ESKILSTUNABOR!!fälla??
Ny tråd startad då denna var för lång.
behöver akut hjälp, 4 kattungar behöver mellanlanda hos någon ett par timmar på torsdag tills de kan åka till sitt nya stödhem.
Läget är MYCKET AKUT!!
maila emma@kks.nu
AKUT de 2 skyggaste kattungarna fick på något sätt upp gallerdörren på transportburen och rymde precis utanför stödhemmets port!! Finns någon som kan hjälpa till med fälla snarast?? som kan hålla utkik efter 2 katter (en svart och en bruntigrevit ca 4½ månad)
Vem bor i Eskilstuna?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hör med Livbojen i Eskilstuna.

Jag har skickat pm till en illerägare i eskilstuna. Ingen aning om hon kan men jag provar.
Ring Sara på Livbojen: 070-395 47 81 Hon har säkert kontakter om hon inte kan själv.
#3 ulrika du får nog prata med din vän för nu verkar de inte ens bli någon transport. Jag sitter här gråtfärdig o tänker på de stackars katterna som kommert drabbas utav det…

#5 Vilken av dem?
#5 tjejen. Jag försöker verkligen hitta någon som kan ha katterna de timmarna det gäller men de verkar backa nu. Det har ju bara gått 24 timmar, jag kan ju inte trolla tro det eller ej.

#7 Min illerkontakt menar du? Jag har pm:at henne, det är alla kontaktuppgifter jag har till henne. Becka89 heter hon här på forumet, men hon är inte inloggad just nu. Har tyvärr inget tel.nr.
Har du ringt till de förslagen som står här ovan? Livbojen?
Jag har tyvärr inga andra kontakter i Eskilstuna.
#8 nej nej inte Becka:) äsch, vi tar de via PM. hoppas nu någon snäll etunabo kan ställa upp för katternas skull!
Hur länge gäller det??? Finns transport fortfarande???
#9 Om det bara är för någon dag eller så, så kan dom få låna vårat kök under den tiden…
Anebit bor i Eskilstuna
Det handlar om att katterna (vet inte hur de kommer dit dock?) skall kunna vara någonstans mellan förmiddag och någon gång efter lunch så att en kompis eventuellt kan hämta upp dem där då.
#13 okej, Här får dom plats om dom inte hittar något annat
#14: TOPPEN! Finns det någon hemma runt lunsch så att de kan bli hämtade? Nu får vi hoppas att någon kan köra dit dem och att T fortfarande har möjlighet att vara transportör!

Jag förstod inte riktigt varför akuthemmet var tvungen att lämna ifrån sig katterna på f.m till att börja med. Skulle ingen vara hemma vid lunch? Det är ju i deras intresse att katterna skulle flytta så snart som möjligt, då får de ju hjälpa till lite.
Om inte annat så får de ju lösa någonting så katterna kommer till becka89 isåfall när hon nu är så snäll och hjälper till.
Jag kan tyvärr inte påverka någonting härifrån, jag kan bara stå och ta emot när de kommer.
Jag har också svårt att göra någonting.
T behövde ju veta under kvällen egentligen, varför vet jag inte riktigt, men jag hoppas att han kan lösa det även om han får besked i morgon!
I vilken stadsdel i Eskilstuna bor hon som har katterna?
puttar, hur går det för dessa kissar?
Inte så bra som det ser ut :-(
Han vi hoppades på som transportör hade behövt beskedet tidigare och har nu ingen möjlighet. Det blev för mycket krångel igår och tiden gick åt till tjafs istället för lösningar tyvärr.
Finns det någon i Eskilstuna som har möjlighet att köra ner katterna till Göteborg? Kanske om vi har en insamling för bensinpengarna?
Om någon kan ta katterna till Jönköping på fredag morgon/förmiddag kan jag ta med de till göteborg på eftermiddagen.
#20 Det finns en resekassa på Hittekatter som heter Daisys resekassa och som man kan sätta in pengar till, samt vid sådana här behov söka resebidrag ifrån. Det är kattassen som håller i den kassan.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
chikag kan du köra inom eskilstuna på fredag och ta dom om du får pengar ur hittekattsfonden? *hoppas*

ursäkta om jag är trög, men skulle inte det gå en sjuts på tordag? det är ju bara onsdag i dga??
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#24 han fick inte besked så fort som han ville så han backade tyvärr:(
Jag bor i Eskilstuna. I Fröslunda. Om det fortfarnade behövs.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag vill helst inte köra till eskilstuna då det ligger åt helt fel håll, det är drygt 25 mil enkel väg så det blir lite väl mycket, sen har jag ytterligare 15mil till göteborg efter de 50 milen. Men som sagt kan det lösas att nån tar de till jönköping så ställer jag upp resten av vägen.

#20/21/22 Jodå vi har en hyfsad slant i kassan så det borde gå bra med bensinpengar för den som kör. PMa mig vem som kör/lägger ut och hur långt osv.
Kattassen
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Chikag stödhemmet kan ta sig till Linköping om det hjälper, och på morgonen så hon hinner hämta sin dotter på dagis.
hon vill dock ha pengar till tåget om vi kan samla ihop?
Har bestämt tillsammans med naquita nu att jag hämtar katterna i linköping på fredag. Sen får de följa med mig hem till mamma där vi övernattar och på lördag åker vi till göteborg med de.
Kattassen, jag tar gärna emot lite bensinbidrag om det är ok.

