Uppdatering Kosmos & Norpan
Länge sedan jag skrev om de små infångade stallkattungarna Kosmos och Norpan - men tänkte gör en liten uppdatering
. Dom är ju ca 7 månader idag - små stora töser:)
Kosmos blev ju skadad för några månader sedan, hur vet jag fortfarande inte. Jag hittade ju henne helt förlamad i bakkroppen på golvet en tidig morgon, men inget syntes på röntgen. Idag är hon helt återställd och far omkring som en tokdåre. det stället det dröjde längst med för henne att gå till igen va köksbordet - vilket stärker mig i övertygelsen att det var från det hon ramlade ner så illa - för jag fann ju henne bredvid det.
Kosmos har blir en riktigt harmonisk lite katt. Låg kvar lugnt i soffan i helgen när min mor, min dotter och hennes kille va här - och kelade även med dom alla
Dock är mitt busiga barnbarn kuslig fortfarande, men det tycker alla katterna här !!! (Lillgrabben är för busig och högljudd troligtvis). Kosmos är mitt hjärtegryn idag - även om hon kan vara en riktig surpadda när man gör nåt hon inte gillar. Typ morra som en tiger när jag klipper klor hihi.
Norpan har det oxå gått framåt med, fast oändligt långsammare. Hon är som en liten ballerina och ofta på sin vakt. För en månad sedan fick jag dock börja kela med henne på "riktigt"
. Hon hoppar ofta upp på köksbordet och ber om kel, fast händer är lite kusliga fortfarande så man får hålla fingrarna lite inåtvikta. Ligger alltid med mig i sängen på nätterna och spinner som en båtmotor. En myspropp och en riktig ballerina som flyger både högt och lågt - mest högt i sin framfart på flugor och annat som rör på sig.
Jag har ju tänkt försöka hitta ett hem åt henne, men det blir nog svårt då jag är den ende som får röra vid henne och hon gömmer sig i stort sett alltid när det kommer någon. Endast när min dotter kommer hit ensam så kommer Norpan fram efter ett tag - men oerhört sällan med andra människor - och ändå är hon en nyfiken kisse, men människor är otäcka. Så mitt hjärta säger att hon ska få stanna, men min plånbok säger nej då jag egentligen endast har råd med en katt och nu har 3 och dom lever ju förhoppningsvis i många år till. Gräsligt svårt beslut om hur jag ska göra
men hur leta hem åt en katt som vägrar visa sig och är rädd för alla andra och som är trygg och glad hos mig.
Ett är säkert och det är att både Kosos och Norpan ger mig mycket glädje - dom hittar på nya hyss varje dag. Kosmos är mer som en hund och morrar som en vakthund så fort någon går förbi utanför - hänger och dinglar i hörntänderna i buskarna och beter sig som en knäppgök rent allmänt
Norpan hänger efter och avgudar både sin syster och Lo-katten. Dock är Lo-katten inte alltid lika glad åt de små och emellanåt läxar hon upp dom rejält vilket är trist, men hoppas ändå på lite mer harmoni framöver. Alla tre älskar däremot att vara i min trädgård (inhägnad) och är ute så mycket vädret tillåter. Jag har nämligen dörren öppen hela tiden så dom kan springa in om något känns otäckt, men numera ligger dom ofta och sover i skuggan av buskarna när det är varmt eller inne i min bod - där finns många spindlar att jaga ! Vill jag ha in dom, så skakar jag bara på en speciell glasburk så kommer alla 3 in och sladdar över golvet - det är nämligen hemmatorkade hjärtan i den burken vilket alla tre är galna i:)
Detta blev lite långt, men allt är väl med småkissarna och efter kastreringarna för en månad sedan så hoppas jag på lite mer frid i flocken utan kraftmätning och dominansuppvisningar från Lo-kattens sida.
Min hund Puma är helt och fullt kompis med dom trots att kosmos varje måltimat d försöker sno från hundmatskålen
.
Hopp och hej från Lo-katten, Kosmos och Norpan - dom tre kattefnatterna i Norrköping:)
pÅ Bilden hoppar Norpan och Lo-katten hage:)
Oj, vad stora de är nu "våra" små! Och vilka framsteg.. tänk så rädda och skrämda de var när vi tog in de. Tack snälla du att de fick komma till dig och för all tid och omsorg du ger de!!!
