Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4221 ggr
Lena
0

Katten Gubbens tråd - forts 2

I den här tråden kan vi fortsätta att följa f.d hittekatten Gubben som fått ett nytt liv hos sin nya matte Soso. En kisse som väckt stort engagemang på sajten.

Startar en ny tråd då den förra nu blivit oerhört lång och trögstartad.

Här är länken till Katten Gubben tråd forts 1.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Bumbisarna
0

Hoppas att Gubben snart mår bättre och att han får en kur som får hans öra att sluta rinna.

#174 Lena, jag tycker att det är du som ska ta det "piano". Jag hade åsikter på hur du uttryckte dig och tyckte att det var klumpigt att skriva så när huvuddelen av engagerade på Sveriges katthem har fördomar om att hittekatter inte är värda att satsa på på grund av att de inte är tama.

Naturligtvis löper hemlösa katter enormt stor risk att bli skygga efter en kort tid när de blivit dumpade och illa behandlade i det fria men det finns undantag.

Det är lika viktigt att förespråka att hittekatter KAN VARA TAMA som vikten av att skygga katter GÅR ATT HJÄLPA!

Ett exempel av hur verkligheten ser ut Lena:

Jag matade flera katter under en längre tid och fångade in dom när plats fanns på katthem och hos vänner. Tyvärr var det vissa katter som inget katthem ville ta in eftersom de ansågs vara för "förvildade" för att kunna hjälpas. Bland många av dessa kissar fanns det en röd/vit katt, som var otroligt skygg och endast rörde sig nattetid men en natt gick han i fällan.

Det visade sig att katten var öronmärkt och saknad sedan sju månader tillbaka. Han var en innekatt som hade ramlat ner från balkongen och när han återförenades med sin familj var glädjen stor, både från kattens sida och familjens. Vilken tur att jag inte följde djurföreningens råd att ringa kommunskytt.

En annan katt som låg skadad på ett loft och ingen ville hjälpa ("vildkatt" skrek alla) för han spottade och fräste visade sig vara en innekatt som varit försvunnen fem månader från sitt hem. Nu låg han skadad efter en trafikolycka och hade hemska plågor, men istället för att följa katthemmets råd att ringa kommunskytt tog vi hand om katten och efter mycket detektivarbete hittade vi ägaren som blev överlycklig och tog katten akut till veterinär.

Du skrev Lena:

"Det blir ju ganska knepigt om vi inte får skriva om hur verkligheten är. "

Det är så här verkligheten ser ut och det är därför vi ska passa oss noga för hur vi uttrycker oss här på hittekatter.

Du jagar mig med blåslampa och märker ord för att du inte vill ha mig som medlem, det har du klargjort tidigare, men var inte orolig, jag loggade endast in för att stötta Crisse och ska snart dra mig tillbaka igen.

Nu ska den här tråden fortsättningsvis handla om stackars Gubben.

/Bumbis

Hawknestgrove
0

ja vi håller alla tummarna för den lille nyblivne stockholmaren

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Så här var det Bumbis!

Jag skrev följande inlägg:

#152 "Härligt att höra att det fortsättet att gå så bra med Gubben! Att han är så lättbehandlad är imponerande. Tyder på att han inte varit hemlös särskilt länge".

Och fick följande svar av dig:

"Dessa myter om att katter inte kan vara tama som gått ute länge måste raderas. Sådan ord får inte skrivas av NÅGON som upplevt hemlösa katters kamp för överlevnad för det spär bara på människors myter om att hemlösa katter=förvildade katter".

Vet inte om jag tycker att jag uttryckte mig så fruktansvärt fel. "Tyder på" är som sagt inte detsamma som "att det alltid är på det här sättet". Jag anser inte att det är en myt att de flesta katter tar stryk i sitt betende av att gå ute som hemlösa under en längre tid. Sedan finns det alltid katter som klarar det bättre utifrån "ingen regel utan undantag". Om de haft tur och inte råkat ut för några tråkigheter eller om de har starkare mentalitet kan vi inte veta.

Nej jag jagar dig inte med blåslampa, jag svarade på ditt inlägg som var riktad mot vad jag skrev.

Märka ord? Att citera den man svarar är en vedertagen metod på internetforum. Gör det lite lättare att följa diskussionen helt enkelt. På många forum finns det en särskild funktion för detta. Det har vi inte på iFokus varför man får göra det manuellt.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anen27
0

Jag håller tummarna för Gubben

Tråden är Gubbens tråd………………….

Kram till Soso

Lena
0

#4 Absolut det är tanken med tråden att den ska vara just Gubbens. Nu råkade det bli lite andra diskussioner som #1 ville föra. Men dem kan vi - tycker jag - starta en egen tråd om istället.

soso
0

Onsdag kl 11 ska vi till vet igen. Han tyckte det lät som Gubben behöver stå på antibiotika lite längre innan han kan operera örat, men vi får se på onsdag.

