Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3470 ggr
Alexej
2010-05-28 21:45
0

Högt fall

Tycker det är ganska skrämmande hur ett medlem här behandlas nu för tiden. Först Månadens medlem, hennes trådar var många och alla läste och hyllade henne.

Hon gav inte upp och räddade många katter trots bråk och smutskastning av andra - privatpersoner och kattföreningar.

Då tyckte vi alla hon var bäst. Och nu?

Hon kan inte mer, hon mår dåligt och hur reagerar vi?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
2010-05-28 22:27
0

Sen kan man ju också se det på ett annat sätt. Var allt det hon skrev sant? Skrev hon bara det bra hon gjorde och "glömde" skriva det som inte var riktigt lika bra?

Alexej
2010-05-28 22:37
0

Bara det som hon gjorde bra borde räcka för en uppskattning. Bara en enda räddade katt borde vara värd det! Nobody is perfect! Flört

Namnet är dessutom utbytbart. Tror att det finns flera som har känt sig så.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

siberlina
2010-05-28 23:29
0

men varför   ska  man  smutkasta  en människa   som bara  vil  väl, vi katttälskare    är väl  snälla   ,människor   eller   ….

monsi
2010-05-28 23:45
0

Siberlina tyvärr inte har jag lärt mig på denna sidan.

Många bra o kunniga har lämnat pga smuttkastning.

Trode att alla ville hjälpa katterna i stället klagas det på folk som gör så gott de kan trotts stora motgångar ekonomiskt o kroppsligen mm.

Ibland undrar man om vissa tycker det är bättre att folk som har det kärvt ex ekonomiskt ska skita i att ta in den skadade hemlösingen de hittar.

Tycker att det ända folk ska behöva redovisa är vart pengarna försvinner o visa att katten får vård genom att visa ex jornalerna från vett.

De ska vell inte behöva redovisa hela sitt liv?

Det verkar tyvärr som om man måste redovisa hela sitt liv inkomster,sjuk jornaler o fotton på sitt hem nu mera.

Är inte så mycket på hittis längre  pga stämningen försöker hjälpa katter ändå på det lilla vis jag kan.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

siberlina
2010-05-28 23:52
0

man hjälper   till  i den mån  man   kan ,,,det måste  man bestämma  skälv  hur   mycket,jag  har  hjälpt    och fått  mycket  hjälp  här  ,men en   gång   fick jag lite    skäll  för   både  det ena   och andra….men katterna    fick hjälp ialla   fall

monsi
2010-05-29 00:04
0

Skönt kisarna fick hjälp synd du fick skäll siberlina.

ingen är ju fel fri misstag kan vi alla göra förhoppnings vis lär man sig av dem o går vidare utan att göra om dem.

dumsatan
2010-05-29 00:05
0

Det finns ju lite folk som är snarstuckna här tyvärr. Tänkte bli medlem för ett år sedan men då verkade det bara vara tjafs på trådarna så jag gick inte med då.

annebeate
2010-05-29 00:13
0

Crisse har gjort mycket gott. Tyvärr har vissa som hjälpt henne fått utstå oberättigad kritik både från henne själv och andra.  Jag ogillar i högsta grad att vissa medlemmar  helgonförklaras. Vi gör nog alla så gott vi kan och har katternas bästa för ögonen.

lottamattis
2010-05-29 00:18
0

Man får väl ändå utgå ifrån att alla gör så gott man kan Glad

siberlina
2010-05-29 00:18
0

anledningen  till  att  jag fick  skäll  var  att  några   tyckte  en kattfamilj   kunde  få  bo  i  min  sommarstuga  , fast   jag inte ens var  där…och då   kunde  ju  ingen ta  hand  om dom iallafall

siberlina
2010-05-29 00:22
0

anledningen  till  att   jag  fick   lite  skäll  var  att  det  var   några   som tyckte    att    en kattfamilj  kunde  få    bo i   min  sommarstuga , fast   jag inte    ens  var   där  ,  och   då  hade     dom inte  klarat   sig  ansåg jag.

annebeate
2010-05-29 00:46
0

Jag är helt övertygad om att vi alla gör vad vi kan utfrån var och ens förutsättningar därför vi vill katternas bästa. Därför ska ingen behöva utstå obefogad kritik. Ingen är förmer än någon annan.

monsi
2010-05-29 01:12
0

Tyvärr får många mycket kritik trots de gör sitt bästa.

