Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 2567 ggr
Fridoliin
0

AKUT hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lagt upp denna tråden inne på katter.ifokus också, men då jag är i stort behov av hjälp så lägger jag in den här också, hoppas att det inte gör något!

Drar bakgrunden lite snabbt. (Det kommer bli långt ändå)

Den 28:e April föddes det fyra kattungar hemma hos en bekant till mig. (huskatt) Kullen var oplanerad och ett resultat av ännu en oansvarig kattägare som inte kastrerar sina katter.

Då dom inte ville ha kattungar/orkade med/tidsbrist så avlivade de 3 stycken och behöll än för att senare sälja, till mig.

Jag har längtat som en galning till kattens 12veckors-dag då jag får hämta den, och har hängt här inne hur mycket som helst för att lära mig så att jag är förberedd när kissen kommer, men nu har det uppstått komplikationer.

Ägarna till kattungen vill inte ha kvar den längre utan tycker att den är fruktansvärt jobbig och vill nästan inget annat än att "göra sig av med den". Vilket innebär avlivning. Så de vill att jag hämtar kattungen nästa vecka, annars stryker den med.

Jag stod på mig o sa att katten måste vara med sin mamma tills den är 12 veckor, men killen som har katten stod på sig o sa att han inte trodde att det gick.

Killen i fråga är jämngammal med mig och han vidarebefodrar det hans föräldrar har sagt. (Han o jag snackade på msn)

Jag har absolut ingen möjlighet att ta hem katten förrän tidigast om 3-4 veckor då jag har jobb nu i tre veckor och  har planerat allt så att jag ska vara "fri" den dagen katten kommer. Killen sa att han skulle prata med sina föräldrar o se vad han kunde göra. Men det betyder att om katten ska få leva så måste jag ta hem den alltför tidigt!

Jag bor inte hemma o ska ha katten i en lägenhet med en kompis, men jag har inte ens börjat flytta in mina grejer i denhär lägenheten och det finns inte en chans att jag kan ha den hemma hos någon av mina föräldrar då båda sitter lite på tvären angående mitt kattköp.

Och jag har självklart kollat upp så att jag har ekonomin att klara av en katt och har redan börjat klura på nät till balkongen och en klätterställning.

Men jag vet inte vad jag ska göra, jag kan alltså i bästa fall ta katten när den är 10 veckor, men det är bara om allt går som jag vill.

Hjälp!

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

russin
0

Du kan ju alltid nämna för ägarna att enligt lag så får inte kattungen lämna sin mamma före 12 veckors ålder - och att dom alltså kan bli anmälda !

Fridoliin
0

Sant, men jag tror inte att det kommer hindra dom från att bli av med katten tidigare. Och så länge dom "hotar" med att avliva katten så är jag inte så säker på att jag vill ställa så mkt krav på dem utan istället försöka fixa en lösning som funkar för oss båda.

Fick ett förslag inne på katter att jag kanske kunde ta med mig kattmamman också, tills katten är tillräckligt gammal för att klara sig själv.

Men kommer inte få några mer exakta svar utav dom som har katten förrän imorgon förhoppningsvis, så håller tummarna för att allt löser sig till det bästa, för katten.

/Frida

Djurhemskampanj
0

ta hjälp av en djurskyddsinspektör på länsstyrelsen.

Josefa
0

De får visserligen avliva kattungen, men eftersom den är äldre än 2 veckor så får de inte lov att avliva den själva som de gjorde med de nyfödda kattungarna, utan det ska göras av veterinär. Annars blir det anmälan där också.

tuska
0

#3   I det här läget tror jag inte hon ska blanda in myndigheter, då räddar hon inte kattenungen. Inte blir hon då ägare av kattungen om hon gör en anmälan. Sånna här kattägare skiter fullständigt i lagar och paragrafer.  

Bra vore om du själv kunde träffa kattägaren och ta ett samtal med denne hur viktigt det är för kattungen att vara kvar hos mamma katt tills den är 12 veckor.

