Grannproblem, vad gör man?
Hejsan,
Jag har två katter som jag brukar låta springa lite ut och in som de vill och de verkar trivas väldigt bra med detta arrangemang.
Nu har det dock slumpat sig så att den ene katten har börjat kissa i en av mina grannars rabbatter (jag bor i radhus), vilket de naturligtvis inte alls uppskattade. De har sagt att det absolut inte kan fortsätta så och att diverse (mycket drastiska) åtgärder skulle vidtas om det fortsatte. Så nu står jag helt handfallen med vad jag skall göra här: Mina katter hatar att vara instängda och kommer att bli helt knäppa om de inte får springa ute, och den enda gången jag har testat att gå med dem i koppel blev det total katastrof.
Är det någon som har något tips på vad jag skall göra? Att flytta är tyvärr inte ett alternativ och jag vill för allt i världen inte behöva förflytta katterna heller (även om det väl blir det det enda alternativet om de blir helt deprimerade av att bo kvar). Hur svårt är det att lära ettåriga katter att börja gå i koppel tror ni?
Tacksam för alla svar!
Har jag lagt inlägget på fel ställe så ber jag om ursäkt.
MVH
/VT

jag hadde nog sattasat på en inhängnad rastgård, roligt att se att det finns de som bryr sig när katten förstör för grannarna, tänk om mina hadde gjort det,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Att få katter att gå i koppel är inte alltid så lätt ens om de aldrig har fått gå lösa och än mindre när de fått ha friheten. Själv valde jag att flytta från ett radhusområde för min katt blev beskylld för allt som en katt möjligen skulle kunna tänkas kunna ställa till med fastän det fanns andra katter där också.
Läste en artikel om förslag till förbud mot katter i vissa områden i en tidning härom dagen fast jag är inte säker på att den tjänsteman som gjort kommunens genomgång har helt rätt i sina slutsatser. Flera av kommentarerna är skrämmande på flera sätt. Katter i tättbebyggda områden är inte något att rekommendera men nu har du katt.
Rastgård, men en stor en, som # 1 skriver är nog bästa alternativet om du inte vill flytta. Fast det kan ju bli så att de hänger på stängslet hela tiden. Katterna har knappast något emot att flytta. Själv har jag flyttat med en och samma hittekatt från USA till radhus i Vällingby, till villa på Mälaröarna, till hus på landet plus att katten följde med på flera stugsemestrar i Lappland och Gotland där jag släppte ut henne men hon höll sig i närheten av oss. Hon bodde också ett tag med mina föräldrar. Kattan blev 19 år gammal.
För katternas bästa går det inte att låta bli att göra något åt saken men det tänker du ju inte göra heller.
Lycka till!
Tack för svaren!
Ja även här finns det ju andra katter (även vilda) som ställer till med oreda men jag vet tyvärr med säkerhet att det är en av mina katter som har varit och uträttat sina behov i grannens rabatt. Jag skall till hösten studera i norrköping och min flickvän skall bo i lägenheten med katterna medans jag är borta, så det blir väldigt svårt för oss att flytta för tillfället (även om planen är att så småningom hitta ett ställe där de kan springa fritt som de vill).
Jag skall undersöka möjligheterna till en liten rastgård, eller i värsta fall får jag helt enkelt ha dem inomhus till vi kan hitta ett bättre ställe :(. Problemet är väl att de är så vana vid att få springa ut och in och verkligen tycker om att tillbringa många timmar i sträck på jakt i det fria (speciellt den av mina katter som har varit och kissat tycker verkligen inte om att vara inomhus hela tiden), så att de kommer verkligen inte bli glada över att den friheten tas bort. Dock så kan jag ju knappast skita i det och låta dem springa ute eftersom de är mitt ansvar och det är ju självklart att folk inte vill ha kattkiss på sina tomter.
Någon som har erfarenhet av att "avvänja" katter att springa ute, så att de kan vara tillfreds med att vara innekatter ett tag. För det hade varit ett otroligt hårt slag för mig om jag var tvungen att sälja dem, men katternas bästa måste ju gå först.
MVH
/VT