#30 Visst PMa hur resrutten och utläggsbilden ser ut så ordnar jag det.
#31 jag kommer lägga ut till stödhemmets tågbiljett, om någon vill hjälpa till att bidra till något så dumt..=/
Skönt att det verkar lösa sig!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Vet ni om att det går att få gratis bil via www.hertzfreerider.se Det kräver visserligen att man är aktiv och söker ofta för att få lämplig transport. Plus att man är litet flexibel när det gäller resdagar, men det funkar. Min son brukade utnyttja det när han studerade i Göteborg och ville åka hem till kompisar i Stockholm. Bilen ska köras från Hertz station till Hertz station direkt. En full tank ingår alltid.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#34 Låter ju bra! Vet dock att vissa biluthyrningsföretag förbjuder djur i bilen. Så ska man köra katter i den får man nog göra det lite i smyg.
#30 Vad fint av dig att ställa upp!
Hertz har djur och rökförbud i sina bilar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har väl hänt ändå att man haft djur i dem?! Men det är onödigt att prata högt om det.

Ja, jag bor i Eskilstuna men
Ett: Jag bor inte själv och man måste vara överens båda två.
Två: min katt Rasmus har varit dålig och blev en änglakatt i dag. Är så ledsen

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#41 Nej men ååååå!!! 
Tröstekram till dig. Lille gammelkatten Rasmus
.
Så sorgligt
Åh nej så väldigt tråkigt med Rasmus!
Förlåt om jag gjorde fel som skrev att du bor i Eskilstuna, jag försökte bara hjälpa till. Att ha några ungar i ett par timmar verkade inte som en stor sak.
Men nu verkar det ju ordna sig ändå som tur är.

#43 Du gjorde absolut inte fel, jag skulle gladeligen ställa upp om jag bodde själv.
Då skulle jag vara jourhem också, med risk att jag snart satt där med 9 katter som jag inte kunde skiljas från.

Var skall kisarna bo?

Jag kommer att husera två av katterna här i Göteborg och en annan tjej kommer att ta hand om de andra två.
Men de söker ju fortfarande permanenta hem.
Ulrika jag ringer dig imorgon så kan vi bestämma när det passar att jag kommer =)

#47 Jättebra! Lämna meddelande ifall jag inte svarar precis så ringer jag upp direkt.
#41 Känner med dig. Väldigt sorgligt med Rasmus-ängeln.
Ta hjälp av Livbojen i Eskilstuna som har fälla, ring Sara se telnr ovan.
jag ringer henne såfort jag kommer hem från körlektionen!!
Och du kan även höra med Peter på Djurambulansen, Eskilstuna - han har fälla! 0708-35 40 96

Näää, har dom rymt? Åhhhh!
Vilken gata? Kan gå ut och leta.
I vilken stadsdel och vart bodde dom jag kan också gå ut och leta!

Oj vad dramatiskt! Kära nån ge er ut ni som bor nära. Kanske man kan få napp. Fast är de skygga måste det till en fälla förmodligen.
Håller tummarna för att de kommer till rätta igen!
Jag kan gå ut och leta såfort jag vet vart ifrån dom smet. Det går inte att bygga en fälla själv? Kanske man kan kolla med Källby katthem som finns i Eskilstuna eller vad tror ni?
Nej vad hemskt - ytterligare katter på rymmen. Det talar sitt tydliga språk - det gäller att vara enormt försiktig när man transporterar katter i burar. Ha burar med stadiga galler och rejäla "lås". Samt inte ta några som helst risker när man befinner sig utomhus.
#53 & #54 Bra att ni kan hjälpa till med letandet! Fälla kommer förhoppningsvis fram under dagen. Adress får ni nog så snart Naquita är hemkommen från körlektionen.
Vi kan oxå hjälpa till med att leta efter dom beroende på vilken stadsdel dom har smitit på.
fälla är nog det enda som går, då det var de skyggaste katterna. Jag kan ge stödhemmets nummer till er så får ni veta gatan de rymde på. kan någon närmare eskilstuna kolla vilka som har fälla till låns? jag pmar gärna mitt nummer till er så ni når mig. Dock måste katterna få vara någonstans tills jag kan få dom till gbg eller ner till mig:(
putt!!
puttar också
madelen har fått livbojens och djurambulansens nummer så nu håller vi tummarna att de vill och har möjlighet att låna ut fälla!
Kan ni som kan hjälpa till att söka efter kattungarna/ kolla fälla när madelen flyttat PMa mig
Katterna har rymt från Idströmsvägen I Helleforsnäs utanför Eskilstuna.
en svart och en bruntigrevit
Det springer många svarta katter utan halsband där, men dessa är ej fullvuxna samt den svarta har vitt under hakan.
Oj helleforsnäs ligger riktigt långt bort därifrån jag bor. Och jag har inget körkort så jag kan tyvärr inte åka och leta :(
Jag tror ni menar Edströms väg i Hälleforsnäs! Det är ungefär 3½ mil från Eskilstuna, så jag förstår förvirringen.
Har du ringt Sara/Livbojen, jag tror hon har kontakter där!

Be stödhemmet engagera grannarna, i allfall nu första dan när de förhoppningsvis är kvar i närheten, skit i om det är pinsamt, bara att knacka dörr o fråga, o be alla som är ute, visa bilder på missarna, Fullt arteleri elr vad det heter, , hoppas verkligen de hittas fort, ,…

Men vad fasen…nu när det äntligen löst sig med transport och jourhem och allt. Vad ledsen jag blir.
De andra två kattungarna ska jag möta upp imorgon vid 14-tiden iallafall.
Tar väl med mig buntband och gaffatejp till buren för säkerhets skull då!!
fattar nada. var står det att kattungar har rymt´?

