Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 3281 ggr
Due-Boje
0

Mamman påkörd!

Sitter hemma med 5 kattungar och mamman har troligtvis blivit påkörd. Hon lever fortfarande men är väldigt svag. Kattungarna är 2 veckor gamla. Vad ska jag göra? Ge mig alla tips och råd ni kan komma på! Har mjölkersättning från apoteket och pippetter.

tervmatte
0

ÅK MED MAMMAN TILL EN VETERINÄR OMEDELBUMS!!!

DET ÄR STRAFFBART ATT VÄGRA KATTEN VÅRD!

Due-Boje
0

ja den är på väg..

Josefa
0

Usch då. Hoppas det går bra med henne.

Kattungarna måste ha mat åtminstone var tredje timme. Mellan 5 och 10 ml per gång beroende på hur stora de är. Håll dem lite framåtlutande när de äter så mjölken inte rinner ner i lungorna. När de ätit måste de ha hjälp med kisseriet. Mjukt hushållspapper som du masserar lite lätt med i baken. Du kan samtidigt massera lite lätt på magen där urinblåsan sitter med fingertopparna.  Ungarna måste sedan ligga varmt. Lägg mer en värmeflaska eller vetekudde till dem i boet.

Due-Boje
0

okej tack! har precis kissat alla ungar… det gick bra

annebeate
0

Så skönt att Josefa såg tråden och kunde ge dig råd. Ber för mamman.

tervmatte
0

Håller tummarna för att alla ska klara sig

siberlina
0

ojj  ojj   hoppas   det  går   bra  , så   tråkigt     och sorgligt ,  dom  behöver  ju mamma  ,va   skulle   hon ut   på vägen och slarva..

Sidentass
0

Så skönt att ungarna finns hos dej….bra att det finns mjölkersättning hemma, minns själv när vi hade två_veckors ungar hemma, när deras mamma blivit påkörd på vägen…

Man får mata dom regelbunden, därefter stryka dom under magen så att dom får igång kiss-reflexen..samt se till att ungarna har det varmt omkring sig..

Önskar allt lycka till..och översänder en varm styrkekram..

Misan
0

#1 skäms

Väg dem gärna varje dag så att du ser att de går upp i vikt, då vet du att de får i sig maten och du slipper vara orolig för någon av dem i onödan.

Det är mycket jobb att nappa upp dem men man får mycket tillbaks.

Håller tummarna för att mamma katt blir bra igen.

tervmatte
0

#9 Skäms själv. Det framstått inte i första inlägg att mamman fick vård.

Och med handen på hjärtat, vem släpper ut en katt som har ungar?

siberlina
0

mamma  kanske  kände  att hon  behövde komma   ifrån ungarna  ibland , det kanske blev  för mycket…så   kan  väl alla  mammor  känna sig

Alexej
0

#1 och #9

Vi är nog ganska skadade här inne. Och har läst och upplevt för mycket. Då blir den första tanken: Ska inte mamman till veterinären….

Men det finns ju också de som tar hand om sina katter och inte missköta sina katter.Flört

Många har utekatter och då är det normalt att mamman går ut emellanåt. Värsta otur det som hände.

Hoppas allt går bra för dig, Duje-Boje.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
0

Hur är det med mamman?

brutt
0

Jag undrar detsamma vad händer?

Sidentass
0

Hur går det för mamman…tänker så mycket på henne..stackars misse-vännen…

Gronstedt
0

Hur vet ni att detta inte är en skadad HITTEKATTMAMMA som TS tagit hand om?

Hawknestgrove
0

En ursäkt är väl på plats i alla fall? av #1 till TS…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gullimat
0

Det framkommer inte, men en uppdatering av TS hade väl varit på sin plats. Undrar hur det har blivit med Mammakatt

kattassen
0

TS verkar vara mest aktiv inom hästsajterna så kanske det finns någon uppdatering där. Hästgårdar har väl i dessvärre inte alltid siktet inställt i huvudsak på katter.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Sahjoh
0

#17, varför är en ursäkt på sin plats? Jag reagerade precis likadant som #1 skrev innan jag läste vidare i tråden. Det framgick ju inte alls att katten var hos eller på väg till vet. Men bara en liten tanke från mig.

Gronstedt
0

#20: För att man aggressivt förutsätter att TS inte tagit kattmamma till veterinär, för att man skriker högt genom att skriva med stora bokstäver och för att man tar till en rejäl påk genom att hänvisa till lagen - trots att man inte har större fog för det än att TS inte ännu redogjort för sitt handlande i alla detaljer. Man kunde ju skriva till exempel: "Du tar väl kattmamman till veterinären snarast? Det måste du." i stället.

Hawknestgrove
0

applåder till Gronstedt

kattassen
0

#21 Ja återigen ser vi exempel där man uttrycker sig utan att veta egentligen hur verkligheten ser ut. Man lägger snabbt in egna värderingar och låter fingrarna löpa innan alla fakta är på bordet.

Det är så viktigt att man tänker till lite innan man trycker på enter.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Sahjoh
0

Det var ju som sagt en ett missförstånd. Jag reagerade som sagt precis på samma sätt. Men jag han ju läsa vidare i tråden och såg att det var ett missförstånd. Jag hade också undrat varför katten ej var tagen till vet. om jag hade varit den första som skrev, helt klart, det är på sin plats tycker jag! Men självklart ska man tänka på hur man formulera sig.

Karizma
0

Hon har ju köpt mjölkersättning så tror att hon gör allt hon kan även för modern. Jag håller tummarna för allt går bra. Mycket o pyssla med när kattungar är så små. Ger givetvis många tankar till kattmamman hoppas att hon klarar sig bra!

Elise79
0

Någon som kan få tag på TS snarast? !!

jag vet en amma som födde ungar igår, varav tre var döda och den sista kommer inte att klara sig..

Amman finns i södra Sthlm.

Hawknestgrove
0

Putt, hur har det gått här?

Josefa
0

Man får väl ändå hoppas på att mamman har klarat sig, och kan ta hand om sina ungar själv.

Elise79
0

Absolut Josefa, men fem ungar kan vara tufft om hon blivit opererad lr så - så jag tönkte mer på avlastning med en lr två ungar så att inte amman blir helt utan =)
klart jag håller alla tummar som finns för mamman! =)

[Norrbysa]
0

Hur går det? *orolig*

Engla
0

Hur har det gått med mammakatt?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis