Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4363 ggr
Alexej
2010-04-08 16:07
0

Hatar det!

Läste på hemsidan av ett katthem:

Dom det står akut på är katter som blir avlivade om det inte hittar ett nytt hem snart på pga av platsbrist. För kunna rädda fler katter.

Vilka djurvänner! Gråter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
2010-04-08 16:09
0

Varför inte då ta ansvaret för de som redan finns i verksamheten först innan man ska ta in fler?

Har svårt att se vart logiken ligger i detta att man på så vis skulle rädda fler katter?

martdat
2010-04-08 16:26
0

avlivar de redan intagna katter!!! Förvånadvilket katthem är det

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2010-04-08 16:29
0

0 logik alltså…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
2010-04-08 16:30
0

Ett av Djurskyddets katthem:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2010-04-08 16:31
0

Man har väl för hela glödheta inte räddat några katter om man avlivar dem?!?!?!?!??!? Såna hem ska hängas ut och varnas för! Vad arg jag blev nu.

Medarbetare Hittekatter iFokus

catfoot
2010-04-08 16:34
0

men vad är detta..Avlivar för att göra plats för andra, hmm, fattar inte detta..Skrikandes..Låter idiotiskt i mina öron..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
2010-04-08 16:40
0

det är bara att kopiera meningen och klistra in i Google, så hittar ni katthemmet…..

Naquita
2010-04-08 16:43
0

den fruktansvärda 3månaders regeln säkert..

Idiotitänkande, vilka katter räddas om de avlivas??

Hawknestgrove
2010-04-08 16:46
0

ja, det är inte för inte som vi inte var välkomna hos Djurskyddet. Inte just det här, men vi anser ju att TNR är en bra metod. Det ansåg inte djurskyddet i vår region. Så då blev det tyst……

Ankie
2010-04-08 16:50
0

ja jag är inte med i djurskyddet längre blir så frustrerad att så många katthe följer denna regel, vill inte stödja om det ska vara så Rynkar på näsan

Ankie
2010-04-08 16:53
0

men hur i hela världen tänker man, lika bra att avliva de på löpande band då för som det är nu så dräller det ju av katter överallt. Skulle ha bjudit in de hit för en diskussion

Sidentass
2010-04-08 16:53
0

Fyyyyy för den lede säger jag bara…!!!

Ankie
2010-04-08 16:55
0

alltså jag måste skriva här igen för jag fattar inte hur man tänker och detta ska vara ett hem för djuren. Men för i helskotta….Skrikandes

gulliver
2010-04-08 17:23
0

Tvi vale Skrikandes!

Tizzla
2010-04-08 17:49
0

Håller med #11! Varför ta in dem, låta dem sitta, sen avliva för att kunna ta in nya? Med det tankesättet kan man väl lika gärna avliva alla nya som man inte har plats för…suck!

Alexej
2010-04-08 18:12
0

#7 Där var du smart:)

Missannas
2010-04-08 18:21
0

Fruktansvärt! Skrikandes Sånt här gör mig så arg och frustrerad, så går de och inbillar sig att de räddar katter… jag väntar på den dagen det är olagligt att avliva friska djur.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

grundig
2010-04-08 18:29
0

ser ingen logik i att ta in katter , ha dom i katantän sen gör dom (klar) för att avlivas

det är omsättning eller en liknelse med koncentrations läger för mig att avliva på löpande band , in i dörren ut i säcken

räddar man katter då ? en katt har 100% större chans till ett drägligt liv i det fria än där dom kommer till iaf 99% säker död

Alexej
2010-04-08 18:31
0

har mailad ordförande där och tipsad om tråden…

Missannas
2010-04-08 18:37
0

#19 Bra gjort! Hoppas de kikar in för en diskussion!