Rastgård låter som ett bra tips.
Om det går att tala med grannen kan du be henne att spreja vatten på din katt, så går den åtminstånde inte dit och kissar mer…
Har haft liknande erfarenheter, det gick inte att tala med min granne, trots att katterna inte ens kissade i rabatten utan möjligen råkade gå förbi deras uteplats. Vi kopplade katterna, men det var inte bra det heller, hon fortsatte klaga, och det slutade med att vi faktiskt flyttade.
Eftersom grannarna hotade med att "nacka" katten om den kom dit igen så tror jag inte att det kommer att vara möjligt att prata dem ur detta (även om de i övrigt verkar vara trevliga) och det är inte ett alternativ att ändå försöka släppa ut katterna. Och enligt hyresvärdens regler så skall katter vara kopplade eller inomhus, så jag har inte så mycket annat val än att lyda de regler som finns om jag dessutom har fått klagomål.
Jag får försöka göra dem så tillfreds det överhuvudtaget är möjligt här inne medans jag funderar på hur jag skall lösa detta.

en av mina fick gå ut som hon ville i fyra år innan hon kom till mig, då blev hon 100 % innekatt över en natt och det gick jättebra, fasst hon bytte ju även bostad o familj så i ditt fall 'är det inte lika lätt,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Dina katter får enligt lagstiftning vara utomhus och gå över tomtgränsen. Om det är en bra ide´är en annan sak :)
Rent juridiskt gäller följande enligt dagens lagstiftning:
Det finns bara en lag som direkt och uttryckligen reglerar kattägares ansvar, den så kallade tillsynslagen som stadgar att:
"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Enligt miljöbalken menas med olägenhet för människors hälsa "störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig" (9 kap 3 § MB). Att en katt vid något tillfälle kissar i grannens trädgård är inte en olägenhet för människors hälsa. Inte roligt, men farligare än så är det nog inte.
Det finns två prejuricerande dom från miljödomstolen som anger att katter, mht deras natur, bör anses behöva större rörelsefrihet än t ex hundar och att det därmed är naturligt att de även rör sig över tomtgränsen. En av domarna går så pass långt att allergiska grannar till en kattägare med utekatt får "skydda" sig själva mot katten genom att se till att den inte kommer hem till de.
Som det ser ut nu har din granne inte så mycket att säga om det hela. Att hota med att nacka katterna är t.o.m ett brott som man kanske bör anmäla.
# 2 Med stöd av bestämmelser i ordningslagen får kommuner även meddela ordningsföreskrifter som behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats (3 kap 8 §).
Med offentlig plats (eller plats jämställd med offentlig plats) avses bland annat allmänna vägar, gator, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats; så även lekplatser, eller plats för idrott, camping eller friluftsliv, badplatser, järnvägsområden, begravningsplatser under förutsättning att områdena är tillgängliga för allmänheten.
DÄREMOT kan kommuner inte generellt förbjuda att ha utekatt. Det skulle vara allt för långtgående.
I förarbetena till ordningslagen betonas att de lokala ordningsföreskrifterna bara ska ta upp sådana regler som verkligen behövs och som har stöd i allmänhetens rättsmedvetande.
Tack för det, jag hade inte riktigt klart för mig vad som egentligen gällde. Men det är inte värt att riskera mina katters liv även om det faktiskt är så att jag har juridisk rätt att släppa ut dem oavsett (vilket jag inte visste, tack åter igen).
Just det här är väl ett väldigt klart exempel på varför man inte ska ha sin katt som utekatt i tättbebyggda områden.
Jag älskar katter, har haft katt i snart 40 år och arbetar med katter, framförallt skyggisar, på ett katthem. Ändå har jag full förståelse för att inte alla andra älskar katter. Speciellt inte om katten väljer att använda deras sandlådor/rabatter/utemöbler som toalåda. Det enda du kan göra är att fixa en rejält inhängnad plats där katterna får vara när du är hemma och kan kolla dem. En katt i bur har ingen flyktväg och du kan aldrig vara säker på att inte någon allmänt störd individ får för sig att göra dina katter illa. Alltså: utomhus under tillsyn. Har du en balkong på ditt radhus kan du ju alltid låta glasa in den (kräver bygglov) så de kan vara där när du inte är hemma, givetvis då med möjlighet att gå in.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vill bara förtydliga att jag inte heller tycker att man ska ha utekatt i tätbebyggt område och att jag bara redogjorde vad som gäller juridiskt i inlägg # 7
Googlar på rastgårdar katter och kollar här under länkar. Finns hur många som helst tips på bra och lättbyggda rastgårdar. Bättre än en nackad katt.
Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Näta in hela uteplatsen istället för att göra en rastgård. Säkert enklare o snyggare. På så sätt slipper du alla problem o kissarna får rejält med plats att röra sig på.
Köp gjutningsrör (i papp på löpmeter i brädgården/byggvaruhuset) några säckar cement o sand samt några bra stolpar. Gräv ner papprören, häll i cementen o stick ner stolparna, se till att de står rakt. När de stelnat tar du ett bra nät, finns på brädgården på rulle samt på ÖB. Sätt fast dem med "buntband" OBS de svarta eftersom de vita bryts ner av solen o blir sköra o brister efter ca 1 sommar!
På så sätt får du ett billigt o snabbt staket som håller kissarna inne. Dessutom är det lätt att ta bort! Klagar grannarna på att det är fult, säg då bara att det håller kissarna ute från deras rabatter…
När jag skrev rastgård tänkte jag just på att näta in uteplatsen och kanske lite till. Då kan man ha trassdörren öppen varma sommardagar och katterna kan vara tillsammans med ägarna när de sitter utomhus.
Det finns fördiga betongplintar som har någonslags fästanordning uppepå för att få dit reglar att spänna nätet på. Då behöver man inte blanda cement själv om man tycker att det är för besvärligt. Sätter man ner tryckimpregnerade träreglari marken håller det säkerligen i tio år minst. Det finns också metallspetsar med hållare för reglar att köpa hos bygg- och järnhandlare. Man sätter ner dem i marken och sticker ner reglar i hållarna och sedan förankrar reglarna med skruvar. Vilken sort vet man hos handlaren.
Lycka till!
#13 Precis, jordankare är bra. 35 kr på Jula.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
JA och köper du riktigt markimpregnerat trävirke, så håller det i 20 år. Garanti. Det finns nämligen 2 sorter. ovan mark och i mark. OCh de jordankare som Alexej visar är bra. MEn du bör nog ändå ha markimpregnerat virke. OCh visst, riskera katternas liv hade jag aldtrig gjort. För om grannen ska ha ihjälp dina katter, så kommer han ju aldrig att visa det. så där står du och vet ingenting. ÄVen om det som sagt är förbjudet…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#0 #2 Koppel har jag vant 2 hittekatter till utan problem. Den första (Baffe) hade varit utekatt ganska länge och var ca 4-5 år när han kom till oss. Vi satte på en sele som han fick ha inomhus innan vi tillät något uteliv. De andra 2 katterna var redan vana sedan bäbis-benen med sina selar. Vi har numera även Ludde på sisådär 1,5-2 år som aldrig heller hade haft något sådan på sig. Han är nu också i koppel (löplina) när vi är ute på altanen. Inga lösa katter hos oss. Baffe (som är ålderman) är dessutom en riktig promenadkatt. Gillar att gå fot i grönskan. Det går att lära "gamla hundar sitta" eller gamla katter gå i koppel. Men inte alla naturligtvis.
Är dina katter runt året skulle jag absolut försöka vänja dem vid ett leverene i koppel eller inhägnat (om det nu är möjligt). Vi har för liten tomt för det så här är det koppel och löplina när vi är ute.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