Så härligt med en uppdatering Lo-katt. Och så vackra de är allihoppa :-)
Vad använde du längst upp på planket för att missarna inte klättrar ut? Blev det rådjursnät eller något annat?

Det är så härligt att höra att Kosmos ( speciellt mår bra).
Blev så ledsen när jag läste om henne på Wikkis sida. Har själv haft en katt med förlamning i bakbenen som vi misstänker var orsakat av avmaskningsmedel som dock inte finns kvar längre.
Ja vissa katter fastnar ju Lättare i skallen än andra. Förstår att du är osäker om du kan lämna iväg missarna som börjar att lita på dig.
Skulle nog aldrig fixa att vara varken stödhem eller Uppfödare.
Oj här hade kryllat av Pälsklingar.
Nalle med 6 lurvisar.
tervmatte - det blev vanligt hönsnät från ÖB. Den gröna modellen
. Dock är allt inte uppsatt ännu då det saknas nät på den långa delen av stängslet just pga att jag inte vet vad för typ av stag jag ska ha. Tänkte spänna två wire över det hela. Alltså i både vinkeln och i den änden som är vikt inåt, men tror inte det räcker - hjälp med förslag önskas för billig peng. Ev blir det bara 3-4 mindre lister för att hålla uppe en wire så det inte slakar. Det är typ 8-10 meter långt just där.
Än så länge är det ingen av kissarna som törs tänka tanken på att försöka gå över där - och där finns heller inget att klättra på utan endast rent plank på 2 meter. Just den delen som är onätad är inte heller utåt - den är in till grannens tomt och där både hör och ser dom folk, katt och hundar mellan planken = kusligt där.
Men det ska upp nät där bara jag kan få till det snyggt och billigt - för även om dom verkar väldigt nöjda med all lummig grönska inne i trädgården så kommer dom säkert om några månader vara lite mer modiga och nyfikna på vad som rör sig utanför tomtgränsen. Jag måste dock även tänka på på utseendet då det kommer synas in till grannen när nätet ska upp en bit övanför staketet/planket samt även på ekonomin. Hjälp med förslag på stag för att hålla nätet rakt önskas - och för att hålla vinkeln rak (hehe, hoppas ni förstår vad jag menar där).
vilda-hilda. Här kommer inga fler stödkatter in
. Jag varken törs eller har plats. Jag har sagt jag kan hjälpa nappa småttingar om det behövs, men större går inte. Både pga platsbrist och att jag inte törs för egen del
. Jag har inga problem lämna ifrån mig en social och trygg liten kattunge/katt till nytt hem, men just detta med skygga kissar som funnit trygghet här - och som jag vet kommer ligga gömda länge på ny plats och ta lång tid på sig för att bli trygga igen - sådana kissar klarar jag inte ta emot mer gånger. Jag har svårt lämna bort dom sen.
amlis - jag visst har dom blivit stora - och ändå så är dom så små kissar
. Dom är fortfarande små - mycket mindre än Lo-katten. Men dom är runda och goa. Kosmos är den mer satta och korta cobby typen medans Norpan är den långa finlemmade ballerina typen. Båda är jättevackra
och dom har fortfarande kvar sina lite strävhåriga "ridgar" på ryggen !
Underbara bilder!
Lite roligt det där med "ridgar" undrar om de kommer vara kvar för alltid? Räknade nog med att de hade "växt bort" vid det här laget
:-)
Härliga bilder så mysigt de har det.
#11 - hihi. Jag fick dotterns stackars kille at hjälpa mig att både såga av och släpa hem ett halv träd (som fallit) åt katterna så dom kunde ha det i trädgården
Småstubbarna är egentligen till för blomkrukor, men denna sommar lär krukorna få stå på backen…
Vilka fina katter måste ju säga att Kosmos faller väl många för, så fina ögon :D Sen vad fint du gjort det för katterna de måste älska att kunna sola. Själv har jag ingen katt men älskar katter (allergi hos barn) därmed ingen kisse. Men jag är ofta hos grannen o skaffar lite katthår på mig :D Vi ska göra ett katthus i sommar på hennes uteplats så kissarna kan vara ute lite, ena katten ser lite illa samt bor vi dåligt för släppa ut katter. Inte säkert för 5öre. Men jätte fin var kissarna o skönt o höra att hon är frisk o kry samt att alla missar har det bra :)