*Låst*Gubben
Hej allihopa,
här kommer uppdatering av hur det är med Gubben. Idag har vi varit på kontrollen på Växjö djursjukhus och det ser inte så bra ut.
Jag har träffat en annan läkare som upptäckte att Gubbens öra där han hade tumöret bildar en blodig polyp som kan senare utvecklas till tumöret igen och att hans tänder är i mycket dålig skick (ja, det visste vi redan) samtidigt togs prover för lymfom. Han fick en medicin för öronskabb igen för den hade han kvar trotts spolning och sedan ska vi komma om två månader igen och om örat inte blir bättre så måste de operera den inuti örat, dvs gå in genom hörselgången och det ska kosta ett par tusen. Att åtgärda tänder skulle kosta också omkring 5000 om de tar bara de som är mest dåliga… Så jag vet inte… jag har inte råd varken med det ena eller andra, men tycker mycket synd om Gubben för han är annars en helt underbar katt…
Jag skickar igen allt till Gunilla som kan sedan scanna både journalen och kvitton och lägga upp här.
Skickar också ett par kort på Gubben hur han ser ut nu…
Här är länken till den första tråden om Gubben och den insamling som har gjorts.

Åh lille vännen! MEn alla här kan väl enas om, att vi ser tiden an och ser vad som hänt om ett par månader? Det kanske finns andra aspekter att se på saken då? Tack söta du för att du skickar till mig….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tack för uppdatering. trisst att höra örat,,, tumörer gillar vi inte, kan de åtgärda polypen så det inte bli så?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
men lilla fina gubben :), kan du inte få bli bra nu å må bra resten av din tid här på jorden

tänder kan man väll klara sig hyffsat utan, han ser nöjd ut i soffan tycker jag 

Inte enligt veterinären för då skulle den troligen komma tillbaka igen… så det enda är att se om den börjar växa eller inte och om ja, så operera… men jag vill vänta först på svaret på proven om lymfom för skulle han ha det så är ändå hans tid begränsad så då kanske är humanare att låta honom somna in… fast jag vill inte, men då är det oskäkert om han har bara några månader kvar eller om det kan vara några år… men skulle han inte ha den så är det helt annat situation… då kanske gnäller jag här igen om bidrag till operation… eller om någon som har det inte så kärvt ekonomiskt var villig att ta honom… för han är en helt underbar katt, lugn och tålmodig och matvrak. Ingen kan äta något för då springer han direkt till den som äter och tigger mat…
ja vi tar det då den dagen kommer, du får väl fixa en insamling här då det börjar närma sig ….

#5 ja, han har inga problem trotts att tänderna (eller det som är kvar av dem för det fattas många) ser ut så hemskt så det är det sista som jag tänker på…
ja det är en fråga om livskvalitet då. Nu tar vi en dag i taget. OCh när det är dags för återbesök, så tycker jag nog, att en vet får ha sitt ord med i laget. För det är ju således en sak i såf all på 7-10000 kr.

är han matglad så är det positivt! en sak i taget,
#9 Tycker det var bra sagt, det ska handla om livskvalitet. Så länge han mår bra och är utan värk finns inga anledningar att avliva en katt. man kan leva länge också med cancer.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#9 och #10 ja, absolut. Svaret om lymfom skulle jag ha inom två veckor så då vet vi mera…

javisst att det är så… han verkar inte lida av tänderna, han knaprar torrfoder utan problem så det är som jag skrev att det är det sista som bekymrar mig… bara om han kunde vara bra i örat… fast enligt dagens veterinär brukar dessa tumörer inte vara elakartade utan bara ställa till det för då kan de orsaka en infektion i örat
Lille vännen…. Då väntar vi och ser.
Tack för uppdateringen om Gubben. Som alla säger så får man ta en insamling om han behöver en operation.
Han är verkligen vacker lilla gubben.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hela historien låter precis som det store röde hankatten Gandalf råkat ut för åtminstone det med örat. Hans öra ser fint ut nu efter flera behandlingar med Stronghold för öronskabb, antibiotika och örondroppar med antibiotika och cortison. Cortisonet håller tumören i schack.
Tyvärr så har Gandalf utvecklat en mycket svår diabetes som hans stödhem sköter med den äran.
Bifogar en bild på Gandalf i samband med att han kastrerades. Han hade fettsvans så de har tvättat bakdel och svans.
Ja tänk om denna kille skulle hitta ett mysigt hem där ekonomi inte var problem…. OCh Ok, jag anser ju att så länge han inte har ätproblem elelr andra problem med sina tänder, så får det ju faktiskt vara en sak av underordnad betydelse.

