Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 3685 ggr
madebyinferno
0

Råd om skyggis

Är stödhem åt två kissar sen ett par veckor, hanen som är kastrerad kommer redan fram och är jättekelig med oss (så länge småbarnen sover) och börjar acceptera mina kattungars försök till lek med honom.

Tjejen däremot var skygg redan när hon kom och tidigare i veckan hade vi fullt sjå med att få med henne till vetten för att kastrera och tatuera henne, ingen rolig upplevelse för vare sig henne lr oss :-(

Vetten sa att hon hade en riktig full blåsa och jag hade redan misstänkt att hon inte varit på pottan ofta om ens alls hos oss.

Nu efter operationen har hon bara fått vara i mitt syrum där hon sitter antingen bakom några böcker i bokhyllan eller på en påse under bordet. Hon har iaf använt lådan på bägge sätt och ätit både blöt och torrfoder så den punkten går framåt.

Hon fräser inte och springer iväg med hela hennes varelse utstrålar ogillande om man närmar sig henne och klappar henne, hon sträcker sig inte fram för att luckta om man sträcker fram handen ens. Har lagt några kattgodisar med kattmynta jämte maten men dem har hon inte rört tyvärr :-(

Vill inte pressa henne men känner ändå att jag måste gå in och småprata med henne emellanåt förutom fixa mat och lådan bara, men jag vet inte rktigt hur jag på bästa sätt kan vinna hennes förstroende eftersom varken inbjudan till lek, kel eller godis verkar fungera…

Någon som har tips, råd eller errfarenhet??

Issa
0

Som vanligt är det Tid, Tålamod och Tillit som gäller. Hon har så nyss kommit in så hon behöver tid på sig helt enkelt. Förök utröna om det finns något speciellt hon tycker extra mycket om. Katter har olika smak så det kan variera vad dom gillar.

Alexej
0

Som Issa skrev. Jag tycker framförallt tid. En katt kan behöver månader/år innan den kan bli "tam".

Jag tror nog att du gör allt rätt. Men har henne inte inlåst, lät henne gå den långa vägen med de andra katter. En rädd katt observerar hela tiden och lär sig av de andra att människor är inte så dumma i längden. Kanske blir hon aldrig knäkatt men alla katter är olika ändå.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

madebyinferno
0

#2 innan operationen var hon tillåten att gå fritt i huset och jag vet inte om det var det som gjorde att hon inte gick på lådan för soffan hon valde som gömställe står mitt i rummet som knyter ihop alla barnens rum - mycket barnspring.

Ville ha lite koll också nu efter op så hon kissade och åt, svårt att se hennes del i lådorna o matskålarna om hon gör sitt på natten när alla sover och det är tre till som gör sitt…

Hanen som hon bott ihop med tidigare har hon inga problem med och mina kattungar är nyfikna å henne men dem fräser hon förståeligt åt ännu ;-)

funderar på om feliway eller felifriend kan hjälpa henne lite - någon som har erfarenhet av det??

Lena
0

Feliway minskar stressen så det är ingen dum idé. Använd den varianten som man pluggar i kontakten. Felifriend kan man ta på händerna när man behöver handskas med henne. Det gör att hon känner sig mindre hotad.

Jag tycker du gör rätt som har henne i ett eget rum nu till att börja med. Särskilt med tanke på blåsproblemen. Du behöver ha kontroll på att hon äter, dricker och kissar som hon ska. När hon blivit lite tryggare kan du utöka hennes territorium.

Det handlar som #1 & #2 redan skrivit mycket om Tid, Tillit och Tålamod. De tre T´na som de brukar kallas. Och vägen till kattens tillit går till stor del via magen, dvs mat och godbitar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[SannaSL]
0

Jag tycker att du ska testa feliway, det funkade jättebra här för min skyggis Selma och hennes ungar. De vågade sig fram lite mer och kändes lugnare. Det hjälpte i relationen till min gamla katt också, han var inte helt nöjd att det hade flyttat in fler katter, men det gick bättre efter att vi satte in feliway.

Alexej
0

Då förstår jag bättre:)

Felifriend är något som man kan stryker i kattens päls och på sina händer för att kunna hantera en katt bättre. Feliway är för att katter emmalan ska vara mer sams och lugnar ner rädda katter. Rätt använd har det hjälpt många.

En låda måste alltid står så att det inte finns några störningar för katten, varken från barn eller andra katter. En katt måste alltid känna så att den kan vid fara fly undan också från kattlådan. Att ha en kattlåda inklämt i ett hörn är aldrig bra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Misan
0

När jag läser din text får jag känslan av att katterna kommer från ett annat hem och inte utifrån, stämmer det? Jag tycker att du ska vara så mycket som möjligt med henne och prata och kela. Ju mer du jobbar med henne varje dag desto snabbare får du henne lugn och tam igen. Jag är inte av den åsikten att man ska vänta tills katten kommer utan man ska visa att man är snäll och ta komandot.

