Kattungar - knepig situation!
Jag har en minst sagt konstig situation nu.
En kompis ringde för ett par timmar sen och berättade att en kvinna som hon har köpt katt av ringde och hade problem. Det är nämligen så att kvinnans granne som är bonde har under flera års tid fått kattungar på sommaren (inte så vanligt) som han låter leva ett litet tag, cirka 4 veckor innan han dränker dem. Kvinnan har under flera år försökt resonera med mannen som nu har gått med på att hon får kastrera hans katter (9 totalt med kattungarna som är mellan 8 och tolv veckor).
Jag vet inte hur många kattungar det rör sig om men ska det bli något med detta så måste hon tydligen kastrera dem, ja typ nu och sen hitta nya hem till dem fort annars så gör han sig av med dem.
Det stora problemet är att kvinnan har väldigt svårt att prata med folk och är väldigt speciell, den ända hon vill prata med är min kompis.
Så min fråga till er är: Hur hade ni reagerat/gått till väga?
Jag vill ju anmäla bonden men går det när man inte själv har hört/sett honom dränka katterna? (kvinnan ställer inte upp och prata med polis)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Glömde skriva att kvinnan kan tänka sig betala kasteringen ur egen ficka men då måste vi kunna garantera hem till katterna.
Och även de under 12 veckor =S
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Svårt att anmäla mannen utan vittne eller bevis.
Det viktigaste är ju att katterna blir kastrerade. Får de mat och så?
Inte lätt att hitta en veterinär som kastrera så tidigt. Här finns en lista med veterinärer.
Och Lena skrev en artikel om tidig kastrering.
Ger kvinnan en kram från mig att hon inte har gett upp:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hur många ungar är det och hur många vuxna. Ska han behålla dom vuxna och bli av med ungarna ?
Vilken underbar kvinna som vill lägga ut pengar på att kastrera så pass många katter, stor eloge till henne!
Var finns dessa katter?

Puttar lite genom att fråga hur det går?
Jag håller med ovan skrivare; vilken kvinna! Härligt att höra att det finns människor som henne.
I det här fallet är det viktigaste att få de vuxna katterna kastrerade.Varför är det så bråttom att få ungarna kastrerade?
När det gäller anmälan kan man ju anmäla anonymt till Länstyrelsen. De är då tvungna att kontrollera om det finns något fog för anmälan. Även om det inte går att bevisa kan det ta skruv om han får en tillsyn samt att myndigheterna påpekar att det inte är tillåtet att dränka katter.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"