Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 3896 ggr
siberlina
0

avlivad katt

hur kan  man   få   jobba  som veterinär om  man beter sig  på detta  sätt, först   förklarar man   för  matte  hur   det går   till när  avlivningen ska  ske…för  mig  är  det skrämmande  ,jag hoppas  att denna    människa   snart   går  i pension..  om ni undrar vad det handlar om så   står  det i dagens   expressen

Hawknestgrove
0

här är länken…..sicken klantig typ…….Hur kan man bara göra så fel?

http://www.expressen.se/nyheter/1.2167845/katten-brownie-avlivades-av-misstag

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

siberlina
0

jag tror  denna veterinär  har psykopatiska  drag

annebeate
0

Det värsta, förutom att kattens unga liv släcktes av en slarvig veterinär, är att veterinären skyller ifrån sig och påstår att ägarna ville avliva katten. Veterinärens agerande gör säkert såren hos de unga ägarna än värre.Hade veterinären tagit sitt ansvar hade ungdomarna som ägde katten säkert mått mycket bättre i dag.

Alexej
0

Jag har svårt att förstå fallet. Man går ju inte till en veterinär utan att prata innan och under en behandling? Men tragiskt blev det iaf!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

ja märkligt. Det normala är ju att man ringer, presenterar sig och talar om vad man vill ha gjort. Då får man en tid och så skrivs det ner vad man ska ha gjort. Sen får i alla fall jag alltid en förfrågan jaha, här var det vaccinerenig elelr vad det nu rör sig om. OCh varför svarar veten på det viset om ringormen, om katten ändå skulle avlivas? OCh varför frågar man om ringormsbesvär på en katt man ändå ska avliva? Så det mest ruskiga är ju att utredningen las ner. Nu gäller det ju att få veta vilken vet det var, så inga felr riskerar att få samma felaktiga behandling

[Liinda]
0

Sånt där ska inte kunna hända :( Usch stackars ägare och katt :(

Det jag funderar på är varför det inte skrevs något avlivninspapper, alltså ett papper som man bekräftar att djuret är sitt och hur man vill göra med kroppen efteråt. Om sånt papper funnits där hade ju ägarna förstått när dom såg pappret att det hade blivit ett missförstånd.

Alexej
0

Men veterinären behöver inte vara en dålig veterinär för det…det är kanske djurägaren som måste vara tydligare?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

siberlina
0

det är  ju  ganska   känsligt   när ens djur  avlivas   ,så man pratar ju lite  innan  med  vetten

Gronstedt
0

Hur många av er som gör er till tolk i det här känner kattägarna och veterinären personligen, egentligen?

Varför är kattägaren automatiskt offer och veterinären automatiskt försedd med "psykopatiska drag"? Varför är det inte minst lika sannolikt att veterinären ställde de uppgivna frågorna och kattägaren missförstod och/eller uttryckte sig otydligt? Varför kan det inte vara ett ärligt missförstånd som kattägaren har lika stor del i? Varför kan det inte vara så att veterinär och kattägare pratat förbi varandra? Varför kan det inte vara så att ett fruktansvärt misstag begåtts som veterinären gråter sig till sömns över? Är det bara för att ägaren hann först med att gråta ut i pressen?

Hawknestgrove
0

kan ju vara så. Tycker att även den slarvigaste vet borde ha fattat misstankar om någon vill ta ringormsprov på en katt som ändå ska avlivas…..

siberlina
0

jag tycker  veterinären borde  tala ut  i pressen,för   det här   känns   så  otroligt   hemskt..

Gronstedt
0

Veterinären har sagt sitt, anvarige har funnit det tillräckligt - vad i hela världen har "pressen" med det att göra? Dessutom stod ju det veterinären hade att säga i samma snyftartikeln det länkades till. Om du för din personliga del vill veta mer så är det upp till dig att ta reda på det eller inte, men ingen är skyldig att "tala ut i pressen". Det vore en fasansfull värld om så vore.

annebeate
0

#5 Stefan Rösäter. Han har själv gått ut och kommenterat artikeln i Piteåtidningen, så hans namn är ingen hemlighet.

Gronstedt
0

#11: Se #13, du har fått som du ville!

Hawknestgrove
0

hm…….

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5651831

det kommer fram lite märkliga saker i kommentarerna. Bl a att tjejen har lagt ut det på Facebook och fejkat en lessen bild? OCh att hon ville kräva veten på 7000 kr…..

siberlina
0

veterinären kan inte ens  stå för  det han har  gjort   ,som jag  ser det  så  ljuger han

Lena
0

Det blir dumt att spekulera i egna ord och tankar om vad som eventuellt kan ha hänt utöver vad som framgår i texten.

