Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 15278 ggr
Anen27
18

Kåda på katten!

Vilde-kissen hade varit försvunnen i 14 dagar, dök upp i går, ager förstås, och KÅDA i pälsen!!

Hur får man bort den? Eller är det rakning som gäller? Vilde är korthårig

kattassen
0

O det lät inget vidare. Skulle nog klippa bort pälsen på de ställen som kådan sitter. Är det stora områden?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Anen27
0

Njaa.. på benen. han försöker få bort det själv.

Kan han ha suttit i ett räd och fått det därifrån??

Eller varit instängd i "färsk" vedbod??

Hawknestgrove
0

Han har nog suttit i en tall eller en gran. Ta och klipp om du inte kan tvätta med såpa. För det är det man brukar tvätta bort kåda med. det är ju inte farligt…..Varken såpan eller kådan…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anen27
1

Tack för tipset!

Issa
0

När man jobbade i skogen och fick kåda på händetna så tog man ju alltid margarin eller liknande och gnodde med först och det löste upp kådan. Sedan tvättade man sig efteråt med varmt vatten och tvål. Om det bara sitter på benen, kanske man kunde prova med att gugga med matolja och sedan tvätta efter med kattschampo och skölja väl?

soso
0

Jag brukar använda matolja när hästen har fått kåda i pälsen.

Anen27
0

Om msn smörjer Vilde med olja eller såpa.. hut ser man till att han inte slickar bort den på en gång?

tervmatte
0

Du smörjer in tassen, gnuggar det och tvättar bort med tvål och vatten. Katten hinner inte slicka det :-)

Anen27
0

Glad  OK!! Tack!

Jandy
2

Min lilla katt var ute med koppel med dottern och lyckades få kåda på ryggen och tassarna.

Jag duchade henne i diskhon, tog lite babyolja och gnuggade de kladdiga partierna och tog sedan schampoo för att få bort det feta som blir i pälsen av oljan. Katten blev ren och fin :)

Jenny

Anen27
0

Tack för tipsen!

Nu är rymlingen Vilde kåd-fri !!! Glad

nellies-matte
0

Japp som kemist säger jag regeln lika löser lika. Det innebär att har men en fett så löser man bäst det med fett .

Minns när lilla lusebusen kom och var alldeles full med olja var bara att ta diskmedel och tvätta kattstackarn ren blev han. Vad bra att du fick hon om ren

nellies-matte
0

Japp som kemist säger jag regeln lika löser lika. Det innebär att har men en fett så löser man bäst det med fett .

Minns när lilla lusebusen kom och var alldeles full med olja var bara att ta diskmedel och tvätta kattstackarn ren blev han. Vad bra att du fick hon om ren