Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1075 ggr
Sidentass
0

Fruktansvärt på Sifnos

Tyvärr har jag nånting oerhört fruktansvärt att berätta. Det handlar om den grekiska ön Sifnos.   Jag har haft besök här av en kompis ett par dagar. Hon reser ofta till Grekland, vistas där under långa perioder då hon har sin syster boende där. Som bekant härskar många herrelösa katter  på ön, Maria har tagit hand om en av den som sin "egen" ..Men…övriga missar.. här har man senaste veckorna lagt ut gift..ett fruktansvärt gift i kattmat..som tar kål på drösvis med katter på det mest vidriga sätt..katterna fräts sönder inifrån, och den plåga det innebär för djuren vill man inte ens tänka på….Jag frågade min kompis om dessa hemskheter tagit en ände vid dagsläget, (hon pratar ofta med sin syster i telefon) men  var inte säker på att det hela var över eller om det fortfarande pågick…Hon undrade om jag ville hälsa på dom där under någon vecka framöver..men jag skulle aldrig någonsin klara att vistas i en så fruktansvärd miljö för djuren..tror inte man skulle kunna vara stark nog att ta sig hem till familjen om hemskheterna fortfarande pågick….   Usch..man finner inga ord..det finns inga uttryck som beskriver hur man känner för s.k. människor som gör på detta vis..det är bara så smärtsamt att få insikten om att detta är verklighet…  

Sidentass

Lena
0

Grekland och vissa delar av Spanska övärlden ägnar sig fortfarande åt denna typ av grymma avlivning med gift. Efterom de är medlemmar i EU borde man kunna anmäla dem på något sätt.

Har hört berättas om liknande händelser på Gran Canaria. Inför OS i Aten avlivade man mängder av hundar och katter medelst gift. Allt för att visa upp en vacker fasad inför världen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

#1 precis vad jag ville berätta angående Aten! De lag ut gift i hund & kattmat sent på kvällen och sopade rent gatorna innan turisterna vaknade…….

Har själv varit på Kreta i 3 veckor och hälsade på ett djurhem som heter Noahs Ark som drivs av en tysk kvinna. Hon fick hjälp av veterinärer från tyskland som jobbade där under deras semester. Omständigheterna de jobbar under går inte att jämföra med våra djurhem. Jättegamla dåliga byggnader och dåligt tillgång till mediciner och tillbehör, vilket krävs en massa improvisering från veterinärer och personal. Hälsotillstånd från de katterna och hundarna som kom till de var bedrövligt…
Fick höra att det var "normalt" att folk försöker påköra hundar och sätta eld på katter………..

/Miranda

modellflickan
0

Nej usch! Det är därför jag inte vill semestra i Grekland! Det låter ju helt vedervärdigt! Vad är det för vidriga känslokalla människor egentligen??

Sidentass
0

#3 jag har bestämt mej för att inte åka till dom länderna..skulle aldrig klara av att fira semester o se på hur herrelösa hundar o katter har det utan att kunna göra något..o pågår dessutom sådána här vidrigheter skulle man bli psykiskt sjuk på kuppen, man skulle nog inte klara att ta vara på sig själv tillslut..

modellflickan
0

#4 Det är sant sidentass. Jag skulle bara må dåligt. Känner jag mej själv så hade jag säkert velat ta hem alla katter, men det går ju tyvärr inte. Ledsen

Ankie
0

Ja, jag kan inte förstå hur detta får fortsätta. Kan man inte göra något för att få ett stopp på dessa grymheter?!? Jag blir så upprörd. Det var lika när jag var i Korfu, jag verkligen ansträngde mig för att se om det fanns någon som var snäll mot dessa djur men jag såg ingen utom några turister som gav de mat och vi då förstås. För jävligt!! Man blir så ledsen och arg för att folk gör så här mot djur som inte kan skydda sig eller klara sig själv. Det var en farbror där som sa att pojkarna försökte köra över hundarna och katterna som låg på gatan och sov på nätterna. Och de kör ju som galningar. Det är väldigt vackert på Grekland men och det är ett stort men jag vill inte åka dit igen när de behandlar djuren som skit.

modellflickan
0

Jag blir så ledsen. Dessa katter som troligtvis alla är hemlösa kämpar sig igenom varje dag för att sedan bli plågade till döds av empatilösa känslokalla svin. Jag saknar ord just nu. Känner mej bara helt nedstämd.

Sidentass
0

#6 ja förstår dej Anki..och jag kan riktigt se bilderna framför mej när du berättar om din vistelse där..man blir verkligen ledsen, förresten är "ledsen" bara förnamnet..man blir förtvivlad helt enkelt..o så hemskt det måste vara att vistas på plats som turist o inget kunna göra..räcker med vedermödan att vända hem ifrån en massa herrelösa katter o hundar..sen att se hur dom blir behandlade dessutom..neeej..det är bara to much..skulle aldrig klara det…jag far inte till dom trakterna om jag så skulle bli bjuden på biljetten..

YvonneW
0

Jag skäms för att vara människa. Blir så ledsen över allt elände och känner mig maktlös.

Lena
0

Nej man vill ju inte gynna turistnäringen i sådana länder! Det bord gå att agera via EU på något sätt. Är det någon som är mer bevandrad i detta regelverk? Miranda vet du hur man gör?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"