Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3828 ggr
tuska
0

Tuska ungar

för en timme sedan har jag hittat 4 ungar under en sten och hittat en mamma katt oxå.

Mamma katt är en svart padda, ungarna en svart, en svartpadda, 2 rödtabby.

Jag har placerat dem hos min syster som är hyperallergisk, de visstas nu inne på hennes toa.

Syrran kommer att få göra sina behov i en plastpåseSkrattande

Hon kommer inte att kunna gå in på sin toa,

Dessa ungar har jag letat efter i 4 veckor.

Finns det någon i Dalarna som kan hjälpa.

Ungarna har friska ögon, ingen skabb eller ohyra.

Jag själv har 7 katter och ingen plats.

Lena
0

Oj det låter akut! Det var någon i Dalarna som sökte katt här i veckan. Det ska finnas en tråd om det någonstanns här på forumet. Vad bra att du fick in hela familjen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

CaithSith
0

Det var jag som startade den tråden OskyldigJag kan eventuellt hjälpa missarna med boende, men jag vet inte hur det är ekonomiskt, jag har inte så mycket pengar att jag kan betala för vaccination, veterinärsbesiktningar mm för alla kattungarna..Obestämd

Däremot skulle jag ev. kunna ge dem tak över huvudet :) Men hur gamla är de? Hur är de och mamman i beteende, tama? Vart i Dalarna finns de?

Härligt att du fick tag på dem iallafall!

tuska
0

#2   Vart bor du? Vi bor i Vansbro Dalarna, ungarna är tama konstigt nog, inget fräs  när jag kollade dem,  Mamman tam och mjölktrampar när man talar till henne.   Trevlig kattfamilj. ungarna max 4 veckor och lapade i sej mjölkersättningen.

tuska
0

#2   Jag kollade inne på katter iFokus ser att du bor i Rättvik. 

Jag köper idag avmaskningsmedel till dem alla och börjar med det, så de ska vara rena i sina magar hela familjen.

P-Piller ger jag idag till mamma katt.

Toa låda och 20 l kattsand får du från mej. Jag har ett lager här hemma.

2 stora påsar RC kittens har jag som du kan få som start.

Snälla kan du hjälpa ! ! !

Lena
0

Håller tummarna att det löser sig!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

CaithSith
0

Jag har funderat och jag skulle hemskt gärna hjälpa dem men det känns kanske lite fel att ta emot fem katter på 21kvadratmeter.. Jag åker också gärna ner till min kille i stockholm så ofta som möjligt, hur lång tid tror ni jag kommer ha dem hos mig? Tills de är leveransklara eller mycket längre? Det är ju såklart svårt att säga, men kattungar kan ju vara svårsålda? (känner mig egoistisk över att säga så men jag vill ju gärna hälsa på honom)

Samtidigt har jag alltid velat hjälpa en hittekattsfamilj så jag velar fram och tillbaka.

Någon som har åsikter..? Fem kissar på 21kvm? Hur skulle ni göra?

Katthemsmatten
0

5 kissar på 21 kvm funkar! Det är ju  4 ungar. Och du, kan inte killen besöka dig under några månader för att göra en god gärning.Flört Lite uppoffringar måste även en kille kunna göra - annars är det inte mycket att hänga i julgran, elller……….

Medarbetare Hittekatter iFokus

prodigy
0

Håller med #7, och om du bara åker över en helg kanske någon kan komma och mata. Var bor du?

tuska
0

Borlänge katthem har fullt de kan inte hjälpa

Ska ringa mot kvällen Smedjebacken katthem, hörde ryktetsvägar att de i går hadde 40 st katter.

Jag har varit till ungarna och de lapar KRM mjölersättning och tuttade i sej av RC kittens (uppblött)  De kissade på lådan 3 av dem, när jag lyfte dit dem. De är jätteduktiga.

Mammakatt har fått p-piller och mibemax, hon är nöjd och spinner och tackade för hjälpen av de små.

ungarna fick bandminth.

De är placerade nu i ett badkar med en liten toalåda.

Min syster märkte jag hadde problem med sin astma men jag påtalade det inte.   Hua mej…. om det ändå fanns någon som kunde ta över familjen.

