Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2104 ggr
Glamgirl
0

Akuthem finnes!

Hejsan.
Jag skriver detta åt min storasyster som för tillfället inte har tillgång till internet.

Hennes två illrar har gått bort det senaste året (båda två, samma år. Usch!) den ena av ålderdom och den andra av insulinom tror jag det heter. Så nu känner hon att det har blivit lite för lugnt hemma trots att hon har en honkatt som är 5 år gammal.
Då hon skall börja studera i Australien efter sommaren 2011 tänker hon inte skaffa fler djur "på heltid" då det är krångligt nog för henne att få med sig sin egen kisse.
Men hon är väldigt intresserad av att vara akuthem för katter eller illrar. Speciellt intresserad är hon av att ta hem en iller, en dräktik katthona eller en kattmamma med ungar. Hon har tidigare varit akuthem åt kattfamiljer och har vana vid både födslar och att nappa kattungar.

Hon bor i Göteborg och är 28 år gammal.
Hon bor i en 2a på 60m2. Just nu studerar hon på distans så hon är hemma på dagarna!

Vet ni någon som skulle behöva ett riktigt bra hem hos en mjuk och kunnig djurvän kan ni höra av er till mig så kommer jag att ge er kontaktuppgifter till min syster!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

maggan47
0

puttar upp, någon som behöver hjälp

Maggan47

kattassen
0

Tag kontakt med Göteborgs Katthjälp, eller Djurens samarittjänst. Det finns också en del privatpersoner som drar ett tungt lass med hittekatter här i Göteborg.

Kusten är en av dem. Hon har en länk under Godkända Insamlingar

Hon kallar sin verksamhet för Kustkatterna.

Det finns som sagt många som behöver din systers hjälp här i Göteborg!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
0

Birgitta från KKS frågade om hjälp för en kattkoloni i Göteborg. Hon behövde akut jourhem.

birgitta-carlsson@hotmail.com

KKS

Jättebra initiativ!! Kyss

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Roslyn
0

Jag behöver hjälp snälla snälla!

Behöver jourhem till två pojkar 14veckor resp 5 månader.

De kommer från en koloni i Stenungsund. Har försäkrat dem.

Dessvärre än mer akut är en liten katthona i Torslandakolonin ( enligt mataren  endast 7 månader gammal   : ( som har 4 st ungar. Hennes ungar kan kanske vara ca  5-6 veckor gamla.  Jag tycker honan som är pytteliten ser lite krasslig ut och vill så gärna ta in henne i jourhem  efter veterinärbesök .

Alla dessa katter är förvildade och lever ute men vana vid människor som matar och deras närhet.

Kan det vara något för din syster så kan du/hon ringa mig. Mailar gärna bider om hon vill ha eller om jag kan berätta mer.

Mvh Anette 0709 375425

Alexej
0

Oj, det låter ju mer än akut!

Hoppas du får snabbt hjälp här!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Roslyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag vet inte om bilden kommer med, är inte så bra på det här. Hon äter/dricker och är idag avmaskad med milbemax vet. ( kollade så att det kunde ges till digivande honor först) . Titta på hennes ögon ! Jag hoppas det beror på mask. Ungarna som jag såg en snabb skymt av idag såg dock  friska ut.

Ja jag hoppas också på snabb hjälp för den lilla. Kolonin ligger nästgårds med Torslanda djurklinik/Djurambulansen (som jag är med i)

så jag ska se om jag får med mig dem  imorgon för att titta på henne. Ungarna blir svåra att få tag i då hon gömmer dem så väl.

Mvh Anette

Alexej
0

Men har du ingen förening bakom dig?

Roslyn
0

När det gäller Stenungsundskolonin så är det KKS.

När det gäller Torslandakolonin och Backakolonin så har jag inte fått klartecken där ännu, men jag hoppas och tror att det gäller för även dessa kolonier. De har "kommit till under tiden" då folk ringt och bett om hjälp….. Dumt av mig att hoppa in i för mycket naturligtvis, men nu håller jag ändå på att annosnera,hittar jourhem och då kan jag ju försöka få in även dessa katter i "processen". Har man väl varit och tittat är ju det svårt att låta bli…

Mvh Anette

Alexej
0

Okay, då är det den kolonin som Birgitta menade.

Hoppas att ni får in alla!!

[chouwa]
0

Anette!
Jag kan eventuellt tänka mig att ta in katthonan och hennes ungar om de först tas in för veterinärbesök och vaccinering!

