Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2142 ggr
Elshira
2010-05-11 03:28
0

Katt sökes

Då en av våra katter och min kastrats bästa vän inte längre finns här så söker jag en ny kompis till honom då det bästa som finns är att ligga och sova med sin kompis.

Han är en riktig hejjare på att fostra kattungar och har tagit en riktig pappa roll hos tidigare kattungar som förste lekkamrat och visat hur man blir jägare. Så kattungar går bra.

Annars vill han nog ha en lite lugnare vuxen kompis även om brottning är ett stort nöje!

Så tänkte börja med att höra om det finns någon katt i närheten (inom 5-10 mil) som behöver ett nytt hem? Jag finns i Alunda ca 4 mil nordost om Uppsala.

Hakuna matata!

catfoot
2010-05-11 10:33
0

Hona eller hane??….Vet om två honor som söker

nya hem..

ImageSkruttan

ImageKattis

Mor å dotter…Kanske nån av dom passar dig..Finns i Söderhamn..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hennum
2010-05-11 11:00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sally bor visserligen i lund för tillfället, men börjar må lite dåligt i mitt studentrum så hon behöver verkligen komma till ett annat ställe. Hon är hemlös från svalöv och social och trevlig, tycker om att leka men även att gosa. 2 år men barnslig. Kastrerad och id-märkt. Transport brukar ju ordna sig. :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

sagan
2010-05-11 13:45
0

Du har ju Föreningen Samvetet i Uppsala dit du kan vända dig till om du bor i Alunda. Det är väl närmast Glad

Elshira
2010-05-11 16:43
0

#3 Jo absolut, tänkte om det fann någon i närheten "ändå", de på kattehemmet är ju många av dem problemkatter/skygga vilket väll kanske inte är det bästa om de ska gå lösa här (har inte tid för tillfället att rehabilitera en katt från grunden).

Sedan tycker jag de har lite underliga krav som att de måste hållas försäkrade (vilket jag vet man bara förlorar på i längden och hellre betalar det som behövs vid en ev. operation). De får inte avlivas utan att kontakta dem (hur gör jag då om de måste avslivas akut hemma?) samt att de ska vara innekatt i tätbebyggelse.

Jag vill inte bo för långt bort ifall att det inte fungerar, så jag uppskattar om ni endast nämner katter i närheten av där jag bor (Alunda)/Uppsalatrakten.

Glömde att tillägga att katten kommer att få vara utekatt och fri att gå in/ut genom stallet som de vill oavsett årstid samt självklart få massor av kärlek! Kön spelar ingen roll även om kastrat skulle vara trevligt. =)

Hakuna matata!

catfoot
2010-05-11 16:46
0

Transport att möta upp dig, går att ordna från Söderhamn..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

majvi
2010-05-11 18:10
0

Bamsegubben på Samvetet vill gärna ha ett nytt hem där han får gå ut.Bamse blir 7 år i slutet på det här året.

Om katten blir så svårt skadad eller sjuk att veterinären anser att katten måste avlivas då gäller naturligtvis det, men Samvetet och även andra katthem vill inte att friska katter avlivas för att ägaren har fått allergi,ska flyttas eller dyl.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Elshira
2010-05-11 23:24
0

#6 Jag PM:ar dig =)

Hakuna matata!

Debattia
2010-05-12 00:17
0

Jag håller med katthemmets krav på hemmen de placerar katterna i. Katten kan ju få en sjukdom som kostar massor  att kureras från.Då kanske man inte har råd ifall katten inte är försäkrad.

Ett tättbebyggt område är kanske ingen lämplig utemiljö för en katt.

Även om katten avlivas hemma så kan man väl ta kontakt med katthemmet.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Elshira
2010-05-12 00:22
0

#8 Jag har råd att betala klumpsummor och av just den anledningen väljer jag att inte ha försäkring då det trots allt är så att det är försäkringsbolagen som tjänar på det i längden.

Jag bor på hästgård, men på andra sidan våra hagar finns "tätbebyggelse" (är dock bara en mindre by på 2000 invåndare), ska då katten vara inne? =/ "Mitt i smeten" i Uppsala förstår jag, men vad räknas som tätbebyggelse?

Hakuna matata!

Gullimat
2010-05-12 00:48
0

Skall man ha en äldre katt som skall leva i stall finns väl risk att dom försöker leta sig tillbaka hemåt. Katten skall väl inte heller vara en van inne-utekatt

sagan
2010-05-12 02:22
0

#4 Det är nog inte så att dem menar att du inte får avliva om katten är akut sjuk.  Utan det är tyvärr många som avlivar av fel orsaker utan att vända sig till föreningar som kanske kan hjälpa till eller i bästa fall ta tillbaka katten.

Och det är inte så att de flesta katterna är problemkatter som finns på katthem eller att du behöver jobba från grunden med dem.

Tycker att du har lite fel inställning till försäkring, men har du råd  med 50.000kr ur egen ficka om det så blir två gånger under loppet av ett år så får jag gratulera dig Skrattande Det är det inte många som har. 

Vad gäller utekatter från katthem har alla olika bestämmelser, men jag kan tänka mig att det inte ska vara allt för nära väldigt trafikerade vägar… Eller många utrymmen där dem kan bli instängda utan att det uppmärksammas.