Vuxen mobbing!
Vad pågår här inne?
Flera trådar på raken om samma ämne fast olika vinklar.
Om ni vill att någon ska sluta skriva på Hittis är det väll bättre att be person göra det i stället för att gå på som ångvältar.
Under detta året som gått har flera medlämmar hoppat av efter både förföljese o trakaserier i trådarna.
Ja känslor stormar lätt när det gäller djur men detta är ju löjligt.
Det är inga diskutioner utan märka ord o ta dem ur deras sammanhang o markera att dessa ord skrev du minsan o de är så fel.
I en diskution läsre man noga igenom flera gånger innan man svara o man plockar inte bort orden ur deras sammanhang.
Skärpning o ni som håller på att kritisera o plocka ord skäms.
Är inte här inne ofta längre pga det bedrivs förföljese o mobbing o som sedan kallas diskution.
Katterna som ni ska bryr er om är de som blir lidande när kunnit folk slutar skriva för de får försvara sig hela tiden fast de igentligen inte gjort något fel.
De kanske bara formulerat sig lite fel när de skrev något o sen är drevet igång.
Skärp er o fokusera på det bra folk gör.
Om någon formulerar sig lite konstigt eller det är något ni inte förstår, fråga snäll vad personen menade, i stället för att som nu ååååå varför dödade ni den, eller den katten skulle ju ha varit hos vett för flera veckor sedan varför gjorde ni inget tidigare!
Skärpning tack!
Gäller er alla.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Det är din åsikt, jag har en annan! Jag kallar det inte för mobbing när jag skriver vad jag tycker. Kan den person inte tar kritiken då är det synd men personens problem. Det kan inte ge en hel sajt munkavle.
Och bara hålla med i allt för att man gillar personen bakom är inte heller rätt, tycker jag.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jag trodde att vi alla ville hjälpa katter o att det var vad vi skulle fokusera på… men det verkar inte som så….. synd….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jaha, du får nog vara lite mer explicit vem som du menar när du svingar din yxa. Lite strunt i bland men då får man väl låta bli att titta här ett tag och sedan ta nya tag.

Vist ska man kunna skriva sin åsikt om saker men kanske tänka lite på hur man skriver.
Alexej jag gillar dig tycker du är både ducktig o kunnig, det hoppas jag att du vet.
Du har själv funderat på att sluta skriva här inne för att du har kännt dig attackerad o missförstådd.
Tyvärr kan du utrycka dig välldigt elakt ibland när du skriver, vet du inte vill vara elak o kanske inte ser heller att det blev så.
Vill att alla ska försöka att tänka både på hur de skriver o vad de läser.
Var aldrig min mening att vara elak, absolut inte. Gillar inte ens bråk. Men kan inte heller hålla käften. För det är farligt att bara hålla med allt, framförallt när det är en person som man gillar.
Att skriva sin mening är inte samma som att ha rätt men man har iaf skrivit nåt. Bättre än att hålla tyst eller sympatisera med "vänner" bara för vänners skull. Och för mig är det inget bråk utan fortfarande en meningsdiskussion.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag gillar inte "drevet" som har pågott. fy så jobbigt.

Alexej vet att du inte menar att såra men tyvärr gör du det.
O vist ska man bara för man är vänner inte bara nicka o hålla med, men som vänn är man skylldig att ta reda på alla fackta innan man ifrågar sätter.
Denna tråden skapades inte enbart baserad på vissa trådar som pågår nu utan vad som har pågott det senats året.
Fler o fler har försvunnit o deras kunskap med dem.
Ser flera trådar där dessa personer hade kunnat rädda liv om de hade varit kvar.
Kanske är det så som en annan skrev. Typisk svensk mentalitet att vilja undvika konflikter. Men jag kallar det också för feghet.

Inte undvika konflikter bara undvika att såra o det är en stor skillnad.
Det finns 2700 medlemmar här. Tror inte att alla försvann för konflikters skull. Sedan är det ju upp till varje person om man vill stanna eller inte. Säkert hade fler stannat men till vilket pris? Livet är tufft, internetvärlden ännu mer och hittekattersvärlden är värst:)
Det funkar liksom inte att bara vara snäll och trevlig, inte när det gäller viktiga saker.

