Om Mjau torrfoder

Vet inte varför du skannade in den. Men jag känner att det är lite väl mycket "skit" så att säga. Med allt från vegetabiliskt fett, melassjäst, och givetvis spannmål. Saker jag inte riktigt förstår varför det finns med till ett djur som är så köttinriktad.
När jag tänker efter så borde maten som är torr vara mer som barffoder. Med det innehållet, men torrt så att säga. Tänkte bara lite högt med tangentbordet nu. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ingen fara Vanessa, jag tål mer än så! Nä, varför jag satte in den var för att jag ville höra kommentarerna om proteinhalt och dylikt. Dessutom så är magnesiumhalten värdigt låg och bra. JAg vidhåller fortfarande, att skulle mina kissar vara problemfria, så hade jag absolut fortsatt med det. Alla katterna älskade det. Dessutom så är det inte något absolut lågprisfoder, det är svenskt, inga konstiga färgämnen och man stöder Kattfonden genom att köpa det. Sedan så kvittar det ju för katten, vilka köttprodukter det är, självfallet är det sådant kött som inte passar till människoföda, men det är egentligen bara en smaksak och utseendesak. JAg efterlyser jämförelser med andra foder! Jag har en liten lapp från Hill´s också, standardfoder, den ska jag ta och scanna i morgon. Som kuriosa kan jag nämna, att salig Pysselytta, som blev över 17 år, levde sitt första år enbart på kokt fisk. Sedan åt hon, hör och häpna VOV hundfoder! Att jag slutade med det var enbart miljötänkande, ville inte ha en massa konservburkar. Sen blev det Mjau torrfoder.Friskare katt fanns inte, utom sista året. Aldrig ett vetbesök, förutom vaccinering.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag köper mjau torrfoder till mina katter…inte minst för att man stöder katthemmen genom att köpa det, likadant när det gäller deras burkmat..missarna älskar mjau! Berlioz dock, behöver käka diet..han är en riktig, riktig "tjockis"..
Var det inte nån här, som skulle kolla, Var mjaus stödpengar tar vägen? Finns det nån fond eller?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

När ändå du nämnde kattfonden, så undrar jag om det finns något katthem här som fått bidrag från dem. Har mailat dem och frågat hur man söker från dem. Men de svarade inte ens. Ska kontakta dem igen. Enklast att kolla hur de andra matsorterna är att surfa till deras hemsidor-
Råd och Rön har gjort test, som man tyvärr måste vara medlem i, eller logga in i ett dygn för 40 kr.
http://www.radron.se/templates/test____4531.asp
Royal Canine. Det går att hitta foderinnehållet. Det var lite krångligt. Klicka på vänster sida "hitta rätt foder".
http://www.royalcanin.se/default.aspx?pageID=171015099&lang=sv
Här stod de bra info: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45952&a=728504&lid=aldreNyheter_694753&lpos=rubrik_728504
Och så mjau: http://www.mjau.se/
Hm… HAr inte plus haft en undersökning för ett tag sedan?

Nu börjar jag förstå. Pengarna som Mjau skänker går alltså i princip endast till Solgläntans hemlösa katter. Som är ca 150 kissar om året, varav många avlivas. Så hör står det: Stiftelsens huvudsakliga ändamål ska vara att främja det ekonomiska förhållandet för Solgläntans hemlösa katter, så att en god verksamhet kan bibehållas för att ge hemlösa katter möjlighet till nya bra liv.
Sedan så hjälper de ibland till på andra sätt. Men det känns som att det är att slänga en massa pengar i sjön om "bara" en förening tar den stora penga skörden och alla andra hankar runt på knäna.
Stadgarna är inte riktiga stadgar utan mer önskemål. Och nästan alla startar med ett "kan". Förutom när det handlar om pengarna till dem, då står det "ska".
Och så har de ett 90-konto. det känns inte bra. För då ska pengarna delas mellan de som behöver det, som är godkända katthem med mera. Känns sorgligt. /Vanessa

Vi har fått bidrag tre år i rad nu……inga jättesummor men endå.