#7  fundera ett tag till om du möjligt vis kan hjälpa dem.

Hawknestgrove
0

ja lite akut går nog bra. och ungar brukar inte vara svårsålda så annonsera i god tid, så kan folk tinga dem! bra bilder är ett måste också!"

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Katthemsmatten
0

#9 Det är inte jag som erbjudit hjälp. Jag bor i Stockholm och har en sjuk katt så det är inte möjligt att ta in en hona med ungar. Dessvärre. Det är #6 som erbjudit sig att hjälpa till med fått litet kalla fötter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

tuska
0

Uffa mejSkrikandes Nu är länstyrelsen inkopplad och Polis.

Tydligen blir det veterinären i eftermiddag.

Ringer förtvivlat massa med folk och katthem men ingen har möjligheter att hjälpa

[Liinda]
0

Jag förstår inte, varför är länsstyrelsen inkopplad och polis? Och vad händer hos veterinären?

prodigy
0

#12 Försöker dra i lite trådar här i Falun, ser mörkt ut tyvärr…

pm.ar dig ett par mobilnr tuska.

tuska
0

# 13 Min syster har fått svår astma av kattungarna, ingen kan ta kattfamiljen . Då kopplar man in länstyrelsen och polis hämtar dem till vet.    Så går det tillSkrikandes

tuska
0

Ja ha då va kattfamiljen hämtad och skulle fraktas till Falun till en "hemlig"  människa får visstas där i 7 dagar i väntan på någon som kan hjälpa. 

Polis hämtning blev det i all hast i en stor flyttlåda.Gråter

prodigy
0

Usch! Hör av mig om jag får tag på nån som kan ta dem!

Ingen här?????

tuska
0

Den hemliga människan skulle möta upp polisbilen.

stackars katter säjer jag, känner mej så förtvivlad när jag inte kunde gör ett dyft mer än ropa på hjälpGråter

Amm0
0

Åh gud, jag gråter nästan.

Har satt ut en liten annons på min facebook.

GråterÅååh jag önskar så att jag kunde hjälpa!

tuska
0

Katthemmet Fyra tassar har ringt, de skulle kontakta LS öch höra vart de tog vägen med familjen.

Kanske kanske  kunde hon hjälpa. Hon skulle medela mej i em.

Amm0
0

Åååh håller tummarna för det!!

prodigy
0

Hoppas hoppas!

Lena
0

Jösses vilken dramatik som har uppstått även i den här tråden. Nu får vi hoppas att det kan bli en lösning med fyra tassar. Borde väl inte vara något problem Lst borde väl bara tycka det är bra om det går att lösa - eller?

tuska
0

Jag hoppas så att detta löser sej till det bästa, Jag är så orolig för denna fina kattfamilj, som är helt tama och tillgivna.

Amm0
0

En tjej har skrivit till min facebook "synd att de var så många". Vad har jag för argument till det? Hon är iofs ensamstående mamma till en liten flicka, men jag tror kissarna skulle trivas bra där.

Vet ni något jag kan säga för att få henne på andra tankar? ;)

Lena
0

#25 Svara henne att det är helt annorlunda att ha en kattmamma med ungar än att ha samma antal vuxna katter. Samt att det är högst tillfälligt under några veckor.

tuska
0

Om de är två eller fyra ungar märks inte så mycket, mer än det går åt lite mera mat och kattsand. Finns ekonomin att försörja dem så ser inte jag några större problem. men jag är van att det ofta kryllar av småttingar i huset.

Det är inte svårt att ha kattbebisar det är sämre om man har många vuxna katter som vill ha sina egna revir i hemmet. En mamma katt sköter sina kattbebisar mycket bra när det gäller uppfostran av dem.

Amm0
0

#26 Hur kan man vara säker på att det endast kommer vara i högst några veckor? Det är supersvårt att sälja en äldre kisse, av egen erfarenhet.

Lena
0

#28 Jo men jag menar att ha både kattmamman och de fyra ungarna. Svarade utifrån att personen på Facebook backade inför antalet katter.