Alexej
2010-04-08 18:39
0

Tar man in en katt tar man ansvar för den. Annars är det bättre att skriva på hemsidan att man inte ta in sjuka, skygga, svarta, svart-vita eller äldre katter…..

martdat
2010-04-08 18:42
0
#21 Precis

Hawknestgrove
2010-04-08 18:44
0

ja men en sak. Jag tror inte för 5 öre på att den fina lagen i andra länder om icke avlivning av friska djur fungerar i realitet. Har en bekant som bor i forna Östtyskland och kommer hit upp och arbetar i storhelgerna. HAn är styckmästare för övrigt. Jag frågade honom hur det funkar och han tittade på mig som jag var dum. likaså Norge, det är också bara en sanning med modifikation. Tyvärr, så ska ingen försöka tala om för mig att Tysklland, Holland och andra ländr har fullt fungerande katthem som kan svälja alla katter som blir till. JUst denna bekant har själv katt, som varje år får ungar, som de sedan skänker bort.Skrikandes att gå i diskussion om detta det  klarar jag bara inte. Försökte lite lätt, genom att säga, att en katthona producerar 120 ungar under en livstid och att två katter blir 11 mille, men det hjälper inte…… För övrigt hoppas jag, att flera  har Googlat på den citerade texten…..

Alexej
2010-04-08 18:50
0

I Tyskland finns det lika mycket skit som här men den självklara inställningen som här i Sverige till avlivning av friska katter är absolut inte aktuell där. Där finns många fler djurhem än här fast hälften av alla djur där är hundar. Katter har inte samma hemlösheten som här fast kattstatusen är kanske ännu lägre där.

martdat
2010-04-08 18:53
0

har googlat, hur tänker de, risken är ju gigantisk att folk tar  hem katterna för att rädda dem fasst de egentligen inte ha rråd elr tid, sen åker de ut ijen,,, man måsste invänta ett bra hem, inte trycka på folks samvete o0 få dem att ta en katt de egentligen inte klarar av, otroligt korkat,,

Alexej
2010-04-08 18:59
0

Blir samma som ett avlivningshot Obestämd

Hawknestgrove
2010-04-08 19:03
0

ja ingen skillnad. PRecis det som man INTE får göra på Blocket i sina annonser

Alexej
2010-04-08 19:06
0

325 det är därför jag undviker gå in på KKS akutsidan. Vill ta -rädda alla då. Men de hotar inte med avlivning!!!

martdat
2010-04-08 19:08
0

ja det ÄR avlivningshot, mycket oseriöst,

#28 ja akutlistan så får man hålla i sig så man inte lyftter luren o ringer,, man man måsste se om sina egna med,

Missannas
2010-04-08 19:11
0

#23 Självklart menar jag inte att en ny lag om förbud mot att avliva friska djur skulle vara någon lösning i sig. Det är en himla massa andra faktorer som måste fungera innan en sådan lag ens skulle kunna tillämpas med framgångsrikt resultat. Problemet med hemlösa och oönskade katter kommer aldrig kunna lösas så lätt som med en lag.

Hawknestgrove
2010-04-08 19:13
0

Nej. och vad LST eller i alla fall de som var hemam hos mig hade på sin önskelista, var i allafall obligatorisk idmärkning. Då kommer man   någotsånär på väg.

Missannas
2010-04-08 19:15
0

#31 Håller med.

Alexej
2010-04-08 19:17
0

Kastreringskrav, det ser jag som enda chans att minska antalet hemlösa katter. I tyskland finns det 3 stora städer som har lagskriven kastreringskrav.

Hawknestgrove
2010-04-08 19:34
0

ja,även det  var också en önskan. Jättebra med en sån lag.  Frågan är ju, vad görs med katter som hittas omärkta och okastrerade?

Alexej
2010-04-08 19:41
0

Ägaren får ganska höga böter.

Hawknestgrove
2010-04-08 19:55
0

Vilken ägare?

Alexej
2010-04-08 20:03
0

Ägaren till en okastrerad katt.

Klistra in:

I Tyskland finns det nu 3 kommuner (städer) - Düsseldorf, Delmenhorst och Paderborn där det är lag att alla katter över 5 månader med möjlighet till utevistelse måste vara id-märkta och kastrerade.

