Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 879 ggr
Mitrenga
0

Orolig matte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har nyligen blivit matte till en jättegullig hittekatt som jag köpte från fia-hemmet i Norrköping.

Det är 13 år sedan jag sist hade katt, jag fick avliva den katten pga sjukdom och ville inte skaffa någon ny förrän den här lilla damen fångade mitt hjärta :)

Från att ha varit apatisk är hon nu en trygg och tillgiven katt men vi har ett problem.

Ända från det hon kom till oss så har hon fällt fruktansvärt mycket hår och idag upptäckte jag att hon har en stor kal fläck under halsen med en liten böld i. Man kan praktiskt taget dra bort pälsen, den lossnar så lätt allra helst runt halsen men även på mage och rygg.

Jag har naturligtvis beställt tid hos en veterinär (ska dit på onsdag) men är fruktansvärt orolig för vår lilla kisse.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

ps. hon kliar sig inte och verkar pigg för övrigt, lite dålig matlust men dricker jättemycket.

Tacksam för svar "orolig matte"

Lena
0

Det jag tänker på när du beskriver att det är en kal fläck med en böld i är något som kallas för ringorm. Jättebra att du ska till veterinären om några dagar. Då får du nog veta vad det kan vara. Hör gärna med katthemmet om de märkt några symtom på några andra katter.

Sedan kan katter fälla päls i samband med att de är med om förändringar som att byta hem. Det är alltid övergående. Håravfallet och bölden behöver inte ha med varandra att göra.

Kissen är verkligen jättefin! Förstår att du blev förälskad i henne.

Norrköping är min gamla hemstad föresten.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

morgan_kks
0

#0 Kontrollera detta i samband med att du är hos vet.

Som vanligt tar jag varje tillfälle i akt gällande livräddning av katter, i detta fall är det Norrköping.

Läser du detta så håller KKS sedan länge på att hjälpa katter i Slottshagen, kan du hjälpa en söt tisse eller har frågor:

Mer info:
http://www.kks.nu/gavor/insamlingar/norrkoping_kolonin.html

Flertal katter finns där, flera har genom KKS kastrerats.

Morgan

Sidentass
0

Egentligen borde jag vara tyst här eftersom jag inte är kunng nog att besvara din fråga..men jag kan inte låta bli att *högt ropa - Vilken underbart vacker misse!!"*!!!

Sídentass

miranda1
0

vågar inte säga vad det kan vara, men det verkar som det är mer en en orsak när man läser vad för symtom katten har.

En knöl under halsen kan tyda på problem med sköldkörteln. När den producerar för mycket sköldkörtelhormon kan det ge dålig päls, men dåligt matlust passar inte in i denna diagnos. Dom brukar äta kopiöst när dom producerar för mycket sköldkörtelhormoner.

Parasiter, allergier, svampar kan ge kala fläckar.

att hon dricker mycket kan ha olika orsakar, njurproblem, diabetes, feber mm

Har du kontaktat Fia hemmet om det? Vad är kattens bakgrund?

/Miranda

Mitrenga
0

Tack för alla svar!

Ringorm eller eksem är något som jag också kommit fram till att det kan vara, eller kanske ett bett från någon annan katt?

Jag har haft henne i ca 6 veckor, när vi hämtade henne satt hon i en bur med 4 andra katter, en del av de andra katterna var riktigt aggressiva och Mollie låg intryckt i ett hörn och vågade knappt röra sig. Hon var riktigt mager pga att hon inte kommit åt maten ordentligt (upplysning från fia-hemmet).

Eftersom Mollie är en så snäll katt så hade dom på under den 1,5 månad hon varit hos dom satt in en massa olika katter ihop med henne, kanske hon fick ett bett av någon?

Jag ska ringa fia-hemmet idag och höra med dom.

Annars vet jag inte mycket om Mollies bakgrund mer än att hon blev hittad ute på landet där hon drivit omkring ett tag. Hon hade tytt sig till en familj där men dom ville inte ha något med katten att göra så dom bussade sina hundar på henne.

Mollie fortsatte ändå komma tillbaka till familjen och varje gång bussade dom hundarna på henne, till slut tröttnade familjen och ringde fia-hemmet och bad dom hämta katten (det var väl det enda humana den familjen gjorde Ledsen), vilket dom då gjorde.

På fia-hemmet satt hon i 1,5 månad tills jag då hämtade henne den 21 januari.

