Äter plast
Jag har en norsk skogisflicka som börjar tugga plast. I början var det supergulligt när hon alltid bar på plastpåsaroch lekte med dom, men nu när hon äter det och kräks plats varje dag så är det inte så charmigt längre.
Vi har försökt gömma allt tuggbar plast vi kan hitta, såsom soppåsar, kattmatspåsarna, sandpåsarna, ja alla påsar, men Ai lyckas öppna lådor och ta sig in till plast iaf. TROTS buntband där det går, som vi låser lådor och skåp med nu.
Hon börjar bli mager och vägrar äta kattmat nu, och äter knappt vad vi än ger henne, har köpt massa olika varianter och inget faller henne i smaken.
Vad är det i plast som hon saknar i maten? Och hur får jag henne att sluta äta plast.. Vill inte förlora min älskling..
Min Wille är också galen i plastpåsar så vi får gömma dom. Han kräks inte utan det går rätt igenom. Jag är också nyfiken på vad som finns i plast som är så jätte gott.

Här har jag också en plast-ätare, eller åtminstone gillar han att slicka på alla plastpåsar. Jag tror att jag har läst att det inte rör sig om någon i kosten som fattas utan ett rent beteende som mer gäller något i den allmänna miljön som kanske inte riktigt är till belåtenhet.
Min Baffe kan protestera med plastpåsar när han inte får gå ut exempelvis. Istället för att kissa inne som en del gör.
Tror att det är så, men kanske någon annan har fler idéer.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Fick ett svar om att det kan röra sig om att katten saknar något segt att äta, som dom får göra i naturen och därför äter påsar, vet inte om det stämmer dock, det var någon som skrev det på mitt inlägg under skogskatter.
Känns lite bättre att det finns fler platsgalna katter iaf, även om jag fortfarande inte vet hur jag ska få henne att sluta..
OCh som jag sa, ta kissen till vet för koll när den är mager och inte vill äta…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Min ena perserkatt är också helt galen i en speciell sorts plast.
Antingen så slickar hon på den eller tuggar. Tape är också populärt men självklart tar jag undan sådant så hon inte sätter i halsen.
Prova med att köpa en växt som heter Ampellilja den brukar katter älska att tugga på. Du får dock räkna med att katten kräks upp päls efteråt men det är bara normalt.
Man slutar aldrig förvåna sig när det gäller dessa kissemissar.
En av mina katter åt upp en lång bit teip för ett tag sedan. Han bara svalde ner den.Jag blev jätterädd och trodde han satte i halsen men det märktes inget konstigt på honom och han lever fortfarande.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Om ens katt har fått smak på plast får man ta och se upp. Platspåsar, gladpack och liknande kan nämligen orsaka tarmstopp, vilket är ett livshotande tillstånd. I bästa fall kräks katten upp det, i sämsta fall går det vidare ut i tarmarna och fastnar.
Andra farliga saker är sytråd, garnbitar, snören mm.
Symtom på tarmstopp är rikliga kräkningar varje gång katten ätit. katten är samtidigt förstoppad. Tillståndet kräver veterinärvård.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ska hålla utkik efter kräk efter maten samt förstoppning, inget jag noterat. Veterinären jag fick tag på idag sa att låsa in plast och ge kattungemat för vikten. Så skulle jag se om det hjälpte..
jo, men ett besök vore på sin plats. För att den matvägrar, är absolut farligt, tänk på det. OCh kattungemat är inte alltid det mest skonsamma utan det är kanske frågan om annan specialmat.
Håller med #9. Om katten inte äter som det ska och det håller i sig över tid bör man uppsöka en veterinär. Skulle det vara någon form av magkatarr kan kattungemat förvärra problemen. Det är nämligen väldigt starkt för magen. Då är det bättre att ge någon form av veterinärfoder istället. Först måste man dock veta vad det beror på.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja lyssna på LEna här. Det hon inte vet om krassa kattmagar, det är nästan inte värt att veta.