Hoppas dom förstår att dom ska kastrera honan när dom inte kan ta bättre hand om sina "hoppsan ungar"Skrikandes

Mari
0

Det finns ju en risk att du kanske får behålla mamman med om du nu får ta med både henne och ungen.

Men att tala med en djurskyddsinspektör kan väl vara på sin plats? Eller åka dit och prata med dem face to face istället för över msn så att de verkligen förstår att du vill ha denna katt och därmed vill den det bästa. Kanske även ta med utskrifter på hur lagen ser ut med att lämna ut kattungar innan 12 veckors ålder.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
0

Fridoliin…. Money talks…………..Erbjud en slant och mat för att de får ha kvar katten åtminstone tills den blir 10 veckor. att komma med paragrafer och riktiga lagliga bestämmelser räddar inte katten, snarare tvärtom. Det kan du göra när den är säker.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

russin
0

#7 fast risken är ju annars att dom fortsätter låta kattkraken få kull efter kull - för en kastrering kostar ju pengar. Och hur många kattungar ska man rädda från samma ställe ?

kattassen
0

Nu har vi här ett fall av något tveksam art. Det förekommer definitivt ett avlivningshot och det gillar vi naturligtvis inte. Det kommer dessutom från en person som äger katten. (Obs menar nu inte TS). Detta är således egenligen inte ett fall för hittekatter ifokus.

Det man kan känna viss förståelse för är att TS har vänt sig hit för att få tips och råd hur hon skall agera i den något otrevliga situation hon hamnat i. Det är ju med andra ord så att katten kommer att tas omhand av TS och kommer inte att belasta de hemlösas situation.

Eftersom trådens ämne inte direkt gäller en omplacering eller något omhändertagande av katten utan önskan om råd så låter jag tråden vara öppen tillsvidare.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[sarasvati]
0

Instämmer med #7 här!

Varit i liknande situation. En grannes katt (som han vägrat kastrera trots att vi erbjudit oss betala) fick "hoppsan"-ungar, och vi grannar lovade ställa upp med hem, efter 12:e v. Grannen började snart klaga att jobbigt etc och ville "bli av med" tidigare. Vi stod på oss. Då smög han iväg en kattunge (den "lugnaste" sa han, alltså den som MEST behövde vara kvar hos mammakatt) till annan mottagare, som sedan försvann. Då tog vi grannar genast hem övriga kattungar, i 10:e veckan. Det har gått bra - kissarna är trygga och fina, snart 4 år. Och vi betalade kastrering av mammakatt - vid det här laget behövdes ingen ytterligare övertalning … (Så är nog fallet här också, #8 ;-).)

I det här fallet kan det hjälpa med just pengar så som #7 föreslår. Så att katten får stanna åtminstone till v 10 då TS kan ta över. Anmälningar och allt annat måste få vänta tills dess, risken är annars att det går ut över katten/erna. Lycka till!

Lena
0

Har granskat tråden utifrån om den bryter mot våra Skrivregler och vår policy. Jag har kommit fram till att den inte gör det.

Det är inte ordet "Avlivning" som sådant som är förbjudet utan det beror på i vilket sammanhang det förekommer. TS har i det här fallet själv blivit utsatt för ett avlivningshot av en katt och vill ha goda råd för hur hon ska hantera situationen. Saken hade dock varit annorlunda om det rört sig om en omplacering med avlivningshot. Där TS själv framfört ett avlivningshot eller gjort sig till ombud för en kattägare som avlivninghotar. Ett sådant inlägg hade brutit mot Hittekatter iFokus regler.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

#7 Håller inte riktigt med dig här. Hur ska vi komma tillrätta med den här typen av lagöverträdelser om vi ser mellan fingrarna? Sedan tycker jag inte det ena utesluter det andra. Man kan ju erbjuda betalning för att kattungen ska få stanna med mamman samtidigt som man påminner om vad som står i lagen. Många tror inte det finns några regler för katter över huvudtaget. Det behöver de lära sig att det gör.