Anen27
0

Lycka till Soso!  Och Gubben!

maggan47
0

säger också lycka till Gubben, så du blir friskare

Maggan47

Hawknestgrove
0

Ok och Soso, du tar kontakt med mig sen, så jag kan få ditt kontonummer.

gulliver
0

Håller tummarna soso. Kanske fråga vet lite försiktigt vid lämpligt tillfälle vad han anser om antibiotikan Antirobe (innehåller klindamycin) som även är effektivt mot anaeroba bakterier.

Det var den antibiotikan som Candy fick för sin kraftigt inflammerade mun och svalg.

Hawknestgrove
0

haha klindamycin- Dalacin äter jag nu för mitt finger som  är kraftigt infekterat.. NEj, inte kattbett. En liten skada på ett nagelband… Som blev jätteotrevligt…

soso
0

Gubben finns inte mer GråterGråterGråter

Han hade inte blivit så bra i munnen som vet hade väntat sig, men han hade inte ont längre och bara det var ju ändå en stor förbättring. Vi bestämde att ta bort tänderna där såren var som värst, och sedan ge Antirobe.

Örat har varit mycket besvärligt sista veckan. Gubben blev sövd och vet började med örat. Efter en stund kom han ut och sa att det går inte att ta bort polypen/tumören. Den växte i hela hörselgången så att den var helt igentäppt. Vet plockade bort så långt ner han vågade för att inte skada trumhinnan, men gången var fortfarande täppt. Tumören växte alltså till trumhinnan, och Gubben skulle snart komma att få balansproblem.

Vet rekommenderade avlivning eftersom tumören inte gick att ta bort. Jag var först tveksam, men eftersom tumören växer både utåt och inåt, går det ju inte att hålla efter den. Gubben hade lidit nog!

Jag är mycket, mycket ledsen! En liten tröst är att han slapp självdö ute i smärtor.

soso
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kvitto

soso
0

Ett till

Hawknestgrove
0

Men lille, lille vän! Ok, som sagt, han slapp i alla fall dö ute och med plågor. Nu får du PMa mig ditt kontonummer och så skickar jag de slantarna. Ska även gå in på HUskatten och meddela detta, du kanske meddelar LK direkt?

gulliver
0

Men oh så sorgligt soso Gråter.

Men det låter som om det hade gått för långt med sjukdomarna så beslutet om att låta honom somna in låter rimligt.

En stor tröstekram till dig och tack för att du gjorde allt för lille Gubben.

Vila i frid du lille kämpe.

Sidentass
0

åhhhh…jag hoppade till när jag såg rubriken..så fruktansvärt sorgligt att det var så illa…tack Soso..och alla ni inblandade för att ni funnits där för Gubben…vi får mitt i denna tunga sorg, försöka att tänka som så…att Gubben fick känna sig högt älskad, omgiven av kärlek o värme under hans sista tid…

R.I.P älskade Gubbe-misse…Gråter

Hawknestgrove
0

Ja vi får inte glömma att tacka alla, som har hjälpt till och samlat in och Dauisys reskassa och Ladykatt och Mison för deras insatser också. Lilla huskattens konto får i fortsättningen fortsätta hjälpa andra katter. JAg har skrivit i Huskatten om detta och att i och med att Kontot står bland de godkända här inne, så har givetvis Hittekatter även bestämmanderätt till hur de ska användas också.

Anen27
0

Gubben förtjänar att vila i frid utan smärtor!

Han fick några riktigt fina dagar och ompyssling av Soso och hann känna lycka. Han är glad och lycklig nu där han är, och tackar Soso för omvårdnad

Hawknestgrove
0

och här är överföringen och det som är kvar på kontot nu.

Omgående soso ******* **** vetgubben 800,00
Tillgängligt belopp 3 155,00

essut50
0

Nu behöver inte Gubben lida något mer. Tack för att du tog hand om honom.

Tröstkramar till dig.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

Gråter

Josefa
0

Så sorgligt. Lille Gubben sov så gott.

Stor eloge till dig soso som tog dig an honom i slutet. Och till alla andra inblandade.

Engla
0

Nej, lilla Gubben! Så tråkigt, tragiskt och hemskt! Gråter Det var det bästa för Gubben. Han har kämpat länge nog.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

kattassen
0

Å detta var ledsamt att höraGråter. Lille Gubben har dock fått lida tillräckligt nu och han fick en fin tid hos dig soso.

Tack alla för hjälpandet av Gubben!!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

bymaruska
0

Tack soso för att Du var modig och tog ett svårt beslut!