#67 Första inlägget.

Har inte kunnat vara inne eftersom jag blev barnvakt ända till i morgon kväll.
Läser nu att det ligger 3½ mil från Eskilstuna, tyvärr kör jag inte bil så det var värre. Jäkla skit att det inte var i Eskilstuna eller strax utanför.
Får se på söndag om jag kan lura med min dotter om dom inte kommit in då. HOPPAS!
PS. Finns det djurambulans i Eskilstuna? 
Ok,,, förlåt…. blandade ihop det med en annan… MEn hur många gånger ska man tala om att gallerdörrar inte är att lita på! inte snäpplåsen på burarna heller! det är spännband och gummistropp som gäller! Hoppas att det går bra nu att hitta de små!!!!!
De två som inte rymt är nu med mig hos min mamma. Lite rädda men annars ok och helt underbart söta
stödhemmet lovade att ringa både djurambulansen och livbojan direkt innan när jag pratade med henne.

Måste också säga, att man blir arg
och förvånad
på alla dessa rymningar från transportburar
Ja många burar är tydligen inte vidare tillförlitliga. Inte när en panikslagen katt slår kullerbyttor. Viktigt det där att testa buren ordentligt innan. Verkar som det kommit många billiga plagiat som inte riktigt håller måtten.
Vi skulle nog skriva en artikel om hur man utför säkra transporter.
Ja jag blir också förvånad hur mycket smitningar det verkar vara :/ Jag förstår dock inte hur det kan hända för det har aldrig hänt mig trots att jag transporterat djur massa gånger. Däremot har jag sett på mitt förra jobb att många ägare som skulle ta med sina djur efter besök inte satte på locket eller stängde ordentligt men då sa man ju alltid till dom.
Att transportera djur är ju ett enormt ansvar! Att ha en helt säker transportbur och att man inte tar ut dem ur den innan man är där man skall vara - inomhus med fönster och dörrar stängda, borde vara en självklarhet.
Tycker det är en bra idé av Lena att skriva en bra artikel om vad som är viktigt att tänka på vid transport av katter (då speciellt skyggisar som kanske faktiskt får panik)
När man transporterar panikslagna skyggisar i transportbur ska man se till att hålla buren på högkant, med gallret uppåt, tills man kan ställa buren med gallret mot en vägg. Så blir det inte så högt tryck på gallret om de försören ta sig ut.

Men just dessa kattungar har ju bott i stödhemmet sedan de var bebisar, och nu är de snart 5 månader gamla. De borde väl egentligen vara sig vare rädda eller panikslagna tycker jag utan ganska trygga katter.

Håller tummarna att rymlingarna snart är tillbaka.
#79 Katter som varit med om trauman tidigare i sina liv kan hamna i panik i sådana här situationer som transporter. Det kan utlösa betingade reflexer helt enkelt som gör en annars lugn katt sjövild.
Vi kan väl starta en särskild tråd om transportet där vi samlar tips om det här. Tips som sedan kan ligga till grund för en artikel.
Nu låter vi istället den här tråden vara vikt för kattterna och att de kommer till rätta.
Här är tråden: Säkra transporter av katter - där vi kan lägga in tips över vad man bör tänka på i dessa sammanhang.
#81: Tror att Ulrika syftade på att vi faktiskt fått förklarat för oss att dessa katter är ganska rädda generellt. Och jag håller med henne om att kattungar i den åldern inte borde vara rädda efter 5 månader.

vad händer i detta ärende?
har någon sett ungarna sen dom försvann?
är någon alls ute och letar?
stödhemmet, arbetar dom aktivt med att få in ungarna?
om adressen är Edströms Väg i Hälleforsnäs har jag 6 mil dit, och jag har fälla.. dock kan jag bara ställa upp i morgon, söndag.
har någon pratat med Susanne och Sara i E-tuna, som jobbar med hemlösa katter? dom kanske kunde hjälpa till…
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Nu sitter iallafall de andra två ungarna smått skräckslagna och trycker i mitt kök.
Ska springa iväg en snabbis till affären och köpa mjukmat, här kommer att krävas mutor, de sitter och skakar just nu. I köket är det lugn och ro och de har transportburen som skydd att krypa in i.
Tusen tack till Maria (chigak) och hennes mamma som såg till att katterna fick skjuts ner till mig.
#83 Vi kanske inte ska dra iväg en massa växlar utan att vara mer insatta i fallet. Det blir lite dumt om vi dömmer ut stödhemmet öppet i en tråd på det här sättet.
___
Vad jag undrar är hur det går - är det någon som är ute och letar efter katterna? Hur har det gått med fällan?
_____
#85 Vad bra att dessa två katter har landat i alla fall! De lugnar nog ned sig när de fått landat lite. Och mutor är ju alltid en bra metod!
#69.
Här är länken till Djurambulansen i Eskilstuna
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hade tagit hjälp av Djurambulansen, med att fånga, dom verkar seriösa.
Undrar vem som betalar djurambulansen för deras uppdrag. Fin hemsida och dom hjälper till med mycket verkar det som.
#88 Ja det låter ju toppenbra att det finns djurambulans på orten som kan hjälpa till.
Djurambulansen drivs helt av gåvor. och medlemsskap jag är medlem, trots att jag inte har möjlighet att använda mig av dem.
och en sak… även de dyra burarna är osäkra om du får in en stor stark katt, eller vildingar. Nu regnar det, men jag ska visa hur man absolut ska göra för att vara 100 säker. JAg kommer ihåg när jag forslade Ruu och Bamse. HAde ju bra bur i Bamses fall, men fick ändå säkra upp med starkt snöre. Ruu hade ju bara en liten billig bur, och det är ju en stor stark katt, så därför ficik jag säkra upp med rejäla snören även där. De ville trycka sig ut….Vilket de hade lyckats med om de fått hållas, kul när man sitter ensam och kör…..Likaså Dante och Divina. Där fick jag också binda med stroppar för säkerhets skull. Hoppas nu innerligt att de små stackarna kommer fram! ska ta bilder på hur jag gör på mina burar, som sagt i morogn. Såna där stroppar är ju billiga, en fempack kostar 10 kr på varuhusens tiokronorstorg.
Alltså… är det INGEN som reflekterat över att Mison vill ställa upp med bur? Idag?