Att, som andra föreslår, ta över mamman under tiden vore en annan lösning. Men att ta ungen för tidigt tycker jag inte du ska göra. Det kan komma surt efter med beteendestörningar och andra problem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

essut50
0

Jag tycker du ska anmäla dom för länstyrelsen. Dom får inte lämna ut kattungen förrän den är 12 veckor. oavsett om dom inte orkar med kattungen. Usch för såna kattägare, dom ska inte ha någon katt alls tycker jag..Skrikandes

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Fridoliin
0

Oj vad mycket svar jag har fått! Har inte haft internet på hela eftermiddagen fram tills nu, så nu får vi se om jag kan få med allt i ett inlägg.

Jag är då inte så sugen på att göra en anmälan, dels för att det är en bekant/"kompis" som jag inte vill ha massa konflikter med då killen som person är hur trevlig som helst.

Jag ska försöka åka till katten någon gång nästa vecka o kolla till den och då prata lite allvar med killens föräldrar.

För jag vill verkligen inte ha hem katten innan den är minst 12 veckor, för som någon skrev så har jag säkert beteendestörningar att vänta isf och då katten är ensam kattunge så kommer jag säkert att få jobba med det också.

Om dom fortfarande står på sig efter att jag har pratat med dom (face to face) så drar jag det nog till de högre makterna. Annars kommer de nog få höra ett o annat otrevligt från mig då det inte tar detta på allvar. Memorerar nog lagen också så att jag kan smälla dom lite på fingrarna!

#11 Tack för att du kollade upp! Glad att tråden får vara kvar, behöver verkligen all hjälp jag kan få!

Hurdanan beteendestörningar kan katten få om man tar den för tidigt?

Tack för alla svar! Det värmer så otroligt mycket. Och självklart välkomnas fler svar!

Bifogar ännu en bild på lillan där hon var ca 2 veckor gammal.

/Frida

Fridoliin
0

(Samma inlägg som på Katter.ifokus.)

Fått lite mer info idag. MÅSTE hämta katten nästa vecka, annars stryker den med. Dom ville inte lämna ifrån sig mammakatt också. Dom ska vaccinera lillan imorgon o dom vill inte göra det i "onödan" om jag ändå inte kan ha katten sen. För jag kan ju somsagt inte ta den förrän tidigast om 3 veckor.

Han frågade varför jag inte kunde ta katten o då sa jag att jag jobbar i tre veckor o jag kan varken ha den hos mamma eller pappa utan bara i den nya lägenheten. Varpå jag fick svaret:

den går på lådan och allt sådant, och om du oroade dig för att den skulle vara själv eller så när du jobbar är det ingen fara den är typ själv hela tiden här hemma eftersom kattmamman alltid är ute och vi är borta

Han sa även att katten äter mat nu o går på lådan.

SkrikandesHela familjen förtjänar en fet smäll just nu!

MEN! Dom ska kastrera mammakatt imorgon i samband med att lillan blir vaccinerad, vilket åtminstone är något positivt i denhär härvan! Glad

Så nu ringer jag runt som en galning till massa kompisar som jag vet har katt, så att lillan åtminstone får lite kattkontakt tills hon är 12 veckor.

Under skrivandet fick jag tag på en kompis som kan ta missan under några veckor! Dom har redan en jättestor, snäll hankatt som är rätt gammal, så han kommer nog bli lite trött på lillan, men en katt är en katt och sällskap vill jag att hon ska ha! :D

På landet är det, så då får hon lite frisk lantluft i några veckor också.

Gud, känner mig så lättad! Hade ju kanske hellre sett ett annat slut på det hela, men det här är bättre än att hon avlivas iaf! Haha, sitter bara o skrattar just nu! Skrattande Är SÅ lättad!

/Frida

ChanelBM
0

Tycker du har löst det på ett jättebra sätt!

Själv fick jag helt oförhappandes för några år sedan en uppskattningsvis 8 veckor gammal kattunge. Nån slängde ut den vid en mack i ett industriområde i en snödriva i -10. Mina 2 egna katter som aldrig haft ungar fick ta på sig mammarollen. det gjorde de med den äran. Lilla grynet är en perfekt liten kisse utan några störningar som bor hos min mor numera. Tror säkert att fosterpappa kan ge en hel del till lillkissen. Säkerligen är det bättre att den är där än helt ensam hela dagarna som den är nu. Heder åt dig som varit så omtänksam o fixat detta!

