Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 3199 ggr
Tizzla
0

Har en idé...

…till en kattleksak! Men…behöver hjälp med tips på vad det ska vara inuti? Något som ska skramla och låta spännande när det ligger i ett litet plaströr…

Har fått en sån leksak till mina katter en gång för länge sen och den har varit toppen! Jag förstörde den för ett tag sen för att klura ut hur den var gjord och inuti var det två små metallkulor, kanske 2-3 mm i diameter. (Har gjort en ny till mina katter så de kulorna är gömda igen.)

Trots mycket funderande kan jag inte komma på var man skulle kunna få tag på såna. Någon som vet något annat användningsområde för små metallkulor??

monsi
0

kola på panduro eller slöjd-detaljer.

En fundering torra ärter skulle de funka?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
0

Jag har varit inne hos dem båda (på nätet) men inte hitta några små metallkulor. Ärtor är nog lite väl stora och lite för lätta (har själv funderat på makaroner eller risgryn). Tror tyvärr att det låter för lite när det blir "isolerat" runt om…

Men tack för tipset! Kommer det inga metallkuleexperter och svarar så får jag prova mig fram med annat, däribland ärtorFlört

Kanske ska kolla med någon bilverkstad om de har några gamla trasiga hjullagerSkrattande

monsi
0

Hör på pyssel eller smyckest tillverkning de borde veta.

Hjul lager var en bra ide.

Gronstedt
0

Hjullager till bilar har möjligen för stora kulor, men det finns ju andra lager. Gamla kullager kan du bli vid på bilverkstad/skrot/cykelverkstad … Be snällt att de knäcker lagren åt dig, annars får du köpa dig en bågfil och karva igenom ytterringen.

kattassen
0

Igentejpad toarulle med makaroner i ? Ja, en budgetvariant alltsåFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Gronstedt
0

… eller små glaspärlor från en pysselaffär? Glas är också tungt och borde skramla bra.

Tizzla
0

Vad roligt att det strömmar in tips!Glad

Toarulle med makaroner är nog en väldigt rolig leksak, lite för stor "grund" för min idé men säkert rolig som den ärFlört

Glas kan fungera om jag hittar några i lagom storlek.

Ska åka och försöka få tag på lite leksaksingredienser nu, åker förbi en verkstad så jag passar på att kolla med dem. Såga hjullager lät inte såå roligt, men har jag tur är de snällaSkrattande

Hittar jag inget idag så får jag forska vidare på pysselsidor…och hoppas att jag hittar något. Men kom gärna med fler idéer här också!

monsi
0

Finns spelkulor kvar i leksaks affärena?

finns om jag minns rätt metal kulor i dessa.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Gamla hederliga dankar tänker du på Monsi Skrattande

Funderade på om all-teknik affärer som typ Clas Ohlsson kunde ha nåt du kan använda eller kolla en järnhandel. De borde även ha olika platsrör i olika dimensioner, frågan är bara hur man försluter dem bäst. Kör man krympslang får man försiktigt försluta ändarna så inte hela röret smälter ihop till en klump Förvånad Kanske hade sån gamla plastburkar som man hade hederliga filmrullar i funkat.

Gronstedt
0

Kolla här: http://ironbill.se/index.php/cPath/176_178_184. Inte dyrt alls och man slipper såga!

monsi
0

Kul du hittade denna tråden Daisy- moa du brukar alltid komma med bra förslag i pyssel frågor, o ja jag tänkte på dankar.

Har för mig de finns i olika storlekar.Obestämd

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Visst fanns det förr iallafall i olika storlekar, tror nog de fortfarande finns för vanliga kulor och glaskulor har jag då sett. Glaskulor vet jag Dollar Store säljer billigt. Enda baksidan är ju att det inte finns så många sånna butiker inte :-(

monsi
0

Tizzla vill du pm mig din adress? har hittat något på mitt jobb som jag tror passar.

De kräver lite jobb för att få loss men är o andra sidan gratis.

Nackdel med bra butiker de finns inte överalt.

grundig
0

ta en hagelpatron så har ni flera hundra kulor

grundig
0

ska testa o pilla isäg en hagelpatron o se hur kulorna ser ut is kan jag skicka ner 500 bly kulor

Delfinen
0

Tizzla….måste dom vara så små som 2-3 mm? Vet annars ett ställe där dom säljer bjällror som är 11mm…pris 1:- styck.