Var det derför du ville sluta här för inte allt för länge sedan Alexej?
Du tyckte alla var imot dig o ingen lyssndade.
Denna tråden väder sig till alla inte enbart dig Alexej.
Alla har inte försvunnit pga konflikter men välldigt många o det vet du om.
Minder kretitik flera frågor o svar istället så kanske folk stannar o katterna får den hjälp de behöver.
men Monsi, när blir någon sårad? När en annan skriver elakt, helt klart. Tycker inte att det har varit så.
Men man blir också sårad när andra kanske skriva nåt som stämmer men som man inte vill höra. Men ska man då verkligen hålla tyst bara för att inte såra den person?

Folk är olika kännsliga o tar åt sig olika det något inte tycker är elakt kanske någon annan tar hellt anorlunda.
Vissa tar åt sig fast det inte ligger någon sanning i det den andre skriver.
fråga o ta reda på fackta snällt.
Inte som vissa skriver katten dog för den inte kom till vett varför bad du inte om hjälp tidigare.
Istället för att fråga när de uptäckte katten blev sjuk. O sen ställa en rad följd frågor beronde på svaret.
Har inte följt vad som har pågått härinne, men håller med om att man inte ska behöva undvika att uttrycka sin åsikt, men också om att man inte behöver göra det på ett otrevligt sätt. Sedan är vi alla olika och har olika uppfattning om vad som är sakligt, meningsutbyte, otrevligt, osv, och detta kan förstås leda till missförstånd!
Ofta uppstår det disskussioner på forum, och det är klart att man kan bli både förbannad och sårad. Men, om det är något man tycker är fel, så blir det ofta inte bättre av att man "attackerar" personen i fråga. Istället blir det tyvärr ofta värre… Om det tex handlar om någon som inte har så stor kunskap om katter kan det ofta vara bättre att förklara och upplysa istället, varför man tycker så. (När det gäller just den konfliktsituationen alltså, kanske inte är det det har handlat om här :P)
Sedan finns det ju forumsregler om hur man ska bete sig mot varann av en anledning. Och det kan vara värt att se igenom dem och det man skrivit för att i efterhand reflektera över det man skrivit, det är inte alltid så lätt att se det objektivt just för stunden…
#13 Klart du har rätt i det!! 
Om det glädjer er så kan jag lämna hittekatter så att ni helt okritiskt kan fortsätta ösa beröm över varandra.

Bra skrivet lingonskrutt
Tyvärr väljer folk att attakera o attakera i stället för att upplysa o informera framför allt här inne.
Set tråd på tråd där jag vet att katterna hade kunnat få hjälp om vissa hade blivit kvar o inte blivit attakerade gång på gång o tillslut tröttnat o nu är borta.
#16 Det hoppas jag inte!!
Monsi, du har tagit upp en viktig sak!
#14 Du har så rätt när du skriver att det kan vara värt att se igenom det man skriver. Är man upprörd när man skriver kan det vara en god idé att skriva ett utkast och inte förrän tidigast efter 24 timmar och ordentlig genomläsning trycka på send-knappen. Gäller inte bara här f ö.
Vi brinner alla för de mest utsatta vilket gör att vi ibland inte ser längre än vår egen näsa. Det främjar inte verksamheten. Snarare tvärtom. Vi blir sedda som galna kattkärringar som bara klöser efter varandras skalp. Det skulle jag gärna se en ändring på. Och jag är inte bättre än alla andra här. Det är alldeles för lätt att trycka på 'skicka kommentar' utan att ha tänkt efter.
Medarbetare Hittekatter iFokus