Hoppas nu bara att kompisen inte smälter för lillkissen o inte vill lämna över  ;-)

Fridoliin
0

Ja, jag lyckades nog få till det till slut! :)

Fy så hemskt, men vilken tur att det löste sig så bra sen. :)

Jag tror nästan att kisse får det bättre hemma hos min kompis med sin "låtsaspappa" än där missan är nu. Vilket är både bra och dåligt på samma gång. :/

Tack! :D

Om kompisen vägrar att släppa katten sen så smyger jag in på natten o stjäl tillbaka den ;) höhö!

Hurdana störningar kan kattungar får om de tas från sin mamma för tidigt?

/Frida

kattassen
0

#17 Lite problem med kissa på fel ställe, lite nervöst lagda och ja lite sånt som mamma katt skulle uppfostrat de sista veckorna tillsammans.  Men våra 2 syskon var vi tvungna att separera från sin mamma ett par veckor för tidigt också ungefär av samma anledning som du, och det har gått jättebra. De är supertrevliga 9-åringar nu och har inte tagit någon skada vad vi kan se. Men de var ju två och vi jobbade mycket med dem, de var aldrig ensamma osv.

Tycker det låter som den bästa lösningen detta och tack för att du har lagt ner så mycket energi för att få det till det bästa. Bra påläst!

Däremot vill jag nog riktiga en rejäl risbuske till kattungens familj då det återigen har visat sig hur illa det är ställt med vår kattstatus Sverige.Skrikandes

Fridoliin
0

18#

Jag kommer spendera all min tid med kissen nu i sommar när jag får hem den plus att den får kattsällskap, vilket jag tyckte var det väldigt viktigt, så det är jag jätteglad för :)  Självklart kommer jag, som du skrev, jobba med min missa också. Vill hennes bästa, all time :)

Tack! :D 
Ja, samma här, är mer än arg och missnöjd, men nu när det löser sig så får jag nöja mig med det.

Tack än en gång!

/Frida

Hawknestgrove
0

Jag kan trösta dig med, att vi fick hem lilla  Esther när hon var 5 veckor. Mamman var död. OCh aldrig nånsin att den kissen har ställt till med problem av någon sort. Hon ska prompt snutta lite på armen under täcket varje morgon, hon är 7 år nu, men det är allt. Så det kommer nog att gå jättebra.

Fridoliin
0

Åh vad skönt att höra! Det är nästan det jag är mest orolig för tror jag, att jag inte kommer kunna ta hand om henne tillräckligt bra om hon har beteendestörningar och därav speciella behov som jag inte kan uppfylla. Men jag känner mig lite lugnare nu. :)

Har fått två stycken nya bilder på kissen nu, lägger upp dom senare när jag fått in dem på datorn. (hon är bara två veckor på de bilderna jag lagt upp tidigare.)

/Frida

Hawknestgrove
0

ja och när mammakatt väl är kastrerad och du har den lilla under dina vingars skydd, då kan du anmäla.

Fridoliin
0

Ja, ska fundera lite extra på det där med anmälan, men ska somsagt prata med dem först.

När jag ändå skriver, vad för mat är det bra att ge kattungar? Nåt speciellt märke som rekommenderas?

Skrev det inne på Katter.if. också.

från början var jag bara tvungen att betala 5 kr för missan, vilket jag tyckte passade alldeles utmärkt då jag då fick pengar över till att kunna köpa andra saker till katten (klätterställning mm.) Men nu när katten ska vaccineras (500kr) så måste jag betala 1-200kr för katten. Dålig stil tycker jag!

