Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1536 ggr
Alexej
0

Det här stämmer inte!

http://www.polisen.se/

1. Alla katter faller under hittegodslagen

2. Den som matar en katt blir inte automatiskt ägaren.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

spookie
0

Det verkar som Örebro har en egen tolkning av de nya föreskrifterna.

När det gäller Stockholms Län så står det inte alls så.

www.polisen.se/Stockholms_lan/Service/Hittegods/Upphittade-djur/

[Anunnaki]
0

Jag betvivlar starkt att man räknas som ägare till en katt om man matar den.

För några år sedan fick vi reda på att det fanns en blind katt i en Moraby. Katten fick aldrig komma inomhus men det var en familj som gav den mat. Maten ställde de ut i en litet hus med tre väggar. Mannen ville ha katten kvar så jag anmälde det till djurskyddsinspektörerna som inte brydde sig (=underdrift). Efter en del lirkande fick vi iaf ta katten och den fick veterinärvård.

Jag polisanmälde för djurplåderi och det blev rättegång men mannen blev frikänd för han sade sig inte äga katten trots att han matat den i flera år och att han först nekat oss att ta katten därifrån.

Åklagaren överklagade förstås inte för vem bryr sig att någon varit elak mot en katt.

Såvitt jag vet har det inte kmmit någon lagändring i denna fråga.

Lena
0

Det här med Hittegods var knepigt tycker jag:

"Övergivna och förvildade katter räknas heller inte som hittegods (se nedan), utan kan istället om det är nödvändigt avlivas av jakträttsinnehavaren. Länsstyrelsen kan även fatta beslut om att omhänderta en övergiven katt enligt regler i djurskyddslagen."

"Enda gången en katt kan räknas som hittegods är egentligen då man hittat en katt som uppenbart är borttappad"

Och när det gäller matning och ansvar tvistas det, efter vad jag ha förstått fortfarande om hurvida det ska tolkas.    

"Börjar du mata en katt blir du, enligt förarbetena till djurskyddslagen, en djurhållare och måste då sköta katten i enlighet med djurskyddslagen".

Med andra ord är det en hel del saker runt hittekatter som är luddigt och svävande.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

har läst nånstanns här att det i föreskrifterna inte alls handlar om att man tar på sig ägaransvar utan det är någon som endel tolkar så bara för att skylla över ansvaret på någon, för att förstå en lag riktigt så måsste förarbena läsas, ett visst ansvar ja, men inte att man blir ägare med fullt ansvar, hoppas nån som vet mer kommer in,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.