En sak jag har upptäckt när det gäller utefödda katter är att tjejerna är svårare, de brukar ta längre tid helt enkelt.

Jag gör alltid så att jag har dem den första tiden i ett separat rum, de kommer ju alltid utifrån till mig så de måste ju vara i karantän. Sedan tillbringar jag mycket tid i det rummet, de första dagarna pratar jag bara med katten så att den får vänja sig med mig, sedan blir det mycket godis, jag har en piska som jag lägger god skinka på och sträcker fram, den kan katten tugga på, slå på m.m. tillslut är inte piskan speciellt farlig utan man kan använda den att börja kela med. Sedan är det bara tålamod som gäller.

Lycka till med bägge katterna.

madebyinferno
0

#7 De kommer från ett hem där tjejen hade 12 katter i en etta men om hon tagit in den utifrån i sin tur är jag inte säker på för hanen hade hon hittat när han var två veckor är det sagt.

Är in till henne och pratar flera gånger per dag, försökt med godis mm men det tittar hon inte ens åt, kattmyntatabletterna ligger där de ligger sen två dagar och hon kan inte ha missat dem för de ligger i närheten av maten…

Barnen börjar skola och dagis den 23:e så då blir det ju lite lugnare några timmar hemma och jag har mer tid att sitta där inne och pyssla och prata i lugn och ro.

Hon drar sig inte undan om jag klappar henne men hon ser inte ut som hon uppskattar det heller direkt men det ger sig förhoppningsvis…

Hawknestgrove
0

det ger sig!!!!!Har du kommit så här långt, så har du vunnit nästan allt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

UlrikaD
0

Vill bara säga att jag har två hittekatter som kom till mig samtidigt för ca två år sedan. Den ena blev snabbt jättetam, men den andra vek av så fort man försökte närma sig.

Det tog nästan ett helt år innan man fick klappa henne. Hon närmade sig hela tiden månad för månad, la sig nära en i soffan, följde en från rum till rum osv, men man fick inte ta på henne.

Sen helt plötsligt en dag ansåg hon mig värdig nog att få klappa henne. Men det tog tid med henne. Hon hade varit igenom en hel del som bebis innan hon kom hit också.

madebyinferno
0

#10 ja min tjej verkar inte heller ha så stor tillit till människor ännu men jag hoppas och tror att jag kan vinna den en dag ;-)

Alexej
0

Ni fixar det säkert:)

Misan
0

#10 du kommer att vinna hennes förtroende det är jag övertygad om, att behöva bo så många katter på så liten yta är aldrig bra och dessutom kunna ha tid att jobba med allihopa är inte lätt.

Men fortsätt som du gör, prata mycket och kela även med henne, även om hon inte kan slappna av tillräckligt ännu för att kunna mysa av det så kommer det snart. Ju mer du jobbar med henne nu desto snabbare kommer det att gå.

Prova med något annat, tonfisk, kokt fisk, skinka, leverpastej m.m. så att du hittar just hennes favorit.

madebyinferno
0

#13 ska jag klappa henne även om hon inte verkar uppskatta det??

Svårt att veta hur katter tänker/känner i den frågan för jag hade blivit skogstokig om någon klappar på mig vid fel tillfälle ;-)

madebyinferno
0

hanen är väldigt nallad på att gå ut, har smitit ut två gånger nu men kommit när jag lockat på honom…. vet inte om han varit utekatt tidigare men jag tror inte det. Har funderingar på att hängna in vår altan men det blir inte förrän till våren för nu är semestern slut och vi har fullt upp med ett angripet fönster bland annat, hur högt behöver inhängaden vara tro?måste ju börja planera iaf ;-)

ska jag släppa ut honom men locka in honom till natten redan nu eller vänta, eller ha honom inne på heltid som mina egna troligen kommer vara, blir ju mindre spring i dörren av barnen nu när värmen ger sig av plus att behovet att vädra/svalka minskar lika med möjligheterna att smita ut…

bor i ett minisamhälle med mycket utekatter men trafik finns ju ändå

tuska
0

Katter klättrar så du måste ha tak på inhängnaden.

Tänkte du inhängna balkong eller en altan ?

Släpp inte ut din kisse, ska de andra vara innekatter med tillgång till Inhängnad så då tycker jag han ska nöja sej med det.

Synd att du inte redan nu kan göra tillgång till utevisstelse för honom.

Alexej
0

Googla på kattgård och liknande ord. Kommer upp massa:)

Tvångsgosa är alltid bra, just för kattungar. Äldre är bättre kortare tider men ofta. Så att kontakten med människor blir normala.

madebyinferno
0

#17 när jag var in i syrummet och pysslade lite igår så tänkte jag prata lite med henne och klappa lite, men hon måste ha kännt sig väldigt trängd för hon till och med gick framåt och fräste på mig och då känndes det inte så lockande att tvångsgosa ens 10 sekunder ;-) så jag nöjde mig med att småprata med henne medan jag fixade lite!

Alexej
0

Det förstår jag:)