hur går det här egentligen?? ingen uppdatering sen i fredags.. är småttingarna fortfarande ute i kylan??
Ja, nu är vi många som väntar på uppdatering.
Det är ju av största vikt att de ansvariga, dvs kks och stödhemmet är ute och letar efter småttingarna! Eller hittar andra som kan leta!

Usch..hoppas verkligen att de två små kunnat fångas in…
#41 Mycket, mycket tråkigt att höra..sänder en varm tröstkram…

Jag är otroligt ledsen över dessa småttingarna. Jag har ju de två syskonen hemma, och om dessa är de tamaste av de fyra så bör de andra vara sjövilda och svåra att få tag i. Jag får inte tag i dessa i ett rum med dörren stängd! Tänk då utomhus:(
Vi fortsätter att hålla alla tassar härhemma att det jobbas för dem. De behöver trygghet i tillvaron och en varm plats att sova på.
Den information jag fick från stödhemmet när jag hämtade de två du har Ulrika var att en av de som är på rymmen är tam och den andra är skyggare än de du har.

#97 Fast de här var ju "tama" också. Hoppas de håller ihop iallafall så de blir lättare att få in. Det är kallt ute nu.

Jag undrar också över hur det går? Skulle inte det förra stödhemmet flytta nu också? Känns ju hemskt att veta att dessa små är ute och springer helt ensamma just nu.

Hämtades inte alla 4 på samma gång.
Vem letar efter dom? Stödhemmet med vänner får man hoppas
Tröstekram till Naquita som sitter långt ifrån

#100 De var i två stycken transportburar.
#101 nej de alla hade vart i samma transportbur som du fick. Dörren hade gått upp och 2 hann smita ut innan förra stödhemmet hann få igen den igen. de två som var kvar hämtade jag och körde till Ulrika.
Hur går det? Vi på livbojen har en fälla.. jag skulle kunna åka och vakta i hälleforsnäs..
Evelina från Livbojen

#102 Jaha, då missuppfattade jag. Trodde de åkte i två olika och den andra hade öppnat sig. Fel av mig!
Då finns det ju fälla! Hur går det????
#91 Du kan väl tipsa om hur man kan gör i den här tråden: Säkra transporter av katter - Försöker samla ihop alla goda tips till en kommande artikel.
#103 Det är ju kanon! Har du varit i kontakt med Naquita direkt per tfn? eller denna email som hon hänvisar till i #0:maila emma@kks.nu
Hoppas det löser sig! Nu gäller det att alla berörda får kontakt med varandra.

Konstigt, stod dom ute i det fria

Vad gör stödhemmet för att finna dem? nån som vet? har lappar tex hängts upp i alla portar i området, vaktmästare som jobbar i området. ev närpolisen?
#107 Det står i #0 att de rymde vid stödhemmets port. Alltså när de skulle tranporteras.
Jag bor i Eskilstuna. Vad kan jag göra?
Jag hoppas verkligen att det letas aktivt efter dessa kissar. Hemskt att både kattmamma och kattungar försvinner.. Och lite hemskt att det Kan hända. Nu finns det folk som erbjuder både fällor och hjälp så jag hoppas att berörda personer tar kontakt med dem som försöker engagera sig.
Hade även varit trevligt med uppdatering om hur det går då det är många som intresserar sig för det här.
Skriver det igen: Naquita ber i #0 er som kan hjälpa till att kontakta direkt via emma@kks.nu
Pga av hög arbetsanhopning med enormt många hemlösa katter i Blekinge har hon inte haft möjlighet att uppdatera här. Det är dock inte detsamma som att det inte arbetas för katterna. Det är det det gör och därfrö som tiden inte räcker till att uppdatera.
Uppdatering kommer så småningom. Det går dock inte fortare för att vi hetsar på. ;)
#112: Man blir bara förvånad att hon inte har tid att uppdatera snabbt när hon har tid att vara online :-)
Att man är online behöver inte betyda att man sitter vid datorn…
Emma har även ett jobb som kan betyda 12 h pass och visst kan hon vara inloggad men det betyder ju som sagt inte att hon har tid eller möjlighet att sitta och skriva. Sen är det ju en massa annat jobb med katterna, hundarna, kaninerna mm och säkert en massa folk som hör av sig på köpet att detta.
//Pia
#116 ja fast det betyder inte att hon haft tid eller möjlighet att göra en uppdatering.
//Pia

