Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 5868 ggr
hairballs
2010-07-30 17:24
0

Vanvård??

I byn där jag bor finns en katt som ser vanvårdad ut. Första gången jag såg honom trodde jag att han var hemlös men när jag frågade runt fick jag veta att han bodde i ett hus i närheten. Idag sprang han in hos oss och jag har inte haft hjärta att slänga ut honom då regnet står som spön i backen. Denna otroligt keliga kille har sökt kontakt förrut men aldrig varit intresserad av att sno mina katters mat, vilket han inte var i dag heller. Han ville tydligen bara ha lite gos och en torr varm plats. Killen är kastrerad och ID-märkt men tovig, smutsig, luktar illa och otroligt mager. Har aldrig känt en så mager katt innan, jag mår illa och vill bara gråta när jag klappar honom. Nu är frågan, vad gör man?

Jag är studerande ensamstående mamma så jag har inga pengar att ta honom till veterinär, annars hade jag gjort det. Kan man anmäla och kommer det göras något?

Skickar med lite bilder på stackaren så ni som är mer proffs kan säga vad ni tycker!

Är tacksam för alla råd jag kan få då jag tycker så synd om denna katt och inte vet vad jag ska göra.

Jag kan inte behålla honom inne här heller då jag har Molly (dödsbokatten) här för tillfället och inte vill sprida några eventuella smittor.

hairballs
2010-07-30 17:27
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte publicera bilderna! Rynkar på näsan

Hur gör man?

hairballs
2010-07-30 17:28
0

Jag kunde!!! Cool

hairballs
2010-07-30 17:34
0

En till bild fast ingen av bilderna visar hur smutsig och mager han är egentligen.

tuska
2010-07-30 17:34
0

Den katten mår inte bra, kan du ta kontakt med ägarna av katten. ?

Berätta att deras katt är hos dej och ser sjuk ut behöver undersökas av veterinär.

Lena
2010-07-30 17:48
0

Stackars liten! Nej det där ser inte bra ut. Går det att tala med ägaren tror du? Försök att göra det i första hand. Om det inte har någon effekt tycker jag du ska anmäla fallet till Länstyrelsen. De har då skyldighet att göra en tillsyn.

Hur gamal tror du katten kan vara? Ser ut som en ungkatt på bilden. Den kan vara angripen av mask. Kattungar blir ofta smittade via modern. Om de aldrig avmaskas kan de bli riktigt magra vilket sitter i tills de blir avmaskade. Masken påverkar sedan näringsupptag och tillväxten. Du skulle alltid kunna börja med att avmaska den.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hairballs
2010-07-30 18:07
0

Jag ska gå över och prata med ägarna senare idag. Om det nu är dom som pekades ut som äger katten. Detta är ingen ungkatt utan en ganska stor hanne.Han har ett stort kraftigt huvud men är ju så smal, väger säkert ungefär 1/3 av vad han skulle göra om han var i gott skick. Är säker på att denna herre skulle varit riktigt stor och grann med lite hull. Funderade på om han kunda ha problem med tänderna också då han har illa färgat dreggel runt munnen och han luktar ju väldigt illa. Även runt ögonen har han en massa kladd. Jag tvättade av honom runt ögonen med en bomullstuss innan jag kom på att jag kunde ta kort och fråga här.

Jag är rädd för att ägarna inte skulle bry sig då det måste vara uppenbart även för dom att han inte mår bra.

Jag får väl se vad dom säger när jag vågar mig över. Är tyvärr en fegis som undviker konflikter i det längsta men för denna gullgris ska jag ta mig i kragen!

hairballs
2010-07-30 18:26
0

Ägarna var precis och hämtade honom. Han ska tydligen vara 14 år gammal. Dom lovade att ta honom till veterinären snarast och han hade tydligen problem med njurarna. Så jag hoppas att jag får se honom i bättre skick nästa gång.

tuska
2010-07-30 18:29
0

Berätta vad ägarna säjer, stå på dej.

Blir du illa bemött så då möter du lika.  Anmäl dem sedan till länstyrelsen för djurplågeri skicka med foton i anmälan.  

Jag tror att ägarna får en dyr veterinär kostnad som det ser ut på kissen.

Hawknestgrove
2010-07-30 18:32
0

ja den lille stackarn behöver komma till vet, det är helt klart och ser du den stackarn igen, så polisanmäl. Vanvård av djur.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

hairballs
2010-07-30 18:48
0

Dom var faktiskt riktigt gulliga, ett äldre par var det. Dom sa att deras veterinär var på semester men innan han gick hade dom varit där med honom och han hade fått en kortison spruta då. Tydligen skulle dom ta honom dit när han kom tillbaka då han har haft blod i urinen. Om han nu har problem med njurarna så sjunger han väl tyvärr på sista versen. Kan hända att dom är lite som min egna mamma, hon har alltid blundat när våra djur blivit gamla och sjuka. Det är ju så svårt att överleva alla sina älsklingar. Om jag ser honom igen utan förbättring så får jag väl anmäla men jag hoppas att det var väckarklocka nog när en främlig kom och ringde på och ifrågasatte hälsan hos deras katt.

TamlinsMatte
2010-07-30 18:50
0

Jättebra att du pratade med hans ägare, jag tänkte precis det när jag lästa att han var kastrerad och id-märt och dessutom inte, trots sitt skick, var intresserad av mat.