I övrigt så är min personliga åsikt att huskatter ska vara i princip lika mkt värda som raskatter (prismässigt syftar jag på här) för att höja deras status o värde. Men nu passade ju en femma mig alldeles utmärkt då jag kunde ta de pengarna jag sparade på det o köpa en kattlåda ist. (ska självklart köpa en kattlåda ändå)

/Frida

Hawknestgrove
0

Ja du, kissen kommer ju att kosta bra mycket mer sen. OM du vill hålla budgeten lite låg, så har ju Mjau ett kattungefoder, torrfoder som är bra och finns i vanlig butik. Föräldrafritt heter det. oCh det är helt OK. Klätterställning kan du spara, för än så länge så är den för liten för sånt. Håll ögonen öppna på begagnade på tex bortskankes.se. Vi förmedlar våra hittekatter för 400 kr, vilket egentligen är lite lågt. Men högre kan man inte gå här och då får  köparen tillbaka 150 kr när katten är kastrerad innnan 6 månadres ålder. Vaccinering 500 kr? ÄR veten helt rysk? Det var ju väldigt dyrt…….ÄR det för en eller båda sprutorna?

Fridoliin
0

Ja, det vet jag. Är det bra innehåll i den? Är det bäst att ge torrfoder eller blötmat eller båda kombinerat?   Klätterställning kommer inte inhandlas förrän i höst. :)  Ja, asså det är inet det att jag inte är beredd att betala 200 spänn för katten, det gör jag mer än görna, den är värd så mkt mer, MEN att ändra priset så hastigt för att det kom en kostnad dom inte var beredda på, DET tycker jag inte är ok. :/

Vad brukar en vaccinering gå på? Om man tar en/två sprutor. Kan ju ställa dom lite mot väggen då, för jag tyckte också att 500:- lät lite mkt

/Frida

Fridoliin
0

7 veckor och 6 dagar :)

/Frida

Hawknestgrove
0

Ja, be att få vaccinationsintyget, för det måste du ha. Då får du ju kontakt med veten och då kan du kolla  vad det kostade. Om du inte ska möta upp hos veten dirket……

Fridoliin
0

O.O

/Frida

Fridoliin
0

Bra idé! Sa åt killen att han skulle säga till sina föräldrar att fixa fram vaccinationsintyget o lite andra papper så att vi kan hålla koll på allt lättare. Är fruktansvärt irriterad på deras nonchalans. Usch säger jag bara! :(

/Frida

Hawknestgrove
0

Ok, antagligen är det jag som är pantad …. Du ska betala 200 kr för en vaccinerad katt? Eller ska du betala 200 kr PLUS 500 kronor för vaccination? I det första fallet, så är det i så fall jättebilligt….Skampris…MEn du måste ha vaccinationsintyget oavsett. För om fyra veckor ska ju kissen ha en till vaccination på samma intyg. OCh oavsett, så måste den veten du går till då, se vad som har givits.

Fridoliin
0

#30 Okej, då har jag lite koll, ska skriva ner lite vilka papper jag vill ha och vilka papper (info) jag ska ge dem så att jag inte glömmer bort något. :)

/Frida

prodigy
0

Så söt hon är!

Skulle nog be att få följa med till vet….låter ju som om de inte är riktigt ärliga människor..

Det låter mycket billigt med 200kr om du menar inkl. vacc!

Hawknestgrove
0

ja och de kanske menar, att vaccinationen kostar 500 för båda katterna? För varifrån får de summan ifrån? OCh som sagt, 200 kr för en färdigvaccinerad och kollad katt är skampris. Jättebilligt.

Fridoliin
0

Visst är hon :) Får se om jag kan lösa det. Det är lite kort varsel då dom ska dit imorgon och jag har jobb, så blir kanske lite svårt att lösa det.

Då detta är min första "egna" katt så har jag ingen aning om vad en vaccinering kan kosta, visste inte ens at det kostade olika beroende på om katten var vaccinerad innan, så skulle vara jättesnällt om någon skulle kunna dra igenom lite snabbt om vaccination.Skäms

200 kr är ingenting katten är säkerligen värd mer, men ägarna är inte värda mer så mer än 200 kr tänker jag inte ge. För dom struntar ju fullständigt i om katten kommer till ett bra eller dåligt hem eller om den dör. :( Och ja, 200 är väldigt billigt för en färdigvaccinerad katt :)

/Frida

Hawknestgrove
0

Ja, du… tig och knip ihop tills den lilla är säker……

Fridoliin
0

Will do :)

/Frida

Elshira
0

Vi har tagit hand om kattungar utan mamma sedan vecka 2 och 3 vilket har gått bra med mjölkersättning när det behövdes. I övrigt är det två fullt friska och normala katter idag :)

Hakuna matata!