Kul du ville bli medlämm nu o skriver i trådara #7

Hm siberlina kan du dela dig i två? Ja ibland undrar man.

Jag har fått endel kritik bla för att min kise Häxan är vår enda kise men min gubbe är allergisk o jag är glad vi kan ha en kise trotts det.

Hon har ju hundarna o oss att leka med.

Folk är välldigt snabba med kritiken här ibland tyvärr.

Visk ska man ställa frågor o få svar men i många fall går det förlångt.

Så länge folk visar fakturor, jornaler o redovisar ordentligt så tycker inte jag de ska rakas ner på även om saker inte ar riktigt exackt som de skrev fån början.

Vi vill ju hjälpa katterna inte köra slut på dem som hjälper eller?

siberlina
2010-05-29 08:28
0

jag fösöker  att   inte   bry  mig    om    folk  blir  arga   på  mig , för   mig  är   katterna   det  viktigaste…

majvi
2010-05-29 18:15
0

Det stämmer inte att alla tyckte att Crisse var bäst och att hon var hyllad av alla.Många gjorde det men inte alla. Om någon ifrågasatte vad hon gjorde blev den medlemmen mobbad.Det har alltså inte gått från 100% populäritet från början och den är inte nere på 0 heller.

Vad jag vet är det inte någon här på hittekatter som alla tycker är bäst.Vi har alla våra brister.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Bumbisarna
2010-05-29 21:31
0

Vad jag har lärt mig under alla år är att de privata personer som öppnar sitt hem och gör något aktivt för katterna (som ingen bryr/brytt sig om) ska verkligen inte behöva ta skit. Om det sedan resulterar till att katter blir sjuka eller att det blir lite för mycket katter under en yta ska inte EN person behöva belastas för. Den här personen gjorde det som ingen annan ville göra och ska därför inte dömas därefter. Det är inte denna person som ägt katterna utan det är NI/VI som tipsat om katterna och hur illa de farit i det fria.

Jag befann mig i en situation där jag "dömde" en person som tog hand om hemlösa katter när ingen annnan gjorde det. Jag fnös åt att där var lortigt och att inte katter kastrerades och vaccinerades efter ordning pga. ekonomiska själv, men vad gjorde jag själv åt saken? (jag skriver inte om någon här på hittekatter)

Jo, jag satt hemma och dömde och ömkade mig för katterna. Till slut vaknade jag upp, när jag själv befann mig en situation där jag inte fick någon hjälp med en kattkoloni, och efter det har jag lärt mig att jag kommer aldrig att döma en person som verkligen vill väl och som gör det som ingen annan skulle ha gjort.

Jag öppnade ögonen och istället för att klaga åkte jag till detta hem varje vecka och storstädade, skurade lådor och försökte få in pengar till veterinärvård och försökte marknadsföra katterna till nya hem. Jag fick ta mycket skit för att jag stöttade "verksamheten", men gör man inget åt saken är man mer skyldig än de som verkligen försöker göra någon nytta.

Allt för många personer på hittekatter sitter hemma och dömer utan att ha varit ute på fältet och upplevt hur jobbigt det är att se katterna lida. Att mata katter är faktiskt inte så "bara" och ni som även dömer kattmatare, även om jag vet att man måste göra mer än att "bara" mata, så gör de mer än de flesta av oss någonsin gör. Matar man inte svälter kissarna eller fryser ihjäl. De stora bovarna är de katthem/privatpersoner som inte vill ta hand om katter som levt hemlösa en längre tid.

/Bumbis

monsi
2010-05-29 23:32
0

#16 Kloka ord Bumbis, hoppas alla läser dem.

Kul att se dig igen bamse kram till dig o bumbis familjen.

MewTwo
2010-05-30 00:05
0

Det finns någon klok analytiker som har klargjort att den enda man över huvudtaget kan ändra på är sig själv. Och ibland ska vi kanske fundera på hur vi håller våra måttstockar när vi bedömer, både andra och oss själva.

