Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2914 ggr
BARFmycat
2010-01-07 17:25
0

Veganskt/vegetariskt djurfoder

Blev helt förfärad och mörkrädd när jag häromdagen hittade flera fodertillverkare som gör vegansk katt och hundmat, helt vedervärdigt..Gråter

Att det strider mot djurskyddslagen 3 §
"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Verkar de som köper maten inte bry sig om.

Jag har försökt anmäla fodret till Jordbruksverket, men antagligen så kommer det bli så att det inte händer något eftersom det är upp till ägaren att se till att djuret utfodras med rätt mat.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det här fodren ska försvinna illa kvickt, så i min desperation startade jag en namninsamling, har ingen aning om vart man ska lämna den sen, men den kanske kan vara till någon nytta. Så skriv gärna kvar den om ni känner som jag..

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161

Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Anunnaki]
2010-01-07 18:02
0

Håller med! Visst kan jag skriva på men se till att listan skickas till Jordbruksverket. Kanske skulle man kunna polisanmäla dem som tillverkar sådan kattmat.

BARFmycat
2010-01-07 18:05
0

Ja, bra idé. Om inte annat får man väl skicka den lite här och var så kanske man hämar rätt till slutTungan ute

[Anunnaki]
2010-01-07 18:07
0

Man kan förstås försöka få någon journalist att nappa eller attvi själva skriver insändare i lokaltidningarna där man bor.

kattmatten
2010-01-07 18:10
0

Med tanke på att katter är beroende av att få kött så är en sådan föda katastrof. Jag vet inte vad man kan göra för att bli av med skiten. Hoppas bara att ingen veterinär eller zoobutik är dum nog att köpa in det…

[Anunnaki]
2010-01-07 18:13
0

Man skulle ju kunna skriva till några djuraffärskedjor och fråga och då hänvisa till namninsamlingen.

BARFmycat
2010-01-07 18:14
0

Ja jag tänkte ta kontakt med Aschberg, när jag sammanställt mer material. Men om alla arbetar för att försöka påverka, så kan det bli verklighet att sånt vidrigt foder försvinner.

Ja jag vet, det är förskräckligt att de inte tänker längre än näsan räcker.
Jag har hittat det på en webbutik som säljer prylar för veganer, har inte sett det i zoo-affär..

russin
2010-01-07 18:27
0

RC har väl haft ett vegetarisk foder i flera år för åtminstone hund…

Casiopeia
2010-01-07 18:34
0

Jag är själv vegan men mycket skeptiskt till dom här vegetariska fodren. Mina katter får självklart köttbaserad kost med så lite vegetabilisk utfyllning som möjligt- det tycker jag är sunt förnuft.

Det har varit en del diskussion om de här veganfodren på olika vego/djurrättsforum och det som hävdas är att fodren är fullvärdiga och innehåller allt katten behöver. Taurin, vitaminer etc är tillsatt. Dom som låter sina katter äta fodren säger att katterna mår bra och är friska. Det påstås att fodren är framtagna i samråd med veterinärer och med hänsyn till kattens alla behov.

Det är svårt att argumentera mot detta utan mer fakta på fötterna. Att försöka få till något "stor avslöjande" bara baserat på att det "låter galet att ge katter vegetariskt" tror jag man kan glömma. Jag har själv försökt leta efter fakta tidigare men inte hittat något.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

BARFmycat
2010-01-07 18:46
0

Jaså? Ja jag är ju kattmänniska så jag har ingen vidare koll på hundvärlden..

Dom är fullvärdiga om man tittar på siffrorna, så när som på ett av kattmatsfodren som innehåller för lite D-vitamin.

Men det är skillnad på näring och näring..
Katter är anpassade för att äta kött och hela deras tarmsystem är utvecklat därefter. Även om det är rätt antal vitaminer i så är det en helt annan sak om katten överhuvudtaget kan ta upp dem, eftersom de är anpassade för att at upp det från kött.

Vegetabilier i för stor mängd retar dessutom tarmen, och är svårsmälta för katten, vilket gör att den inte kan ta upp näringen lika bra, och den måste således äta mycket mer för att kunan få i sig rätt näring, och då retar det tarmen ännu mer and so on..

Fakta finns det, absolut.

Imasy
2010-01-07 18:57
0

Fat till katter vill de inte ens redovisa vad de har i maten….

För 1-2 år sedan "förbättrade" de sin mat, höjde priset på den, men ingen fick vaet vad som "förbättrats", bara att den var "förbättrad".

Prishöjningen sa de bero på att de fått högre kostnader för sina råvaror. Grejen var bara den att då hade spannmålet blivit jättedyrt, så de flesta drog slutsatsen att det var mer (?) spannmål i fodret än vad som ville erkännas.