#0: Nu ser jag att du redan fått svar om koppel, men jag ville dela med mig av mina erfarenheter också. Min Knytte var i 3-årsåldern när hon kom till oss och hade troligtvis varit hemlös ett tag. Hon är en mycket bestämd katt som inte är särskilt förtjust i nya konstigheter, men sele och koppel accepterade hon efter några försök. Nu, ett år senare, går det jättebra.
När vi tränat på koppelpromenad med min kattunge har vi haft med reseburen ut som trygg bas, det har fungerat jättebra. Hon verkar bli mycket mindre stressad när hon får ligga och spana lite ifred innan hon går ut.
Lycka till!

I nu läget har jag inte problem med grannarna…brukar alltid prata med grannarna i omnejd om katterna, och jag ber dem att omgående kontakta mej om något olämpligt skulle ske. Ha erbjudit mej att ge dom vattenpistoler om de önskar, eller att skaffa dem medel att spruta i rabatterna..
Detta är ju då under förutsättning att man kan prata med sina grannar..tyvärr finns också folk som är så avogt inställda till katter att det inte går att föra en diskussion..isåfall är nog en inhägnad gård det alternativ som kvarstår..i hänsyn till djurens bästa..
ja du får tänka på katterna i första hand. hur olagligt det än är, så kan du aldrig få tillbaka dina katter i livet om grannen dödar dem. OCh han får inget straff som är värt namnet.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag hade hägnat in hela trädgården :)
Här finns lite exempel på hur man kan göra:
http://www.kattstatus.se/sida45.html
http://www.kattstatus.se/sida47.html
http://www.kattstatus.se/sida48.html
Otrolig fina rastgårdar!!!