Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2545 ggr
Hawknestgrove
0

Kolla kattsandstestet!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mison
0

hihi, har precis startat en sån test själv…

har lådor nu med: Eldorado, Everclean och Pussi… ska se hur dom står sig i jämförelse med varandra..

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Hawknestgrove
0

ja här körs det med Oliver.

Nordann
0

Jag har använt Pussi rätt länge,den är relativt prisvärd tycker jag.

Hawknestgrove
0

Ja om du tar det i förhållande till pris, så är faktiskt Eldorados finkorniga rätt bra. JAg körde på en sån påse på 5 dagar förut på tre katter och den kostade 25 kr då. Nu kör jag Olivers och så har jag bränslepellets i den andra lådan för att Mee gillar det

Alexej
0

låter rätt så vansinnigt att Everclean tillverkas i Canada. Vilka transportkostnader.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

ja, jag har för mig att Olivers också är från Canda… MEn det går väl med båtfrakt….

chigak
0

vi kör med Everclean till våra katter. Jag tycker den är helt suverän om än något dyr. Men jag tycker faktiskt den är värd det.

Mison
0

Jag har liiite avstämning av min egen test redan nu..

Eldorado är fortfarande inte kul…

Everclean och Pussi måste jag säga är likvärdiga. Så här lång i alla fall.

Jag hade glömt bort i vilka lådor jag hade Everclean och i vilka jag hade Pussi… Endast lavendeldoften från Everclean avslöjade det märket.. Alltså tycker jag, hittills i alla fall, att dessa 2 är likvärdiga..Förutom blomdoften då, haha

Däremot har jag fortfarande ett öppet sinne.. Jag ska köra så länge som jag inte behöver fylla på eller helt byta ut, och se vilken sort som "håller" längst, innan det är behövligt.

Eldorado måste jag byta ut helt och hållet, och diska lådorna, en gång i veckan. Annars blir lukten förjäklig…

Fast en rolig sak. Allra flest bajskluttar hittar jag i Everclean. Verkar nästan som att missarna gillar att gömma bajset under blomdoften…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Cindy
0

#5 Ska vi flytta på bentonitbergen istället? Flört Oavsett vilka länder de förpackat de olika kattsandmärkena i, så kommer de allra flesta ursprungligen från nordamerika eftersom den finaste sanden (sodiumbentonit) finns där.

I bl.a. Tyskland och Kina förekommer kalciumbentonit och i b.la. Ryssland och Indien finns mixad kalcium- & sodiumbentonit. Ingen av dom lämpar sig lika bra som kattsand eftersom de inte har samma klumpbildande förmåga. Där får man väga kortare transporter mot större åtgång på sanden, och vilket som i längden blir bäst för miljön vet jag inte. Jag sätter min hatt på att Coops sand var just kalciumbentonit.

Ever Clean transporteras med båt färdigpacketerat, andra köper in containrar med sand och packar själva. Som tjejen sa i inslaget så får man välja något annat än sand om man vill ha närproducerat.

Vänliga hälsningar
Cindy

kattmatten
0

Jag gillar Everclean för den är drygare än de andra.

Sen luktar kattlådan just nu Lavendel och det är trevligt

Sidentass
0

Själv är everclean den bästa sand jag provat..och som nr 2 röstar jag på pussis.

Men, eftersom jag har så många katter har jag inte råd att använda de sorterna, utan köper euroshopper..och är förhållandevis nöjd med den också!

Hawknestgrove
0

ja jag räknade på kostnaden per katt och dag och jag har en extremt gnällig sambo när det gäller kattkisslukt. OCh jag märkte, att just Eldorados finkorniga är prisvärd. MEn sen upptäckte jag ju, att det är bra onödigt att släpa hem kattsand när jag kan få den hemkörd till dörren fritt. JAg betalar 399 kr för 30 kg och det går åt ca 2,5 kg i veckan på fyra katter. Vilket gör följande räkneexempel:

399/30=13,30kr/kg

13,30*2,5=33,25 kr kostnad i veckan

33,25/4=kostnad per katt 8,31/vecka

Tycker inte jag är dyrt för fyra katter som vägrar kissa ute i kattgården…..Ok, lägg på en femma till i veckan för lite bränslepellets då! Mee tycker det är så kul att gå i den lådan…..Skrattande

Alexej
0

Det finns kattoalettdeo, använde det ibland på katthemmet. Inte så dåligt…

Den här lådan tycker jag är bra: http://www.catlife.se/tag/kattoalett/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

russin
0

Jag testade EC lavendel när dom körde extrapris i höstas - och fick en katt som höll på klia ihjäl sig och en egen näsa som nös av en otroligt stank. Jag som ändå gillar lavendeldoft, men denna va för stark. Sanden okej, men dyr och följer med långt från lådan.

Har kört Extreme Classic en period och tycker den är likvärdig EC - bara snäppet billigare.

Senaste perioden har jag använt Husses. Tyckte den va kanon i början, men efter en tids användning så luktar den otroligt illa - surt trots noggrann rengöring. Den sanden måste bytas helt i lådan efter alldeles för kort tid.

Mitt bästa kap är bränslepelletsen jag har i en låda. Luktar endast trä och otroligt mycket mindre "skräp" utanför lådan. Det enda är att kosmos gärna tar med sig en pellets samtidigt som hon kissar - och busar med den på annan plats:)

Katterna tycker dock numera att mina planteringsbäddar i lilla trädgården är bäst. Mina rabarber kommer växa sig enorma efter att Kosmos och Norpan pinkar under/runt den !!!

Cindy
0

Extreme Classic och Ever Clean kommer från lertag av varsinn sida av samma berg faktiskt. Jag tycker också att Extreme är riktigt bra men jag har lite svårt för babypudret i den.

Vänliga hälsningar
Cindy

Minka040
0

Jag kör helt klart med Olivers, den är i mitt tycke minst lika bra som EC. Dessutom kommer den i plastpåsar och man slipper EC-kartongerna som bjuder på styrkepass varje gång man ska vika ihop dem. Skrikandes

Eftersom jag är registrerad uppfödare får man Olivers sand för ca 65 kr/påse. Snart beställer jag hem en pall med 60 påsar, så om någon i Malmö-trakten vill testa… Glad

russin
0

#15 Jag använde Extreme Classic varianten som va helt utan puder - alltså oparfymerad. Den luktade absolut ingenting.

Hawknestgrove
0

Då tycker jag att ni i MAlmöområdet absolut ska ta kontkat med Minka040. För 65 kr för 10 kg är suveränt billigt och den sanden är bara så bra! Jag har ingen uppfödarrabatt, men tycker  trots det, att sanden är  väldnas bra och vill inte byta. Jo det finns en till, som också är väldans bra. CalleCat också bra priser, om man beställer ihop en hel pall. OCh bra sand. Den är inte finkornig, men  toppenbra. sen finns en sand i vanlig butik, som ofta glöms bort och det är Vitakraft. finkornig och lika bra som EC, fast billigare.

http://www.callecat.com/butik/index.php?language=se&osCsid=5067d86fb2505598887838dcc98b5f9b

Minka040
0

Precis Gunilla, det är ett superpris för en så bra kattsand. Jag bits inte! Glad

Hawknestgrove
0

hehe hade jag bott i Malmö, hade jag  givetvis köpt via dig!