Alla vet att Du gjorde Gubbens sista tid till dröm för en hårt sliten och sjuk katt.

Sov sött och fridfullt lilla Gubben jag ska tända ett ljus för dig i kväll!

//M-H

MariannE11
0

stor stor kram till dej soso… du gjorde allt du kunde….nu slipper han lida längre… tack för det du gjorde…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Bumbisarna
0

Men älskade lille Gubben, så ledsamt. Gråter
Men som alla skriver, nu slipper du lida. Nu springer du på det gröna gräset och ingen eller inget kan göra dig illa.

Tack underbara Soso för att du gav honom hans sista dagar i livet som troligen var hans bästa.

Gubben, håll koll efter katten som jag bifogar på bilden. Han heter Simba och kom till katthimlen för ett par år sedan. Han kommer att ta hand om dig och visa dig de bästa platserna för han förstår vad du har gått igenom och kommer att hjälpa dig på alla sätt så att du känner dig välkommen.

Hawknestgrove
0

ja jag kände det på mig och är i alla fall oerhört lättad, att han slapp genomlida sina plågor ute….

Gullimat
0

Så sorgligt, hade så innerligt hoppats på att han skulle få leva och bli frisk hos dig Soso, efter at ha levt sista tiden med stort lidande.Gråter

Hawknestgrove
0

i anslutning till detta, så har jag fått kopia på Whiskys försäkringsbrev, som gick ut i höstas, så det borde inte finnas några tvivel om att det var två separata katter.

Vill då påminna, att de pengar som finns på kontot nu är till för att hjälpa andra katter. OCh att kontot finns bland de godkända här inne ifall man vill stötta upp…

Ny fil finns längre  ner med namnet borttaget./ anebit medarbetare

Jourhemmet
0

Då kanske jag kan få hjälp här? Var tvungen att åka med en av Emmas stödisar till veterinären i lördags och räkningen slutade på 4432:- inkl. antibiotika. Men det fanns bara 900:- i KKS kassa. Har själv lagt ut dessa pengar och är i mycket stort behov av att få tillbaka dom :(

Hawknestgrove
0

Men är det KKS katter, så ska ju KKS betala. Jag förstår dig så himla väl….MEn vi kan ju inte kräva KKS på pengar där. Så det får du stöta på KKS om.

Jourhemmet
0

Det var inte så jag menade. Jag har redan pratat med dom och det finns inga pengar. Jag tänkte mer på deras insamling här på sidan, om någon kunde hjälpa till.

Hawknestgrove
0

Ok, förlåt då missuppfattade jag dig. Jätteförlåt. Ok, då kör vi på och puttar för KKs konto! OCh jag har en massa auktioner ute nu för KKs på Tradera. hoppas det ger något…

Jourhemmet
0

Ingen fara, lätt hänt att man missuppfattar varandra här :)

Hawknestgrove
0

tack. Skäms

Nordann
0

#31 Försäkringsbrevet visar ingenting förutom att Ladykatt haft eller har en katt försäkrad.Det står ju bara huskatt,varken ålder eller färg på katten och dessutom endast en katt av de två eller tre hon äger/ägde (på mitt försäkringsbrev står antal katter) så jag förstår inte varför det här läggs ut offentligt med namn och allt.

Hawknestgrove
0

Oj jag glömde bort att blurra bort namnet. Det var hon själv som ville ha ut det. Kan någon medis ta bort bilden nu med en gång?

Hawknestgrove
0

HÄR KOMMER DEN SOM ÄR BLURRAD I STÄLLET

anebit
0

#39  fixat!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
0

#12 Så ledsamt att Gubben inte finns längre! Men i rådande situation fanns det bara en sak att göra, att låta honom somna ifrån sina plågor. Du gjorde det enda rätta Soso.

Tack Soso för att du ställde upp för Gubben och gav honom denna chans! Han fick känna sig älskad, prioriterad och mycket väl omskött under sina sista tid. Han lämnar nu en tomrum i alla våra hjärtan. Tack till alla som på olika sätt hjälpte denna nödställda kisse

"En ängel vandrar med Gubben i sin famn. Nu stiger de upp över molnen. Där uppe är himlen alltid blå och solens strålar värmer  skönt. Aldrig mera frusen gå. Aldrig mera hungrig vara. Smärtorna är borta. Nu ska han sova ut i ängelns famn. Imorgon vakna i ett annat land, i ett rike där bara goda tider råder för en katt".

Hawknestgrove
0

Den var fin……

kattassen
0

#31 Om man skall vara petig säger detta försäkringsbrev inget om Whiskys vara eller icke vara. Försäkringsperioden gick ut 1/10-09 men så funkar ju en försäkring. Man har en premieperiod på ett år och sedan kommer nästa räkning. Det står inget om att försäkringen är avslutad pga att katten är borttagen/avliden.

