Veckans OT - V 37
Dags för en ny OT-tråd!
Här kan vi skriva om allt mellan himmel och jord. Det behöver således inte ha att gör med katter, men får gärna har det också. :)
Börjar med ett foto från en liten utflykt i lördags. På bild en gamal kvarn i Dalsland som sett sina bästa dagar. Så är det med många byggnader i den här delen av landet. Det är både lite vemodigt och nostalgiskt. Historiens vingslag dröjer sig liksom kvar för att sakta vittra bort.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Lite ostadigare väder har kommit till vår del av världen. Men vi får se solen lite ibland i alla fall.
Såg en jättesöt paddbebis i trädgården tidigare. Den var helt svart och bara några centimeter lång. Vi ha rbåde grodor och paddor i trädgården vilket jag tycker är väldigt trevligt.
Det som är mindre kul är att vi även har mördarsniglar. Väldigt många dessutom.
Ska nu gå ut och se om jag kan få gjort något i trädgården.
I bild våran groddamm. :)
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Är så förkyld idag.. Fattar inte att så mycket snor får plats i en människa.. Blää.. tur jag har mina katter att krypa ner hos i soffan.
Är redan klar med julklapparna till Mamma och min syster så det känns kanon. Längtar efter julen nu! =)
#2 Usch ja förkylning är inget kul alls! Det var bra jobbat att du redan har klart med några julklappar.
# 3 min plånbok är inte så tjock så får dela upp julklappsköpen så blir det inte lika illa ekonomiskt i december. =) Fast handlar inte för mycket pengar när det gäller julklappar men vi är många så det blir mycket endå..
Gud så smart. Och ekonomiskt. Jag skall också börja riktigt tidigt med mina julklappsköp i år! Även om tanken på vinter känns allt annat än lockande :-(
Skaffa Myskankor, de äter mördarsniglar…. Och så är de så charmiga att se på!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#0 Kanske något för Ernst Kirschsteiger (vet inte om jag stavade rätt) att renovera? Han höll ju på med att renovera en kvarn nu i sommar.
Vi har en igelkottmamma med tre ungar i trädgården, jättegulliga.
Och så har vi massor av mygg som kommer in från katternas nyinnätade superpopulära altan. Visserligen så fångar de några stycken men övriga anfaller mig. Jag får stora (5-10 cm i diameter) blaffor över hela kroppen. Kliar så in i h*lvete, fick ta en engångsdos Betapred häromdagen.
#6 Ja myskankor är söta. Men jag tror inte man får ha dem i tätbebyggt område. Hur är det med det egentligen?
#7 Igelkottungar - det skulle jag också vilja ha i trädgården.
ett par stycken, så tar de ingen direkt plats. MAn får ha dvärghöns….Hör med miljö och bygg.så kan du leasa ut dem på sommaren till grannarna så kan de äta mördarsniglar där med. Norge har börjat med en lite märklig ekologisk bekämpning. en viss sorts skalbagge, som äter mördarsniglar. Det är bara det, en helt ny djurart, som ska introduceras, är det så bra? Vi kan ju inte kontrollera dess framfart. Jag klassar sånt som genmanipulation på något vis….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mygg ja Gulliver. Håller med dig. Orsakar jätteblaffor med mycket klåda.
Bäst att hålla sig inomhus.
Men Mygga som du kan köpa på Apoteket är Kanon.
Nalle
Myskankor är jättemysiga , men tyvär äter dom upp dina grodor och
paddor också
Myskankorna är väldigt tysta , låter nästan ingenting , så det är nog inga problem att ha i tätbebygda områden.
#12 Nej paddorna och grodorna är vi rädda om här. De är ju dessutom fridlysta. Det blir med andra ord inga Myskankor i trädgården. Men de är väldigt trevliga det måste jag medge. Lite Kalle Anka stuk.
Så förkyld.. Täppt i näsan och lock för öronen. Snurvlat mig igenom en föreläsning om företagsekonomi och nu har jag ett par arbeten att göra innan det är dags att ta helg.. Ska bli skönt. Dock har städning blivit lidande då jag går i skolan så måste ägna mig åt massa städning i morgon.. Yey.. eller inte.