#16 det hoppas inte du behövs o dina kunskaper behövs.
Vill inte att någon lägger av bara tänker sig för ibland o inte bara attakerara.
En värld där alla öser beröm över varndra är inte en bra värld för där lär man sig inget.
Klart man ska ifråga sätta det är inte det denna tråden handlar om utan sättet man gör det på.
#16 vet du också har velat sluta skriva här inne tidigare för att du har känt dig jagad.
Det är det jag vill ha slut på inte meningen folk ska behöva känna sig jagade o utfrusna för folk väljer att attkera i stlälet för att fråga.
Stor skillnad mellan att ifråga sätta o attkera eller hur.
Fråga gärna men tänk noga på hur frågan formuleras.
Om du menar mig ? Då kände jag mig inte jagad utan vi hade olika inställningar angående ägda katter. Nu är jag nöjd hur det sköts.
Är förvånad över denna så kallade diskussionen om vuxenmobbing. Om jag förstår detta rätt så hänger det samman med diskussionerna i Rädda liv till varje pris?
Har läst inläggen där. Fram till och med #8 hålls diskussionen på en saklig allmän nivå. Intressanta diskussioner som defintivt alla hade tjänat på att låta fortsätta vara på en allmänt saklig nivå. Därefter spårar det ur helt och hållet. Där försvinner den allmänt sakliga diskussionen.
Vad orsakade att den allmänna diskussionen gick överstyr? Att man tar åt sig något som inte ens har yttrats under just denna specifika diskussion? Är det det som kallas vuxenmobbning?
För min del har det varit en väldigt intressana trådar att följa .
Det har fått mig själv att fundera o ta ställning , vad jag tycker.
Alltid intressant att läsa hur andra människor tänker.
Jag ser det inte alls som någon mobbing , snarare hur vissa tar åt sig en offer roll utan anledning.
Jag kan som Sajtvärd inte hålla med TS att det har förekommit någon så kallad vuxen mobbing i dessa trådar. De handlar om olika föreningars sätt att resonera runt frågan etik/ekonomi. Svåra frågor förvisso, men ack så viktiga.
Anledningen att jag som Sajtvärd valde att starta en omröstningsfråga var att hålla diskussionen på ett allmänt plan. Alltså att inte utgå från något enskilt fall. Och som den ser, som läser omröstningstråden, är det många olika åsikter och synvinklar som kommer fram i ämnet.
Alla kan inte vara rörande överens på en sådan här sajt. Det är en omöjlighet.
Som förening får man också räkna med att man kan få kritik ibland. Det är inte bara en dans på rosor, ibland blir det ris också. Så är det för alla föreningar.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag kan inte annat än hålla med om att man får tänka sig för mer än en gång innan man skickar iväg ett inlägg på nätet. Inte bara här utan överallt. Det blir så fruktansvärt lätt missförstånd i och med att man varken ser ansiktsuttryck eller hör tonläget på personen som skrivit inlägget. Hade man gjort det så hade man kanske tagit det på ett helt annat sätt än man gör när man bara läser.
Jag vet att jag har skickat iväg inlägg många gånger som jag själv har tyckt låtit väldigt hårt när jag läst igenom det efter att det har postats, men som inte var menat så alls.
Vi bör nog alla tänka efter först.
Sen ska man givetvis inte bara hålla med om allt utan självklart få ha sin åsikt!
Jag tror, hoppas, att vi alla här inne på Hittis jobbar för samma sak.. Att katter runt om i vårat avlånga land ska få en bättre framtid. Vi gör det bara på olika sätt.
Och alla sätt är ju bra, utan dom dåliga.. 
Pälsbollarna i Höganäs
Lägger in ett inlägg som jag just skrev i en annan tråd även här. Lite utveckling av mitt inlägg i #24:
Hittekatter iFokus har funnit i drygt fyra år nu. Det har alltid förekommit heta diskussioner här inne, ja ändå från starten faktiskt. Åtskilliga bråk har kommit och gått. Medlemmar ha lämnat sajten i vredesmod för att de blivit osams med någon/några andra. De flesta brukar sedan återkomma igen efter lite andningspaus.
Som Sajtvärd vill jag naturligtvis att det ska gå städat till på sajten. Däremot är det nödvändigt med diskussioner av viktiga och känsliga frågor. Att undvika dessa bara för husfriden skull vore ödesdigert. Det är omöjligt att alla ständigt är rörande överns, i så fall skulle det ju inte bli några diskussioner av det hela. Då skulle inte sajten fylla så stor funktion.
Det många behöver bli bättre på är att tygla sina sinnen. Att hålla känslorna i styr helt enkelt. Respektera varandras åsikter även om man inte delar dem. Att utgå ifrån att den som skriver inte har något ont uppsåt. Sedan gäller det även att undvika att ta upp personliga konflikter på öppet forum. Det får man istället ta via PM.
Alla kan inte älska alla här i världen. Det får vi också acceptera. Jag tror inte det är realistiskt att vi alla här på sajten ska gå omkring och vara en enda stor och lycklig familj. Däremot måste vi blir bättre på att respektera varandra för dem vi är.
Vi är här för katternas skull eller hur? Låt det stå i fokus även i fortsättningen. Sedan kan man ju välja vad man går in i för diskussioner också. Var man lägger sin energi och sitt engagemang.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Konstigt vissa hela tiden tror det rör sig om de diskutions trådar som är på G nu o tar åt sig.
Det handlar inte enbart om de trådarna var av den ena med 12veckors kastrering verkligen gick för långt.
Där kunde man ha frågat varför, inte direkt börjat med ni avlivade för pengarnas skull fy på er ni tog inte ert ansvar.
Katten avlivades inte pga det saknades pengar utan av flera olika orsaker.Hoppas detta är det sista som skrivs om det.
Denna tråden handlar om det som har hänt det senaste året när många kunninga o ducktiga personer har försvunnit pga vissa inte tänker innan de trycker på sänd.

Jag är inte den enda som har regerat på den dåliga stämning som råder.
Någon tycker sajten har minsan funnits i 4år o det har hela tiden försvunnit folk.
Så kan man inte resonera för med dessa försvinner en mängd kunskaper också.
Ex vilka kan lika mycket om katt mammor o deras födslar o delar med sig av den kunskapen på ett så bra sätt som Tuska?
Vem kan mer om moderlösa små än Josefa var hon nu är?( har inte sett henne på länge
)
Kusten har ni inte tänkt på hur mycket hennes allmänvetande o kloka ord saknas.
Detta är bara några av de personer som villigt o klokt har delat med sig av sina kunskaper genom åren o vars försvinnade lännar stora hål som är svåra att fylla.
Nu vill även Catfoot lämna sajten yterligare en klok o ducktig person som fått nog av allt tjafs.
Se hennes tråd Länk
Ska vi rädda katter eller bråka?
Fatta att varje person är värdefull o behövs i det stora jobbet med att rädda katterna, ta derför större hänsyn till personer o gå inte på som strids lystna noshörningar.
Fråga i stället för att attakera.
Ibland räcker det inte med kunskaper. Vissa har stora kunskaper men passade inte in på en diskussionssajt. En sajt blir aldrig rätt för alla. På katter.nu finns det många medlemmar. Jag har aldrig känd mig hemma där och de skulle nog aldrig känna sig hemma här. Oavsett kunskaper. Obs. bara ett exempel!
Man kan inte göra det så att alla känner sig hemma här!

Nej, alla passar kanske inte på en diskusionssajt i den meningen, men att bara rycka på axlarna och förringa att deras kunskap inte längre är tillgänglig för dom som verkligen behöver den tycker jag är fel.
Många katter hade kanske kunnat räddas om folk hade fått rätt info redan från början av de som verkligen kan och har kunskap om just det område det gäller..
Och alla behöver inte känna sig "hemma" här, men i alla fall välkomna..
Och nu pratar jag inte bara om de senaste dagarnas diskusioner utan en hel del andra fall där det faktiskt har bedrivits något man kan likna en medeltida häxjakt på vissa medlemmar som gjort något fel.
Fel gör vi alla och då behöver man hjälp, inte att bli sågad vid fotknölarna. Det har varit mycket sådant det senaste halvåret och lite längre än det till och med..
Jag tycker att det är tråkigt, för Hittis var för mig en MYCKET BRA sajt när jag anslöt mig för 1,5 år sedan och jag fick mycket råd och hjälp här då. Nu har jag inte varit så aktiv här inne på ett tag för jag har känt att stämningen har förändats till det sämre. Inte mot mig personligen kanske, men generellt..
Och som sagt, det är jäkligt tråkigt!
Pälsbollarna i Höganäs