När jag gått till veterinären för att avliva svårt sjuka katter har jag alltid fått skriva på ett papper först. Jag fattade det som att det alltid gick till på det viset. Då kan det ju liksom inte bli något missförstånd och veterinären har ryggen fri.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

#15 Ja bara dessa kommentarer på FB gör åtminstone mig lite fundersam. Jag vet iof också hur tonåringar kan uttrycka sig bland kompisar för att låta lite, hm. hur skall man säga, "tuffa" och inte verka för känsliga. Möjligen är det så men som sagt - de verkar inte överdrivet ledsna. Nästan så man får en känsla av de kommer at "skratta hela vägen till banken" om de får ut skadeståndet.

Jag vill i och med detta inlägg inte ta ställning att vare sig försvara den ena eller andra parten då vi inte har hela situationen framför oss. Däremot vill jag påtala att som vanligt har myntet två sidor.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
0

Kattakuten-katter i norr brukar anlita honom och han ska ha ett bra hjärta för hemlösa katter! De skriver mycket om honom i deras blogg.

Gronstedt
0

#16: På vilka grunder förutsätter du det? Vad är det han "ljuger" om?

Veterinären erkänner och beklagar missförståndet och tror att det uppkommit för att han och kattägaren pratat förbi varandra. Han har vittnen som han anser stöder hans version av saken. Han har bett om ursäkt och beklagat det skedda och inbjudit till diskussion om kompensation. Kliniken tar till sig det skedda och inför rutiner för att undvika att det kan hända igen. Han väljer att låta saken utredas hellre än att på stående fot betala ut pengar för att slippa utredning. Vad mer kan en hederlig person göra när h*n har begått ett misstag?

Hawknestgrove
0

hittar inte Facebook-grejen……

siberlina
0

jag har för  mig att  vetten   först   brukar   ge katten en spruta   så att  katten bara   somnar och sen    ge den avlivningssprutan,,,eller   har jag fel, då borde man   kunnat  stoppat avlivningen i tid

essut50
0

#21 Hon har tagit bort sin logg på Facebook, så där står det bara hennes namn…

Har läst hennes logg igår kväll så jag vet vad som stod där.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

ja sk*t också….. ja, Siberlina det där stämmer väl rätt väl. JAg tyckte att det började lukta skunk, när jag läste kommentarerna och att hon hotade med utpressning och ville ha 7000 kr.

annebeate
0

Jag har full förståelse för att hon för närvarande tagit bort sin logg med tanke på innehållet i mail som skickats till henne. Man ska inte behöva utstå sådant!

essut50
0

Varför skryter hon att hon är med i varje tidning nu?

Hawknestgrove
0

gör hon det??????Förvånad

kattassen
0

Det var nog klokt i att inte kommentera mer i Facebook i ärendet. Skall hon dessutom försöka sig på att driva någon process mot veterinären kan jag inte tänka mig att det ger några fördelar med kommentarer som den som stod igår. Försöka se ledsen ut och verkar allmänt munter över att få figurera i tidningen osv. Det hela tyder på lite ungdomligt oförstånd och som sagt klokt att inta en låg profil istället.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

essut50
0

#27 Ja det stod det i hennes logg igår.

Hawknestgrove
0

Åh 17 jag var ju inte inne på datorn i går

Mona22
0

hon verkar ju inte alls ledsen, veterinären verkar mer ledsen är hon.

Väldigt dumt att hota med olika saker mot vettenObestämd

katten lider ju inte allafall.

Hawknestgrove
0

ja jag höll ju med bruden till 100 ända tills jag läste kommentarerna i piteå tidning. Då blev jag lite misstänksam

[Lyonesse]
0

Jag tycker att hela saken verkar vara en stressad veterinär som inte har haft tillräckligt säkra rutiner och en ung kattägare som inte hade erfarenheter av hur det ibland kan gå till hos en veterinär. Detta sammanföll med att veterinären hade ett tidigare inbokat besök där en katt skulle avlivas och just detta besök var aningen försenat, vilket då ledde till att veterinären, antagligen stressad, tog nästa besök före.

Av någon anledning, troligen stress, missade han att katten skulle kastreras. Blandade kanske ihop de olika katterna i hastigheten. Det kanske t o m hade blivit en miss redan vid tidsbokningen.

Den ovana(?) kattägaren förstod helt enkelt inte vad som var på väg att hända. Om man aldrig varit med om detta tidigare och ingen berättat åt en vad man kan förvänta sig och vad man ska reagera på, som verkar underligt eller skumt, då kommer inte alltid en ovan veterinärbesökare att reagera. Många av oss har en viss respekt för t ex läkare och veterinärer. Speciellt om man är ung och litet oerfaren på det området.

För mig är historien en tragisk händelse som varken veterinären eller ägaren ville skulle ske. Jag tycker så oerhört synd om dem båda och den stackars katten. Jag tycker också att ni ska ta i beaktande, när ni läser ägarens blogg, att hon är en ung människa. Alla är inte lika mogna i vad de skriver och hur de uttrycker sig.