Passar då på att i den här tråden göra lite som storfiskarn..skryta lite, fast hos mej handlar det om svamp:-9
Mår så gott varje år av att vistas ute i skogen..o ännu bättre känns det när man får svamplycka..blomkålssvampen är en favorit, åkte till min hemstad örebro och besökte mina "ställen"..
#15 Hittade en sån en gång. Smakade som spagetti.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma! Haha! Det var nästan en lite elak kommentar?! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Appropå myskankor. Har en skamlig hemlighet. jag tycker att ankor är jätteläskiga. Alla fåglar som går för den delen. Håller mig på mycket långt avstånd. Änder, gäss, svanar, höns mm. Fy! Över min döda kropp att jag skulle skaffa sådana djur på min tomt.
Däremot har jag en grävling i grannskapet. han brukar komma med jämna mellanrum och dammsuga gräsmattan. Då ryker varenda snigel. Hur bra som helst. 
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Men grävlingar kan väl bli farliga för katter??
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
20
Det är inte bara du som har fobi mot denna typ fåglar , det är jättemånga har jag märkt.
En rolig grej som hände , min granne som bor en bit bort ,gick förbi.
Vi börja prata om en grej jag hade en bit in på tomten ,kom in sa jag , han börja hitta på undanflykter , jag förstod ingenting ,utan proppsa på att han skullle komma in o titta.
Han gav sig o vi gick in , när vi kommit fram ser jag att han är livrädd,då förstod jag ,han va livrädd för fåglarna som går lösa , jag har ju en del o rätt stora också.
Jag ville ju inte göra bort karlstackarn utan jag fick ju lotsa ut honom snabbt, utan han förlora ansiktet.
Det var säkert pinsamt för denna karl att erkänna att han var rädd för mina fåglar , stor stark jägare som han är.

#21 Jag vet faktiskt inte, men har aldrig hört talas om att en grävling tagit en katt.
Men han brukar inte dyka upp innan det är mörkt, och då har jag tagit in kissarna för natten., så jag är inte så orolig.
Är det någon som vet om grävlingar är farliga för katter?
#22 Har förstått att jag inte är ensam om detta. Men jag har faktiskt ett giltigt skäl. Blev attackerad av en kalkon när jag var barn.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Ja kalkoner e inte o leka med. Har hört historier när min farmor blev jagad av en när hon var uppe hos släkten i dalarna.
//Pia
Jag har kalkonen också , kalkontuppen är väl han som folk är mest rädda för , kanon som *vakthund* för objudna.
Men han är världen snällaste o snyggaste kille. När jag skaffa kalkoner fick jag höra en del historier om kalkoner av folk.
Men som många andra djur måste man ju veta hur de fungerar för att det ska bli rätt.
Är någon rädd o börjar småspringa , kommer gärna kalkonen springande efter , men är man lugn så håller de sig lugna.
Han går lös här och jag har många ungdommar som kommer hem hit hela tiden ,kommer det någon ny som är rädd o börjar småspringa förklarar jag för dom hur dom ska bete sig och det fungerar hur bra som helst.
Han har aldrig gjort något o jag litar på honom till 100 procent.
Sen är hanen helt tokig i guld o glitter , har man massa glittrande saker på sig , är det bäst att dölja dom.
Men sitter man ner o har tex en guldring på fingret kanske han gör ett pickande på den.
Jag känner en del folk med kalkoner , o alla deras kalkoner är snälla , så det är inte bara min som är det.
Så beter man sig rätt så är det hur lungt som helst.