Läste nu att i Los Angeles/USA blev det lag den 1 mars 2008 att kastrera katter senast med 4 månader!!!

Hawknestgrove
2010-04-08 20:13
0

toppen. Jo, Alexej, om man inte hittar någon ägare…… Det är så jag menar….

Alexej
2010-04-08 20:16
0

Då är katten hemlös och kastreras av katthemmet.

Hawknestgrove
2010-04-08 20:17
0

OK. Då kommer vi till pudelns kärna. KAtthem. Som det tydligen finns tillräckligt av. Vilket inte finns här….

Alexej
2010-04-08 20:21
0

Men i Tyskland finns ett kommunal ansvar för hemlösa djur, dvs de äger eller bidrar till djurhem.

Hawknestgrove
2010-04-08 20:24
0

Suck…. ja tänk om det hade varit så……

Lena
2010-04-08 21:20
0

Fruktansvärt dåligt av ett katthem att jobba på det sättet. Fattar de inte att det aldrig kommer att bli någon högre status för katter om katthemmen gör sig till avlivningscentraler. Jag blir upprörd, frustrerad och besviken på en sådan inställning. Antagligen ett katthem som följer den förhatliga 3 månadersregeln..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

grundig
2010-04-08 21:36
0

Sverige verkar ligga efter oerhört mycket i vad gälelr våra djur i landet , allt anant verkar viktigare än våra djur =(

eva-lina
2010-04-08 22:05
0

DET ÄR FRUKTANSVÄRT ATT KUNNA GÖRA SÅ MED LEVANDE VARELSER MAN BLIR LEDSEN  FÖR DET KAN INTE VARA KATTES FEL ATT DEN BLIR ÖVERGIVEN .GråterSkrikandes

Gunlog
2010-04-08 23:01
0

JAG kan gärna skriva rakt ut vilket katthem det gäller… Skrattande

Jag är JÄTTEDUKTIG på det och jag KAN stava rätt… Skrattande

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

pia-app
2010-04-08 23:38
0

Precis så här resonerade man på det djurhem som jag blev utesluten ifrån att "nu är det dags att rensa ut så att vi kan ta in nya katter ".

vilda-hilda
2010-04-09 04:27
0

Kan oxå skriva ut namnet.

SKÖVDE KATTHEM vem som helst som läser i denna tråd har ju varit inne och läst på deras sida.

men till akuta katter gick jag dock inte vill inte titta på söta katter som snart kommer att avlivas om inte någon ny ägare hittas.

Gör ni verkligen så eller är det för att få folk att ta sig an katterna ???????????????????????????????????

SKÄMS Skrikandes kalla er inte djurvänner i vilket fall som helst.

NALLE

Gullimat
2010-04-09 10:56
0

Förstår varför dom saknar rekomendationer

Ankie
2010-04-09 12:24
0

bättre å maila de direkt å säga vad man tycker om detta, då kanske katterna har en chans ivarjefall att de kanske ändrar sig…. Obestämd

Naquita
2010-04-09 14:04
0

jag kommer inte hem på hemsidan, finns ingenstans att klicka på den sida jag kommer=/

Katthemsmatten
2010-04-09 14:12
0

Har mailat ordförande för några minuter sedan och frågat hur de tänker att de 'räddat' några katter när de avlivas. Får se om jag får någon respons. Lika arg idag som igår över det här Skrikandes

Om fler skriver till dem så kanske de börjar fundera över sitt agerande och förstår att det är inte så här man arbetar för att ge katten högre status. Försöka duger………..

vilda-hilda
2010-04-09 15:03
0

Har också mejlat. Katthemmet.

Nalle

Alexej
2010-04-09 15:13
0

http://www.skovdekatthem.se/

Vad jag inte fattar hur Djurskyddet kan tillåta det? Kontrollerar de inte sina katthem? De borde ha ett kvalitetskrav!!!

Inte konstigt att seriösa katthem inte vill ansluta sig till Djurskyddet Sverige.