Men hur fungerar det egentligen med dessa katter som alltid levt ute. Klarar de verkligen av att vara lägenhetskatter?
Jag bor på bottenvåning med uteplats så visst skulle hon kunna gå ut men jag tycker själv att det är för nära vägen varpå min egen lilla tös är innekatt.

Alexej
0

#10 Underbart. Nej, hemlösa ska inte vara utekatter så snart igen:)

Jag har huset fullt med fd hemlösa katter. Det går jättefint.

Roslyn
0

Hej Sandra!

Har du något rum som kattmamma + ungar kan bo i själva? De bör ju vara i karantän när de kommer direkt utifrån + att din katt ska vara vaccinerad. Jag tror vi kan vaccinera lilla mamma om hon är i skick tilldet och veterinär tycker det är OK, men ungarna kommer jag  inte att vaccinera förrän de blivit avmaskade och stabiliserat sig med miljöombytet , och allt vad det för med sig.

Det är så olika hur förvildade katter beter sig när de kommer in. Gemensamt är att de ska vara i begränsat område till att börja med. Det finns så mycket mer att skriva, men vi kanske kan höras på telefon i morgon. Var bor du?

Vet inte om Glamgirl som skrev tråden har hittat någon annan, men det skulle ju vara det allra bästa då jag förstod att hon inte hade någon katt alls innan och slipper vara rädd för smitta.?

Missförstå mig rätt. Är naturligtvis jättetacksam för att du vill hjälpa till Sandra . Vi får checka av hur det kan fungera imorgon

Mvh Anette. Du kan nå mig på 0709 375 425 eller anette.hansen@operamail.com

Kusten-
0

Fick ett tips om denna tråd eftersom hjälp behövs i Göteborg. Det finns flera hemlösa kattungar i behov av omtanke och hem; några av de allra minsta ungarna knatar omkring i ett tungt trafikerat industriområde i Göteborg.

Har sett två vuxna som är en svartvit och en svart.

Den svartvita vuxna är en frodig kisse och den svarade på "jamande". Då jamade (kunde inte få fram ljud ordentligt utan det blev ett hest nästan ljudlöst gurglande) den hjälpsökande tillbaka.

Den svarta vuxna har minst en blå unge som strukit sig mot den.

Antal ungar är okänt men det jobbas på att ta reda på detta. Industriområdet är stort och inte helt lätt att undersöka.

En seriös katthemsförening eller annan seriös privatperson som kan ta tag i huvudansvaret är det som främst sökes denna gång. Finns här någon som kan ställa upp??? Snälla, någon? Jag jobbar gärna vidare med fältarbetet i detta fall, även infångandet och kan göra en hel del för att stötta ett stödhem och de som är villiga att ta på sig ett huvudansvar. Det regnar dagligen och kylan tränger på - något som inte gör små redan frusna kattkroppar starkare.

Förutom hjälp till katterna ovan behövs hem åt ett par kattungar på cirka 4 mån och deras tama, blyga mamma + även en tam hankatt.

Lite OT. Har inte varit här på ett tag på grund av upprepade påhopp från en specifik medlem, men vill när jag nu ändå är inne igen, tacka de stöttande som eventuellt läser. Bland annat tack för hjälpen som kom in till lilla Katinka och för all annan fin och varm uppmuntran. Ja ni som faktiskt skriver för katternas skull! : ) _______________________________________________________________

Glamgirl: Om din syster fortfarande har möjlighet och intresse att förslagsvis hjälpa en mamma med ett par ungar, kan du mejla mig på kusten@live.se. Detsamma gäller för andra som är villiga att hjälpa, ni får jättegärna skriva ett litet mejl : )

Alexej
0

#13 det var så lite så!

Hoppas ni få hjälp med alla kolonier i Göteborg. Stackars katter :(

kattassen
0

Ja oj nu var det många kissar som behöver hjälp här i Göteborg! Det var det jag misstänkte. Hoppas någon av er får lite hjälp av TS syster eller andra hjälpsamma i tråden!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Glamgirl
0

Jo, syster har en katt som heter Fina och är fem år.

Som jag förstod det när jag pratade med henne är hon speciellt intresserad av att ta dräktiga/digivande kattmammor.
Finns det några sådana som behöver hjälp? :-)

/ Lina

Roslyn
0

Lilla Tindra med ungar behöver akut hjälp

Jo jag har ju just en sådan hona som jag skrivit om ovan. Hon är en alldeles för ung mamma, men mycket duktig sådan. Har långa konversatioener med sina små.  Jag behöver verkligen ett jourhem till henne så snart som möjligt. Hon är ca 7 månader gammal och har fyra ungar som precis börjat följa med mamma ut och smaka på fast föda. Kan de vara ca 6 veckor då?

