Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 555 ggr
Alwyn
0

Hjälp mig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Suck, jag är så ledsen att jag har gråten i halsen. Hos mig bor tre tullingekatter, två av mina egna katter och en hemlös hona vid namn Trixie. Trixie var i skamligt skick när vi tog in henne för en och en halv månad sen. Mager, storbukad, törstig, hungrig och usel päls. Hon  Jag märkte att hon mådde dåligt och hon kissade i min säng mfl ställen ett antal gånger. Vetten sa att hon va förstoppad så det har jag rättat till nu.

Hon är nu kastrerad och har fått bra mat och omsorg hos mig. Jag trodde det va bra nu… inget kiss på två veckor utanför lådan, men idag va det en kisspöl i sängen igen! Jag vet inte om det va hon eller en av de svarta tullingekatterna heller ju som kanske vågat sig dit. Så svårt å veta vad jag ska göra, situationen är ohållbar här hemma. Alldeles för många katter för att de ska må bra. Jag kan ju inte omplacera henne om jag inte vet att hon slutat kissa utanför lådan heller och att hon e frisk. Hon har fortfarande dålig päls förresten!

Snälla , ge mig råd!  :o(

gubben
0

Jag skulle be veterinären att kolla upp om hon har urinvägsinfektion innan jag gjorde något annat för det kan ofta göra att de inte vill gå på lådan eftersom det gör ont att kissa och då förknippar de det onda med lådan och de söker gärna upp något mjukt att kissa på i stället. Försök få ett urinprov på henne och lämna in för analys.

Lena
0

Här nedan kan du läsa en artikel med efterföljande diskussionstråd om problemet när katter kissar på fel ställen och vad man kan göra åt det:

http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c508605f-a6f9-4597-8419-fcbcc79d6143

Som gubben skriver kan det vara fysiska problem som urinvägsinfektion, uringrus eller liknande. En annan anledning kan vara att hon känner sig stressad nu när de är så många katter. I så fall kan problemen gå över vid en omplacering. Det är många som har berättar om kissande katter som helt slutat upp med det sedan de bytt miljö. Därför ska du inte ha det som ett absolut krav att hon ska sluta kissa innan hon byter hem, för det kan mycket väl lugna ned sig om hon byter miljö också.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alwyn
0

Ja men veterinären trodde det berodde på förstoppningen och eftersom hon slutade m kissandet då vi fick bukt m den trodde jag det med. Jag är lixom inte heller säker på att det e hon som kissat denna gången! Suck, hur vet jag det lixom? Jag tror säkert det stressar katterna att va så många  :o( nu när de skyggas spärrar börjat släppa. Och så vet jag att hon vill ut igen.

gubben
0

Kan du inte ha henne lite mer isolerad från de andra katterna om hon blir stressad av dem så att hon får lite lugn och ro?

YvonneW
0

Lägg plast över sängen så länge och ta bort allt tyg i rummet eller täck över. Vänta tills hon går i lådan och prova med att lägga en gammal trasa som liggplats efter ett tag för att se att hon slutat kissa på tyg. En del katter som aldrig varit inomhus förut kan få förkärlek till att kissa på tyg. Inget ovanligt. Men visst skall man kolla med veterinären också, men kan bli knepigt att få ett urinprov. Har haft samma problem med vissa katter själv, men det rättar till sig.

Alwyn
0

Men hon har ju inte gjort det på två veckor nu och det tycker jag är bra. Då måste det va tecken på att nåt e fel ju. Om jag stänger in henne i ett rum blir hon ledsen ju.

gubben
0

§5 jag har alltid lyckats få urinprov, det finns en massa knep man kan till. Annars kan ju veterinären ta ett vid besöket.

§6 jag trodde att det var du som sa att det kanske berodde på stress p.g.a de andra katterna och i så fall mår ju katten bättre om hon får vara lite ifred. Har hon inte kissat i sängen på två veckor? Jag fattade fel då för jag trodde hon gjorde det nu.

Alwyn
0

Ja idag va första gången på två veckor alltså. Suck, jag får fundera på vad som är bäst för henne. Vet faktiskt inte just nu.

miranda1
0

börja i alla fall med att ta ett urinprov till att utsluta ev medicinksa orsaker.

/Miranda

Lena
0

#5 Plast över sängen är ju ett jättebra knep! :)

#3 Förstoppning kan mycket väl var orsaken bakom kissandet. Särskilt eftersom det verkar ha varit fallet förre gången. Om jag var du skulle jag börja med den teorin att det är förstoppningen som kommit tillbaka. Ge samma behandling som förra gången och se hur det utvecklar sig.

Ättiksprit är billigt och bra att använda för att göra rent efter kissande katter. Det tar bort lukten. Du kan även använda det i sköljvattnet när du tvättar sängkläderna.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

vad menar vetten med förstoppning? urinsten? Vid urinstopp kan katten inte kissa als och detta är ett livshotande tillstånd. Sen är det nästan bara hankatter som drabbas av det.