Tizzla
0

Tack för alla tips, idéer och förslag, det är nästan som julafton här!!

De hade kulor i ett hörn på verkstadsgolvetFörvånadSkrattande (inget värde i dem inte) men bara för stora, däremot fick jag ett tips som jag kan kolla upp. Fick migrän så jag hann bara till verkstaden sen fick jag åka hem igen…och sovaSkrikandes

Dankar/spelkulor är ju för stora, om de inte finns i miniatyrObestämd Likaså blir filmrullsburkar alldeles för stort.

Det ska till rep utanpå som bygger ganska mycket i storlek. Repet sitter dessutom hårt (för att det ska hålla) vilket dämpar ljudet på något sätt, därav önskan om lite hårda/tunga små kulor.

Har nu surfat runt på järnaffärssidor, Clas Olsson, Biltema mm men inte hittat något nytt.

Plaströr vet jag vad jag ska ha och var det finns (tror jagOskyldig). Sk "installationsrör" blir det, 16mm diameter, som tejpas i ändarna (med något okladdigt emellan). Tror det är yttermått och då är de ju någon mm mindre på insidan. Skulle då nog kunna ha kulor som är kanske upp till 6-7 mm, vill ju att de ska skramla runt lätt och inte fastna mot varandra.

#10 TACK! Det verkar ju perfekt!Glad

#13 PM kommer, låter spännande!Flört

#15 Lite stora kanske (och ganska dyra tyckte jag) men tack så mycket för tipset, nu vet jag var jag ska leta när jag är på Tradera!

#16 Jag har också haft tanken på blyhagel, har varit med och pillat ut ett gäng ur en katt som någon roat sig medGråter så jag vet att de är ungefär lagom storlek. Men det känns inte alls bra att använda bly eftersom det kan ge förgiftning. Nu blir det ju bara ett par i varje leksak och det är inte meningen att de ska ätas…men ändå. Finns det hagel av något annat än bly?

#17 Jag tror att ljudet dämpas lite för mycket för att det ska bli bra med bjällror. Men…jag har några och så fort jag har införskaffat resten av "ingredienserna" så ska jag "baka" lite bjällerleksaker och testa. Funkar det med bjällror så är 11 mm ok, det behövs ju bara en då, och priset var bra!

Tizzla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på den jag har gjort på "stommen" av den jag fick för en massa år sen. Tofsarna sitter inte mitt emot varandra men jag ska försöka luska ut hur jag ska få till det, inte för att jag tror att katterna bryr sigSkrattande

Den gamla har hållt för mycket kattbus och en hel del hundtuggande också. Visst, lite luggsliten var den när jag förstörde den (vilket inte var helt lätt) men den var fullt fungerande.

Vad tror ni? Kan det finnas en marknad för dessa? Eftersom jag inte kan varken sticka eller virka så hoppas jag kunna tillverka såna här i stället. Kanske kan det vara ett bra komplement till de mjuka myntaleksakerna? Hoppas på det.

(Och hoppas jag lyckas få med bilden nu.)

Gronstedt
0

#18: Nu för tiden är väl inte hagel av bly alls, utan av järn - eller? Det vet nog Hawknestgrove.

Lena
0

Den typen av metallkulor finns i kullager. Brukar även finnas i spel av typen fortuna eller liknande. Det går säkert att använda någon annan slags kulor också eller varför inte små bjällror? Det brukar finnas på Hobbybutiker.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tizzla
0

#20 Blyhagel utan bly?Förvånad Det skulle ju vara toppen för det är säkert det billigaste alternativet.

Gronstedt
0

Det händer att man använder järnprojektiler nu för tiden, för att undvika att fylla naturen med bly.

Från www.jagareforbundet.se

Stålhagel
Alternativ till blyhagel, annan vanlig benämning är järnhagel. Den billigaste och därmed också det hittills vanligaste alternativet till blyhagel, där sådana inte får användas. Nackdelarna är materialets hårdhet och relativt låga densitet.