#116 Där har du fel!
Jag är ex. ofta inloggad och min dator kan stå på under dagen. Det betyder inte att jag sitter stand-by vid burken. Det finns liiite annat att göra oxo;-) OK är jag på jobbet är hemmadatorn avstängd, men även där kan jag ibland vara påloggad på jobbdator en hel dag men inte kollat sajten alls eller bara korta stunder.
Det finns alltså inget belägg för att folk som är inloggade de facto är vid datorn och kan hinna läsa. De kan vara precis var som helst!
Alltså. För det första måste jag säga att ni verkligen går med taggarna utåt i det här forumet. Så jävla hemskt är det väl inte att folk vill ha uppdatering i någonting dom bryr sig om och engagerar sig? De är ju inte direkt så att man ber om uppdatering för att jävlas!? Jag tycker också att det är halvdåligt att man inte kan ge två minuter till att skriva att folk letar o att det går framåt eller att ingen katt synts till. Men diskussionen är oav SJUKT onödig. Låt det vara istället. Åt alla håll o kanter. Hon uppdaterar väl när hon vill..
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Nu tycker jag att tonen börjar bli lite hetsk i den här tråden! Hänvisar till syftet med tråden! Hjälp sökes och den som kan hjälpa till hänvisas till en emailadress.
Det är omtänksamt av er att tänka på katterna som rymt. Men vi vinner inget på att starta någon form av hetsjakt. Vädjar till alla att hålla en trevlig ton trots allvaret i situationen.
Nej man kan ju undra varför jag dragit mig för att skriva i den här tråden, en del personer är med taggarna utåt utan att känna mig eller veta vad jag gör eller hur jag jobbar för katterna. Gå i mina skor innan ni uttalar er om något! Frutansvärt att anklaga att vi inte kollar upp ev. stödhem och att vi inte gör något för katterna som rymt. Tror ni jag är hjärtlös?? Jag är ingen detektiv, och ingen lögndetektor. fast allt känns bra från början kan det bli pannkaka!! Och kan ni tänka er, jag pratar med stödhemmen innan de får hem katterna!
Det jag söker nu är någon som kan ta in katterna tillfälligt när de fångats i fälla i väntan på transport ner hit.
konstigt att inte EN ENDA har mailat mig och frågat hur det gått. Vill ni bara bråka så det syns?!?
Jag är osäker om jag kan hjälpa. Jag reser mycket i jobbet den här månaden. Det beror på vilken tidsperiod det gäller. Nästa vecka är jag borta och sen reser jag igen den 23 och är borta en vecka.
#122 det är ju svårt att veta när de sitter i fällan, det blir väldigt "flexibelt" alltihopa beroende på när de sitter i fällan och när möjligheten att fånga in finns. Infångandet kan inte starta förrän vi har någonstans att placera dom, djurskyddet hade fullt men skrev upp oss och skulle kolla sina stödhem.
jag skriver inte mycket härinne utan maila emma@kks.nu om ni kan erbjuda kattungarna en fristad ett par veckor.
Vårt största problem här på sajten är att det blir hetisgt och otrevligt i trådarna. Det har tyvärr skrämt bort allt för många eldsjälar. Man orkar inte vara på Hittekatter iFokus när man trots att man ägnar hela sin ledig tid åt att försöka hjälpa katter i nöd drabbas av påhopp och otrevliga insinuationer. Det är inte det man behöver i det läget.
Meningen med Hittekatter iFokus är att vi ska stödja och hjälpa varandra i arbetet med hemlösa kattern. Alltså inte att göra det svårare, tråkigare och tyngre.
Det är väldigt lätt att sitta framför datorn och kritisera utifrån en slags teoretisk idealbild. Tyvärr desto svårare att utföra arbetet i praktiken.

Vill ändå försvara Naquita, vet att hon har häcken full och bor långt ifrån.
Kanske stödhemmet själv kan gå in och uppdatera
Jag har ju skrivförbud men hoppas att jag kan få försöka skriva någon rad här ändå eftersom jag vill försöka hjälpa till.
Vad jag har förstått finns det någon som är villig att gillra fälla, det som saknas är en mellanlandning för katterna innan de kommer ner till Ronneby igen.
Jag kan erbjuda en tillfällig, trygg, fristad för ett par veckor, tyvärr inget permanentboende eftersom huset är fullt samt övriga kattproblem. Inget större utrymme tyvärr, men rymningssäkert.
Jag kan även erbjuda att hämta katterna i Eskilstuna om ingen transport går förbi, men då försutsätter det att båda ungarna kommit in. Kanske går fällan attt gillra manuellt så att båda kan tas samtidigt? De närmast veckorna jobbar jag sena kvällar, så om katterna kommer in nattetid, kan de endast hämtas på förmiddagen därpå.
Detta fall brådskar och kan ingen i Eskilstuna med omnejd hjälpa till vet ni att mitt alternativ finns, även om det blir en avig väg till Blekinge härifrån Karlstad.
/Bumbis
(Lena, var inte orolig, jag ska logga ur när detta ärende är avklarat)
Hoppas att Bumbis kan vara till hjälp här! Vore ju underbart! Fanns det fälla? OCh Hur var det, Mison hade fälla? Hon har ju enbart helger som hon kan ställa upp på, men det funkar kanske?
#127 helger borde funka om jag ska hämta dom, jobbar de flesta söndagar, men börjar inte förrän 14.30.
hör med Mison
Kontakta även Naquita på email: emma@kks.nu
Låter ju kanon om det kan lösa sig med både fälla och tillfällig inkvartering.

I inlägg #103 erbjuder sig Evelina från Livbojen i Eskilstuna att hon har fälla och kan vakta den i Hälleforsnäs.