Hon är bättre nu då jag har gett henne AD foder ( energigivande). Däremot är hon inte vaccinerad och kan heller inte bli det så länge hon diar. Inte heller ungarna kan vaccineras förrän de blir äldre. Hon måste ju därför ha ett eget utrymme samt att din systers katt är vaccinerad. Jag skulle bli så glad om det kunde lösa sig förlilla Tindra med ungar. Jag känner mig lite tjatig, men här kommer telenummer + mail igen. Anette 0709 375 425 eller anette.operamail.com

Mvh Anette

Glamgirl
0

Men de katterna är inte genom någon förening va?
Undrar lite hur det blir med veterinärkostnader, mat och sandkostnader och dyl bara.

Jag skall fråga henne om Fina är vaccinerad!
Om hon är det så finns det ingen risk att de smittar henne med något eller?
Vad är min och max storlek på utrymmet där de bör hållas?

/ Lina

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

I denna tråd har jag skrivit om en familj, som är i akut behov av hjälp. En unge som blev övergiven är omhändertagen, men fyra finns kvar. De är ca 3 veckor gamla och bor nu i en fallfärdig ladugård med sin mamma. Mammans bakgrund är okänd, men hon är rätt skygg och vi vet att hon haft åtminstone en kull tidigare i sommar. En kattunge hittades ca 5 veckor gammal från förra kullen i somras, och hon bor nu hos oss - har blivit en jättetrevlig liten tös.

Jag tror inte att mamman är omöjlig att få tam. Oavsett, så ska hon inte behöva genomlida en vinter till och föda kull efter kull, så som han har gjort.

Jag hämtar idag hem en lånad fälla från den lokala kattföreningen, för att kunna fånga in mamman. Tyvärr har jag inte riktigt löst hur familjen ska kunna tas om hand på bästa sätt, så ett jourhem är precis det vi söker!

Den lokala kattföreningen kan endast bistå med mat och ev. veterinärvård men tar inte emot familjen så länge mamman är såpass skygg som hon är - tyvärr! Och eftersom ungarna behöver sin mamma ett tag till, så måste de fortsätta att vara tillsammans.

Om din syster eller någon annan som läser detta, är intresserade av att hjälpa kattfamiljen - kontakta mig! Kattfamiljen finns i Vänersborg och det skulle säkert gå att ordna transport till t.ex gbg.

Jag är väldigt engagerad i kattfamiljen och vill hjälpa dem så gott jag kan, och även ett ev. jourhem.

Mvh Therese

Roslyn
0

Hej!

Jo KKS  är den förening jag samarbetar med. Mat, sand o.dylikt står ju jourhemmet för men vet.kostnad står KKS för ( jag har Humankonto som gäller vissa kliniker här i Gbg)).

Däremot så är det bra om man tänker igenom ordentligt innan man blir jourhem. Det är inte alltid så lätt/och etiskt att flytta runt med katter. I synnerhet mor och ungar. Att ta in en mamma med ungar innebär ju också en påfrestning för den egna katten. Allt sådant bör man ha tänkt igenom innan. Det är ju lätt att man drivs med av alla katter som har det så svårt.

Lilla Tindra är ung, lite skygg, men kan definitivt bli "tam" med tid och tålamod..

Kan inte säga några mått på utrymmet, men så stort behöver ju det inte vara. Utrymmet måste säkras innan så inga möjligheter finns till att rymma/skada sig.

Mvh Anette

Roslyn
0

PS

Följ gärna med och titta på lilla Tindra. Hon är alltid på plats, mån om mat och skydd för sin familj. Det är ju tre honor med ungar där och de slåss verkligen med varandra om utrymmet.

Tindra söker skydd nära Pizzerian.

Jag åker dit nästan alla dagar. ( Pizzerian matar annars ingen risk att de står utan mat).

Det känns kanske bättre att träffa den katt man kanske ska ta in.

Mvh Anette

[chouwa]
0

Vad fina ni är allihopa!
Jag hoppas att det löser sig bra för alla!
Jag får hem en kattunge i veckan som skall stanna i två veckor innan han far till sig permanenta hem. Jag hoppas att det löser sig för de små kissarna!