Djurens Vänner Malmö
Hittade den här artikeln, från augusti 2006, på nätet. Någon som ville adoptera en hund från djurens vänner i malmö men fick blankt nej….
http://kvp.se/index.jsp?a=657461
/Miranda

Det är ju helt sjukt. Inte ha en hund innan, varför då? Fattar ingenting. Ett sådant underbart hem den där hunden hade fått, med djurälskande ägare och fyrbenta vänner. Vansinne. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Helt sanslöst!
Fick den uppfattningen vid mitt samtal med Djurens Vänner i Malmö att de hade många om och men som skulle uppfyllas innan man kom ifråga som lämpligt hem i deras ögon. Ordförenden nämnde även något om att arbetslösa inte fick adoptera då de ofta kom tillbaka med djuren för att de inte hade råd längre. Mitt intryck av samtalen med både Ordföranden i Malmö/Riksorganisationen och Ordföranden i Göteborg var att de samlat på sig för många tråkiga händelser under de 50 - 60 år de jobbat med utsatta djur och att det sedan påverkat dem i negativ riktining när det gäller omplaceringsverksamheten. Inte bra om man har orealistsika krav och sedan istället låter djuren dö. De var även kritiska till många andra katthem som enligt deras syn allt för lätt omplacerade djur och sedan inte följde upp det.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag tycker att, framförallt när det gäller Ekelund, att det inte är bara att de har samlat på sig för många tråkiga händelser. Han har gasat ihjäl djur i ca 25 år. Det måste vara något fel på honom mellan öronen. Undrar hur han har växt upp……
/Miranda
#3 Vad vet man, det kan ju ha varit knepigt redan från början. Och då blir det naturligtvis ändå olämpligare….
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Självklart kan jag hålla med om att katthemmen ska kolla upp hemmen de placerar sina katter i.
Men att från det gå till orealistiska krav det är en annan sak.
Att man tar hem en omplacering medans man är arbetslös eller sjukskriven det ser jag som positivt. Då har den nya ägaren en bättre tid att lära känna djuret och ge den en bra introduktion i familjen ch det nya livet.
Självklart ska man höra hur förberedelser är gjorda för den dag man återgår till arbete igen. Har man tänkt på att djuret inte ska bli lämnat för länge ensam, vad gör man då? Har man bekanta som kan gå ut med hunden? Eller kanske finns det hunddagis och sådant. men att säga att man är olämplig för att man är arbetslös eller sjukskriven är att bita sig själv i svansen anser jag.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det är fullkomligt vansinnigt att ha de kraven. Inte konstigt att de inte kan adoptera ut katter. Det är som att många hem inte adopterar ut till äldre personer. Men de är de perfekta ägarna för de har all tid i världen, hur mycket kärlek som helst att dela med sig av. Det samma gäller de som är arbetslösa. Fniss, då skulle jag inte få skaffa mig katt hos dem. För jag är sjukskriven sedan ett år tillbaka och arbetslös. Om de bara visste hur mycket mina katter får i mat, kärlek, värme, uppmärksamhet. Sedan all tid jag lägger på de hemlösa katterna. Sju dagar i veckan och många timmar av de dagarna. Antingen vid datorn, i telefon eller på hemmet. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#5 & #6 Håller med om att det är vansinnigt att ha sådan krav som att man inte får vara arbetslös etc. Särkilt mot bakgrund av att katterna bara får stanna i 3 veckor innan de blir avlivade.
//Lena

Den här killen borde ju vända sig till pjäsens hundhem, de hundarna behöver ju oftare en van hundägare då de är av lite tuffare raser, där ser de till omplaceringshunden om den klarar av andra hundar eller inte. Viket ju borde vara det viktiga.

Håller med alla övriga och dessutom reagerar jag på att det i dagens tidning alltså står "vice ordföranden Bernt Ekelund". Han ska ju för höge farao vara avsatt från riksorganisationen.