Mycket bra o tänkvärt inlägg Monsi!
Min mormor tjatade alltid om att man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad. Tycker det är en bra regel. Innan man skriver så kan man försöka tänka i mottagarens sits o fundera över hur det skulle kännas. Minimum är att man tänker på hur andra som inte är involverade uppfattar det. Om man vill skriva något skarpt, infamt, elakt så kan man använda sig av privata PM.
På jobbet säger vi att man pratar TILL varandra, inte OM. Är vi irriterade på varandra går vi in till varandra o tar det öga mot öga. Tror det är skälet till att vi trots ett extremt stressigt o pressande jobb så har vi en god arbetsmiljö i mitt team.
Jag är trött på elakheten i världen o önskar att fler av oss var som Maria Montazami (hur det nu stavas) godhet gör andra goda. Ett snällt ord gör det lättare att ta emot kritik o att ändra sig. Tuffa ord gör bara att vi stretar emot!
#28 Den någon du nämner är jag, som är Sajtvärd för Hittekatter iFokus och en gång i tiden startade sajten. Den 4/7 2006 närmare bestämt. Jag om någon borde ju veta hur det har varit på sajten under de 4 år som den har funnits. Eller hur?
Till alla:
För att uttrycka mig kort och konsist. Om alla sajtens medlemmar följde sajtens regler och fokuserade på det som sajten är till för - att rädda hemlösa katter och höjja kattens status - ja då skulle det inte bli så otrevlig stämning på sajten.
Tyvärr har många svårt för det. Känslorna svallar iväg och får förflugna ord att publiceras i vredesmod. När människor bråkar finns det inga vinnare utan bara förlorare.
Jag vill dock påminna om att det här inte är första gången som det bråkas på sajten. Den här typen av trådar har skrivits många, många gånger förut och inte bara under det sista året. Stämningen går i taket ibland och vissa lämnar sajten, men 90% av dem återkommer. Tråkigt javisst, men den enda som kan göra något åt det är var och en som besöker sajten.
Hittekatter iFokus blir vad vi alla gör den till. Varken mer eller mindre. Glöm inte det!
Nu kan vi välja på att fortsätta att koncentrera oss på allt som är dåligt eller att försöka se vad som är bra med sajten och utveckla det.
Hur kan just du bidra för att Hittekatter iFokus ska blir det den är tänkt att vara - en sajt som fokuserar på de hemlösa katterna?
Läs gärna denna artikel: Ditt ansvar som medlem på Hittekatter iFokus
det spelar ingen roll hur mycket kunskap man har kan man inte följa regler eller sköta sig på sajten så får man ta konsekvenserna.
//Pia
#33 Precis så är det! Lika för alla! Det är inte tillåtet att missköta sig och att inte följa reglerna bara för att man är kunnig inom ämnet.

Tycker man ska vara rädd om kunskapen o inte jaga i väg de som kan.
Finns många som har skött sig men råkat utrycka sig lite fel o sen har drevet varit igång.
Ja många sånna här trådar finns det o fler lär det bli tyvärr.
Bra skrivet #25,#30 o #31 kloka ord
#35 Fast när det gäller skrivförbud är det ingen som fått det bara för att de har uttryckt sig lite fel. Om du tror det så vet du inte hela sanningen runt det hela.
Kan dock hålla med dig om att drevet går här ibland. Vi har tyvärr vissa grupperingar på sajten som går samman och kan gå på riktigt hårt mot dem som de inte tycker har gjort rätt. Det kan man faktiskt kalla mobbing. Det lite lustiga i sammanhanget är att det inte alltid är så konsekvent. Det som förkastas ena gången, försvaras andra gången.
Men som sagt, nu gäller det tycker jag att var och en försöker tänka vad man själv kan göra för att bidra till att stämningen blir bättre. Rannsaka sig själv lite granna, bli bättre på att följa sajtens regler och försöka komma med konstruktiva idéer som utvecklar hittekattsarbetet.
En bra metod kan vara att tänka mera på de som är positivt och lyfta det istället för att bara sätta fokus på det som är mindre bra. Och de trådar med diskussioner som man inte gillar, behöver man ju faktiskt inte ge någon uppmärksamhet. Varför inte starta en tråd om det man tycker är viktigt och centralt istället? Bara ett litet tips på vägen! ;)
Upprepar det igen:
Hittekatter iFokus blir vad vi alla gör den till. Varken mer eller mindre. Glöm inte det!
Hur kan just du bidra för att Hittekatter iFokus ska blir det den är tänkt att vara - en sajt som fokuserar på de hemlösa katterna?
men bara för att man "kan" så ska man inte få bete sig hur som helst. desstom finns det flera som både kan och gör men hellre gör det i det tysta på grund av tjafs och gängbildningar här inne.
Detta är inget nytt och det kommer att komma upp igen, om och om igen på grund av för många viljor och åsikter som är i skriven form där det är så lätt för att missförstå vad den andra skriver och sedan är det igång.
Det är bättre att läsa, andas och läsa igen och försöka se saker ur flera vinklar innan man blir arg och upprörd.
#36 En bra metod kan vara att tänka mera på de som är positivt och lyfta det istället för att bara sätta fokus på det som är mindre bra. Och de trådar med diskussioner som man inte gillar, behöver man ju faktiskt inte ge någon uppmärksamhet. Varför inte starta en tråd om det man tycker är viktigt och centralt istället?
Bra tänkt. Tycker det är pudelns kärna och summan av kardemumman.
Ett bra sätt som funkar för mig personligen är att försöka diskutera en laddad fråga mer allmänt (vilket nämnts ovan i flera inlägg). Deltar man i vilken diskussion som helst så måste man vara beredd på mothugg men skippar man det enskilda och personliga så behöver man inte stånga sin skalle blodig helt i onödan. När det blir för jobbigt och man känner att man inte orkar argumentera mer så kan man ju tacka för debatten och dra.
Känns lite överskattat för att inte säga tjurigt att försöka mala på tills man blir blå bara för att få sista ordet. Det drar ner humöret och stämningen - och stjäl energi och fokusering från själva sakfrågan.
Den här sajten rular fortfarande och är en viktig mötesplats för riktiga människor och kattvänner i alla åldrar och kulörer över hela landet. Vill man göra sin röst hörd i hittekattsvängen så är det väl här man ska ropa!
Tycker Pelusa

Just ropa ska väl inte behövas? Kanske vanlig samtals ton hade funkat om det inte vore så många tumulter här inne.
Lena vet inte vilka ni har stängt av o varför, tänker inte försöka lista ut vilka o orsaken är.
Vet många som har smygit bort i det tysta pga allt tjafs.
Ser många skriver att pallar man inte trycket här inne kan man lika gärna skippa att vara här inne.
Är det rätt mot katterna att tänka så?
Är det inte bättre att försöka vara vänlig mot alla o se till att de trivs?
Kritisera tja kanske bättre att fråga, informera o hjälpa eller?
Spelar ingen roll hur många possetiva trådar som startas så länge folk inte tänker efter o försöker hjälpa o inte ständigt o jämt själpa.
Finns många trådar här nu o innan där folk borde borsta fingrarna med tvål.
O det finns de som ständigt o jämt slipar klorna o drar till direkt när de ser något som inte passa dem. De tror de gör något bra genom att smocka till, vilket tyvärr oftast inte är fallet i stället skapar de en otrevlig lynch stämning.
Fråga, informera o hjälp!
#39 Som jag skrev förut - om alla följde sajtens regler skulle vi slippa den här typen av problem. Synd att vissa ska ha så svårt för detta. :(
Och syndarna finns i alla läger. Ingen nämnd och ingen glömd!
Dock ingen idé att sörja över den mjölk som spillts. Istället handlar det om att gaska upp sig, ta sig i kragen och göra något bra av morgondagen. Eller hur? ;) Om inte annat för katternas skull,