Fridoliin
0

Skönt att höra! :)  Känner mig inte riktigt lika orolig längre nu, vilket är kanonskönt! Skrattande

En fundering bara, hade ju tänkt att lillan skulle stanna hos min kompis i tre veckor, men ska jag ta henne när jag kan (vilket är en vecka efter att kompisen fått hem henne.) Eller ska jag låta henne stanna där tills hon är 12 veckor?

/Frida

Hawknestgrove
0

nej……Varför ska hon vara där om du kan? Ta henne till dig så fort du kan.

Fridoliin
0

Med tanke på att det finns en katt där som håller henne sällskap o lär henne lite hyfs, tänkte jag :) Men jag tackar då inte nej åt att ta hem katten tidigare ;) inte nu när jag inte är så orolig över beteendestörningar längre, längtar ju så mycket så att det gör ont nästan! Skrattande

/Frida

Hawknestgrove
0

NEj……. en snilleblixt, varför inte låna hem den andra katten en tid?

OBS. med detta vill jag ju inte uppmuntra att man ska ta kattungar tidigt, det kan ju gå fel, , vi har ju Pipis här som också flyttade rätt tidigt, inga problem heller, men hon har aldrig lärt sig att leka fint……Så där är klorna ute och man får varna folk.

Fridoliin
0

Mnaah, tror inte det skulle funka, då dom inte är så glada till katter här hemma, det hade varit en annan grej om det var mammakatten dock.  Plus att katten den ska umgås med nu istället är rätt gammal nu (11år tror jag) och utekatt ute på landet så tror jag inte att det skulle lösa sig så bra :/ men andra snilleblixtar välkomnas ;)

/Frida

Hawknestgrove
0

Ok Ingen fara, du och kissen kommer nog att få det mysigt. Förr i världen, när jag födde upp Helig Birma, så fick man leverera vid 10 veckors ålder. OCh Ok, det var inget fel på de ungarna i e nya hemmen heller. Du får ge massa trygghet, det är allt.

Fridoliin
0

Ja, jag tror det löser sig rätt bra ändå :) Håller hoppet uppe iaf!

/Frida

kattassen
0

#28 Vilken liten sötnosKyss

(Måste säga att hon är väldigt lik min lilla Sara - en av de två syskonen som jag fick hem när de var väldigt små;-)

Sara ca 5 veckor:

Fridoliin
0

Ja visst är hon! Skrattande 

Det var väldigt likt faktiskt! klonade kanske? Flört

/Frida

kattassen
0

Då kanske hon blir så här när hon blir vuxen:

Hawknestgrove
0

ja du ser…. Ännu et bevis på, att små katter klarar sig bra hos folk bara det är rätt folk!

kattassen
0

Iofs var inte Sara 5 veckor när vi hämtade henne hon var 10 v ungefär… (Bilden är från vårt första möteFlört)

Hawknestgrove
0

aha……..ja lilla Esther var ju 5 veckor……mammalös….

Fridoliin
0

#47 Fy bubblan sicken sötnos! Tror nog att min flicka blir en minst lika vacker kattdam när hon vuxit till sig lite :)

Nu är jag inte alls så orolig som jag var från början, jag tror faktiskt att jag kan klara av det här rätt bra nu, vilket känns otroligt skönt Skrattande Och om jag får problem i framtiden eller har fler frågor så vet jag att jag får hjälp här! :)

/Frida

Hawknestgrove
0

ja som scouterna……

kattassen
0

#51 Hon blir säkert en liten sockertopp - det är hon redanKyss

Lycka till med lilla gumman!

Fridoliin
0

Tack snälla! :)

/Frida