#25 jag inser såklart att det inte finns någon anledning att vara rädd för fåglar som går. Och precis som du säger så är det inga problem om man lär sig hur fågeln funkar. Men upplevelsen från min barndom har satt sig så djupt, så jag klarar inte riktigt av att vara så klok och logisk när en fågel kommer promenerande mot mig.
När jag var på jakt efter hus var jag på visning på ett hus jag var väldigt intresserad av. Tyvärr fanns en ankdamm på tomten med tillhörande ankor. Om man ville ingick de i köpet, annars skulle de avlivas. Med ankor på tomten skulle jag inte våga gå ut, men jag ville inte ta mitt samvete att de blev avlivade, så det blev inget av med det huset.
Jag ville bara få bort lite fördommar mot kalkoner när detta kom upp , eftersom jag vet hur trevliga dom är.
Precis som du jobbar mot fördommar mot förvildade katter , som du är jätteduktig på .
Jag har själv upplevt saker i mitt liv som satt sina spår , rädsla är inte alltid logisk .
Men eftersom det är så vanligt att folk att jätterädda för fåglar har jag funderat vad det kommer ifrån , kanske sitter det i våran reptilhjärna någonstans kanske.
#27 Du har nog fått en negativ betingad reflex av den obehagliga upplevelsen som barn. Det brukar sitta kvar rätt hårt sådant där. Men det går att "avbetinga" eller vad det nu kallas på fackspråk. Alltså man vänjer sig av med beteendet genom positiva upplevelser.
Kanske Kostas trevliga kalkoner skulle göra susen! :)

#29 ja ,vem vet. Kanske ska göra ett besök på en kalkongård.
Kostas kille är ju hur snygg som helst.
Apropå fobier. Det finns många med fobi för katter också. Det händer med ibland att psykologer frågar om de får komma till katthemmet med en patient för KBT-terapi. Det är häftigt att se hur de knappt vågar gå in på hemmet, men efter någon timme brukar de flesta våga klappa en katt. Att se stoltheten och glädjen hos personen som övervunnit sin rädsla värmer i hjärtat.
#26 Häftig bild!!
Gäss och svanar kan faktiskt vara farliga och otäcka när de vaktar tex ett hus.

Ja fobier funkar suveränt med KBT. Jag var som många "gamla" HKiF'ar vet paniskt rädd för katter när jag köpte min första. Det visste jag men när jag såg den lilla sista katten sitta rädd o frusen tryckt mot ett element var det inget annat än att ta den med mig. Att jag idag vet varför han kom in i mitt liv o vilken uppgift han hade i livet är en annan sak. Tacksam är jag idag även om vi satt i varsin ända av lägenheten den första helgen o skrek o grät av rädsla.
#26 Snygg kille! Även om jag inte är rädd för fåglar så där allmänt så nog skulle jag ha stor respekt för en sådan stor kille! Helt klart! 
#30 Det är ju suveränt! :)

#18 Men så fin den är!! Gå ut o hämta hem dom vettja…supergoda att använda i sås juh:-))
Här i Linköping har jag bara hittat ett exemplar vid nåt tillfälle, därför åker jag varje år till örebro för att plocka dom
#34 Vi vet inte riktigt hur vi ska använda dem så vi plockar mest trattisar, gula, svart trumpetsvamp och fjällskivlingar.
//Pia

#34 Oj jag trodde du menade kalkonen…
tills jag såg att du hänvisade till svampen!!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#36 ha ha ja Siden åker till Örebro varje år för att plocka kalkoner 
//Pia

#36 Ha ha ha, den var bra!
Här har vi regn, väldigt ovanligt!

Var och åt god mat samt spelade canasta i går igen fast hos ett annat par än vi brukar spela med.
Är väl snart experter! 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#2 Du är inte värst LucyInTheSky - jag köpte de första julklapparna annandag jul!
Iittala outlet brukar ha halva priset på allt på fyndavdelningen med start just på annandan och då passar jag på. En marimekkoskål för 50 spänn eller kiwi ljuslyktor för 20-30 beroende av storlek är inte fy skam. (Bara vissa färger förstås - själv köpte jag blå.) Folk handlar som tokiga - tänk er varuvagnar överlastade med porslin, glas och grytor. Själv har jag ingen stor plånbok, men laddar upp med födelsedagspresenter och en och annan julklapp. I övrigt gör jag som du och köper presenter lite nu och då, när jag springer på något bra (och billigt).