Hos oss (min 13 åriga son och jag) har hon fått det lugnt och tryggt. Hon är innekatt med tillgång till balkong och jag har min firma hemma så hon är inte mycket ensam. Vi leker med henne, pysslar om och skämmer bort henne. Vi älskar vår lilla katt Glad

Jag blir ju lite extra hispig eftersom min förra katt fick avlivas pga njursvikt men hoppas detta bara är något lindrigt.

Lena
0

#5 Vi får hoppas på det bästa. Förstår av det du berättar att Mollie tidigare blivit utsatt för oerhört mycket stress. Det kan påverka katter på olika sätt. Nu kommer hon att bli bättre och bättre när hon fått det så bra. Ja hon kan ju inte ha det bättre än hon har det hos er. Att få vara ensam katt, tillgång till balkong och matte och lillhusse som älskar henne. 

Det är bra att du pratar med Fia-hemmet och får så mycket bakgrundsfakta som möjligt inför veterinärbesöket. Som Miranda skriver (som är mest kunnig på sjukdomar här i forumet) kan det vara många olika saker som är bakgrunden till pälsproblemen och bölden. Det mesta går dock att komma till rätta med med rätt behandling. Även njursvikt - det finna så bra dietfoder om det skulle vara detta

Håller tummarna! Berätta hur det hela avlöper.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

när vi hämtade henne satt hon i en bur med 4 andra katter, en del av de andra katterna var riktigt aggressiva och Mollie låg intryckt i ett hörn och vågade knappt röra sig. Hon var riktigt mager pga att hon inte kommit åt maten ordentligt (upplysning från fia-hemmet).

Varför fick hon inte en bur för sigsjälv? Att ta emot en hemlös katt är en bra sak, men måste se till att den har det bra på katthemmet också.  Att hon var riktigt mager pga att hon inte kommit åt maten ordentligt och endå inte ge henne en bur för sig själv låter väldigt oproffsig……tycker jag.

Hoppas att veterinären hittar vad som är fel på din lilla misse, berätta gärna hur det går! Och tack att du tog hand om henne! Kyss

/Miranda

Mitrenga
0

Varför fick hon inte en bur för sigsjälv? Att ta emot en hemlös katt är en bra sak, men måste se till att den har det bra på katthemmet också.  Att hon var riktigt mager pga att hon inte kommit åt maten ordentligt och endå inte ge henne en bur för sig själv låter väldigt oproffsig……tycker jag.

Hej Miranda!

Jo, det var nog min första reaktion också men Fia-hemmet har nog som de flesta andra begränsat med platser, det var ju inte så att Mollie var helt utmärglad men visst var hon mager, vilket jag också påpekade för fiahemmet.

Dom erkände att de kanske inte haft så stor koll på detta med maten och dessutom kanske lurat sig lite på Mollies stora päls, klämmer man lite under pälsen så känner man dock hur mager hon är/var (det är bättre nu)

Dom gör ju ändå en begärtansvärd insats tycker jag, många katter har fått nya hem genom dom och det ska dom och andra som jobbar ideélt ha en stor eloge för tycker jag Glad

miranda1
0

Jag betvivlar inte att de gör en behjärtansvärd insats, absolut inte.
Men min åsikt är att man som djurhem inte ska likna djursammlare som tar emot ett obgränsat antal djur utan att ta hänsyn till djurens individuella behov.

/Miranda

gubben
0

Om det är en böld så kan det ju mycket väl komma från bett från en annan katt men att hon dricker mycket beror ju inte på det. Är hon mager och dricker mycket så skulle jag kolla upp hennes njurar så fort som möjligt hos en veterinär. Ringorm vet jag ingenting om men du kan nog inte få något svar utan att uppsöka en veterinär med henne så det är mitt tips.

Lena
0

#9 Nej det där är ju viktigt som sjutton faktiskt att man sätter gränser för katternas skull. Annars kan det gå åt skogen fullständigt och det är inte katterna hjälpta av. Hur mycket katter som än finns därute går det inte att ta in flera än vad man klarar av. Katterna behöver få sina individuella behov tillfredställda för att bli i gott skick inför att de flyttar till permanenta hem.

Det finns dessutom risk att katthemmet förlorar sitt tillstånd att driva verksamhet, eftersom det är noga reglerat hur stort utrymme alla katter ska ha, samt hur många katter som får finnas på katthemmet.

Det är ett svårt dilemma naturligtvis att driva katthem och tvingas säga nej till nödställda katter. Men ingen är hjälpt av att gränserna överskrids på ett sätt så att det blir till men för katterna som bor på katthemmet.

//Lena

miranda1
0

# bra skrivit Lena, håller med dig 100%!

/Miranda

marieborg
0

Hoppas att det inte är något allvarligt.

Förstår att du är jätteorolig. Vet inte vad det kan vara men ville bara skriva och säga att jag tänker på Er.

Det låter som du och din son ger hene ett underbart hem Kyss

Styrkekramar från Marie

Mitrenga
0

Hoppas att det inte är något allvarligt.

Förstår att du är jätteorolig. Vet inte vad det kan vara men ville bara skriva och säga att jag tänker på Er.

Det låter som du och din son ger hene ett underbart hem Kyss

Styrkekramar från Marie  

Tack Marie för ditt jättegulliga inlägg, jag hoppas också att det inte är något allvarligt, vi får se vad veterinären säger, jag ska skriva här i tråden direkt när vi kommit hem på onsdag.

Mvh Ingela

Mitrenga
0

Jaha, då har Mollie varit hos veterinären och detta var problemet:

1. Kala fläcken under halsen är förmodligen en rivskada från Fia-hemmet. Jag har fått salva som vi ska behandla med. Veterinären tog prov och kollade om det fanns parasiter men hittade inget, vi behandlar ändå även för det ifall att.

2. Den tråkiga biten då..hon har njurproblem Gråter därav anledningen till det enorma vattendrickandet.

Jag har köpt specialfoder som hon ska få äta nu i fortsättningen, tillstöter det inga fler problem så ska vi återkomma om ett år och ta nytt blodprov och kolla statusen.

Mollies värden var inte skyhöga så jag kom in med henne i god tid, det är jag glad för i alla fall.

Vill tacka alla som kommit med goda råd och tips *uppskattas*

Nu är det bara att se till att Mollie får lugn och ro och blir bra igen.

Pelusa
0

Puss på Mollienosen och ett fång rosor till dig, Mitrenga från Pelusa och kissorna på kajkanten

Lena
0

#15 Vill trösta dig med att det är goda utsikter när man börjar med diet fodret i ett så pass tidigt stadie av sjukdomen. Dessa foder är mycket bra och gör underverk för katten. Du kan ge extra b-vitamin också vilket är välgörande för katter med dåliga njurar. Jästtabletter är både gott och nyttigt. I övrigt bör du vara strikt och bara ge dietfodret. Det finns både torrfoder och mjukfoder och av olika fabrikat.

//Lena

Mitrenga
0

Tack ska ni ha Lena och Pelusa

Jo, veterinären sa att hon är så pass ung och stark så det behöver inte bli värre om man är strikt med fodret, och det ska jag vara.

Känner mig dock jätteledsen över situationen, allra helst när jag fick avliva min förra katt pga detta. Iofs var hon i mycket värre skick, fick gulsot så det fanns inget att göra där (också en hittekatt) men det är klart att man känner flashbacks tillbaka till hur det var då.

Nä, ska rycka upp mig och försöka se ljust på detta ändå, som veterinären sa, det behöver inte bli värre än såhär

Lena
0

#18 Fick hon gulsot så tyder det på att hon även hade leverskador. Det hände vår katt Stumpan som dog i levercancer.

Du ska se att det kommer att bli fint nu med dierfodret. :)

//Lena

Mitrenga
0

Jo, Amanda (som hon hette) har sin egen lilla historia. Hon hittades medvetslös vid en väg, någon hade roat sig med att hälla bensin över katten.

Jag tog henne till veterinär och dom gjorde vad dom kunde för henne. Jag fick behålla henne i ett år men under den tiden så åkte hon in och ut på Linköpings djursjukhus. Däremellan var hon pigg och glad.

Till slut orkade inte kroppen längre, hon hade fått i sig för mycket bensin så jag fick ta bort henne.

Amanda var en underbar liten katt, väldigt speciell. Hon låg alltid runt mitt huvud när jag sov och när jag fick min son så flyttade hon över till honom och låg vid hans fötter och vaktade. Förutom sista natten, det var som hon kände på sig vad som skulle hända för då låg hon runt mitt huvud igen.

När jag tog bort henne svor jag på att aldrig skaffa någon katt mer, det var tungt just då..men så såg jag Mollie på fiahemmet och hon påminner mig om Amanda både i sätt och utseende (fast Amanda var vit och röd).

Fast det kanske var meningen ändå att Mollie skulle komma till oss, jag reagerade ju snabbt just pga av det som hänt innan.

Får hoppas på det bästa i alla fall :)

gubben
0

§20 Åh vad jag önskar att jag får uppleva den dagen när det blir fängelsestraff för sådana brott som din Amanda råkade ut för. Det finns visst ingen gräns för människans påhittighet när det gäller att plåga djur Gråter