Jag har inte haft tid att vara här på Hittis så mycket senaste tiden, pga kattjobb och eget jobb, så jag har inte minsta koll på vem som tråkat vem med vad, men av att läsa tråden blir det en vag uppfattning jag får…

Hoppas att ni inte har något emot att jag kommer med en reaktion:

Totalt sett tycker jag att Hittis är en fantastisk familj av katträddare som är ett otroligt stöd när man behöver hjälp och råd. Insatserna är också enastående, både i handling och i generositet, och alla har möjlighet att höja sin röst - plus Lena håller fin ordning på oss med ett outsinligt tålamod.

Tyvärr måste vi alla börja i den änden att vi måste godta den bistra verkligheten: Det finns fler hemlösa katter och katter i nöd än vi har en chans att rädda! Och bovarna - jag måste gå i lite ord-batalj med dig där Bumbis - tycker jag nog INTE är de som inte vill ta hand om de hemlösa katterna, utan det är DE SOM MEDVETET, MED SLARV ELLER NONCHALANS, UNDERLÅTIT ATT TA HAND OM SINA KATTER URSPRUNGLIGEN vilket lett till att det nu finns alldeles för många av dem. Sedan kan man ju faktiskt sucka då det finns katthem som bara plockar in "de fina katterna" alternativt tar in och omedelbart avlivar de "hopplösa skyggisarna" - i mina ögon har dessa alla rätt till ett drägligt kattliv och vi ska faktiskt fortsätta kämpa för att rädda alla vi kan!

(Men vi kan vara glada att vi inte har situationen som en kontakt i USA har: "In New Orleans, if we get a pregnant momma, no matter how far along she is, we abort the kittens and get her fixed.  This saves a weak mommas from having to give birth and nurse the kittens and we have so many kittens that it's really the only way to do things. With New Orleans being a very catholic city, it can sometimes be a bit of a problem, but we try to explain that there are approximately 55,000 feral cats in the city now.  We really don't need any more. Our shelters probably put 50 a week to sleep.  Our goal is to get 1,000 out of the city a year, TNR as many as possible and just work to get the out of control situation in some sort of control.  AND, with the oil leak in the gulf of Mexico, many of our cat rescue people are working to save wild life from the oil." Ibland måste man bara göra NÅNTING och lämnas inte mycket val…)

Men sedan, Bumbis, har jag upplevt samma som  du beskriver i 1a stycket, med en katträddare där det blev "för mycket" - sett ur andras synvinkel - för folk tror emellanåt att allmän katträddning handlar om att hittekisse får komma till Perfekta Hemmet där det inte finns dammråttor eller skilsmässor… Tyvärr, vi är alla bara människor!

Och med sina egna begränsningar, vem klarar att rädda alla katter ensam, när man har svårt att säga nej till en lidande stackare? Jo trubbel hopar sig snabbt om man tar hem några dräktiga honor, alla får stora kullar och katthem inte kan/hinner slussa ut dem… Plus denna räddare ska sköta arbete, familj, relationer och vad händer om hon (Det är oftast en hon!) får alla katter sjuka, själv blir sjuk? 

ibland måste vi göra en praktisk avvägning: Hellre katter i trygghet med lite smuts i hörnen än katter ute, svältande och plågade av skador och smitta! Och - om vi bortser från lite stökigt (Alla har inte samma toleransnivåer heller) och istället fokuserar på "Hur mår katterna i detta hem?" så ser vi kanske att det är trygga, lyckliga, sociala katter som trivs hur gott som helst?!

Okej, det finns givetvis vissa gränser som måste dras: Kattlådor ska vara fräscha, katterna ska vara regelenligt omskötta, och de ska utvecklas positivt och må bra!

Och allt det här vet ju varenda en av oss här inne på Hittis! Jag tycker nog vi ska göra allt vi kan för att värna om varandra, fortsätta räcka ut tassen och hjälpas åt! Vi behöver varann! Vi behöver Bumbis, Monsi, och allt vad ni heter…

Det vi INTE behöver - och som vi däremot ska hjälpas åt att hålla koll på - är folk som ljuger, lurar till sig bidrag, eller är allmänt otrevliga… Sådant ska vi fortsätta hjälpas åt att varna varann för. Bluffmakare göre sig icke besvär!

Men på senaste åren har jag träffat så många otroliga KattHjältinnor/Hjältar, att jag bara önskar innerligt att jag kunnat göra ens en bråkdel av allt vad de åstadkommit… Men det har jag inte. Och därför försöker jag ödmjukt att bättra MIG - för det är vad jag kan!

