Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 18680 ggr
SaraC
2010-07-26 17:29
2

Fnyser/nyser?

Vår ena katt Gurra har börjat att fnysa/nysa med jämna mellanrum. Sedan kanske 2 veckor tillbaka. Det har varit lite från och till. Han började låta 2-3 dagar och vi sa att vi skulle ringa vet. efter helgen om han inte slutade, då avtog det några dagar och började sedan om. Och så har det fortsatt.

Jag har ringt vet. De hade dåligt med tider just nu och tyckte att jag skulle avvakta några dagar och se, så länge han inte verkar må dåligt på något annat vis. Han har hela tiden varit precis som vanligt i beteende och aktivitet, ätit normalt osv.

Om det nu fortsätter kommer vi som sagt självklart göra ett besök hos vet. Men vill gärna höra om någon annan varit med om något liknande och/eller ändå har någon idé om vad det kan bero på?

Gurra är innekatt, vaccinerad, har inte bytt foder.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Puma77
2010-07-26 17:50
1

Min Tudor kan ha perioder då han nyser. Nu har han varit lugn men i våras hade han en. Han har haft tidigare med men alltid varit densamma i beteendet och ätit som vanligt.

Kan vara något hårstrå som kan irritera med så han får nysa.

//Pia

Lena
2010-07-26 17:52
1

Låter som ett par av mina katter. De har hållit på på det där sättet av och till under våren. Vi har varit till veterinären två gånger och de misstänkte att det är en virusinfektion. Katter kan få det även fast de är vaccinernade mot kattsnuva. Så länge det inte är varig snuva eller sekret som kommer från nos och ögon är det inte farligt. Kan dock smitta till ovaccinerade kattungar. Skulle det bli varigt behöver de behandlas för då har det antagligen kommit bakterier.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gulliver
2010-07-26 18:43
0

En av våra vuxna katter Dotti nyser också och har gjort någon vecka. Är annars som vanligt.

Har en liten fundering om katter möjligen kan bli allergiska mot tex pollen? Eller om de kan reagera på luftkonditioneringen?

Lena
2010-07-27 00:11
0

Katter kan bli allergiska mot det mesta verkar det som. Torr inomhusluft sägs kunna ge besvär om katten är känslig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SaraC
2010-07-28 01:13
0

Tack för alla svar!

Han har alltid kunnat fnysa lite då och då, men nu har det till och från varit så ofta och mer än vanligt så vi reagerat på det. Det rinner varken från näsa eller ögon, eller någon annanstans för den delen Glad Har funderat på om det kan vara någon form av allergi eller en reaktion på pollen eller liknande.

Imasy
2010-07-28 01:49
0

Det kan inte vara en snorbuse som satt sig på tvären?

TamlinsMatte
2010-07-28 09:27
0

Herpes skulle jag gissa på om det återupprepas. En katt som smittats av herpes blir aldrig frisk, precis som när vi själva drabbas av våra mänskliga varianter, utan får utbrott då och då. Framför allt vid förändringar är katterna känsliga för att få utbrott. I mild form blir det lite nys och kanske lite ögonkladd. I värre form kan man ha en febrig, snorig och uschlig katt. Vuxna katter brukar klara det bra, men små kattungar och nedsatta djur kan få det värre (som min hjärtsjuke Tamlin som höll på att stryka med).

Vaccinationerna mot kattsnuva är inte fullständiga, katterna kan ff få de virus som leder till kattsnuva - men i mildare form. Risken finns förstås att en katt har drabbats av herpes långt innan den kom in (men jag tror att chlamydia är vanligare orsak till kattsnuva?? isf hjälper antibiotika och det återupprepas inte på herpes-vis)

Jag misstänker dock pollenallergi på min sphynx (som har haft chlamydia fö och nu har en förträngning på tårkanalen som gör att han, trots att han är frisk, har ett för evigt rinnande öga) eftersom hans nysattacker ständigt sätter in när han druttar huvudet in i blommande buskar på gården. Alternativt är det alla dofter som killar så härligt därinne… för han nyser inte när vi är hemma.

SaraC
2010-07-30 21:39
0

#6 Det är väl fullt möjligt, men borde den inte kommit ut efter så många dagar?

#7 Intressant! Det lät ju som alternativ, främst herpes. Då kanske jag ska söka för detta ändå nu? Han har nämligen inte "fnyst" mer än vanligt den senaste veckan.