#37 Ha,ha!! Men jag kan tänka mej att kattligan skulle bli glad om det vore så…dom blir som vita blåhajar här hemma när jag tar fram rökt kalkon!:-)
Har just varit på loppmarknad här hemma. De hade den på torget idag och vädret bjöd på uppehåll.
Och vet ni vad jag hittade på marknaden? Jo en bok med titeln: "50 sätt att mörda en snigel" för 10 spänn. Som hittat!
Visste ni följande om mördarsniglar:
- Den har 27.000 tänder
- Kan äta sin dubbla kroppsvikt på en dag
- Producerar 400 ägg per år
- Har en hastighet av 0,0113 km/h
- Fiender: grodor, fåglar, grävlingar, skalbaggar
- Favoritföda: öl, tagetes, saftiga gröna blad, skal av citrusväxte
- Ogillar: salt
Med andra ord ska vi fortsätta att vårda våra våra grodor och paddor ömt.

#41 27.000 tänder!
Det var inte dåligt för att vara en liten snigel, och 400 ägg/år.
Så lite man vet! 
Nu får du sköta om dina grodor och paddor så att dom stannar kvar.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Mer om snigelbekämpning ala "50 sätt att mörda en snigel" (Bokens underubrik är - Möjliga och omöjliga metoder att överlista och döda trädgårdens fiende Nr 1)
Har läst vidare och även fått lära mig att katthår kan användas vid snigelbekämpning. Sniglarna gillar nämligen inte att krypa över katthår eller andra sorters hår. Om man strör katthår runt plantorna får de vara ifred. !!
Sedan står det att sniglarna innehåller nyttigt protein som är bra för våra katter. Sniglarna älskar kattmat och invaderar om man sätter ut en skål kattmat. Sedan kan man låta katten äta upp kattmaten och sniglarna som fallit i skålen. Vad tror ni om det? ;)
Kan tillägga att boken innehåller mycket roliga bilder också.
Här kan ni läsa mera om mitt marknadsfynd. 50 sätt att mörda en snigel.
Här finns en artikel om mördarsniglar.
Fick ett samtal från en kompis till min sambo.. Han hade vist bjudit in lite folk till mig för en filmkväll.. Jag blev lite chockad och typ bara sa jaha.. Vilka folk då? Och är det inte bra att fråga oss som bor här först?
Men det blir filmkväll i kväll =) Jag och pojkarna + massa karate filmer lät det som. Ska bli spännande.

Apropå Julklappar. Vi köper o har aldrig köpt sån´t till varandra ( Handlar nåt´kul till Missarna i stället.)
Däremot spelar vi spel där man kan vinna småsaker och har jätteroligt.
Apropå Mördarsniglar. Skulle inte ens kunna ta död på sånna´men dom trivs inte speciellt bra i vårt ogräs tror jag. Det är så högt så dom är svåra att upptäcka.
Apropå Katter.
Ni har väl sett vår senaste? Sören Från Kompis.
Finns både på Facebook och gårdagens Wikkiblogg. Är så mysigt med en bebis igen dom yngsta hittisarna här är ju 10- år.
Nalle

#45. Grattis till er nya familjemedlem 

Hej Sören! Du är ju så SÖT! 
#45 Vilken underbar kisse han är Sören! Ja visst piggar det upp när men får en ungkatt bland sina äldre katter. Det är den bästa uppiggande medicin man kan ge sina lite äldre katter. De brukar bli som unga på nytt.
Ja idag ska vi rösta mina vänner. :) Hoppas på det bästa för djurskyd doch miljön.
Läskig dag idag.. I dag får vi veta vilka galningar som ska styra vårt land i 4 år..
#49 Ja det känns lite ovisst hur det går. Vi får hoppas att Svenska Folket inte tappar sitt sunda förnuft fullständigt.