Beteende-fråga
Jag fick lite hastigt och lustigt en katt till igår. Akut, akut, allergi, flytta genast annars..ja ni vet.
En ett-årig gammal hankatt, kastrerad, tam, snäll, trevlig på alla sätt och vis. Förutom att han har öronskabb och fick en dos med strong-hold det första han fick.
Tar in honom i min lägenhet, han träffar illrarna och de var inte alls särskilt läskiga, han lärde sig snabbt att om han inte ville att de skulle komma fram så fräste han lite åt dem så gick de åt andra hållet.
Lite sniff på två av mina andra katter, inga problem. Däremot katt nummer tre, min allra minsta katt-tjej var tydligen läskigast i världen. Och hon tyckte likadant. Hon är min allra tamaste katt, har inte tagit många steg från mig sen den dagen för 2 1/2 år sen hon kom hit som dumpad hitte-katt på 8 veckor. Men nu har hon och nya kissen gömt sig på varsitt håll och jag har inte sett dem sen igår.
Eller sett dem, har jag ju, jag vet ju var de gömmer sig. Plockade fram båda två förut idag, gosade lite med dem, ingen verkar jätterädd på något sätt, men så fort jag vände ryggen till försvann de till varsitt gömställe igen.
Ska jag bara vänta ut dem, eller finns det ett smidigare sätt? Jag tror nämligen ingen av dem har ätit sen igår kväll heller. De andra djuren härhemma beter sig som om allting är precis som vanligt.
Har tagit hand om jourhemskatter i perioder, men då enbart kattungar utan problem. Vet inte om just vuxen hane gjorde den stora skillnaden.
Anledningen till att jag frågar här är att det är meningen att jag ska vara jourhem för några katter från en koloni som precis blivit intagna så jag vill lösa det här till allas bästa så snabbt som möjligt. Vet att det inte ens gått ett dygn och tid brukar lösa det mesta men ändå. Tips och råd tas alltid emot tacksamt.

Feliway? Går det att skärma av för den nya kissen så han får lite enrum ett tag tills han blir "varm i kläderna"?
Hade två nykomlingar här i början av augusti och satte högt kompostgaller i en dörr (krokade fast gallret på ena långsidan av insidan väggen/dörrposten och satte snöre i andra långsidan och spände till krokar) Det blev som en dörr vi kunde gå in och ut genom men ändå var nykomlingarna synliga och kunde nospussas med våra andra katter genom gallret. Dag 4 fick de blandas med de andra vilket successivt har blivit bättre och bättre.
Att de båda är rädda för varandra släpper nog - det verkar ju inte vara någon aggressivitet i allafall?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Han är i enrum nu. Jag har alltid avdelat av så det finns en del av lägenheten dit bara katterna kan komma och inte illrarna. Men ingen av katterna är där i stort sett alls. Händer ju inte så mycket där:) Så det är därinne under ett skrivbord mot en vägg han har gått och gömt sig. Det är ingen annan där. Jag har gått dit emellanåt och han vägrar att röra på sig, men han tar gärna emot lite kel och gos ifall jag viker mig dubbel och tränger mig in där han är.
Andra tjejen har gått och gömt sig under soffan istället.