Alexej
2010-04-09 15:26
0

Skrev nu till Djurskyddet:

Hej,

jag kollade ett nytt katthem som är ansluten till Djurskyddet och hittade det här på deras hemsidan. Inget bra sätt att höja katternas status och absolut ingen bra reklam för Djurskyddet…

Dom det står akut på är katter som blir avlivade om det inte hittar ett nytt hem snart på pga av platsbrist. För kunna rädda fler katter.

http://www.skovdekatthem.se/

En diskussion om det finns på:

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3fffd8cd-5107-45bf-9d0d-de9a24e78c52&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Mvh Alexandra Gerhardt

martdat
2010-04-09 16:00
0

bra av er att mail, hoppas vi får svar,

Hawknestgrove
2010-04-09 16:01
0

och det märkliga var, att jag varken i går eller i dag hittade några akuta katter. man går till denna sida och där finns det tre kissar, varav ingen står akut på?????

http://www.skovdekatthem.se/index_files/Page450.htm

Ankie
2010-04-09 16:32
0

de kanske har avlivat de redan

Hawknestgrove
2010-04-09 16:39
0

ja det var så jag tänkte redan i går……

Katthemsmatten
2010-04-09 17:22
0

Eller så är det så att de ständigt gör 'små utrensningar i lagret'. Jag befarar det värsta. De verkar inte vara ett dugg seriösa i sin verksamhet. Rynkar på näsan

gulliver
2010-04-09 17:23
0

Heja, heja Alexej och ni andra som mailar!

Själv så är jag alldeles för arg och förbannad för att göra det för tillfället skulle bli för mycket svärord osv och det är bättre att vara lugn och saklig. Skrikandes

Hawknestgrove
2010-04-09 18:27
0

ja och jag känner att jag tyvärr för tillfället i alla fall fått luften ur mig.

grundig
2010-04-09 19:05
0

lika bra dom skjuter katten i naturen så slipper den utsättas för onödig stress då , hur fan (ursäkta) tänker dom ??

En bunt nötter (no brain no pain)

Lena
2010-04-09 19:14
0

Det ska bli spännande att se vad de svarar på Djurskyddet. Som sagt ingen vidare bra PR för dem om deras medlemsföreningar har en sådan policy.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tizzla
2010-04-10 00:25
0

Nu hänger jag inte med riktigt, är det inte Djurskyddet som har tremånaders-regeln? I så fall följer väl detta katthem den? Eller har jag missat något?Skäms

piffkryddan
2010-04-10 01:31
0

hallå, lever ni i det blå?

har ni inte förstått att det är så här det gå till på allt för många katthem i Sverige? det är inte bara i skövde.
alla basunerar inte ut avlivningshot öppet men avlivar i det tysta.

de katter som är hemlösa och mer svårplacerade avlivas (kanske pga av tre-månadersregln men ibland efter kortare eller längre tid) för att de anses omöjliga och för att ge en tam privatkatt platsen istället eftersom den katten anses mer lättplacerad, dessutom får de betalt för att ta in omplaceringskatter och tjänar en hacka på en redan färdig katt

det otäcka är att de aktiva på katthemmen inte har tillräcklligt med kunskap o engagemang o försöker inte ens med positiv marknadsförning för att ge de hemlösa katterna nya och bra hem

jag frågade en aktiv på ett katthem nyss varför inte katten X fått ett hem än. Inför kattspekulanter svarade denna att hon förstår varför katten inte fått ett hem för vem vill ha en katt som aldrig visar sig för främlingar o som inte går att gossa med.
vill tillägga att katten var tam men något äldre o kanske inte så framåt på katthemmet som de andra pga. ett hårt o hemlöst liv 

sedan finns det ju även de katthem som inte ens öppnar dörren för de hemlösa utan hänvisar till kommunskytt utan att ens ta reda på om katten är efterlyst eller märkt, där är bara ägda katter välkomna

så ni som resonerar att privatkatter ska räddas till varje pris kanske ska ta en tankeställare att de flesta hemlösa katterna får sätta livet till både på våra katthem och ute i det fria, så även på en sajt ämnad för hittekatter, för att de inte är lika eftertraktade som de som kommer direkt från ett hem

jag tänkter inte fortsätta predika för döva öron men hoppas att någon av er åtminstone kan ta reda på hur verkligeheten egentligen ser ut

Tizzla
2010-04-10 01:37
0

#66 Jag är övertygad om att de flesta här är medvetna om det…men det är väl ändå bra att vi reagerar när någon upptäcker ett sånt katthem?

