bra sajt!!!!!
att tänka på, när man tex svär över bilister, som kör på katter…
http://www.kalkyleramera.se/vardag/bromsstracka.php
Om du skriver in hastigheten, så får du stoppsträckan. OCh det är beräknat på torr väg, med bra däck!!!!
Stoppsträckan vid 30 km/h är 12.8 meter. Bromssträckan är då 4.5 meter och reaktionssträckan 8.3 meter.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vet du vad jag dessutom fick lära mig när jag en gång i tiden skulle lära mig köra bil? (det kan jag ff inte så nåt körkort blev det aldrig) Ett litet djur får du inte stanna för, eftersom du beter dig väldigt farligt i trafiken om du gör det på fel ställe. Du får heller inte väja om det inte är absolut säkert att du inte krockar för att du gör det. Däremot kan jag väl säga att jag tjöt av skratt när min handledare senare samma dag själv kör bilen tillbaka och jag liftar hem med henne, och när det studsar ut en hare på vägen väjer hon så vi nästan hamnar i diket.
Hon gav mig dessutom dispens när jag tvärstoppade inne i samhället en gång. Först fick jag höra att sådär skulle jag förstås egentligen inte göra, man får inte stanna för katter även om det är begripligt. När jag med lite chockad uppspärrade ögon viskar: - Men han är min svarar hon med ett småleende: - Jag tror man får dispens för det
Jag blir personligen inte så arg på dem som kör på katter (som sagt, stoppsträckan är sisådär 13 meter framför en skola med hastighetsbegränsning - och väjning är inte heller lätt att hinna med alltid) utan mer på dem som inte ens stannar efteråt (förutsett att man inte är på motorvägen då). Framför allt för att katten kan vara skadad, och inte död, och att den då lider fast bilisten kunnat undvika det genom att stanna. Kollisionen kunde kanske inte undvikas men att orsaka mer skada efteråt är bara grymt
ja, jag tog upp det, för många gånger så tror folk, att man kan stanna bara så där…. OCh de undrar hur katter kan bli påkörda i 30-zon, som här vid lilla skolan/dagiset. Således kan man ju inte heller stanna på fläcken för ett litet barn, som springer över vägen. invid skolan så är det en samling hyreshus, många med katt. OCh det är de som ondgör sig över bilsterna…..För att de kör på deras älskade katter, som får springa vind för våg natt och dag utan att de är kastrerade….
men man kan ofta stanna efteråt och kolla hur det gick….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
absolut!!! Det ska man göra!!!!
#3 Exakt - och det borde alla göra.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"