Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6697 ggr
Lena
0

Utegångsförbud pga Getingar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra katter är rätt sura just nu. De kan nämligen inte nyttja den inätade balkongen för närvarande. Anledningen är att getingplågan har slagit till. Getingar har byggt på på vinden och har sitt ingångshål i fasaden ovanför balkongen. Getingar blir extra ilskna om de blir störda vid ingångshålet till boet. Jag har ringt för sanering men det drar ut på tiden innan de kommer. Det är jättestora problem i Västsverige med getingar….

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

jo tack du, likadant här… ni har inte vågat er på att spruta radar i boet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Hur farligt är det med getingbett för katter? Är det någon som vet?

Ett annat år fick vi en bisvärm nedanför balkongen. Men då kom en bifångare förbi och tog svärmen med en håv. Vi själva fick en burk honung. Lite mera positivt med andra ord.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

#1 Boet är uppe på krypvinden. Frågan är vad som händer om man går upp där? Det är en djäkla massa getingar också. En jämna trafik.

Hawknestgrove
0

Ärligt talat, så tror jag de passar sig. Vi har samma elände nu, ett getingbo alldeles i närheten av kattgården och med andra ord så kommer de j**a AIKarna in i legio. Men katterna bryr sig inte om dem…. Jag däremot har riktigt kul här inne,  har ihjäl dem med den elektriska insektsdräparen. OCh vi hade ett bamsebo, storlek fotboll i vedprocessorn. Så det boet fick vi ta med kompressor och spillolja. Så blev klyven  servad för året på samma gångSkrattande

Vinterdag
0

Det beror på var katten blir stucken av getingen. Min katt blev stucken på hakan och fick svårt att andas. Först trodde vi att han hade tagit getingen i munnen. Han svullnade upp ordentligt. Detta hände länge sedan, och då fanns det bara en distriktveterinär flera mil bort. Jag ringde henne och hon sa att katten kan dö om han inte får kortisonspruta inom femton minuter. Men katten klarade sig, och denna trevliga veterinär ringde mig mitt på natten och frågade hur det gick med katten.

Numera har jag alltid hemma tabletter, som veterinären har skrivit ut, och som man kan ge till katten som första hjälp.

Hawknestgrove
0

visst, men jag förundrar mig över, att ingen här intresserar sig av getingarna….

Alexej
0

Jag har ett getingsbo i lekstugan. Har testat getingar, de är väldigt snälla. Flyger bara in och ut och jag kunde titta hela tiden hur de byggde upp boet. Spännande. De brydde sig inte heller om mitt barnbarn som lekte där. Folk tycker jag är knäpp men varför förstöra för snälla getingar som inte gör mig nånting. Fast det gäller bara för i år.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Närbild

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja stör de ingen så bryr  inte jag mig heller. MEn de bona som vi hittade, dels under takpannorna på magasinet, näer vi skulle byta tak och de som bodde i vedprocesssorn, de var ju förenade med livsfara. I inget av fallen kunde man både koncentrera sig på arbetet och getingar.

Alexej
0

Jag tog också bort ett bo vid terassen av gäststugan. De hade just börjad bygga och jag bad om ursäkt:)

Hawknestgrove
0

ja just nu så vet jag, att de troligtvis har skaffat sig ett jättebo i den gamla husvagnen. MEn det struntar jag i. Den ska JAnne sätta skopan i snart ändå, för den är fallfärdig.

Alexej
0

Väntar tills ungarna klara sig:)

Hawknestgrove
0

Ja det blir nog ingen som rör den husvagnen innan hösten tror jag ändå. Han har ju fullt upp med det jag rensat ut från magasinet…..

Lena
0

#5 Ja det är det jag är rädd för. Vi har flera katter som jagar allt vad flygfän heter. Kanske skulle be veterinären skriva ut cortison. Men hjälper det med vanliga tabletter?

Sidentass
0

Förstår att katterna inte är glada när dom är vana att få komma ut dit..ett riktigt gissel med getingar..jag hade heller inte våga släppa ut mina dit..hörde på radion att det lär bli en otäck geting-tid här framöver..

Lena
0

Nu verkar det som att vädret kommer att bli kallare överlag plus en hel del regn. Det håller nog tillbaka getingplågan.

Marga
0

En av mina katter hade kräkts upp något i natt som såg misstänkt mycket ut som bl a getingvingar. Men båda katterna mår bra så jag vet inte riktigt hur det gick till…

Hawknestgrove
0

Ja det märkliga är, att getingar inte är intressanta här……

Lena
0

Har nu fått veta att de kommer och sanerar getingarna på måndag. Så nu har katternas väntan att få gå ut på balkongen igen sitt slut. Dock fortsatt regnväder här i Dalsland även idag… = ingen som vill vara där i alla fall.

Hawknestgrove
0

haha då är du av med AIK nu då?

Lena
0

#20 Jepp - imorse kom de och spayade på vinden med ett medel som verkar i 5 veckor. Getingboet var stort som en fotboll. Han som sanerade sa att det var ett extremt getingår i år. Det bästa man kan göra är att försöka ha ihjäl drottningen redan på våren. Då får de aldrig fäste.

Katterna kan gå igen imorgon. :) Othello är den som lidit mest av att inte få vara på balkongen.

Hawknestgrove
0

Åh så sur han ser ut!!!!! ja det är hemskt i år. Vi har sabbat  tre bon här hemma de senaste veckorna. Spillolja är bra!

Lena
0

#22 Hur gör ni då?

Hawknestgrove
0

ja det är ju inget man gör inomhus precis… Janne har en sån där behållare, som man kopplar till kompressorn, som man sprutar under bilarna med. Vi använder faktiskt spillolja från dieselmotorer att rostskyddsbehandla med, det enda som verkligen funkar. Så han tog bara den "pistolen" och riktade mot boen… Två på yttertaket på magasinet,vi var tvungna, för vi bytte ju tak där och ett bo inne i vedprocessorn, stort som en fotboll. Dels fick de spillolja på sig och dog, och boet blåstes ju sönder av trycket. Så blev processorn smord samtidigt…. Snyggt svartsprayat allting…..ObestämdFlört

Lena
0

#24 Hade nog inte fungerat så bra uppe på våran vind är jag rädd. :)

Hawknestgrove
0

neeee. snyggt svart hade det blivit….Skrattande