Tiana
0

#19 Har sett beskrivning någonstans hur man gör en sån. Ska leta i minnet och återkommer Flört

Tizzla
0

#23 Det låter ju bra om det finns alternativ till att sprida ut bly i naturen! Och dessutom ett billigt alternativ till mina leksaker. Fast ditt tips i #10 var inte dåligt det heller, lite väl dyr expeditionsavgift vid internetbeställning men jag får väl skicka någon till PartilleSkrattande

#24 Jag har just surfat runt och letat beskrivningar för att eventuellt få tips på hur man får ändarna mitt emot varandra. Men alla som jag hittat har sett ut som den jag har gjort. Förutom en som bara hade en ände eftersom den andra användes i mitten. Dessutom har jag provat, provat, provat på både korsens och tvärsens. Får prova lite till, hittar du något så tackar jag och tar emot!

Tiana
0

Då har du kanske hittat denna, men här kommer min länk i alla fall:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Apans_knytnäve

Marga
0

Jag funderar på om du inte kan  använda pärlor som man kan trä till halsband? Pärlor finns i alla fall i många olika material och du hittar dom här:

http://parlshopen2.e-butiken.se/

Hawknestgrove
0

Oj… ja blyhagel är fortfarande tillåtet i Sverige och det råder delade meningar om det goda och det onda. En kompis till oss, som är marinbiolog och således väldigt duktig på kemi, har själv sagt, att om det hamnar bly i markerna, vilket är det som är problemet, så bildas en hinna gansa snabbt  på haglen. Sen  Ok för sjöfågeljakt, då kan jag hålla med och det gör de flesta, att stålhagel går bra. Men i skogen, nej. Blyhagel som hamnar i träden gör ingen skada på virket. MEn stålhagel kan förstöra timmerpris otroligt, då  alldeles för mycket går till vrak. Sågverken nekar en sån stock. Sen har inte stålhagel  lika bra och snabb dödande verkan som blyhagel, vilket kan förorsaka mera skadeskjutningar och att djuren springer längre och får lida. Med blyhagel, så blir det en snabb och smärtfri död. I norge är det helt förbjudet med blyhagel, så där har nästan all  jakt med hagelgevär avstannat. OCh för mig personligen, icke att ett djur skjutet med hagel kommer i min frys. Min tandläkare tjänar så bra på mig ändå.

OJ, det var lite mycket…. Tänkte på en sak, visserligen större saker, men hasselnötter? När de torkar, så skramlar de inte? Vore ju toppen att lägga in i leksaker och så bra att bli av med de trista julnötterna?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gronstedt
0

Hawknestgrove, det finns väl folk som laddar sina hagelpatroner själva? Då borde det väl gå att skaffa stålhagel i "lösvikt"? Vet du någon som säljer sådant? Harbo Vapen kanske?

ChanelBM
0

Överskottsbolaget har massor med prylar till billigt pris som kan användas till kattleksaker även om de ej var avsedda för detta…

Jag shoppar piprensare (de är heltokiga i såna) o små fluffiga bollar i storpåse för 10-20 spänn (hittas sedan i drivor under badkaret….

Hawknestgrove
0

Gronstedt, tja, vet inte… Klart det finns såna entusiaster…KAn vara värt att fråga där du nämner… Sambon här var rädd för ett totalförbud även i Sverige, så han hamstrade på sig för ett par år sen så han har blyhagel så länge han lever…Fråga inne hos mig poå Svensk Natur! Där är många duktiga och kunniga jägare.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tizzla
0

#26 Ja den har jag hittat…

#27 Bra länk! Det mesta där var tyvärr ganska dyrt, och lite onödigt fintFlört Men som sagt, bra sida att hitta till om man vill göra annat pyssel.

#28 Tack för förklaringen! Men jag måste komma med en följdfråga: Hur vet sågverken att det är en kula i stammen? Och hur vet de att det är stål och inte bly? Blir det så stora skador att det syns på utsidan?

Hasselnötter kanske skulle kunna funka, med bara en nöt. Har inga hemma men det är ju lätt att få tag på, i alla fall runt jul.

#30 Ja ÖoB har en del, kan vara värt ett besök.

#29 & #31 Det var ju en idé.

