Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 762 ggr
moninni
0

Hon dricker inte...

Min lilla kattfröken dricker inte vatten! Det enda som duger är mellanmjölk….grädde,standardmjölk,lättmjölk och vatten sneglar hon inte ens åt. Har ni något bra tips hur jag kan få henne intresserad av vatten och börja dricka?

vanessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, mitt första tips är att sluta ge henne de andra sakerna. Katter lindar gärna oss runt sina tassar och hittar de en svaghet så är de snabba på att utnyttja det :-).

Vet inte var du har hennes vattenskål, men om du har den vid matskålen så blir det ofta så. Katter i naturen så att säga (allt från lejon till våra) dricker inte där de äter. Många katter älskar att dricka ur glasskålar. Plastskålar går bort helt, eftersom när man diskar den så blir det små repor som snart ger konstig smak. Mina kissar älskar den väldigt stora cylinderskålen som jag ställt på ett bord vid fönstret. Se bifogad bild. Kanske hon vill dricka vatten som är rinnande, skaffa en vattenfontän som finns för katter.

Om du slutar ge henne annat än vatten så kommer hon snart förstå att det enda som släcker törsten är just det  - vatten.

Lycka till. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

moninni
0

Ahaa…ja mjökskålen står vid maten….såklart. Men jag ska ta fram en glasskål till henne och prova. Glad Tack för tipset!

[ulda]
0

Ställ ut skålar lite varstans i bostaden. Mina gillar att dricka ur vattenglaset på sängbordet. Jag brukar oxå ha en"vattenautomat" ute på balkongen sommartid, den är populär. Ibland dricks det direkt ur vattenkranen i köket, men det beror ju på om man vill ha sin katt uppe på köksbänken.

vanessa
0

Sätt gärna skålen på annat ställe än vid maten, för i princip alla katter dricker mer då. Och gör gärna som Ulda säger. Skålar på olika ställen. Du märker snabbt vilka hon uppskattar, och då lämnar du dem kvar och tar bort de andra. /Vanessa

gubben
0

Mjölk är ju oftast inte bra för kattmagar eftersom många katter är laktosintoleranta men om du inte kan få henne att dricka något annat så ge henne i så fall laktosfri mjölk, inte de andra sorterna. Särskild kattmjölk finns ju också men det är väldigt dyrt. Vad ger du för mat? Äter de torrfoder så behöver de ju dricka därför att de blir törstiga av det så då borde det funka att helt enkelt inte ge något annat än vatten men äter hon burkmat så behöver hon inte dricka så mycket eftersom hon får i sig den vätska hon behöver genom maten.

Lena
0

Mina katter dricker mycket mera vatten nu sedan jag följt Vanessas råd om att skaffa fler vattenskålar som står på olika platser i lägenheten. Det blev en stor skillnad mot tidigare.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
0

Håller också med om många vattenskålar på olika ställen och hos oss fungerar både glas och rostfritt bra.Vår gammelkatt Smulan har ända sedan hon kom till oss för 15 år sedan doppat tassen i vattenskålen och sedan slickat på tassen. I köket har vi två stora rostfria skålar med vatten som tidigare var hundarnas.  Trollet ett av våra yngsta busfrön kör ner hela tassen i skålen och drar runt som en värsta visp hon är helt fixerad vi vatten.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
0

#7 Det måste vara en skojjig syn att se Trollet vid vattenskålen! :) Katterna kan konsten att underhålla oss med allehanda metoder.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
0

#8 Ja hon är helt otrolig!!! En av skålarna är non-spill så vi har en rostfri skål i den och då står hon uppe på kanten bredbent över.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

anebit
0

Det var jättebra det här med vattenskål i ett annat rum………… 

Rasmus har alltid druckit bra med vatten men nu sedan vi ställt en skål direkt till höger innanför dörröppningen till vardagsrummet så stannar han upp och kollar "Vad är det där?" varje gång han går förbi och så sätter han sig och dricker

Det ser så kul ut så jag blir lite full i skratt varje gång…………..

Jag kom att tänka på att när vi är i vårt fritidshus på sommaren så har han vatten ute och han sätter sig alltid och dricker när han kommer ut    (i lina naturligtvis)  Vi har en lång lina som vi binder fast i verandaräcket eller vid en påle på gräsmattan eller ett träd. Vi flyttar runt lite grann. Han sätter sig på verandan och väntar på att jag sätter på honom linan KLOK GUBBE på 14 år…

//Ann-Britt

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Engla
0

Vi har en stor vattenskål på bordet (i vardagsrummet). Det fungerar perfekt och de verkar vara väldigt roade av att försöka "gräva" i den också…

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vanessa
0

# 6, vad trevligt att mitt tips hjälpte dig Lena.

# 11 Ja, jag har som sagt en lika stor skål som du Engla. Och ibland roar jag kissarna med att stoppa ner glaskulor i den. Det fascinerar dem också. Men de ska inte ligga där i hela tiden, för det börjar växa alger på dem. Och nog för att grönt är bra, så ska man inte odla det till dem i vattnet. Ibland så går mina kissar ut på balkongen och tar med sig ett löv eller liknande som de stoppar i vattnet. Jag tror att de försöker smaksätta vattnet och provar lite olika varianter :-). /Vanessa

Lena
0

#12 Ja tänk vad bra det är med erfarenhetsutbyte mellan oss kattägare! :) Bra både för oss själva och katterna.

//Lena

Erika91
0

Men jag tkr att du ska sluta ge henne mjölk för jag har hört att det inte är bra för katter. Om du vill ge mjölk så ska det vara kattmjölk.

Lena
0

#14 Mjölk är ingenting som katter behöver, speciellt inte om de äter ett fullvärdigt foder. Om katten tål mjölken för magen är det inte skadligt att ge dem detta, men många katter får diarré av mjölk.

//Lena