Nytt stödhem
Min lilla stödhemsfamilj (en mamma och 3 ungar) från KKS behöver ett nytt stödhem. Från första stund så har min hankatt Zimba protesterat mot att ha katterna här och jag har försökt allt möjligt utan att det fungerar. Hela situationen är ohållbar och jag ser ingen annan utväg än att hitta ett nytt stödhem till kattfamiljen. Det känns väldigt tråkigt eftersom jag redan har fäst mig vid dem men jag kan inte ha det så här längre. Zimba mår inte bra av att ha katterna här.
Så finns det någon i närheten av Eskilstuna som kan öppna upp sitt hem för kattfamiljen? Min kontaktperson hos KKS är Birgitta C.
Bilder på kattfamiljen finns i tråden Julia och hennes ungar.
/Matilda
En fertil honkatt med ungar har hög rang, vilket kan ställa till med en del turbulens hos de katter man har sedan tidigare. Det brukar sällan gå helt obemärkt förbi. Oftast lugnar det dock ned sig när de funnit sina platser i hierarkin. Hur länga har du haft kattfamiljen? Har du katterna tillsamman eller var för sig?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#1 Kattfamiljen har varit hos mig i en månad nu. De har inte fått vara tillsammans med mina katter då alla tre ungarna var rinniga i ögonen när dem kom hit. Den ena ungen såg ganska fin ut, men de andra två hade ögoninflammation och en av dem var dessutom förkyld. Nu är kattungarna i princip friska.
Min Zimba har sett katterna genom fönstret och ibland även genom dörren när jag gått in och ut ur rummet. Men varenda gång han ser de så fräser han, reser ragg och sticker och gömmer sig i badrummet. Ända sedan de kom hit har han kissat inne, vaktat på mig, aptiten har blivit sämre och när jag är inne hos katterna piper han och hoppar på dörrhandtaget. bland annat. Han har varit som en helt annan katt ända sedan kattfamiljen kom hit och det är väldigt jobbigt för mig att se honom såhär. Jag vet helt enkelt inte vad mer jag ska göra.
/Matilda

jag hadde prövat att släppa ihop dem om stödisarna är friska nu. det måsste ju vara väldigt stressande för honom att se dem o veta att de är där men inte få hälsa på dem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Om du gör en nätdörr mellan dem, så får dom kontakt på det viset . En stängd dörr kan göra din Zimba stressad och han blir orolig när han inte kan kolla va det är du gömmer innanför den dörren.
Mamman kan bli kastrerad när ungarna äter själva, då kan det bli lugnare.
Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Som jag skrivit i den andra tråden så hjälpte det inte att sätta för kompostgaller. Så fort han ser katterna så fräser han och reser ragg. Jag kan inte längre vara inne hos dem i mer än 10 min utan att Zimba blir upprörd. Han skriker och "klättrar på väggarna". När jag kommer ut till honom igen så springer han i fötterna på mig, piper och "vaktar mig".
#5 Jo det skulle man kunna göra, förutsatt att KKS betalar det då jag inte har råd att lägga ut dem pengarna.
/Matilda

Kersin gör likadan när jag tar in nya katter, fräser som sjutton o reser ragg o går o tjafsar,en o annan hurring kan hon ge de nya, men jag har alltid låtit de sköta det själva så har det gått över på nåra veckor,
#7 Det ligger mycket i vad du skriver. Katter sköter sina rangordningsstrider bäst på egen hand. Ofta ser det värre ut än vad det är. Är katterna åtskilda förhindras de att ta itu med det här ordentligt, vilket kan göra att förloppet drar ut på tiden. Om smittan nu är över skulle du kunna pröva att släppa ihop dem.
Det bästa vore om kattmamman blev kastrerad så snabbt som möjligt som #5 skriver. Ta upp det med KKS. Ibland kan veterinären göra insatsen mot faktura vilket innebär att jourhemmet slipper att ligga ute med pengar.
Har du prövat med feliway adapter? Varianten man sätter i väggkontakten. Det brukar kunna hjälpa i sådana här lägen.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Feliway fungerade inte alls. Zimba är väldigt speciell, han övergavs som liten kattunge och har varit hos mig sen han bara var 5 veckor gammal (nu är han snart 2½ år). Jag är hans trygghet och den enda som kan lugna ner honom när något är läskigt. Min syster tror att problemet är att han inte gillar uppmärksamheten som jag ger de andra katterna och att det är därför han beter sig som han gör. Strax innan de här katterna kom fick jag hem en annan katthona och henne har han inte haft några som helst problem med. Han accepterade henne på en gång.
/Matilda
Fick frågan om jag inte kunde börja leta efter permanenta hem åt katterna istället för stödhem. De är ju ca 12-14 veckor nu men det är bara Lukas och Julia som är sociala. De andra två är fortfarande ganska skygga. Lite tips tack. Ska jag börja leta efter permanenta hem istället för nytt stödhem? Har frågat min kontaktperson hos KKS när man kan börja leta efter permanenta hem åt katterna men har inte fått något svar på det än.
/Matilda
Släpp ut kattungarna så att de snabbare blir sociala. Så gör jag här hemma för deras mamma är en ilsken kisse som jag inte törs släppa ut bland de andra.

