Hur lång tid?
Hur är det med upphittade katter? hur lång tid måste man behålla dem innan det är rätt att kunna omplacera dem?
För man kan väl inte omplacera dem direkt? Eller?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har för mig att jag hört tiden max 14 dagar. Om en upphittad katt lämnas in till polisen och de sätter den i förvar på ett djurpensionat har inte ägaren lång tid på sig alls innan "loppet är kört". Ett fall som jag själv var involverad i handlade om 10 dagar. Därefter skulle katten avlivas. Ägaren hörde aldrig av sig men vi hjälptes åt här på sajten att rädda katten.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
11 dagar är något jag hört men har inte hittat det svart på vitt någonstans.
Har även frågat polisen här i stan men fick bara vaga svar och polisen jag pratade med tyckte att man kunde placera dem direkt om man inte visste vem som var ägaren direkt. Fast det tycker jag låter fel?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

hadde detta sparat, från örebro polisen, kan dock inte svära på hur aktuellt det är,.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#3 Tack!
Så som jag förståd från den där texten så är tiden man "förvarar" katten beroende på själva katten och situationen?
Var det inte någon ny lag om att djur skulle ingå som hittegods också? Gud vad dåligt insatt jag är 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

I Malmö får katterna sitta fem dagar på uppstallningshem innan de riskerar att bli avlivade.

#4 jo har nått i bakhuvet om det men kan inte hitta det,, har även för mig att registret skulle bli centralt över landet o sökbart,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#5 kan det vara så att det är olika i hela landet och på olika ställen? kanske är det man själv bestämmer så det är lika för alla katter som kommer till det stället??
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#7 Ja jag tror att det kan variera en hel del i olika polisdistrikt.
Det vanliga är ju att en katt sitter 14 dagar i karantän och är sedan klart till en omplacering.
Det finns säkert en massa efterlysta katter som har kommit via ett katthem till en ny ägare.
Men jag tycker inte synd om ägaren för då är katten inte id-märkt och hur skulle man annars göra?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#9 Jag håller med, dock tänker jag på om det är någon "lag" eller vad man ska kalla det att man måste behålla katten innan det är mer än rätt att adoptera ut den.
Funderar även på om det är ok att under denna tid börja med vaccinering, kastrering osv eller om det måste vänta tills denna tid gått över?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vi åker ju till veterinären så snart som möjligt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#11 Hur skulle ni bete er om ägaren av katten dyker upp? Får då denne betala veterinärkostnaden för att få tillbaka katten? Jag kan gissa att det säkerligen finns många där ute som kan tänkas vägra att betala :(
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Vi samarbetar lite med ett av polisens djurhem här och dom ger ägaren 5 dagar att höra av sig, sen börjar dom att annonsera ut katten för omplacering..
Pälsbollarna i Höganäs
#12 Jag vet inte, får kolla lite. Tror inte att det har hänt så ofta. ID-märkta katter har vi fått och hittat ägaren. Vet inte om de fick betala nåt.
Tidigare var det alltid att ägare har rätt att få igen sin katt inom 3 månader, men jag tror att t.ex. Polisen har en annan ordning för de vill väl bli av med dom så fort som möjligt.
#14 Med betala menar jag om man själv tex. skulle ha vaccinerat, kastrerad och idmärkt katten eller gjort någon annan åtgärd så dyker en ägare upp och vill ha tillbaka katten 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#15 Ja 3 månader är det med hittegods, den polis jag pratade med sa att man ej kunde räkna in en katt i den regeln eftersom de kostar pengar att förvara och att alla inte kan hålla en katt som hittar. Dock fick jag aldrig något vettigt svar från den polisen jag pratade med
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Vad jag känner till finns det ingen fastställd tid i lagen om hur länge en katt ska förvaras innan den kan omplaceras. I Stockholm brukar det ta ca tio-fjorton dagar, därefter överlåts katten till katthemmet och då kan vi lagligen omplacera katten. Först när katten är överskriven på oss sätter vi igång med vaccinering och kastrering. Undantag naturligtvis om katten kräver omedelbar veterinärvård.
Skulle en ägare dyka upp och via foton mm kunna styrka att det är hans/hennes katt får de betala inackorderingskostnad för varje dygn katten varit hos oss. Har vi även haft veterinärkostnader för katten får ägaren stå för den kostnaden. Det har hänt att katter hittat hem igen efter flera månader hos oss. Då kan notan bli ganska dyr för ägaren, men oftas är folk överlyckliga att få tillbaks sin katt och betalar gladeligen. I några få fall har det hänt att ägaren valt att överlåta katen till oss i stället för att lösa ut den.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Gäller det att ha ett avtal med polisen om hur lång tiden är? eller är det något man bestämmer själv? Förstår inte riktigt 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
jag har ett avtal om man kan kalla det det med polisen, att jag får omplacera en upphittad katt efter 3 veckor om ingen ägare dykt upp. Dyker ägare upp ska de betala alla kostnader för katten för att få tillbaka den.
Om du omhändertar en katt, och polisanmäler katten upphittad, så är det inte många dygn innan katten tillhör dig enligt lagen! tror att det är 3-6 dygn. Sen får du bestämma om du vill "Ge tillbaka katten naturligtvis ska du ha tillbaks för alla utlägg!!!!
OBS! men du måste inte, katten är ett "TING"som tillhör dig, om ingen hört av sig efter…… 3-6dygn……Men så klart är det en snäll människadina som saknat sin katt……så får hon betala för alla dina utlägg
#21 Vart någonstans i lagen hittar jag detta om 3-6 dygn?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ta kontakt med Göteborgs katthjälp Miranda Oudetanke (Jurist) Eller Carina Lindqvist (Polis) Lycka till/Kram

Utdrag ur Rikspolisstyrelsens författningssamling
Rikspolisens föreskifter och allmäna råd om hantering av hittegods.¨
Djur
Allmänna råd
Förvaring av djur som tagits emot av polismyndigheten bör ske hos djurstall eller hos enskild person (fodervärd) som är lämplig för uppdraget.
Är förvaringen förenad med stora kostnader eller om det finns särskilda skäl bör polismyndighet låta sälja djuret tidigare än de tre månader som stadgas i 4 § hittegodslagen och beträffande hund de tio dagar som stadgas i 4 a § hittegodslagen. Kostnaden bör bedömas med utgångspunkt i djurets värde. Särskilda skäl kan vara att djuret är så speciellt att en lämplig fodervärd inte kan hittas.
Tittar man i hittegodslagen står det att det upphittade förmålet tillfaller upphittaren eller kan säljas efter tre månader. Av någon anledning finns en särskild paragraf för just hundar (?) på tio dagar.
Katter är ju inte hundar och ska man tolka lagen så är det tre månader som gäller. Däremot vet jag att polisen använder sig av skrivningen om stora kostnader och särskilda skäl för att skriva över katter som inkvarterats på katthem efter tio dagar.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se