Imasy
0

Men alltså jag hänger inte med här. Har polisen/lst omhändertagit dessa katter och är i deras ägo nu?

Vem har katterna och varför?

prodigy
0

Mailade Pia på dalarnas Tidning nu….

tuska
0

# 30 LS blev inkopplad som i sin tur kontaktade polis för hämtning av kattfamiljen.  Vem som har katterna en vecka är okänt. De fraktades till Falun.

Fyra tassar som jag kontaktat skulle ta kontakt med LS för att höra vem som har katterna nu. 

Min syster försökte ha kattfamiljen  hos sej men hon fick svår astma och kontaktade LS. som fixade med hämtning av kattfamiljen.

Mycket bökigt ärende.

Imasy
0

Okej. Men då blir de troligen avlivade om en vecka? Hur gamla är ungarna?

tuska
0

Ca 4 veckor

Amm0
0

#29 Ookej då förstår jag! Fortfarande inget svar från tjejen. Men troligtvis är det inget att vi ska vänta oss, att hon tar de iallafall. Jag hör självfallet av mig om hon är intresserad.

Amm0
0

Hur går det tuska? Har katthemmet hört av sig till dig?

tuska
0

Katt hemmet lovade att ringa i em.   men jag hörde inget från dem.

Hon skulle göra allt hon kunde för kattfamiljen så jag hoppas så innerligt att jag hör något därifrån i morgon.   Annars ringer jag och hör lite hur läget ser ut.

Jag hoppas så att det ordnar sej till sist

Imasy
0

Såg att det ligger en blänkjare ute på dt.se nu också.

tuska
0

Jag kollade och fick se de underbara livenpå Pias blogg.

Hoppas innerligt att det finns någon människa som kan dyka upp och hjälpa dem den här veckan.

Uffamej mina tårar trillar  jag ville ju så mycketGråter

Å vad illa jag tycker om människor som inte ID märker sina katter och huskattskullar.

Lena
0

#38 Finns det länk till artikeln?

Imasy
0
prodigy
0

Hoppas någon kan ta sig an de små nu! De ser helt ljuvliga ut……

Vad hände med fyra tassar???

Glamgirl
0

Vi kanske kan ta dem. Finns det möjlighet för transport till Göteborg?
Hur är det med ekonomisk hjälp? Vi har tyvärr inte möjlighet att betala för vaccinationer, kastrering, idmärkning osv. Skall höra om vi kan stå för foder och sådär..

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

prodigy
0

#43 Jag kan lämna ett litet bidrag till vaccinering alt mammans kastrering när det närmar sig.

Någon som kan hjälpa till med transport från Falun till Gbg?

Ankie
0

åh men vilken fin liten familj, puttar å hoppas att någon kan hjälpa de så det slipper dö

tuska
0

#43  Ring 023-19535 eller mejla ditt intresse pia.Persson@dt.se

Hon har all information om kattfamiljen.

Lena
0

#41 Vad snygg mamman är! Och ungarna är ju underbara. Jättebra att det blivit en artikel om dem. Det borde ju öka chanserna till jourhem.

#43 Det verkar ju även som om Djurskyddet står bakom och stöttar också. Transport brukar i regel kunna ordna sig.

Amm0
0

"Lisa skriver:
2010-10-02 kl 12:04

Jag ska ta hand om dessa små härliga kattungar…"

En kommentar gjord på Pias blogg. Stämmer detta är det ju helt underbart!!

Imasy
0

En kompis till mig har sagt till Pia att hon kan ta denna familj om absolut ingen annan kan, men hon fivk då veta att någon i Rättvik skulle hjälpa familjen.

tuska
0

#48 #49 Det här kommer att fixa sej ser det ut som. skönt

Hela förmiddagen har jag kontaktat många många på blocket som ska sälja kattungar för 100 kr,  hur viktigt det är innan försäljning av kattungar att ID märka huskattsungarna, för att om de kommer vilse hittas ägaren. Detta för att höja huskattens status.

Registreringen av ny ägare av katt är ju gratis på SVERAK.

Lena
0

Låter ju underbart att flera olika lösningar verkar finnas för kattfamiljen.