Skjuter polisen katter?
Ska försöka dra hela historien kort och koncist..
Vi har under en tid fått mängder av samtal, både jag och Xray, ifrån en kvinna som har matat en katt sen innan nyår. Nu har hade bestämt sig för att ta in den, eller om det var hennes dotter…
Dom ringer då till Xray och ansåg att VI, Pälsbollarna Höganäs, ska stå för veterinärkostnaderna för denna katt. Xray har förklarat att det kan vi inte eftersom vi är helt ideella och får lägga ut mycket pengar från egen ficka.
Nu har hon börjat ringa till mig istället för till Xray men hon får samma svar här, så nu härom dagen så ringde hon och sa att dom inte kunde ta sig till vetten och att katten är allvarligt sjuk och att hom ska ringa polisen så att dom kommer och skjuter den… (Katten är fortfarande ute, men får mat av dom varje dag)
Går det verkligen till så? Gör polisen det??
Pälsbollarna i Höganäs

Nja, för det mesta inte. Polisen skjuter akut skadade djur - om det av djurskyddsskäl vore oetiskt att i detta läge ta katten till veterinär alt tillkalla kommunjägaren. Jag har varit med om det, vid en brand avlivade polisen grannens katt på plats då den var så extremt skadad att jag inte ens vill tänka på det. Allt annat hade varit djurplågeri (och hade det istället varit min, som oskadad hängde på min arm, hade jag inte tvekat ett ögonblick att låta henne dö). Detta låter inte som ett sådant krisläge för katten. Min grannes katt hade förmodligen avlidit av sig själv inom en kvart, det fanns liksom inte tid att göra annorlunda. Det kan ju hända att någon kommun har ett annat avtal.
Däremot har hon förstås möjlighet att kalla till sig kommunjägaren och säga att det är en hemlös katt. Har de lite stake kommer de då säga att katten är hennes och att hon själv får sörja för avlivningen. Men förmodligen hjälper de henne. Det låter som att hon utpressar er på ett mycket fult sätt, och jag ber er att inte gå på det. Även om det skulle vara det enda sättet att rädda denna katt. Men händer det en gång, händer det igen. Och det är inte statushöjade för katterna som kollektiv. Är ni ens en förening med egen ekonomi?
Råd henne att ansöka om pengar från Chicas minnesfond och Billy hittekattsförening och, om ni klarar att vara precis så iskalla, säg att polisen inte brukar ha hand om avlivningsärenden men att kommunjägaren kanske kan hjälpa. Försök, återigen, säga att ni inte är en katthemsförening utan privatpersoner som tagit kontakt med varandra och organiserat er - de pengar ni har är till största delen era privata. Precis som hon själv har ni bara hittat för många katter.

Polisen FÅR INTE skjuta katter på det sättet. Kolla på Jordbruksverkets hemsida under hund/katt och därefter avlivning. Säg dessutom till henne att om hon släpper iväg katten hur som helst, så är det djurplågeri och då kan hon få fängelse. Katten bör nog anses som hennes. Hon har matat den och då är den hennes. Anmäl kärringen!

Förresten får inte kommunjägaren heller skjuta katter hur som helst. Ring djurskyddet på Länsstyrelsen, så får du veta vad som gäller.

#3 Nej, inte hursomhelst. Visserligen gör de det ibland ändå, men även att få¨tillstånd för denna avskjutning är förmodligen inte någon större svårighet (tyvärr). När det gäller polisen så är det såvitt jag förstår det just nödavlivning som är tillåten. Som i fallet med katten från branden jag nämnde ovan

Vi har talat om för henne att vi har knappa resurser och att vi är helt ideella och tar mesta dels av våra egna pengar till katterna.
Både jag och Xray har lärt oss av tidigare "misstag" och har talat om för henne att vi inte har någon möjlighet att hjälpa henne och att katten anses vara hennes eftersom dom har matat den ända sen i vintras och att det därför är HENNES ansvar att se till att den får vård alt blir avlivad.
Detta har gjort både henne och hennes dotter riktigt förbannade och vi har fått höra att "Ni går ut i tidningarna och påstår att ni hjälper djur som behöver det, det här var ju att jävla sätt av er!"
Jag sa till henne sist då hon ringde att jag inte trodde att polisen skulle hjälpa henne och jag sa till henne att ta bussen till veterinären.
Pälsbollarna i Höganäs

vílken trög människa som försöker med utpressning, usch,, ta inte åt er,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.