Bomba blocket
Hjälp nu till att be blocket sluta med annonser där kattungar säljs utan IDmärkning. De kan på så vis hjälpa att inte mer än 100.000 katter är hemlösa.. Lätt hänt för de 100 kr katter de annonserar ut att de blir sommarkatter och dumpas.
Vi Alla gör ett försök. Allt att vinna inget att förlora.
Jag har vänt mej till kundtjänst
Vaccinering tycker jag är viktigast. Då har de varit hos veterinären iaf. Kanske både-och. Fast det finns inget lag på att katter ska vaccineras och id-märkas.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vist vore det bra att ta med hela köret. Men blir de ID märkta innan försäljning då ska det gå att spåra ägaren. lättare iallafall.
kattpriset går upp med säker 200 kr och står det i annonserna att katten är ID märkt så tror jag ändå det kan i långa loppet få upp ögonen på köpare, att det kanske skulle vara bra att ha dem märkta.
Jag vet att det ännu inte finns en lag på det, men är vi jätte många som påpekar att i annonser vore iallafall önskvärt innan försäljning att ID rekomenderas av säljare.
Man måste ju börja nån stans

#0 Mycket bra intiativ Tuska!
#1 Visst är vacc viktigast, men om mäniskor inte protesterar och informerar så kommer en lagändring aldrig att göras!
Tänk om alla vacc och chippade…så annorlunda synen på katter skulle bli…

Har skrivit till kundtjänst…
va bra…. vi fortsätter ett tag med det.
Bra idé! Det hade varit kanon om det gick att få igenom ID-märking som ett krav i annonserna. Kan dock tänka mig att det blir svårt att få igenom det innan det är lag på det. Men det är ändå värt ett försök. Om inte annat göra Blocket uppmärksamma på problemet med katter och billiga annonser. Det skulle även vara bra om de kunde höjja priser. Jag menar vad är 100:- i dagens läge?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

putt
En pessimistisk tanke bara… Hur i helsingland ska Blocket kontrollera att katterna faktiskt är chippade? Vad hindrar att folk hittar på?
Jättebra tanke dock!
Vänliga hälsningar
Cindy
Lika väl som de nu ha 12 veckor vid försäljning av katt i sina annonser (visserligen lag på det ) Kan man göra dem uppmäksamma på att kattungar borde vara ID märkta oxå innan det säljs som en bra vara.
Dessa 100 kr katter har varken säljare eller köpare en aning om vad varken ID märkning och vaccination är för någe en katt behöver, de vet bara att det är en billig "slängvara".
önskvärt vore oxå att informera att konsumentlagen gäller vid försäljning av djur. kanske det skulle skrämma säljare av 100 kr katter då
Nu är inte alla som säljer sina katter för 100:- Eller köpare som köper katter för 100:- oseriösa. Många är det men inte alla. Tycker det bör nämnas då risken annars blir att alla som säljer eller köper en billig katt dras över en och samma kam och ses som oseriösa.
Säljaren av djur måste ta ansvaret att ID märka kattungar som är till försäljning. Det skulle inte gå helt enkelt att få annonsera ut en ej ID märkt kattunge, då fanns det inga 100 kr katter, möjligtvis 300 kr katter. Det är inte priset jag är grinig på, det är att många av dessa ungar blir hemlösingar. Vore de ID märkta av säljaren så hittas ägaren.
Ett litet steg att höja huskattens status är ID märkning, det vore ett steg i rätt riktning.
Jag tycker att det borde vara lag på att alla katter ska vara chippade och vaccinerade.

Kan bara då hoppas att dom som köper vill förvissa sig om, att det stämmer