Tänk vad mycket man kan lära sig om lite allt möjligt härFörvånad

Igår satt jag och gjorde några prototyper med saker jag hade hemma:

1) två små skruvar - skramlade inte tillräckligt spännande. De lät i och för sig bra innan jag lindade rep runt men inte sen.

2) bjällra - funkade inget vidare. Dock var de bjällror jag hade lite för stora och gick inte i röret, annars hade det nog varit bättre. Har mätt röret på insidan nu och det är bara 10 mm.

3) två små muttrar - lät ungefär som min gamla och drog åt sig min honkatt direktGlad

Surfade runt lite igen efter det och hittade muttrar…men de jag hittade har en massa konstiga benämningar: M6M enl DIN 934 tex…fattar nadaOskyldig Någon som vet hur man vet hur stora de är? Muttrar borde vara lättare att få tag på än kulor i alla fall.

maria83
0

Jag har virkat möss och trätt på mössen på såna där små gula plast behållare som finns i kinderägg.  Jag  la riskorn i plastbehållaren först!

Det skramlar så där lite lagom, fast det kanske inte hörs så bra med flera lager rep runt… Obestämd

Gronstedt
0

#32: M6 betyder att den kan skruvas på en skruv som är 6 mm, så det är ganska stort. DIN etc. står för vilka standarder de uppfyller, det är inte så viktigt här.

Tizzla
0

#33 Nä problemet är ju att "inbakningen" tar bort en del av ljudet, men jag ska absolut göra en med ris och se hur det låter. Makaroner skall också testasSkrattande

#34 Aha, uppfattat, lagom lågt M-tal och strunt samma med DIN då. Tack för hjälpen!

monsi
0

Hur går det hittat något bra änu?

Jag väntar fortfarande på att få in rätt sak på jobb.

Fick fatt i några fina hjullager i morse men de var förstoraRynkar på näsan

Tizzla
0

Jo nu har jag gjort en bunt och testat lite av varje!Skrattande

Sönderklippt gem - helt okej (tror det kan bli billigt och bra).

Sönderklippt annan liten (lite tjockare) metallgrunka - helt okej.

Ris - hyfsat, lite väl svagt ljud kanske.

Har även "bakat in" bjällrorna jag hade - hyfsat (pinglar ju inte direkt men låter iaf litegrann). De gick ju inte in i plaströren så de leksakerna blev en lite mindre "kattungemodell".

Muttrar hade jag ju provat innan och de funkar bra.

Även olika sorters rep har provats, tyvärr är den sort som det blir bäst fransar av även de som gör mest ont i händerna att dra åtObestämd

Har fått ett kullager av en arbetskamrat. De kulorna har jag inte testat ännu men tror att de kanske är lite för stora.

Har även lyckats baka in något som uppenbarligen varit för stort. Minns inte nu vad, men jag tror det var lite för stora muttrar. Lät kanon tills jag drog åt det sista (det där som man får blåsor i händerna av) sen var det knäpptystFoten i munnen Ont i fingrarna i onödan, men eftersom jag inte upptäckte det förrän jag klippt av repet så får det vara som det är. Någon kanske vill ha en nattkattleksak som är tyst?

Tänkte göra några till och sen se om det finns något intresse för att köpa dem innan jag handlar på mig mer rep och sånt. Till en början blir det en sändning till Vargtassen om hon vill ha dem, som stöd för Myskos släktingar som är kvar vid Hornbach. Går det att sälja dem så får jag göra fler sen.

Det är jättesnällt att du håller ögonen öppna monsi, tack!! Jag får klara mig nu och så ser vi om någon vill ha dem innan du skickar, men du får väldigt gärna spara ett tag om du får syn på någotFlört

Det lutar väl lite åt att det kan vara intressant med "Delfinens bjällror" också, så kan det bli två olika storlekar/modeller…men som sagt: Får se först om det är någon som vill ha dem jag gjort!

ChanelBM
0

Tack för tipset om att kasta godis. Min lilla tjockis katt (inte så lilla enligt min veterinär…) älskar godis. Igår fick hon springa så hon flåsade när jag kastade bit för bit tvärs över hela lägenheten. Hon insåg snabbt att nästa bit inte kom förrän hon ätit upp o kommit tillbaka till matte. Jisses så hon sprang! Kul hade hon oxå  Skrattande men jag mest….