Underbart om kära Bumbis kan hjälpa till och inkvartera kattungarna. Det var precis vad Naquita eftersökte
ja då finns det ju folk att tillgå på nära håll som både kan fånga in och härbärgera tillfälligt!
Det absolut bästa vore ju om Evelina, Livbojen, eller någon annan i Eskilstunatrakten kan sitta med fälla för Mison bor ju trots allt en bit bort och är den som fått ställa upp om och om och om igen.
Jag mejlar inte Emma än i hopp om att någon annan lösning hittas. Mitt alternativ är inte det bästa för katterna i och med att det blir en omväg från Eskilstuna till Blekinge, men hoppas att någon annan kan hjälpa till så att det blir för ungarnas bästa.
Nog måste det finnas fler i närområdet som kan hysa ett par busungar för ett par veckor?
jo, men Mison har själv erbjudut sig förra helgen. och hon är ju en otrolig person att organisera, så det kan ju vara värt att ta kontakt med henne?

Mison skriver längre upp om en Susanne och Sara i Eskilstuna som också arbetar med hemlösa katter, är dom tillfrågade.
mison är inloggad nu
Putt för att fälla ställs upp snarast.
Jag står för mitt ord, finns inget annat alternativ i närheten av Eskilstuna, så är de välkomna tillfälligt.
Är det någon som lägger ut mat i området?
fått kontakt med MIson?
#139 som sagt, det finns de som bor närmre som borde kunna hjälpa. Mison har antagligen nog ändå.
Det viktigaste är att kissarna matas. Såna småttingar har svårt att jaga och nätterna är kyliga och blöta nu…..
då ber jag att hon i alla fall pratar ihop sig med dig. Bra med många lösningar

Har någon kontakt med Naquita och kan informera henne om hjälpen som erbjuds här.
ja har just haft kontakt med MIson hon och Bumbis har pratat ihops ig nu och de är ju suveräna på att hjälpa och organisera. Så fälla finns, hjälp med infångde finns och tillfälligt boende finns ordnat. Så snälla, hör av er i tråden ni som mer är berörda! Nu finns det ju folk som vill ställa upp!
#142 jag precis har mejlat Naquita.
Är mest orolig för om kattungarna har någon mat eller inte.
ok, vi hr nu två otroligt duktiga personer, som har en enorm organisationsförmåga och vilja att hjälpa.dra nytta av det.
vem säger att jag inte sliter häcken av mig för att ordna för dessa kattungar?? Vem har sagt att jag inte redan har kontakt med livbojan?? Vill ni mig något har jag en MAIL!!!
Herregud. Det här är varför jag inte skriver här på hittekatter. Det är alltid hårt emot hårt. Det är så trådar spårar ut.
Snälla ni! Inse att ni kämpar för samma sak. :-(
Jag har haft kontakt med Naquita, det som skulle behövas nu är en tillfällig lösning i Eskilstuna med omnejd ett par dagar, ifall endast den ena kattungen går in i fällan. Det blir tufft och det känns onödigt att behöva åka två vändor Karlstad/Eskilstuna tor.
Puttar för att någon kan ställa upp ett par dagar om det blir så att kissebebbe nummer två inte kommer in direkt.
Ber ännu en gång alla att ta ett djupt andetag och försöka ta det lite lungt här.
Att sätta igång och spekulera hej vilt i tråden utifrån det värsta möjliga scenerarior blir inte särskilt konstruktivt. Hårda ord och vassa pekpinnar blir också helt fel i det här läget. (Det blir det föresten alltid.) Som jag skrivit, jag vet inte hur många gånger, ber trådskaparen er som kan hjälpa till att kontakta henne via en bestämd emailadress.
#149 Toppen att du haft kontakt med Naquita och planerat upp det hela lite.
Finns det någon i Eskilstuna som kan hysa katterna ett par dagar?
Jag kommer tillbaka på ons kväll och är sedan hemma ända tills den 22a.
#151 Vad bra! :)
Ok, nu finns alltså Bumbis, Mison, som är superförkyld och Livbojen som kan organisera ihop er. Får kattungarna nån mat?
#153 Mat ställs ut genom insatser från Livbojen mfl.
Puttar för en fristad ett par-tre dagar om en bebis går in i fällan ifall det dröjer innan den andre kattungen låter sig fångas.
Vore ju skönt om de fick komma hit samtidigt, samtidigt som det känns vansinnigt att åka två vändor. Det blir många mil.
Håller tummarna att kattungarna snart är inne. Klart dom snart är inne!
Ok, då hoppas jag att ni kan bli hjältar igen som vanligt…. Mison vår ängel. Hon har ju ett stort prov nästa vecka, så hon har mycket om sig just nu….Så håll nu kontakten, ni som finns någotsånär i närheten och kan hjälpa så mycket. Jag håller tummar för de små

det finns ju som sagt en fristad här om det bara gäller någon dag… jag har ju också fälla…
men som det känns nu, hänger allting på mig.. och jag bor 6 mil därifrån… ligger nu med 39,7 i feber, men jag ska försöka göra så gott jag kan i morgon..
om jag har röst i morgon ska jag försöka kontakta livbojen också, men som det ser ut idag, kan jag inte prata i telefon alls..
finns det någon som kan tänka sig att vara min röst?? att sköta telefonkontakter??
jag vet inte ens VART jag ska åka med min fälla.. jag har enbart en adress, men ungarna är ju knappast där.. i bästa fall är dom i ett buskage i närheten, men hur många buskage finns på platsen?? är det någon som vet??
jag vet´e sjutton hur detta ska gå till, med sjukdom och knapphändig information, men jag får väl lov att åka dit i morgon… men som sagt, vart börjar jag leta??
är jag verkligen ensam?? finns det ingen som kan hjälpa??
livbojen har väldigt mycket att stå i nu, i torshälla, så dom vågar jag knappast kontakta
#160 jag fattade på Naquita att det är Livbojen som ska ställa ut fälla och att någon hör av sig till mig när bebisarna kommer in och ska hämtas.
Problemet är att de endast har en fälla, så en fristad för den första kissen ett par dagar vore guld värt tills den andra kissen kommer in. Puttar igen för ett tillfälligt boende i närheten av Eskilstuna.
Vi kan ta varandra i hand mison, jag kan inte få fram ett ljud efter en vecka i influensa. 
Jag kommer nu att gå in och rensa bort ovidkommande inlägg med tråkiga kommenterar så att tråden blir ren utifrån den räddningsaktion som pågår.
Nu gäller det att rädda katterna och inte hålla på med bråk och tjaffs vid sidan om. Det får ni ta via PM!
Tack till dem som hjälper till!