BARFmycat
2010-01-07 19:08
0

# 7

Mig veterligen så är det lag på att de måste redovisa vad de har i fodret. Ett sånt oseriöst foderföretag ska man inte handla av alls..

russin
2010-01-07 20:26
0

Enklaste sättet av argumentera med en vegan, som vil ge sin katt vegetarisk föda - borde väl vara att fråga om katten själv skulle välja vegomat…

Är människan vegetarian av egen vilja, så bör även katten få ha rättigheten att välja själv. Lägg en köttbit och en sojaböna eller liknaden framför en katt och se vad den väljerSkrattande

BARFmycat
2010-01-07 20:31
0

Det är en del veganer som påstått att ders katter själv valt att äta veganmaten, eller vägrat vanlig kattmat och vill bara ha kokta grönsaker osv..Obestämd

Dessvärre så är det inget hållbart argument då det tyvärr inte är sant att katter äter det som är bäst för dem, de äter det som de tycker är gott.

Allt är en fråga om doft, de äter det fodret som luktar godast för dem, det gäller icke-vegetariskt foder också. Det har int alls med att göra att de foder de valt är "bäst", tyvärr..

Elise79
2010-01-07 20:33
0

Nog för att jag blir glad för att finns fler fodertillverkare nu är för ett par år sedan, det är ju ett tecken på att efterfrågan finns, och dert ser jag som ett litet tecken på att vi tar bättre hand om våra husdjur.
MEN! Katter är köttätare och jag förstår inte varför man börjar tillverka ett vegetariskt foder - är det billigare?
Eller är det så sjukt att det finns en efterfrågan.:?

För om det är det sistnämnda så är det inte tillverkarna som är galna utan faktiskt folket som köper det fodret!

[Anunnaki]
2010-01-07 20:58
0

Jag blir nästan mörkrädd när jag läser innehållsförteckningarna på kattmat oavsett vad det är för sort. Att ge katter annat än köttprodukter plus kalcium är ju som att sätta fram produkter till människor som de inte kan tillgodogöra sig. Vad sägs om lite sågspån med sås av mosade pelargonblad och ett par fläskskivor? Som godis kunde ibland serveras socker och en vetemjölsbulle.

Kanske tog jag i lite väl mycket men det är inte att undra på att kattlortar luktar som de gör när katter får leva på färdig kattmat. Barfade katters lortar luktar nästan ingenting.

Jag har sett argument att nöt- och fläskkött inte heller ingår i katters föda när de jagar så då är det inte värre att ge dem enbart vegetabilier än attservera dem kött från nöt, gris mm.

Man tar sig för pannan.

BARFmycat
2010-01-07 21:25
0

# 14

Det finns efterfrågan, det är veganer och vegeterianer som vill att deras djur också ska vara det.

Jo, men att man som fodertillverkare har samvetet att göra ett sådant foder som kan orsaka sån hälsorisk för våra djur, det är för mig oförlåtligt.

# 15

Jag förstår exakt vad du menar, mina katter äter enbart BARF..

Nej jag vet! BARF-bajs luktar knappt något alls!

Den informationen är delvis inte helt obefogad, de är en del katter som utvecklar allergi mot nötkött, jag ger det lite till mina katter, men inte så mycket.

russin
2010-01-08 13:37
0

Jag är väldigt nyfiken på vart man hittar taurin från vegetabilisk källa ???

Kollade nämligen innehållet på ett vegetariskt kattfoder…

Reagerade även på denna mening "Smakrik: smaksatt med sjögräs och naturlig bryggerijäst vilken dessutom är en utmärkt näringskälla"… Bläk skulle jag vilja säga !!!

russin
2010-01-08 13:40
0

Vem i jösse namn vill ge en katt ett foder med detta innehåll:

Ingredienser: vete, soja, majsglutenmjöl, ris, solrosolja, torkad bryggerijäst, sockerbeta, naturligt smakämne, helt linfrö, mineraler, sjögräsmjöl, spirulina, prebiotisk FOS, yucca-extract, essentiella fettsyror (EPE; DHA; ALA arakidonisk syra).

Stackars kisse:(

BARFmycat
2010-01-08 13:56
0

Jamen det vet du väl att alla katter älskar att mumsa på bryggerijäst och sjögräs..?

Och sockerbtea wtf? Katter har inte ens smakreceptorer för sött..

russin
2010-01-08 14:48
0

#19 - men sockerbetor/betfibrer mm ska vara sååå bra för magen. Konstigt bara att min hund inte kan äta torrfoder med denna typ av fibrer i - hon fiser som en galning dåSkrikandes

BARFmycat
2010-01-08 15:04
0

javisst ja, det glömde jag, dumma jag..

