Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 3430 ggr
Lena
0

Säkra transporter av katter

Med tanke på att vi sista tiden haft flera rymningar ur transportburar tänkte jag starta en särskild tråd om ämnet. En tråd där vi samlar våra tips om vad man bör tänka på innan transporten går av stapeln.

Tipsen i den här tråden kommer sedan att ligga till grund för en artikel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gulliver
0

Vi använder oss bara av Clipper burar. De är godkända för flygtransport och har två rejäla breda lås på båda sidorna och ett bak samt en tjock och rejäl gallerdörr i metall. Finns i tre storlekar (tydligen sju om man har hund) och är inte så fruktansvärt mycket dyrare än andra.

Är det tyngre passagerare så har vi två spännband runt. Öppnar alltid burarna på säkert ställe med stängd dörr till utrymmet.

Så här ser de ut:  http://www.dogshop.dk/shop/clipper-cayman-1-780p.html

Lena
0

#1 Vi har en liknande bur, samt ett par äldre varianter som också är godkända för flygtransport. Dem har fungerat även för sjövilda katter.

Ett tips som jag fick av en meldem här på Hittekatter var att ställa buren i en IKEA-kasse. Det skyddar katten från insyn plus gör det lättare att bära buren. Det kan även vara bra att lägga en handuk eller något tygskynke över buren, det gör katten lugnare.

Felway spray i buren ca 15-30 minuter innan avfärd har avstressande effekt. Man ska dock spraya buren utom synhåll för katten.

Viktigt det du skriver att man aldrig ska öppna en kattbur på öppen plats. Även om det sker olyckhändelser i buren - låt buren vara stängd och öppna för allt i världen inte buren förrän ni är på säker mark igen.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gullimat
0

Josefa sa ett bra tips på en annan tråd, så gör jag också, man lutar buren bakåt, och lägger en handduk över, eller sätter in buren i en stor tygpåse med band.

Puma77
0

Har två burar i olika storlekar en atlas med gallerdörr och en nyare större variant som man kan sätta fast med bilbältet i bilen mm, har för mig om att det är en för flygtransporter mm.

Ärligt så vet jag inte hur den är med en bråkig misse men jag skulle ta den när Tudor skulle till veterinären och jag hade problemet att få i honom och hinna låsa så jag valde den lilla sen i alla fall då jag hann låsa den snabbare. Men spännband är något som jag skulle välja att ha om oavsett vilken bur och hur säker den än må vara. Likaså att ha den i något annat som en IKEA påse.

//Pia

johnnys girl
0

Jag brukar sätta två spännband runt buren. (Av den typen brevbärare har för att hålla ihop sina postbuntar) En runt på längden och en på tvären, som ett paket om ni förstår hur jag menar. Håller effektivt ihop buren.

Jag kör många katter kors och tvärs för katthemmets räkning och ibland finns inga säkerhetsanordningar  som spännband, ikeakassar mm att tillgå. Då bär jag aldrig buren i handtaget, utan håller om buren, framför kroppen med burgallret tryckt  mot magen.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

lillmymlan
0

Använder alltid stroppar och filt över. Kollar alltid när vi åker från vet att buren är säkrad som jag vill. Dubbelgardering!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

gulliver
0

Ja filt, skynke över buren använder vi också det glömde jag skriva i hastigheten.

Lena
0

Tack för många bra tips! :)

Hawknestgrove
0

Ikeakassar, de blåa, ska även  vara toppen. Blått ska ju ha enlugnande inverkan, vad jag har jört…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gulliver
0

#9 Hur är det egentligen med katters färgseende?

bymaruska
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder en krocksäker bur i när vi åker bil.

Det är egentligen en hundbur modell mindre. Det går att få in en mindre kattbur i den säkra krockburen.

Vi har tre burar på rad i bilen och det får plats i vår jeep. Jag tycker det är lika viktigt att djuren sitter säkert vi bilfärd som att vi bältar oss.

Jag som jobbar med olyckor i trafiken vet hur viktigt det är med säkerheten. Det är många djur som blivit skadade i en trafikolycka eller kommit lösa för att djuren inte haft säkra burar.

Hawknestgrove
0

#10 vet ej…. men det är inget jag påstår är sant, men det kan ha en viss inverkan. För fåglar ska ju också vara färgblinda, men det är inte för inte man hänger upp, just det, blå saker för att de ska hålla sig borta från körsbärsträd. OCh det ä'r många som säger, att just ikeas blå stora kassar har en lugnande inverkan på katter. Funkar säkert lika bra med blåa handdukar eller filtar.

Hawknestgrove
0

bilder hur jag gör med mina burar. JAg litar inet på något esnamt till 100  så jag gör så här…

Hawknestgrove
0

mer

Hawknestgrove
0

ffrån sidan

Lena
0

Vad många bra tips det har inkommit. Tusen tack!

Är det ockey att jag använder era bilder till den kommande artikeln?

Hawknestgrove
0

helt ok för min del

Lena
0

#17 Jättebra!

destiny
0

Jag gör på samma sätt som flera här. Två spännband runt om buren och ett på längden över dörröppningen. Någon gång har jag använt bred tejp över dörren istället för spännband.

Är det en orolig katt har jag filt över. IKEA-kasse har jag använt någon gång också. Jag fick t o m i två burar i den ovanpå varandra! Gjorde så en gång när jag inte fick p-plats nära vetten. Jag vågar nämligen nästan aldrig bära i handtaget utan brukar när jag bara har en bur med mig bära den i famnen. Litar inte på plasthandtagen!

Ibland lite Feliway precis innan i buren för att lugna katten. Eller kattmynta för att få in den! Flört

Och så kollar jag att buren är ordentligt låst ungefär tusen gånger! Cool