jag har pratat med livbojen ikväll
Livbojen matar INTE!! dom har försökt hitta någon som kan ställa upp med det, men det verkar svårt
Inte heller har dom möjlighet att ställa upp med fälla..
Livbojen har ett superjobbigt fall i Torshälla med massor med hemlösa kattungar, så dom har för mycket att göra ändå
Alltså verkar allt hänga på mig, eller?? Finns det någon mer som kan hjälpa till??
Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra.. Jag fått en adress av Naquita, men vet fortfarande inte om någon över huvud taget har sett katterna sen dom smet…
Stödhemmet finns tydligen inte kvar längre, dom har flyttat
Nu är jag fruktansvärt orolig för kattungarna.

Nauqita mejlade mig i morse att Evelinas (Livbojen)farmor? lägger ut mat till kattungarna samt att Evelina skulle ställa ut fälla bara att det finns en tillfällig mellanlanding, vilket det finns hos mig!
Jag har erbjudit mig att åka gratis tor Karlstad/Eskilstuna men helst inte mer än en gång.
Nu börjar jag undra var all felaktig information kommer ifrån? Varför ljuga om att kattungarna matas? Det är ju det allra viktigaste! SNÄLLA! HJÄLP kattungarna genom att vara ärliga!!

jag vet fortfarande ingenting, jag har ju adressen, men vet fortfarande inte om katterna har synts till, och vart isåfall…
jag måste lägga mig o sova nu, för febern tar överhand… kan någon ge mig svar tills i morgon så jag vet vart jag ska börja leta?? eller vad ska jag annars göra??
#167 jag har mejlat Emma och väntar på svar varför hon lämnat ut felaktig information. Någonstans har det brustit, det kan handla om missuppfattning, men det är trots allt KKS ansvar och de får försöka reda ut vad som ska göras.
Misdon är sjuk och bor sex mil bort, jag är sjuk och bor drygt 20 mil bort men ska jobba i morrn.
Finns det NÅGON som åtminstone kan lägga ut mat åt katterna? Adress finns i tråden. SNÄLLA!!!!!!
Åh herregud går små kissarna utan mat!?
Åååh jag önskar att jag bodde närmare så att jag kunde hjälpa er med småttingarna! Helt ont i magen får jag.

Det finns flera stycken här på sajten som bor i Eskilstuna, är där verkligen ingen som kan ställa upp, och åtminstone mata dom små så länge.

Det ska komma ishavsvindar nu.
Stackars katterna. Hoppas dom i alla fall kan äta sig mätta tills dom kommer in. Finns det någon tråd om dom på Svenska Katters Sida? Finns kanske någon där som bor i Eskilstuna och kan hjälpa till.
Krya på er Mison och Bumbis. Inte lätt att göra något när man är sjuk och sen avståndet ovanpå det. Kram på er båda två.
Jag läser Edströms väg i Hälleforsnäs, är det vid Flen? säger en dumskalle! 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Jag hoppas att allt är ett missförstånd och att någon trots allt matar men att detta inte nått ut till alla inom Livbojen. Att de skulle gillra fälla har ju även nämnts här i tråden.
Jag fattar ingenting. 
Någon som har bilder på kissarna?
Är det lappat i området?
*Nalle Puh*
#172 Jag kollade vägbeskrivningen tidigare idag, och det heter Hälleforsnäs i Flen.
Bilder på kissarna, finns det?
*Nalle Puh*
Åh det här känns helt hemskt ju! :( Jag kan ju tycka att det gamla stödhemmet iallafall borde åka dit ibland och lägga dit mat.
Jag bor ju i Eskilstuna och jag vill verkligen hjälpa men jag kan verkligen inte. För jag har minus på kontot alltså inga pengar till buss, inget körkort, det är flera mil dit ja iallafall 2-3 och det är för långt att gå eller cykla och pojken min har fått bilen stulen så ingen bil har vi heller :( fasiken fasiken fasiken :(
Men ni kanske borde veta att adressen ni gav tillhör inte ens Eskilstuna. Det är väl hälleforsnäs. Så det finns kanske folk som bor nära där, Flen är ju inte så långt ifrån? Finns det någon därifrån härinne?