Alexej
2010-04-10 10:41
0

piffkryddan, jag tror att de flesta här är mycket mer insatta i problemet än vad du tydligen tror. Vi vet hur det fungerar i många svenska katthem. Men det betyder inte att man ska godkänna det och inte reagerar på avlivningshot.

#65 Nej, det är inte djurskyddet som har 3-månadsregeln, det är djurhemsföreningen som fortfarande har det i sina stadgar. Djurhemsföreningen finanseras av Djurskyddet. Obestämd

nemeni
2010-04-10 11:29
0

Jag har varit i kontakt med Skövde Katthem då jag på deras hemsida en gång såg att två ungkatter skulle avlivas. Så jag mailade och frågade varför och om det fanns något annat att göra. Hittar inte det mailet nu men vad jag minns hade de varit dåliga i magen länge och hade inte hittat ett hem, tror det hade gått fyra månader eller så.

Djurhemskampanj
2010-04-10 15:13
0

# 68 "Djurhemsföreningen finanseras av Djurskyddet. Obestämd"

Precis. Med andra ord: samma skrot och korn…

Denna kommentar har tagits bort.
pia-app
2010-04-10 18:33
0

VI har väldigt dålig erfarenhet av Djurhemsföreningen. När vi informerade dom om vad som hände på det Djurhem som vi blev uteslutna ifrån och frågade om det var förenligt med deras stadgar att ett sådant katthem var medlem hos dom så ansågs vi bara vara besvärliga.

Vi anmälde alltså en mängd uppenbara felaktigheter i vården av katter men vi fick ingen som helst respons så jag vet inte riktigt vad djurhemsföreningen har för syfte.

Tizzla
2010-04-10 23:45
0

#68 Tack för svaretFlört även om jag inte vet om jag blev såå mycket klokare angående det där med 3-månadersregelnObestämd 

Låter ändå i mina öron som att Djurskyddet tycker att regeln är ok/bra om det är de som finansierar, men man kan ju alltid hoppas att de också reagerar. De har ju makt att göra något åt den!

Sen kan jag kanske ändå tycka att Skövde katthem åtminstone ska ha credit för att de är ärliga mot allmänheten (men det har säkert en baktanke!?) andra katthem verkar ju avliva även om det inte står ett ord om det på hemsidanObestämd

Alexej
2010-04-11 11:28
0

För mig är det bara dumhet och tecken på att vara väldigt oinsatt i katternas situation.

Det är säkert en grupp som ville hjälpa hemlösa katter men det funkar inte genom att avliva katter som inte förmedlas tillräklig snabba.

Det gäller att höja katternas status, de ska inte tas in och avlivas som om deras enskilda liv inte är värda nånting. Då förmedlar de samma inställning som folk som kastar ut sina katter när de har tröttnat på de.

Bort med den oönskade katten-in med en ny.

Det retar mig fruktansvärd att Djurskyddet Sverige inte ställer högre krav på sina anslutna katthem. Då stöder de den allmänna avlivningspolitiken.

Djurskyddet Sverige kör med dubbelmoral. De ska värna om djur med reagera inte det minsta på Djurhemsföreningens 3-månadsregeln. Med det akzepterar de regeln istället. Och katthem ute i landet lugnar sitt dåliga samvetet med att det är "ju godkännt" uppifrån.

Så kan katternas status aldrig kommer att förbättras.

Djurskyddet Sverige och Djurhemsföreningen borde istället klart skriva i sina stadgar att inga friska djur få avlivas.

Djurskyddets dubbelmoral

Djurhemsförening

Låta leva eller låta dö - det är frågan?