Tack Miranda. Då vet jag att någon fått något. För som sagt, har inte ens fått svar på mitt mail. /Vanessa
Sen länkar jag i även i denna tråd www.doggy.se där kan ni klicka er in på Tassalyckan. Vad jag vet, så fick inte Lena Engen Kattlivs guldkatt? Avlivas katterna där? Det måste jag forska vidare i! Solgläntan har förresten fadderträff den 21 mars. Då är man bjuden på fika och hälsa på katterna. jag fick inbjudan i dag, synd bara att jag bor så långt bort.
Kan inte nån kollar upp, hur de fördelar pengarna. Måste väl ändå handlar om rätt så stora pengar. Skulle önskas att de gå till aktuella projekter, t.ex Meros- eller Husbykatter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

§2 man kan säga att du hade en väldig tur med Pysselytta då om hon åt hundmat eftersom det helt saknar taurin som är livsviktigt för katter. Troligen kompenserade hon för det eftersom hon var utekatt och väl tog en och annan råtta och fågel. Taurin kan bl.a orsaka blindhet har jag för mig. Så man ska aldrig, aldrig, aldrig ge hundmat till en katt.
Har precis för mej att stiftelser samt fonder inte är redovisnings skyldiga för hur pengarna fördelas.Rätta mej gärna om jag har fel, är inte 100% säker.
Essim

Beror på om stiftelsen har egen förvaltning eller har s.k. anknuten förvaltning till t ex en organisation.

Oj, det var inte min mening att sätta Kattfonden under luppen. Ber om ursäkt. Det jag funderade på är att det är ett 90-konto och kontrolleras av SFI eller vad de heter. Om man tar Röda Korset som har ett 90-konto, så delar de ut sina inkomster till andra föreningar i samma grupp, samt givetvis de behövande. Men förstod inte hur det hela delades ut här. Menade inget illa med detta. Sorry. /Vanessa
#11 Tassalyckan är en anläggning med katter som ligger i Vårgårda. De är testpanel för kattmatstillverkningen. För ca 15 år sedan hade de ute en annons där de sökte föreståndare för katthemmet. Man blev då erbjuden tjänstbostad på platsen i en röd liten stuga. Katterna består aa 30 hemlösa katter. Men om jag fattat det rätt adopteras inte kattern ut utan bor där permanent. Någon som vet?
Lena på Solgläntan fick mycket riktigt Kattlivs Guldjkatt för sitt arbete med att "hyra ut" hittekatter till ensamma äldre.
#13 Helt riktigt hundmat ska man inte ge till sina katter! Precis som du skriver kan bristen på Taurin leda till blindhet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, jag vet, men då bodde vi så till, att Pyssa kunde gå ut precis så mycket som hon ville och hon var duktig på att jaga. Hon var något av ett unikum, den katten. Maskade av henne en gång per år bara för att det skulle göras, hon hade aldrig mask. OCh som sagt, hon blev över 17 år och det var åldersdiabetes som tog hennes syn. Hennes hundmatsperiod var inte längre än 5 år och de senaste 12 åren av hennes liv så var det torrfoder som gällde(katt)Som tokroligt i det hela var, att hon bara skulle ha Vift, Vov dög inte…..Kunde katten möjligen läsa????

en katt som jagar kan du räkna med att den har mask! Bandmask t ex förs över genom bytesdjur.
/Miranda
Ja, men som jag sa, Pyssa var ett unikum. Såg aldrig att hon någonsin hade spår av mask.

Katter kan ha mask utan att man märker nåt och de kan också ha bra hull även om de har binnikemask (bandmask), "bara de äter ordentligt" som en veterinär sa till mig. Men mask lär de ha om de jagar småvilt men det är inte säkert att de mår dåligt av det dock.
Snälla, vi talar om en kisse, som dog av ålderskrämpor för 4 år sedan! Med all respekt för ert kunnande, så behöver jag väl inte få pekpinnar för mitt sätt att handha henne? Som jag sa förut, hon var ett unikum som man sällan skådar, ungefär som gamla gubbar som super och röker som borstbindare och ändå blir 90-100 år. De finns, men de är unikum och undantag de också! OCh som sagt, jag maskade av henne samtidigt som sambon maskade av hundarna, en gång om året. Visst hade hon antagligen bandmask? Men vi såg aldrig något av det. Däremot Arne, som gick ut förut, han är superkänslig. Men där vi bodde förrr, hade vi inga åkersorkar. de är de största bärarna av bandmask. Där vi bor nu så var de Arnes favoritbyte.

Det är ingen personligt anfall mot dig. Men att påstå att din katt aldrig har haft mask medan den har varit utekatt och har jagat möss är lite naiv.
/Miranda
Nu för tiden har man ju inte samma rekommendationer när det gäller avmaskning på katt i Sverige. Förutom när det gäller dräktiga honkatter och kattungar rekomenderar de inte rutinmässig avmaskning annat än då katten uppvisar symtom på maskinfektion.
#21 Det kan variera ganska mycket mellan olika katter hur de reagerar på maskinfektion. Precis som du skriver märker vissa katter inte av det alls knappt och andra är som Gunillas katt Arne mera känsliga mot det. Vet inte varför det är så?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

§22 Tog du det som pekpinnar? Det var verkligen inte menat så utan jag förklarade bara att man inte alltid ser att en katt har mask. Jag har då heller aldrig påstått att jag skulle vara kunnigare än någon annan här så jag hoppas verkligen inte att jag uppfattas som något slags besserwisser.
25Jag har uppfattat dej som en rättskaffens person men absolut inte som någon besserwisser.Alla katter kan ha mask även innekatter enligt min veterinär kan de bildas ändå även om inte katten fångar något vilt byte högst en fluga eller mygga då och då.

Tack för det brutt 
#26 Spolmask är en knepig masksort som kan finnas lantent i kattens kropp och "bryta ut" under gynnsamma förhållanden. Så sker t.ex. när en katt blir dräktig. Det är därför det är så viktigt att man avmaskar både mamman och ungarna flera gånger. När modersmjölken börjar produceras sätter masken igång att föröka sig inne i moderns kropp.
//Lea
#23. Miranda, jag sa aldrig att Pyssa aldrig hade mask. Vad vi såg, så syntes det inte. Spolmask är väl int den mest förekommande sorten hos just katt, speciellt inte om hon är kastrerad. Däremot har jag so sagt sett uppspydda bandmaskar många gånger hos Arne och inte ätit bandspagetti på flera veckor efter det….Att just åkersork är störst bärare till bandmask har jag läst och även hört av veterinären. Arne här honom har jag fått avmaska med två, tre månades mellanrum hela tiden. Nu kommer det ju att gå längre, då han är innekatt och bara äter Hill´s K/D. I just detta, kan jag nämna, att flugor är ju viktiga bärare de med. Men Arne äter inte flugor…. Den enda här som är duktig flugjägare, är HeltidsEbba. OCh just av den anledningen, så får jag ju maska av katterna, då de umgås så intimt med varandra alla tre. Pyssa var förresten kul med flugor, hon använde dem bara som njutningsmedel.. Hon satte bara tassen på dem och njöt av vibrationerna…..Killar störtskönt mellan trampdynorna, ni vet……
#29 Jo Gunilla Spolmask är den defintivt vanligaste maskinfektionen hos katter och även den som är svårast att bli av med. Så gott som alla kattungar infekteras, det är därför det är så viktigt att både mamman och ungarna avmaskas runtinmässigt enligt ett särskilt schema.
För att få bandmask måste katten äta ett infekterat bytesdjur. Råttor, sorkar, loppor, spyflugor, insjöfisk elller dylikt.
//Lena
Åh, här har det varit bandmask för hela slanten. Inga okokta vanliga spaggetin utan kokta bandspagetti och risgryn i rumpan. HAha, tappade ni aptiten nu på allt utom potatis?

#31 För några dagar sen såg jag en liten "spagettibit" under Michelles svans..*huuva* det är så otäckt..dags att köra drontal med hela gänget!
Sidentass