Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1003 ggr
Praxis
0

Vart anmäla?

Om man vill anmäla till någon myndighet att någon har alldeles för många katter som inte tas om hand om korrekt. Vart ska man vända sig?

Jag har en vän som jobbar på samma ställe som en man som tydligen har en massa katter på sin gård. De är inte kastrerade och han matar dem, det har hänt att han tagit död på nyfödda (antar jag) kattungar. Han har väldigt dålig ekonomi och har tydligen inte råd att kastrera dem, men han matar dem ordentligt iaf. Tror han menar väl men det hjälper ju inte. Min vän funderar på en anonym anmälan om detta, sen hjälper det kanske inte ett dugg men då har man iaf gjort ngt… Och nej, går inte att prata med honom om det, de känner inte varandra väl och min vän vill inte stöta sig med honom pga jobbsituationen.

brutt
0

Beror ju lite på hur akut ärende man har påträffat är det väldigt akut ringer man polisen de kan i sedan i sin tur ge råd eller och hänvisa ärendet.

Är det ett mindre akut ärende kontaktar man djurskyddshandläggare på LST.

kattassen
0

Länsstyrelsens djurskyddsinspektör är väl det mest korrekta.

Jag gjorde, för några år sedan, en anonym anmälan på en granne som rest på semester och lämnat alla sina katter hemma i radhuset. Ingen tillsyn, bara in och ut genom kattluckan med mat framställd i huset. Det anmälde jag och har inte fått något bakslag för det. Men grannarna fick sig en påhälsning både när de var borta (inspektion) och sedan när de kom hem.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
0

Hur anmälar jag vanvård

Obs, skrev artikeln när kommunen var ansvarig. nu är det alltid länsstyrelsen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Praxis
0

ok tack!