Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 4193 ggr
[chouwa]
0

Kattvaccin

Jag undrar lite om detta med vaccin.
Hur lång tid tar det från det att katten får sitt vaccin till dess att vaccinet verkar och katten anses "skyddad"?

Tack på förhand!

Jourhemmet
0

Djurhjälpen har i allafall sina katter i karantän i tio dagar efter första sprutan.

Katthemsmatten
0

Tror inte du har fullgott skydd förrän efter andra sprutan. Det ska vara 2 veckor mellan vaccinationerna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
0

3-4 veckor mellan sprutorna. Om du nu menar att katten inte är vaccinerad tidigare.

[chouwa]
0

#3: Då låter det ju konstigt att katterna bara sitter i karantän i 10 dagar? :-O

Jourhemmet
0

Det kanske är så pass mycket skydd efter första sprutan.

ChanelBM
0

Har för mig att veterinären säger 7-10 dagar för ett första basskydd. Men detta är ett bräckligt skydd och med mycket smitta runt så räcker det inte. Orsaken till karantän i 10 dagar är för att katten kan bära på smittan o det är upp till 7-10 dagars inkubationstid. Fullgott skydd har katten först efter en vecka efter den andra sprutan

[chouwa]
0

#6: Tack för jätte bra svar!

ChanelBM
0

Men förlita dig inte på mitt dåliga minne! Ring gärna en veterinär o fråga. Bra veterinärer brukar gärna svara på de konstigaste frågor, o det utan att ta ett öre i betalt.

Kan ju vara så att jag förväxlat det med det jag lärde mig när jag jobbade i sjukvården under mina studieår. Extraknäckte ibland på infektionskliniken o då fick man gå o vaccinera sig lite då o då. Där talar vi inte rara sköterskor på den interna vaccinationscentralen inte. Två barska madamer som greppade varsin arm o tryckte en spruta samtidigt i var arm. När de var klara med dem så tog de nästa spruta. Ingen pardon här inte  ;-)  Man var rätt öm o groggy resten av dan. Tror därför att det är rätt bra att det skall gå lite tid mellan sprutorna…

Min vet säger att det kan gå en hel del månader utöver den rekommenderade 12 månaders perioden när de grundvaccinerats. Likaväl som man kan ta nästa spruta lite före. Om man som jag vill vaccinera alla kissar på en gång o inte springa dit vid 4 tillfällen så kan man alltså sikta in sig på ett gemensamt datum o låta nån gå över o nån under tiden för att kunna köra alla på en gång.

[chouwa]
0

Jag skall höra med veterinär!
Jag var mest nyfiken nu när jag börjat öppna mina dörrar som akuthem igen. Jag får hem en kisse i övermorgon som bara är vaccinerad med första sprutan men min egen har fått sina båda så jag känner att det är ok. Jag håller de två isär tills andra sprutan är gjort nästa vecka.

Katthemsmatten
0

Om din katt är fullvaccinerad är det ju inte någon risk att den ska drabbas av något. Och som det skrevs tidigare i tråden, de har ett bräckligt men dock skydd efter första sprutan. Så även akutkissen har ju ett visst skydd. Du behöver säkert inte oroa dig om de skulle mötas.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
0

Och om den fått vaccination har väl säkert vetten tittat efter skabb också. Avmaska direkt om det inte är gjort.

[chouwa]
0

Jo, men inga vaccin är 100% säkra även om de är fullvaccinerade.
Jag skulle aldrig riskera att göra min egen kisse sjuk.
Avmaskning och hälsoundersökning är gjort på kissen som kommer.

Jourhemmet
0

Jag fick hem kattsnuva här med en kattunge så alla elva kattungarna här fick det men ingen av dom vuxna blev sjuka. Nu är alla kattungar friska.