Tips för blivande stödhem?!
Har tänkt att bli stödhem och skulle gärna vilja ha tips och råd i vad jag kan förbereda här hemma och sedan även ha i tankarna när kissarna anlänt!
Har redan kontakt med KKS så den biten är klar ;-)
Allt ni kan komma på är välkommet…
Egentligen gäller ju samma som om man vill skaffa sig en egen katt.
Förberedelser innan ni får hem er katt
Stödhemskatter är lite speciella beroende på bakgrunden. Är det tex en tam dräktig hona eller en superskygg katt (inget för nybörjare)?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Varken dräktiga eller superskygga utan bara för många så de kanske inte fått tillräckligt med tid var och en för att bli superkelen!
Har ordnat med potta och mysplats ska fixas under helgen, mat är de vana med samma som mina kissar äter, samma med sand.
ska kika i din länk en sväng…
filt och leksak ska de få med sig och klöspelare byggdes idag ;-)
Något mer?
Jag skrev ett jourhemsavtal. kanske du hittar något användbart där.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#4 mycket bra skrivet och informativt tycker jag. Funderar dock på vad som innefattar vetrinärskostnader, berör vanliga vaccinationer och tex kastrering eller bara vid sjukdom/skada??
Säkert olika från olika katthem, men vad gäller hos er?
Allt som har med veterinären att göra. Kastrering, vaccinering, skabb-och maskbehandling och allt som kan komma till, tex penicillin.
ID-märkning gör vi själva. Sedan specialfoder som kan kostar en del extra.
#Tack för dina svar ;-)
Vad bra att du ställer upp som stödhem! Det är en god gärning och något som verkligen behövs!
Lägger in en annan länk till en artikel som Alexej har skrivit och som handlar om att blir jourhem. Där hittar du också mycket bra information.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#8 det kändes som en självklarhet sen jag var hos vetrinären sist och de hade fått in en kattunge som skulle avlivas för de visste inte vad de skulle göra med den och upphittaren ville inte ha den!
Tack och lov så "klarade" inte vetrinärerna av att göra detta och senare på em ringde jag och bad att få ta hand om den lille kraken!
Tur i oturen så hörde ägaren av sig i samma stund som jag skulle sätta mig i bilen och hämta den, de hade letat i över en vecka ute och till sist kommit på att ringa djurkliniken så kraken kom hem till sin mor igen ;-)
Med detta i bagaget så anmälde jag mig till kks som stödhem och går allt vägen så kommer ett par kissar som är i stort behov av kärlek till oss under nästa vecka ;-) hoppas de kommer trivas, såsmåningom iaf ;-)

nått du kan göra om du är stödhem åt kks så är det att kolla upp vilka veterinärer i din närhet som tar faktura dit, för är det akut så kan de ju inet skicka penar på en sekund, direktöverföring från samma bank kan ta en bankdag och jag som har en annan bank än de så tar det tre bankdagar, något att ha i bakhuvet så man inte står där men en jättesjuk katt och vetten tar inte faktura och själv har man inget att lägga ut.
Härligt att du blir stödhem, de behövs verkligen, vart kommer katten i från?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#10 det var ju verkligen en sak att tänka på/kolla upp ;-)
2 kissar från Markaryd

#11 aha, läste om det på hemsidan men det står inte så mycket om det vad jag kan hitta. all lycka till med kissen,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.