#16 vad fin är Gandalf… han liknar faktiskt lite Gubben, bara att Gubben är inte randig i pälsen och mycket ljusare…
Jag tror att det är Stronghold jag fått nu på receptet… ska hämta det imorgon…
Ja, jag håller med andra här inne.
1. Han har fått sitt öra vidgjort nu och får droppar för skabben. Steg ett är taget.
2. Han ska in igen om någon månad. DÅ får man ta ställning till hur och vad som ska hända. Det blir ju steg två.
3. Du är guld värd som tar hand om honom så som du gör. Att han vräker allt som går att tugga, bevisar ju att han verkligen trivs hos dig.
4. Låt honom knapra på och leva sitt liv nu. Om man skyndar långsamt så kommer man fortare fram…
Kramar till dig och lilla gubben…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Tack för uppdateringen! Som ni andra skriver är det en klok strategi att ta en dag i taget och se hur det hela utvecklas. Att först och främst avvakta provsvaren huruvida det är lymfon eller ej. Och att se hur det blir med öronbesvären. Skönt att höra att Gubben verkar må bra efter omständigheterna. Nu har han ju sin tillsyn och det är ju det viktigaste. För övrigt kan vi bara hålla tummarna och hoppas på det bästa.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#18 Ja han är jättefin precis som Gubben. Stor och stilig men rasade plötsligt i vikt från 6.5 till 5.2 kg. Efter att ha fått insulin nu i något halvår så väger han visst 7.8 kg!
Stronghold är inte precis billigt, tror att en förp om tre pipetter till vuxen katt kostar ca 235:-.
Tack för uppdateringen! En dag i taget verkar klokt. Han ser verkligen jättemysig ut, och du verkar ta hand om honom på bästa sätt!

#21 Är det så dyr medicin? Ja, han ska få det i alla fall nu och sedan efter en månad igen så det ska räcka med de tre pippeterna…
Tack alla som bryr sig och jag ska ta en dag i taget och hör av mig då och då (självklart när jag får svaret om lymfom) så att ni kan följa Gubben…

Lady-Katt du är guld värd.
Säg till om vi skall börja skramla igen.
Men vi hinner kanske ses innan på Marknaden i Skruv.
Alltid kul att träffa folk som man sitter och skriver till.
Så vi hörs och pussa på Gubben
Kramar nalle.
Ja, lille vännen. Ditt brev har inte kommit än. Dyker väl förhoppningsvis upp på måndag då!

#24 Vilken härlig personlig sajt du har vilda-hilda
. Vad är det för hoj du kör runt på?
Det är en DragStar hon har… Yummi… Har en likadan, så därför vet denna skånskan… Förlåt Vilda-Hilda, men jag VILLE verkligen skriva ut det… Har varit ute en runda idag… Nej, JAG kör inte, det gör gubben. Hade tagit av fodret så det var så pass svinkallt så att jag fick knorr på hårflätan…

Tack #24 och det är helt Ok Gunlog. Du fick gärna göra det.
Ute och åkt. Va härligt. Vi har varit på marknad i Ösregn och Nordanvindar utan Vinterkläder.
Huuuuuuuu!!!
Och till sist
Katt-Lady puss till gubben och kram till dig och er andra oxå så klart.
Nalle

Så söt han är, Gubben.
Hur gammal är han?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Tack för uppdateringen Lady!
Så fin han är, Gubben..och det går inte att ta miste på hur fint han verkar ha det i din soffa! Det är allt riktigt att ta en dag i taget nu…
Vi får tacka för en nogrann redovisning!
Hur är det med lilla Gubben idag Ladykatt? Hur lång tid skulle det ta innan du får svar på proverna?
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Så mina vänner, här kommer lite nyheter och svaren till era frågor…
# 29 enligt veterinären är Gubben mellan 5-6 år gammal
# 31 tack Gunilla för allt scannandet… det går så smidigt såhär…
# 35 din fråga besvaras nedan…
Och nu till den största nyheten… idag ringde veterinären svaret på proverna och det var negativt så Gubben har inte lymfom utan det troligen var bara en infektion… Så det ser ut lite ljusare för Gubben men nu är det ju problem med hans öra och tänder… jag pratat med veterinären om det och örat är nästa steg om det inte blir bättre under den kommande månad. Jag ska badda den och torka bort blodet för det blöder ganska mycket när man rör det och sedan ska vi se om det växte eller om det är samma… Vad gäller tänderna så det är inte något akut så länge han visar inte tecken på att det gör ont och äter som vanligt…
Så det var dagens nyheter…
Mycket skönt och glädjande att få reda på detta… Vi fortsätter att hålla tummarna för honom…! 

