortsättninge!

Delfinen
0

Vilken härlig läsning. Trodde aldrig man kunde bli så glad för kattbajs Skrattande

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.