Har veterinären kollat urinen för blod, kristaller förra gången?

/Miranda

Lena
0

#11 Vad jag förstår var det förstoppning från mag-tarmkanalen som katten blivit behandlad för.

//Lena

miranda1
0

men en tarmförstoppning har inte som symtom att de kissar utanför lådan?

/Miranda

Lena
0

#13 Nej det är inte en direkt symtom på tarmförstoppning, fast indirket kan katter reagera med att bli omrumsrena om de inte mår bra. Det kan vara av alla möjlig anledningar. Sofias katt gjorde det onekligen förra gången när hon hade förstoppning och slutade med det när magen kom sig iordning.

//Lena

Alwyn
0

Lena du förstår precis hur det ligger till! Jag ska ge henne lite Paraffinolja i maten nu de närmaste dagarna och se vad som händer. Svårt att hålla reda på vilken katt som bajsar eller inte om man har sex stycken hemma, hehe.

Känns bättre idag för hon verkar må bra iaf. Undrar om det inte va den vilda tullingekatten endå som smitit dit igår och kissat….jag vet att hon va en snabb runda i sängen för hon rusade däriffrån när jag kom in.

Lena
0

#15 Om någon katt kissat i sängen tidigare kan det locka andra katter att kissa just där. Men om du tvättar sängkläderna i ätticka bör doften försvinna som annars sitter kvar och kan kännas av en katt som ju har så mycket bättre luktsinne än vi människor har.

//Lena

Alwyn
0

aha, ja för det va på samma ställe som sist…men tvättade doch rubbet då. Får kanske göra om det m ättika då. hur mycket ättika?

Lena
0

#17 Ta ca ½ del i sköljvattnet - istället för sköljmedel.

//Lena

gubben
0

Ett annat tips är att skura kattlådan med klorin för katter älskar lukten av klorin och går då gärna dit. Underliga varelser de där katterna Cool Använd med fördel handskar för vi människor brukar inte tycka att det luktar gott.

Alwyn
0

Tjohooo, det va inte Trixie som kissade i sängen!!! Tog vildkatten den svarta på bar järning igår när hon kissade i min låda med tyger!!  :oS  Skönt å veta vem det va iaf.

Nästa problem är ju då vad sjutton jag gör men vildkatten??? Svårt för mig i liten lägenhet att skärma av ett helt rum en längre tid…har ju bara en tvåa! Hum…. nån som vill tämja en bus-kissande katt som e helt aggro???  :oP hehe, tänkte inte det nä.

Lena
0

#20 Alltid bra när man identiefiera problemet. Är den förvildade katten kastrerad ännu? Om inte kan det vara lösningen.

Försök att hålla miljön så lättstädad som möjligt och tcäk sängen med plast så som Yvonne tipsar om.

//Lena

gubben
0

§20. Först: det finns inga vildkatter i Sverige, kattan är förvildad. Jag är lite känslig för att man pratar om vilda katter eftersom det får folk att tro att de faktiskt finns och förstärker ytterligare uppfattningen om att man inte kan tämja dessa katter.

Jag tror nog att många här har erfarenhet av att lära f.d förvildade att gå på lådan. Dels kastrering som Lena säger sen är det A och O att inte ha några mjuka material, mattor, kuddar täcken etc i närheten av katten. Förutom då där den sover. Har du ingen dörr till sovrummet? I så fall stäng den. Om inte så kan det bli svårt. Men du skriver ju att du har en tvåa. Koll om urinvägsinfektion är ju också en av de första saker man tänker på eftersom de då gärna uppsöker mjuka saker att kissa på. Katter är ju renliga djur och har man inget annat mjukt än sanden i lådan i närheten av katten så brukar det inte vara något problem att få den att gå dit.

Lena
0

I den här artikeln* står det mesta om vad man kan göra när det handlar om icke rumsrena katter. Som Gubben skriver går det nästan alltid att komma tillrätta med problemen.

http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c508605f-a6f9-4597-8419-fcbcc79d6143

//Lena

Alexej
0

#22 Jag tycker också vi borde enas om ett bra namn till dessa katter och bojkotta uttrycket "vildkatter". De låter som värsta, agressiva odjur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alwyn
0

Haha, dom har namn allihop…jag skrev vildkatten eftersom hon e så rädd och aggressiv hehe, för att ni ska veta vem jag menar. Lakritz heter hon :o) Och visst ska det jobbas på det så jag tackar för alla tips.

Alexej
0

Jag menade inte dig, säger själv vildkatter. Men tycker inte det är rätt. Jag tänker mer på ett namn som allmänheter kan lära sig. Typ: Hemlösa katter, förvildade katter, bortglömda katter. Vet inte…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Börja med att stänga in den skyldige i ett rum. Med en låda eller rent av två. Låt gå några dagar, sedan öppna upp när kisse verkar sköta sig. Ta bort alla tyger, och annat lockande. Brukar rekommendera duschdraperi på saker man är rädd om .  Lycka till. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.