Så jag tänker ta till mitt hjärta ditt exempel, Bumbis, nästa gång jag tycker något kanske haltar i kattstandarden jag ser: Ge den personen hjälp att lyfta sig upp till en bättre status, istället för att bara klandra och kritisera… Jag lovar att ha det med! Glad

Kram Mew2

Alexej
2010-05-31 01:28
0

Super kloga ord, Mew Two! Skrattande

vilda-hilda
2010-05-31 01:42
0

Kramisar till dig Mew 2.

Så sant som alltid.

Ses snart.

Nalle

Lena
2010-05-31 01:50
0

Vi har ett problem på den här sajten - att stämingen kan bli lite väl hetsk mellan varven. Något som drabbar både till höger och till vänster.

Under de snart 4 år som Hittekatter iFokus har funnits har det blossat många strider på forumet. Bittra, hetska och energikrävande.

Vad som dock är viktigt att tänka på är att ingen av oss är något helgon, vi är alla bara vanliga människor med våra fel och brister. Varken mer eller mindre. Lite mera ödmjukhet vora önskvärt. Och då tänker jag inte bara på det fall som #0 åsyftar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

monsi
2010-05-31 11:13
0

Kul att se dig mew two du liksom Bumbis skriver många kloka ord som jag hoppas folk läser o tar till sig.

Gronstedt
2010-05-31 12:31
0

Det jag tycker är verkligt otrevligt är alla dessa som skriver "_Jag har allt hört … Jag har allt sett … ! _Jag vet nog jag att den och den är en dålig människa!__" De som skriver sådana inlägg påpekar ofta att vi andra inte ska tro på vad den "dåliga" personen uppger om sig själv och sina katter, och hänvisar till att det är lätt att ljuga på Internet och vi vet ju inte - men själva vet de, de som sett och hört.

De som skriver så borde komma ihåg att alla vi andra vet inte mer om dem! Alla vi andra, vi som inte sett och hört, måste utgå från det vi läser på forumet - både det vi läser om och av den person som blir dömd och det vi läser om och av de som dömer!

Sådana antydningar ger en väldigt dålig smak i munnen. Den som har något verkligt att förebrå en annan borde säga det rakt ut, eller låta bli. Om man inte kan bygga under sina anklagelser, borde man inte lufta dem. Om man verkligen har bevis för att en person gör något fel, så är det rätt att varna andra, men då måste man göra det öppet! Tala om vad man vet och vilka bevis man har och stå bakom sina påståenden med sin hela integritet. Att en för mig okänd medlem säger att "Jag vet nog jag" inte tillräckligt underlag för mig att döma en annan okänd medlem. Men det ger väligt otrevli stämning.

Hawknestgrove
2010-05-31 13:05
0

Wow vilken bra tråd………..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gullimat
2010-05-31 16:17
0

Håller med Bumbis i det hon skriver att om man tar in katter skall man aktivt ta hand om dom, annars tycker jag att man får låta bli eller be om hjälp. Man kan inte bara ta in katter för att få uppmäksamhet och pengar och sen inte använda sig av det.

Håller också med att man inte kan döma människor som man inte vet något om. Vissa trådar har man följt i några år och där man undrar hur det egentligen står till. Tycker man skall vara kritisk och läsa noga, och inte köpa allt med hull och hår.

Såg ett program förra veckan om dom som har Munchhausens syndrom. Dom plågar sina offer, hjälper dom, plågar dom, hjälper dom, om vartannat, och till sist blir det katastrofalt. Har tyvärr träffat på dessa människor i mitt långa yrkesliv i sjukvården, men även privat. Gäller inte bara människor t.e.x små barn som plågas, utan även djur. Framförallt vill dessa människor få uppmärksamhet och ingen hjälp.

Går ju inte att skriva här inne vad som helst. Man kan agera på andra sätt.

Hawknestgrove
2010-05-31 16:35
0

Men nu tror jag då rakt inte, att någon av dem som kanske åsyftas, skulle ha Munchhausens syndrom. Det vore att lägga ytterligare sten på deras redan tunga börda att anklaga dem för det. OCh vem  av oss skulle med handen på hjärtat, OM vi inte kunde mera än ge en stackars katt tak över huvudet och mat, låta bli? Skulle vi verkligen kunna vända djuret ryggen och  låta den dö i umbäranden? Nix det tror jag inte.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....