Men vem bär ansvaret för dessa stackar katter? Är det KKS? Vem har kontakt med dem? Nu känner jag inte till historien från början till slut men om det är förrymda kattungar från en förening så är det ju ett måste att föreningen ifråga ser till att katterna för mat och att någon letar!
Jag har kontakter i Etuna. Skall se om jag kan ordna fram kattmatare!
Jag är skitdålig på det här med kartor, borde f*n ha en gps! 
Bruntegrevit, säger jag igen… en randig?
*Nalle Puh*
Stackars kattungar som inte ens får någon mat..
Nu blir jag verkligen ledsen..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Norrbusa, becka89, BusHanna och Evelina från Livbojen har erbjudit sig här i tråden tidigare. Kan dom inte längre hjälpa till

Tack Ulrika, tänkte inte ens på kks hemsida 
*Nalle Puh*
#168 Det där med Livbojjen måste vara ett missförstånd. Kan inte tänka mig annat. Tyvärr blir det ju missförstånd hela tiden.
#179 Problemet som sagt är att det är en bra bit utanför Eskilstuna. Vore ju kanon om så många som möjligt kunde sluta upp och försöka hjälpas åt med att söka efter katterna. Sätta upp lappar och allt det där som behöver göras. Höre med folk om de sett dem.
#183 Vad bra att du hittat bilder. :)
Nu är det ju nattkvist och inte så många inloggade. Hoppas det blir lite rätsida på det hela imorgon.

De har varit borta en vecka nu, hur länge klarar de sig?
#187 En vecka ska inte vara någon fara när de som dessa kissar är några månader gamla. Det värsta är om katter är instängda och inte får varken mat eller vatten i sig. Och sedan om det är smällkallt ute då kan det var farligt förståss.

om man tittar på google maps, så finns det flera dungar på edströms väg. är det någon som vet vart ungarna sågs sist?? Det känns som att leta efter en nål i en höstack om man inte ens vet vart man ska börja
Är det uppsatt några lappar i området om katterna? Är folk informerade, alltså folk som bor i närheten?
Idag är jag ännu sjukare, och har svårt att andas, men känner att jag kanske skulle behöva försöka åka dit…det är ju kallt ute nu… stackars små bebbar…
Jag har inte hört något mer från Naquita.
Vi får väl avvakta och höra tills hon hör av sig. OM det är så att Livbojen inte har tid, utan att alla räknar med dig mison, vore det bra att få det bekräftat. Då kanske någon kunde ställa ut mat tills du är frisk nog att sitta med fälla samt att katterna kanske har synts till.
OM det är ett missförstånd och någon annan tänker gillra fälla, är det ju dumt om mat läggs ut innan, då motarbetar man ju bara.
Enligt Naquita skulle det mesta vara fixat, det var en tillfällig mellanlandning som saknades, men det finns det ju nu, hos mig.
Jag blir så konfunderad för mison och jag har fått helt olika information verkar det som.
#179. Har du fått tag i någon av dina kontakter som kan mata kissarna?
*Nalle Puh*
Förstår absolut ingenting läser uppropet om hjälp och att det är akut vilken jag absolut håller med om.
Det finns flera villiga som erbjudit sin hjälp nu i helgen med både fälla infångning och transport samt inkvartering otroligt godhjärtade insatsatser.
Även om stödhemmet flyttat och inte tycks bry sig så måste det väl finnas ett telnr till dem. Det Mison behöver få veta är exact var kattungarna kom ut ur buren och vilken riktning de försvann i. Då har hon åtminstone EN förutsättning att lyckas få tag i de små annars verkar det rätt lönlöst.
Efter den hjälp som erbjuds så hoppas jag att hjälpen tas emot så det blir ett lyckligt slut på den här historien.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Kan någon medis ändra i trådens början och skriva Edströms väg i Hälleforsnäs istället, det är så missvisande och kan bli fel!
*Nalle Puh*
Den här tråden börjar bli gigantiskt lång nu. Jag startar en ny där jag lägger in all relevant information + länkar ihop den gamla tråden med den nya. Då blir det lättare att koncentrera sig på det som är aktuellt.
Nej, jag fattar heller ingenting eftersom Naquita brusade upp i ett inlägg i tråden igår och var ilsken på hur vi överhuvudtagt kunde tro att de inte fick mat. (inlägget är redigerat nu, ser jag)
Startar man en tråd om hjälp måste man förstå att folk engagerar sig och är oroliga. Det behöver inte betyda att det är kritik, men dagarna går och klockan tickar…jag förstår att ingen kan sitta vid datorn 24 timmar om dygnet, men detta fall brådskar om kattungarna ska kunna räddas.

nu är vi ju flera som engagerar oss i detta, det måste ju på något sätt gå att få reda på VART ungarna rymde ifrån.. Edströms Väg är ju lång..
dom som höll i buren måste ju ha sett åt vilket håll dom stack åtminstone..
inte heller verkar det som några spaningsförsök har gjorts över huvud taget sen dom försvann, inte heller matning.
vad säger stödhemmet? hjälper dom till med något?? hur långt bort har dom flyttat?
en annan fråga jag har om ungarna, hur länge har dom varit inne? för jag antar att dom har fångats ute.. har dom varit inne länge, vet dom ju kanske inte så bra hur man själv kan fånga en liten mus till föda…

nu är det så här
jag tänker åka dit idag/eftermiddag/kväll.. och eventuellt finns en person till som möter upp och hjälper till
men jag behöver INFO!!! jag har mailat emma men får inget svar..
#197 Jag har också mejlat Emma igen, men det är supersnällt av dig och den andra personen om ni orkar åka dit ikväll.
Får ni ingen fångts så lägg ut skålar med mat i buskarna. Jag skickar mat- och bensinpengar så du har efter helgen.
Jag har pm:at mitt mobilnummer om ni får in katterna.
Kram på er!!!!! TACK!!!!!!!
Nu har jag startat en ny tråd. Låser den här gamla, långa och sega tråden. Hänviser istället till den nya.
Jag vädjar till er att hålla er till ämnet - rädda katterna. Vi har haft nog med tjaffs och bråk i denna. Vi hjälper inga katter genom att starta bråk.