Det var verkligen glada nyheter att proverna inte visade på något allvarligt
!
Ja de där utväxterna i öronen är ett bekymmer, likadant för Gandalfs del.
Beträffande både öra och tänder så skulle jag önska att Gubben kunde få komma till min kattveterinär som har hand om Gandalf. Hon är mycket duktig även på tänder och inte så fruktansvärt dyr. Finns i Kävlinge i sydvästra Skåne. Men då skulle väl Gubben behöva ett nytt stödhem.
#36 Det var ju himla bra att det inte var lymfon som han hade. Det gör ju genast prognosen bra mycket ljusare.

# 38 ja, det vore kanske bäst om han kunde komma till en bra och billig veterinär och jag säger en gång till att om någon skulle vilja ta Gubben så är det inget problem för mig för jag tycker han är helt underbar och behåller honom gärna, men skulle han kan få det bättre så är hans bästa viktigast för mig…
Nu gick min dator sönder så jag sitter vid lånat och den har jag tillgång till bara under förmiddagen så jag kikar in igen imorgon.
oj vad glad jag blev det är så roligt ock läsa om positiva händelser i allt negativa men det goda vinner offtast över det onda.
härligt att höra. Samtidigt som vi i så fall får putta för stödhem åt denne kille och ärligt talat, så länge han äter och inte blir besvärad av sina tänder, så kan vi väl ta det lugnt med dem? Vad är kvar på kontot nu? ska in på HUskatten och lägga in kvittona också. Så får vi hoppas det kommer lite bidrag där till Gubben och andra kissar!

Men så skönt att det inte var något allvarligt som Gubben går o drar på…då ser det ju genast lite mer hoppfullt ut:-)

hej alla vänner,
äntligen har jag en ny dator så jag kan skriva här, kunde inte logga in från biblioteket, vet inte varför…
Gubben mår bra, men örat blöder då och då så det ser inte bra ut med det… men han bryr sig inte… kelar och äter och promenerar på trädgården med mig…
Det är jätteskönt att han mår bra, efter de omständigheterna. Vi får hoppas att örat blir bättre inom kort. Han har ju fått riktig näring i sig nu ett tag, så hans immunförsvar börjar bli bättre, och då också "de duktiga" blodkropparna. Han kommer säkert bli bättre snart, helt säkert.
Så skönt att han är så pass pigg och glad kille!
Trevligt att du har sällskap i trädgården, tänk bara på att han kanske får in smuts i såret, om han inte är försiktig!
Tack för den trevliga uppdateringen!
Kramar…
Så skönt att läsa att lille Gubben mår så bra som han gör och att det inte var något farligt. Jag ser honom framför mig när han går omkring i trädgården med dig pigg och nöjd.

Men så skönt att höra att Gubben mår så pass bra som han gör..nu får vi hålla tummarna att det fortsätter i rätt väg:-)

nu är jag igen utan datorn tills på slutet av nästa veckan. Vet inte vad hänt men den bara vägrat starta så den åkte tillbaka… men jag hör av mig igen när jag har datorn hemma
Tack söta du.Sitter själv med trilskande dator, så jag tycker inte det är någon höjdare att vara inne.
OCh här är en redovisning vad som gått ut de senaste tre åren från lilla HUSkattens konto.2007
april: djurskyddet 200,- kr
Cammo 600;- kr
2008
januari: Blondie 500;- kr
mars: kastrering 475;- kr
Katten-veterinär 300;- kr
juni: Ciivic 500;- kr
augusti: kastrering 875:- kr
2009
maj Mr.Longhair 500:- kr
december Katthjälpen 300;- kr
2010
januari Kompis 300;- kr
och nu Gubben 1.800;- kr
Villi samma veva tala om, att på HUskattens konto finns just nu ca 700 kr kvar. Vi vet inte vad som kommer att hända med lille Gubben. Så det behövs säkert mer slantar.

Ser framemot ett nytaget foto på Gubben

Halloj Lady-katt.
Vi kommer till Skruv på fredag. Hoppas att jag kommer ihåg laddaren till telefonen så att vi kan ta många goa kort på Gubben att lägga in på Hittekatter.
Ringer dig när vi lämpat av Marknadsvagnen.
Kram
Nalle
JA, och ni som vill, kan väl gå in på Svenska HUskatten och skriva lite också?

