Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 9927 ggr
Jourhemmet
2010-09-11 20:25
0

Katt som blöder

Jag har en förvildad katt hemma som nu idag börjat blöda, vet inte om det är från analen eller slidan. Någon som har tips på vad det kan vara? Hon är kastrerad. Hon är ej förstoppad.

tuska
2010-09-11 20:28
0

från slidan harjag svårt att tänka mej att det kommer ifrån när hon är kastrerad

AnalenObestämd  Är du säker på att det kommer från den änden av katten

Det är inte så hon har en klo som blöder det brukar bli väldigt blodigt då

Jourhemmet
2010-09-11 20:38
3

Nej det är från de bakre regionerna. Hon sätter sig på lådan väldigt ofta och sitter länge där. Det är inte mycket som kommer varje gång men en liten pöl. Satt även i dotterns säng och när hon gick därifrån så var det en pöl.Rynkar på näsan

tuska
2010-09-11 20:47
0

Då tror jag att hon blöder från urinvägarna när hon sitter ofta på toalådan. Att kissa i  sängen där det är mjukt underlag är typiskt för urinvägsinfektion.   Uff stackars kisse.   Hoppas du snart kommer på vart blodet kommer från

Jourhemmet
2010-09-11 20:49
0

Ajaj. Hon kastrerades för en månad sedan, kanske infektionen kom pga det? Inte kul att försöka fånga in henne en gång till, mycket ilsken katt Gråter

Lena
2010-09-11 21:09
0

Svårt att säga så här över internet vad det kan komma ifrån. Men det kans om #3 skriver vara besvär från urinvägarna. Uringrus t.ex ger irriterade urinvägar som även kan blöda. Urinvägsinfektion kan också ge dessa symtom. Just det där med at hon sitter på lådan utan att det kommer så mycket är typsikt.

Analsäcksinflammation kan också ge symtom i form av blödningar. Brukar dock inte påverka kissandet. Däremot kan det vara svårt för katten att bajsa och de känner sig irriterade. Kan åka kana på baken t.ex.

Försök att komma till veterinären så snart det kan gå. Inte kul när det drabbar en skyggis. Allt blir ju så mycket bökigare då.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Issa
2010-09-11 21:13
0

Om katten ätit torrfoder och inte är van vid det, kan det också blir så. Varför vet jag inte? Brukar gå över av sig själv då.

Jourhemmet
2010-09-11 21:31
0

Hon äter bara uppblött kattungefoder och blötmat då hon knappt har några tänder. Det värsta är att jag aldrig i livet försöker få in henne i en bur igen, måste kolla om jag kan få med något lugnande hem först.

Alexej
2010-09-11 21:34
0

Kan du inte ta henne med fälla inne? Så brukar jag göra. Det låter som en urinvägsinfektion eller nåt liknande.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tuska
2010-09-11 21:46
0

Har du ingen veterinär som kan skriva ut en PC behandling till katten om du berättar situationen, det vore ju en bra början.

Jourhemmet
2010-09-11 23:00
0

Jag ska ringa på måndag till min vet. tror inte att det är helt omöjligt att bara få ett recept. Jag har ingen fälla och har provat förra gången med mat i buren men den gick hon inte på Rynkar på näsan

tervmatte
2010-09-11 23:51
0

Förra helgen fick min kissa en urinvägsinfektion och efter en resa till sjukhuset vi fick Metacam utskriven. Hon fick sin vikt i markeringer på sprutan, alltså hon vägen 3,85kg så då fick det bli 3,8 markeringar.

Cookie tyckte om smaken av Metacan och drack ivrigt från sprutan varje gång, men man kan också trycka ut det över maten.

Metacam är både inflammationshämmande och smärtstillande.

Vår veterinär tyckte inte att vi skulle ge henne PC utom endast Metacam. Cookie blev bra bara några timmar efter besöket där hon fick en dubbel dos av Metacam genom sprutan under huden. Vi far till veterinären kl.5 på morgonen då hon väckte mig strax innan kl.4 genom att springa och krafsa på både lådan, våra kläder, skor och annat och försöka kissa. Det enda som kom ut var några droppar blodblandat urin.

Hon blev helt symptomfri dagen efter..

Jourhemmet
2010-09-12 00:14
0

Det låter jättebra. Ska föreslå den medicinen när jag ringer. Kan inte ge henne direkt i sprutan för då har jag inga händer kvar, men hon har bra aptit så det ska nog gå att ha det i maten. Tack så mycket för alla tips.

Misan
2010-09-12 14:38
0

Vart bor du? har fått för mig att du bor i Stockholm är det rätt? I så fall kan jag rekomendera att du tar hem Therese Höijer från www.vikdalenshemveterinar.se hon är underbar med skyggisar och kan hjälpa till att fånga in katten direkt i en klämbur och ge henne lugnande på platts.

Glömmer aldrig när jag skulle försöka fånga in Hubbe i klämburen innan hon skulle komma och kastrera honom, vi höll på lääänge läänge tills vi gav upp, då satt hon utanför och väntade, gick in i rummet där han var och det tog ca 1-2 minuter så var han inne i klämburen och fick lugnande. Helt underbart.

Jourhemmet
2010-09-12 15:37
0

Ja jag bor i Stockholm. När hon skulle kastreras trodde jag att både hon och jag skulle få en hjärtinfarkt. Hon är mycket mycket ilsken. Tack så mycket för informationen, det låter väldigt bra. Måste invänta svar först från KKS innan jag kan göra något överhuvudtaget