Intressant är ju om det finns ett senare besked då men det är ju egentligen irrelevant i nuläget när Gubbelubben också är bortaRynkar på näsan

Hawknestgrove
0

ja mig personligen så bryr jag mig inte. En katt vad han än hette, fick en bra tid i sina sista stunder. det betydde mest för mig.  OCh om man tittade på bilderna och jämförde, så  fanns det ju klara olikheter. Strunt samma för mig, Sov i ro lille kisse, och tack för att du fick röra  våra hjärtan.

Alexej
0

Sov gott, lilla gubben!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

#42 Åh, himmel så vackert…nu rinner tårarna…nu har Gubben-missen fått ro…som han är så väl värd..älskade kisse som så djupt berör våra hjärtan..

Djurhemskampanj
0

Stackars Gubben :(

OT men ändå. Hur kan KKS med SÅ många katter inom föreningen bara ha 900 kr i kassan och ändå fortsätta att plocka in fler katter? De kan aldrig ta veterinärmedicinskt ansvar för deras katter med en sån krass ekonomi. För de pengarna kan man knappt kastrera, vaccinera och id-märka 1 katt…

soso
0

#42, 46 Så vackert.

Gubben har det bra nu!

Ni på Hittekatter har varit ett enormt stöd under tiden med Gubben! Tack alla!

Hawknestgrove
0

Ja det blir vissa kissar som alltdi berör en speciellt. OCh nu är det inte synd om lille Gubben mer. Han har det bra nu….

kattassen
0

#48 Säkert något fel i detta budskapet. Kan inte stämma väl?

Hawknestgrove
0

#51 Hör med stödhemmen…. Jag vet, att ekonomin är i botten sen länge det är ju därför jag försöker få in så mycket som möjligt på auktioner. Som tyvärr inte går så bra numera.

Puma77
0

Emma har ju egen kassa för sina stödhemsmissar, det är inte den kassa som menas tro?

//Pia

Ankie
0

åh lilla gubben!!! Som jag hoppats för din skull att du skulle bli bra Gråter så ledsen jag blir…..

kattassen
0

#53 Ja det var lite så jag tänkte - att det var en kassa som var vikt för vissa stödkissar.

Jourhemmet
0

Nej det var inte Emmas kassa jag menade.

Djurhemskampanj
0

# 56 Förvånad

Alexej
0

Trodde att KKS är 500 000 back….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[LucyInTheSky]
0

#58, yieks.. Var kommer då pengarna vi stödhem får utbetalda för veterinärvård?

chigak
0

Min personliga åsikt är att frågorna om KKS ekonomi inte har i Gubbens tråd att göra. Det är väl bättre att den som undrar över det ställer de frågorna direkt till ansvariga inom KKS istället för att spekulera hej vilt här.

kattassen
0

Detta är en tråd om katten Gubben inte en diskussion om KKS ekonomi!  Gubben har inte ens varit en kks-katt varför jag ber alla hålla sig till ämnet…(Ja, även mitt inlägg var OT ber om ursäkt för det!)

I annat fall raderar jag alla inlägg som har med kks att göra.

**Starta gärna en tråd om detta separat.
**

Anen27
0

Tack #61

Låt Gubben vila i frid lika så den här tråden

Debattia
0

Vila i frid nu lilla Gubben! Nu slipper du all smärta och fick komma in och leva som en liten kisseprins den sista tiden .

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Lena
0

#61 Instämmer till Fullo i vad Kattassen skriver. KKS ekonomi har inte alls med Gubben att göra. Ta dessa frågor direkt med föreningen istället.

Hawknestgrove
0

Har precis haft kontkat med Ladykatt. Hon vill precis som jag, gärna sträcka till 500 kr till just detta om det är så. MEn vi vill gärna att Huskattens medlemmar ska få chansen att säga sitt. inom 3 dagar…..

Hawknestgrove
0

OCh Det nya söta namnet är Gubbens Kulpåse. Tack Kattassen för namnet!

vilda-hilda
0

Oj. Blev chockad att läsa om GubbenTrodde oxå att det skulle fixa sig med honom.

Jag vet hur jobbigt det är att behöva avliva en katt. Men det känns ju ändå ``lite´´ bra att veta att han får det bättre nu.

Sov gott lille Gubben

Nalle

maggan47
0

sov gott lilla Gubben, fri från alla smärtor, nu finns du med Skaparkatten, och min lilla Saga har nyligen kommit också, samt många du känner, de evigt gröna ängarna är till för er alla

Maggan47