#10 har du mailat bara elr? tror att Birgitta bara blir glad om du hittar permamenthem, permament är ju alltid bäst, narturligtvis ska det vara bra hem, ring till henne om du inte gjort det.
#11 Menar du bara släppa ut kattungarna eller även Julia? Vilket fall som helst så släpper jag inte ihop dem med mina katter förrän nästa vecka. På torsdag morgon åker jag bort i en vecka och min syster ska bo här och vara kattvakt. Vill inte att hon ska behöva hantera eventuella problem med Zimba som kan dyka upp om jag släpper ihop katterna. Så det får vänta tills jag är hemma igen.
#12 Vi har pratat på både telefon och mail. Jag har mest mailat eftersom min mobil har dummat sig en del på sista tiden (jag tycker inte om mobiltelefoner för tillfället) och jag har haft väldigt fullt upp. Men imorgon ska jag försöka få tag i henne så jag kan fråga lite om det här med att hitta permanenta hem till katterna.
/Matilda
#13 Det låter klokt att vänta med att släppa ut kattungarna tills du är tillbaka från din resa.
Släpp bara ut kattungarna, dina katter gör garanterat inget mot dom små. Jag har 6 vuxna som aldrig har gjort något mot mina jourhemskattungar…och jag har haft väldigt många kattungar här.
#15 Jag är övertygad om att mina katter kommer att vara snälla mot srödisarna. Det är inte det jag är orolig för. Det som oroar mig är hur Zimba kommer reagera på att ha katterna i hela lägenheten, att han kommer att må sämre och bli värre än vad han är nu. Dessutom släpper jag nog ut både kattungarna och Julia när jag kommer hem igen. Julia är så lugn och stillsamm att det inte borde vara några problem.
/Matilda
Jag kan nu börja leta efter permanenta hem till katterna och jag har redan en som är intresserad av Kasper. Håller tummarna för att de får komma till nya och bra hem så snart som möjligt. 
/Matilda
Men ser till att du får de vaccinerad innan och kolla om de verkligen kommer att kastrera sedan. Jätteviktigt. Jag sålde en kattunge där den nya ägaren nu berättade stolt att katten är dräktig. För hon är ju sååå fin.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#18 Det är sånt jag ska prata med Birgitta om idag. Jag vet ju inte riktigt hur det går till när man letar efter nya hem till stödhemskatter. För själv har jag inte råd att bekosta vaccinering och sådant. Hur kan jag på bästa sätt försäkra mig om att katterna blir kastrerade i sina nya hem?
/Matilda
Det är ju egentligen KKS uppgift att kolla det nya hemmet. Men du är också viktig. När det kommer folk som kanske vill köpa en katt, pratar mycket med de. berätta om hur många hemlösa katter det redan finns och hur viktig det är att alla katter ska kastreras. Får du känslan att det nya hemmet inte är seriöst, kontakta Birgitta. Man måste lära sig att säga nej till ett nytt hem.
Calico, jag har också varit stödhem åt Birgitta och hittat nya hem till dem. Det du bäst kan göra är att få bra kontakt med dem nya ägarna. Berätta om kontraktet och dess regler. Man märker rätt fort om dem verkar förståndiga eller inte. Jag hade några stycken som ringde på mina stödisar, och där var några jag fick säga nej till pågrund av att dem inte ville kastrera och andra saker. Jag fortsätter även efteråt att hålla kontakten och har hälsat på. Jag har för mig att dem även måste skicka kvitton till Birgitta för att bevisa att dem blivit kastrerade.
Säga nej är jag bra på. Jag är väldigt noga med att katterna ska komma till bra hem och både kastreras och vaccineras. Att visa kvitton så att man är säker på att de har kastrerats låter bra.
/Matilda