Äntligen vid datorn igen… men det är lite mer komplicerad med Gubben just nu för idag blev jag uppringd av Djurskydsinspektören som undrat hur det är med min hittekatt för enligt veterinärerna behöver den tandoperation… så troligen var det någon som anmälde det till Länsstyrelsen…
Jag försökte förklara hur det ligger till och fick 3 veckor på mig att än låta tandoperera honom eller avliva honom för enligt dem är han lidande… inget hjälpt att jag försökt förklara att han mår bra och äter för hon sa att när veterinär bedömer att han har inflammation och avbrutna tänder i munnen så lider han trotts att han äter… så nu sitter jag på pottan igen. Och när jag sa att jag inte har råd och att de kan då ta katten, så är jag, för att jag tog mig an honom skyldig att stå för vård som katten behöver för jag betraktas enligt lagen som kattens ägare… så nu är det helt kört…
Kan inte någon ta hand om Gubben så att han får det bra? Vill inte låta avliva honom och har ingen möjlighet att betala för tandoperationen. Eller om vi kan göra en insamling igen… jag vet nu varken ut eller in… jag ville ju bara hans bästa…
Vad tror du tandoprationen kostar ?
ÅH! Detta är ju verkligen akut! OCh vem här inifrån har varit så tarvlig att anmäla? LAdykatt har ju aldrig haft för avsikt att behålla kissen, om ett bra hem hittas!Ok, då får väl Bror/Syster Duktig kanske vara så vänlig och ta hand om lille Gubben? Eftersom du var så redig…… Sånt här gör mig ASFÖRB*******D!
Eller visst, vi låter katten dö. Så är alla problem ur världen.

Håller med dig Gunilla det är bara för djä…..
Hoppas att det är nån´med litet samvete och stor plånbok.
Nalle
JA nu har jag startat en ny placeringstråd med hänvisning till denna. För om inte detta är ett avlivningshot som är godkänt att publicera, då vet jag inte vad som ska vara godkänt på denna sajt.
Enligt ladykatt så lätt det mer som om det var någon från veterinären som anmält än att det skulle vara någon härinne.
//Pia
ja, jag vet inte vem, men lumpet var det i alla fall. hoppas personen läser detta, vem det nu är.

Nämen usch…vilken fruktansvärt jobbig situation….!! Kan det, som Puma säger, vara någon från djursjukhuset som går med en anmälan…*funderar på vad man ska kunna göra…*
ja hur vi vrider och vänder på det, så måste stackars Ladykatt få hjälp med nytt hem oavsett.

operationen enligt den beräkning som redovisats här vid första veterinärbesök skulle ligga mellan 4-8000 kr så det är inga små pengar och jag vet inte vem anmälde, bara att det var anonymt så troligen inte veterinären men på redovisningar stod både mitt namn och adress och namn på veterinären så det kunde vara vem som helst… men vad ska vi göra?
Jag vill inte att han avlivas men som sagt med min lilla inkomst på 560 kr i månaden och resten på socialbidrag kan jag tyvärr inte göra så mycket…
Bäst vore om någon som har mer råd kunde ta honom för när djurskyddet är inkopplad nu så de slipper troligen inte honom från sikte tills han är än opererad eller avlivad…
jag är så himla ledsen att det blev såhär… jag har liksom vant mig med honom nu… men kan eventuellt nytt hem rädda honom så visst att han ska flytta…
Detta låter jättekonstigt ! Tror inte djurskyddsinspektören bara ringer upp och kräver man ska placera katten någon annan stans för att den har problem med tänderna. Har man blivit anmäld så bör dom ju göra ett besök. Tror heller inte en veterinär anmäler till djurskydds inspektör, i så fall bör väl katten se ut som den lider av undernäring, o.s.v. Inte enbart tänderna.
Det finns också olika fonder du kanske kan söka hjälp från.Kan vara vär kolla upp !
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

ja, jag vet inte men var helt ställt av detta. Men nu är det som det är och jag vill gärna lösa det på bästa sätt bara jag kommer på något…
Vilka fonder tror ni man kan söka då? Jag känner inga… och i några ska man först betala och sedan kan de bidra och det går ju inte….
jag är helt villrådig och vet inte vad jag ska göra…

#67 läs den andra tråden med om gubben som startades i dag om du inte gjort det.

nej har inte läst… vad heter tråden då?

ok, har skrivit där nu och ska fortsätta där då…
ja, nu får vi spinna ihop något….. Som sagt, nummer ett är att katten får flytta, oavsett. För då kanske en annan vet kan göra ett annat omdöme… För kisse ska inte behöva dö bara för att de anser att den är dålig….
Om Gubben får komma till en annan veterinär för koll av tandstatusen tycker jag vore bra, kanske den veterinären ser att katten klarar sej bra med de tänder som är kvar, det kanske inte är någon inflammation -infektion i munnen eftersom katten äter bra och är fin i hullet. 

lilla gubben jag hoppas det går bra för honom
kanske vi kan be någon medis låsa denna tråd? Då det finns en ny och hänvisa till respektive trådar?

#75 Japp mer än en tråd blir alltid rörigt.
Jag låser denna tråd och hänvisar till
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus