Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6087 ggr
SannaHolmgren
0

Svårläkt böld

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hankatt har en svårläkt böld på högra kinden. Den är öppnad och lätt att tvätta ur. Jag har fått den att läka ut nästan helt två gånger, men så kommer den plötsligt tillbaka, efter en - två veckor när den varit "borta", därför har han även tappat mer päls runt om än det jag klippt bort.

Så medans jag väntar på hans veterinärtid på torsdag eftermiddag för undrar jag vad ni har för erfarenheter med bölder. Vad kan man göra själv? Vad brukar veterinären rekommendera när det är svårläkt? Vad kan man göra efteråt så det läker bra? 

Jag misstänker tandinfektion eftersom bölden läker ut relativt snabbt men sedan kommer tillbaka efter en tid, men han har inte ont och är inte allmänpåverkad. Äter som vanligt med god aptit och fångar sork hela dagarna, och man får tvätta/skölja såret utan att man behöver hålla fast honom.

Lena
0

När en böld inte läker brukar det vara en mer elakartad infektion som kräver antibiotika behandling. Det gäller samtidigt att utröna den bakomliggande orsaken. Om det t.ex är en infekterad tand går det inte över förrän tanden blir åtgärdad. Ibland visar inte katter så tydliga symtom på infekterade tänder. Har själv blivit lurad några gånger. Infektionshärden kan även sitta djupare och då behöver såret/bölden rensas ut ordentligt. Det kan även bli nödvändigt med dränage för att såret ska kunna tömma sig ordentligt.

Bra att du har en veterinärtid om ett par dagar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SannaHolmgren
0

Ja. Jag ville haft tid tidigare men kliniken har fullbokat om det inte är akut, och han är ju inte påverkad av infektionen vad jag kan se iallafall. Men transportburen är laddad med en filt och tratten om den skulle behövas.

Lena
0

#3 Vi får hålla tummarna för honom. Under tiden försök att spola rent med koksaltlösning.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Lycka till hos veterinären! Har själv varit med om att katter fått tömma sådant på var efter att de blivit sövda..

SannaHolmgren
0

Han fick penicillin hos veterinären, så nu är det bra igen. Bölden hade satt sig i en djup hudficka, så därför var det svårt att få det rent utan hjälp. Han behövde inte dränage som tur var.