Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2408 ggr
Alexej
0

Kattungeförmedling

Ni som jobbar med kattförmedling, hur gör ni med kattungar? Pris, kastreringskrav osv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mari
0

Jag kan då svara för Bill & Bull.

Vi tar ut samma pris som för vuxna katter dvs 950 kr. Kattungen är då vaccinerad och undersökt. Vi betalar sedan halva kastreringskostnaden om kastreringen bokas genom oss, vi siktar även in oss på att kattungarna ska bli idmärkta och registrerade.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
0

ja här tar vi 400 kr för våra förmedlade ungar, då är de vaccinerade en gång och undersökta, avmaskade. Sen skriver vi avtal, att katten MÅSTE kastreras innan 6 månaders ålder, då återfår de 150 kr av köpeskillingen och först då är katten  deras. på tok för billigt, jag vet, men vi har dessvärre inget ställe att härbergera dem på. Vi har vår kassörs kök, that´s all

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Det finns nåt katthem som jobbar med kort där veterinären ska intyga att katten är kastrerad och som ska skickas tillbaka till katthemmet.

#1 Det med halva kostnaden. Blir ju olika från veterinär till veterinär och honor och hanar. Betala köparen först själva och skicka kvittot?

Gunilla, kan du skicka mig era köpeskontrakter?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

visst. jag har fått grunden av Annunaki.

Vi kan ju inte binda upp folk till våra veter här i Strömstad, då våra katter kanske hamnar hos folk utanför Strömstad

Hawknestgrove
0

n u har du fått det

Mari
0

#3 Eftersom kastreringen ska bokas genom oss så kommer vi att se till att det görs hos "våran" veterinär så vi vet att priset alltid blir detsamma. Kommer de att kastrera katten hos någon annan och sedan skicka fakturan till oss så har vi nog ingen annan möjlighet än att neka dem betalning då det står i kontraktet att halva kastreringen bara återbetalas om kastreringen bokas genom oss.

Flyttar katterna långt bort så en annan veterinär måste användas pga avståndet så blir det nog en enskild prövning (eller vad man ska kalla det för).

Vi håller även på att disskuterar om priset kan sänkas om man adopterar två eller fler katter till samma hem, då vi tycker att det vore bra om katterna slapp flytta så de bor ensamma.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alexej
0

#6 har ni kontraktet färdigt?

Alexej
0

Gunilla, som pm? Ser inget.

Mari
0

#7 Ja, jag kan skicka det till dig i morgon när jag är vid rätt dator om du vill se hur det ser ut?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alexej
0

Fick det. Men vad menar ni med fodervärd? Och ägaren? Ska ni vara ägare i ett år?

Hawknestgrove
0

ja modifiera om det om du vill. Vi gör så, att när vi fått bevis på kastreringen, då river vi avtalet.

TamlinsMatte
0

#10 Det finns exempel på fodervärdskontrakt som är längre än så. Min mamma upptäckte i dagarna att DV Lidköping är ägare till hennes två äldsta katter - båda födda 1996 och förmedlade -96 och -97. Kontraktet var alltså utformat så att DV Lidköping är ägare till katten på obestämd tid. Undrar om de själva vet det? Att de äger två 14-åriga hankastrater som de förmedlade för 13-14 år sedan. Vi kan ju fnissa lite åt det nu…

Hawknestgrove
0

ja vi hade nytta av det nu i våras, när en av köparna till förra årets Nordbykatter segade med kastreringen. Det hände inget förrän vi hotade att ta tillbaka katten.

Alexej
0

#12 Jag samarbetar med DV Lidköping. Ska kolla;)

Mari
0

Men hur är det med sånna här avtal där föreningen äger katter under en tid? Får föreningen äga hur många katter som helst?
För ibland har man väl bara tillstånd att hålla tex. 20st, räknas dessa katter in i det antalet?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alexej
0

det är ju det som ingen fattar. KKS jobbar ju med flera hundra jourhem tex.

Jag håller mig till regeln att katthemmet har tillstånd till ex 20 katter samtidigt- över 1 år. Och ett jourhem får inte ha mer än 9 katter - jourkatter och egna katter över 1 år.

Gunki
0

#12 Det står inte uttryckligen att vi är fodervärdar, Det står att djurens vänner är HUVUDÄGARE av katten under hela dess livstid.

Gunki

Lena
0

Det här med kontraktens utformande är väl en fråga som man skulle kunna ta upp med Djurens Jurister. Hur man på bästa sätt formulerar ett kontrakt för att det ska vara så juridiskt bindande som möjligt. Eller vad tror ni?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Ett köpeskontrakt borde vara lika bindande som om man säljer en bil. Vad som blir svårt är kastreringskravet.

Lena
0

#19 Jo det kan man ju tycka. Tyvärr påstås ju inte hålla juridiskt. Jag har dock inte riktigt förstått varför.

Här är länken till Djurens Jurister.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

TamlinsMatte
0

jodå, köpekontraktet är giltigt. Det har det aldrig varit några problem med. Problemet är istället att om man förbinder ett köpeavtal med restriktioner som är negativa för kunden, då är detta tillägg i köpeavtalet inte giltigt. Själva köpet kan säljaren däremot inte häva om det skulle vara så att köparen anser att den fått inskränkningar i användbarheten av varan (=kattungar är söta, jag vill ha kattungar typ…) - köpet kvarstår men köparen får göra som den vill med kastraktionen. Om det nu inte är så att katthemmet placerar katten på foder till dess den är kastrerad - alltså fortfarande är juridisk ägare till katten. Sedan misstänker jag förstås att livslångt ägande à la DV Lidköping inte direkt skulle hålla i rätten, man skulle nog anse att Gunki ovan i allt vesäntligt varit katternas ägare och därför finns ingen rätt för tidigare ägare att hävda ägarskap. Men det är en viss skillnad på ett eller 14 år…

Delfinen
0

Om ett katthem står som huvudägare under flera år för en katt vems ansvar är det då att betala eventuella veterinärkostnader som kan bli på vägen? Spontant så här för mig nu blir det att det är huvudägarens ansvar och kan bli dyrt om man är huvudägare för många katter.

Gunki
0

#22 Det står i vårt kontrakt att den som skriver under förbinder sig att låta katten få nödvändig veterinärvård samt stå för kostnaden.

Delfinen
0

#23 Misstänkte att det var något sådant men var inte helt säker. Tycker det låter bra bara inte det dröjer för länge för underskrivaren innan den får bli huvudägare.

TamlinsMatte
0

#24 Som 14 år då ;-)

Delfinen
0

# 25 Nja "lite" väl länge för att uppskattas av mig Tungan ute