Konstigt, hela magsystemet blir ju helt överbelamrat.. De hanterar inte fibrer så bra, våra köttätande vänner..

russin
2010-01-08 16:05
0

# 21 - jag vet. Jag skrev mest ordet "konstigt" som ironiTungan ute

BARFmycat
2010-01-08 16:13
0

Jag vet att du vet.. Jag skulle bara spä på lite mer och vara ironisk.. Tungan ute

[Anunnaki]
2010-01-08 16:25
0

Har någon sett struntpratet i senaste numret av tidningen Apoteket. Man rekommendrar torrmat mot dålig andedräkt hos katter. Det står att torrmaten skulle rensa tänderna. Andra källor säger att fri tillgång till torrmat misstänks orsaka tandsten.

BARFmycat
2010-01-08 17:39
0

Jo, lika knäppt som om vi människor skulle borsta tänderna med kex..

Casiopeia
2010-01-08 19:01
0

#17 Taurinet är förmodligen syntetiskt. precis som det i red bull. Frågan är hur bra kvalité det är och hur man verkligen vågar förlita sig på att det är tilräkligt när det kan ge så svåra konsekvenser för katten om den inte får i sig tilräkligt…  Obestämd

BARFmycat
2010-01-08 20:09
0

Man kan addera att katter har väldigt svårt att tillgodoge ig växtnäring, så om vi säger att ett vegetabiliskt foder innehåller 100mg taurin, så kanske katten bara får i sig 40-50% taurin, och då spelar det ingen roll att det står rätt mängd taurin på paketet, eftersom katten inte får i sig allt..

Casiopeia
2010-01-09 02:28
0

"växtnäring"? Hur menar du nu?

BARFmycat
2010-01-09 14:58
0

Näring som kommer från växter. Alltså om vi har tex A-vitamin från vegetabilisk källa ovh A-vitamin från köttkälla, så har de lättare att ta upp det somkomemr från köttkällan, trots att det är samma sorts vitamin. Är du med?Glad

Ligonskrutt
2010-08-24 21:16
0

Finns väl flera tillverkare av vegetariskt/veganskt kattfoder har jag för mig? :(  Förstår inte hur det kan vara lagligt att producera ett sånt foder! Finns det ingen "professor" i näringslära för katt som kan granska detta…? Eller vad krävs egentligen för att ett sånt foder ska förbjudas, hur mkt bevis behövs för att visa att det är ohälsosamt för katter? Iofs finns det väl personer som är insatta i katters näringslära (har forskat i?) som påstår att katter mår bra/bäst av vegetarisk kost…, och har skrivit böcker med vegetariska recept till katterSkrikandes om jag inte minns fel…

Mandusius
2010-08-25 00:12
0

Jag har hört att en hund kan leva på en vegetariskt kost.

Men att en katt aldrig skulle klara av det då den skulle dö av proteinbrist:S

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Ligonskrutt
2010-08-25 00:48
0

#31 innan hade jag hört det med hund och trodde då på det. men senare har jag hört att det råder lite olika åsikter om det. och att det finns för lite forskning för att visa ifall hundar klarar sig bra på vegetarisk kost (?).

Om det nu finns forskning på hundar som äter vegetariskt, borde det inte finnas det på katt också? och i så fall, om det är så dåligt för katt att leva på vegetarisk kost som det verkar, så borde väl forskning kunna visa detta. det är därför det är så underligt att det finns vegetariskt kattfoder :( finns det ingen forskning på detta tro, eller är resultaten osäkra?

Cindy
2010-08-25 03:15
0

#24 Jag har inte läst artikeln, men utgår ifrån att de syftar på att flera torrfodersorter har polyfosfater på foderkulan. När det kommer i saliven hindrar det att kalcium binder sig till plack och bildar tandsten, genom att själv ta platsen. Det motverkar tandsten och dålig andedräkt.

Vad gäller vegetariskt/veganskt till katter är det fruktansvärt. Katter är rena karnivorer!

Hundar är oppertunistiska karnivorer, men omnivora, dvs de föredrar och mår bäst av kött men kan processa lättsmälta vegetabilier. Enda skälet att ge en hund vegetarisk kost anser jag vara om hunden har mycket svår foderöverkänslighet, där man inte lyckats utröna vilka animaliska proteiner hunden tål. Om man sönderdelar vegetabiliskt protein är det låg risk att hunden är allergisk mot det. Det är den tanken RC har för sitt vegetariska foder, och likaså vissa veterinärfoder.

Min erfarenhet är dock att folk tror att hunden är foderallergisk, men helt missat att godiset och matresterna de ger är allergena. Det spelar ingen roll att hunden får kycklingfritt torrfoder om lillmatte slänger till jycken en chicken-nuggets vid middagen, om ni förstår vad jag menar…

Vänliga hälsningar
Cindy