Att det kanske var någon njursjukdom snarare än vanvård. Min lilla som avled pga njurproblem vid 9 års ålder liksom Wille som dog nu i mars (16 år gammal) såg rätt risiga ut, trots att de stod under veterinärkontroll (var där var tredje månad). När människor träffade Wille när vi var ute tillsammans var det faktiskt en del som reagerade. Njurkatter går sällan upp i vikt igen även om värdena stabiliseras, och just den feta pälsen som blir lite stripig har jag sett hos lillan. Njursvikt gör inte ont, även om katten förstås mår dåligt när njurarna sedan slutar fungera helt. Så sina sista steg behöver de hjälp.

Katten du funnit ser ut att vara mot slutet av en njursjukdomskamp. (Och ni är alla lite snabba att döma!) Du kommer aldrig att få se honom i bättre skick igen. Om han inte redan äter njurkost kanske han kan komma tillbaka även om det faktum att han inte vill äta trots att han är risig, tyder på att det han äter nu går rakt igenom. Han behöver kanske bara sin sista resa.

Hawknestgrove
2010-07-30 18:52
0

ja det är inte lätt. MEn ta det så här för dem… Vilket är bäst, att de dör före katten, om det skulle vara så, eller att han blir så dålig, att han kryper undan i skogen och dör  en kvlfull död, kanske faller offer för ett rovdjur och blir äten levande? att släppa taget om en kär vän är inte lätt, men det är bättre  än att låta den lida. En så pass vissen kisse hade jag i alla fall inte  släppt ut

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

TamlinsMatte
2010-07-30 18:53
0

Såg det om lukten nu. Nej, när lukten kommit är det inte långt kvar för njurarna. Då är de påväg att ge upp.

tuska
2010-07-30 19:15
0

Min ena katt fick jag för någon vecka sedan ta bort efter njurkollaps, förloppet va hastigt insjuknad och herre gud vilken odör det va, hon luktade nå fruktansvärt ur munnen när vi åkte till veterinären. 

Uff va dålig hon va, kvällen innan hadde hon stått och mjölktrampat i vanlig ordning på sin fäll.

TamlinsMatte
2010-07-30 19:29
0

Beklagar Tuska. Enda trösten just att det inte är smärtsamt. Låter som att din katt drabbades av akut svikt.

Man kan hamna i akut och kronisk njursvikt. Den kroniska kan ta lång tid innan systemet packar ihop. Fast då kan man iofs uppfatta det som akut när man väl ser symptomen - 75% av njurarna är borta när katten visar sig sjuk.

Mina lilla var sig själv ända till slutet. Jag såg när hon inte kunde hålla vätskan mer, men veterinären trodde mig inte när jag sa att njurarna var slut - förrän provsvaret kom och bekräftade. Hon var mager som en skrika men hälsade glatt på alla veterinärer och skötare. Ändå hade hon nästan ingen blodcirkulation längre och var svår att skicka vidare. Och hon luktade njursjuk katt, helt klart.

Lena
2010-07-30 19:32
0

OKEY om kissen är 14 år gamal och har problem med njurarna är det inte så konstigt att han är mager och har problem med tänderna. Det ingår nämligen i sjukdomsbilden. Det är lätt att tro att en sådan katt är vanvårdad då de kan se så vissna ut. Tänk jag som trodde att det var en ungkatt. Så fel man kan se på bilder!

Det finns som sagt jättebra dietfoder för katter med den här typen av problem. Det kan föbättra statusen oerhört och förlänga livet i flera år. Fast det beror naturligtvis på när det sätts in och hur allvarligt tillståndet är. Som #11 skriver går de oftast inte upp i vikt av fodret men det stoppar förloppet och avmagringen.

#14 Hade din kisse haft problem med njurarna tidigare eller kom det hela akut?

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tuska
2010-07-30 19:45
0

#16    Katten va 7 år aldrig visat en sjukdomsbild, min gubbe lyfte henne från ställe till ställe och sa …men vad hon gått ner i vikt, hon satt sen och hängde över vattenskålen oförmögen att dricka. Då  såg jag katten va sjuk   Hon åt och drack vatten i vanlig ordning kvällen innan. 

Kreatinin värdet va över 850  normalvärdet 135 temp 37

Fy när det går så fort.

Lena
2010-07-30 20:53
0

#17 Då var det en akut njurinsufficiens som hade slagit till. Kan gå väldigt snabbt. Usch så ledsamt!

tuska
2010-07-30 21:04
0

#18 Jag har gjort en viktlista nu och kommer att väga mina katter ofta, man blir lite hispig när sånt händer man hinner liksom inte med.

jag anklagar mej faktiskt för att jag borde ha sett att katten va sjuk, Hon va alltid lite tillbaka dragen så det va inte en katt som man bar och daltade med, därför missade jag troligtvis att hon va sjuk.

Nu gäller det att den gammle magra katten får den hjälp den behöver bara deras veterinär kommer tillbaka från sin ledighet.   Hoppas dom inte drar ut på kissens lidande och att han får vara inomhus så han inte kryper undan och gömmer sej, det är oxå vanligt när dom inte orkar mera.

Alexej
2010-07-31 00:55
0

På bilderna ser han ut som en jättemager vanskött katt.

Tack hairballs att du brydde dig!

Tänk om fler skulle göra det, visa civilcurage och ser längre än deras husdörr. Såna som du är verkliga vardagshjältar, som inte tittar bort.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

TamlinsMatte
2010-07-31 02:45
0

Jodå… Det säger jag faktiskt inte att han inte gör. Så att TS reagerat är jättebra. Dessutom tycker jag att det var suveränt att hon också tog sig tid att prata med ägarna, när nu katten såg ut som den gjorde.