Lena
2010-04-11 13:19
0

#66 Det du skriver om är vi smärtsamt medvetna om här på Hittekatter iFokus. Om du läser artiklar och trådar som skrivits genom åren inser du också att så är fallet.

Tidigare hade vi tidigare något som vi kallade Månadens Katthem. Vi fick tyvärr sluta med den utmärkelsen då det visade sig att flera katthemsföreningar inte levde upp till kriterierna, även fast de sa att de gjorde det. (Kriterierna var att Katthemmet inte avlivade friska katter samt att de arbetade med skygga katter.)

Problemet uppstår när Katthemsföreningar säger en sak, men i praktiken inte lever som de lär. Något som dessvärre verkar vara ganska vanligt när det kommer till verksamhet för hemlösa katter. Varför kan man fråga sig?

kattassen
2010-04-11 21:17
0

Här nedan följer ett litet citat från Djurskyddsföreningens hemsida (ingår som medlemmar i Djurskyddet i Sverige).

"Viktigt är också att de katter som kommer in till oss som "hemlösa" katter är sociala och trivs med människor, annars mår de katterna väldigt dåligt i denna miljö om de hela tiden ska känna starka rädslor för människan.

Här skiljer vi oss en del ifrån andra kattföreningar som anser att alla katter ska omplaceras till permanenta hem, trots att de aldrig levt tillsammans med människor och att de dessutom är vana att röra sig fritt ute i naturen.

Ibland funderar man över var gränsen för djurskydd går och när det börjar bli djurplågeri?"

Detta ovan är alltså urklippt från

http://www.djurskydd.com/sida.asp?sida=5_Djurhemmet

Jag har stort förtroende i övrigt för dessas verksamhet (mycket fint katthem - välskött) då de är noga med att poängtera att inga friska djur avlivas utan omplaceras alltid. Men de är ju som sagt inte mycket för att hjälpa våra skyggisarObestämd

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

lottamattis
2010-04-11 21:57
0

Varför kan det inte bli en lag på att katter som ska vara "ute" måste kastreras?????

Det kan väl inte vara så svårt, kostar ju inte en förmögenhet heller!!!!

Det bränner i hjärtat när man läser detta, fruktansvärtGråter

Djurhemskampanj
2010-04-11 22:04
0

Det jag reagerar på är att de inte påpekar vikten av kastrering och id-märkning i sammanhanget.

Alexej
2010-04-21 00:36
0

Bra nyheter, fick svar från Djurskyddet Skövde. De bad om ursäkt och ska ta bort meningen.

Känns skönt, kanske ännu ett katthem på väg till ett djurvänligt katthem:)

Missannas
2010-04-21 00:48
0

Det var riktigt bra nyheter, hoppas verkligen de har kommit på bättre tankar på riktigt.

Bra jobbat Alexej!

Katthemsmatten
2010-04-21 13:49
0

#79 Fick igår svar från ordförande i Skövde katthem där hon skriver att de uttryckt sig fel och ska ta bort texten så fort de hinner. Dessutom skriver hon att hon inte har tid att skriva ned hur de jobbar även om hon önskar att hon kunde det.

Som jag ser det kommer man att ta bort den idiotiska formuleringen, men det innebär inte att man ska sluta avliva djur som man 'räddat'. Dvs en kosmetisk förbättring som inte förbättrar de stackars katternas situation. Jag kan inte tolka det som att det skulle vara ett katthem på väg att bli djurvänligt. Dessvärre.

Alexej
2010-04-21 14:05
0

Vi får se.

Vi håller på att bygga upp Djurens Vänner i Skara med ny styrelse och sanna djurvänner i Hittekattens anda. Katthemmet här las ner vid årsskyftet och styrelsen har avgått.

Ska starta ett nytt katthem som ett katthem ska vara. Utan avlivningar, med skyggisavdelning, jourhem och TNR.

Skövde ligger bara 2 mil härifrån så jag skulle gärna vilja ha ett samarbetet. Självklart bara när de jobbar efter samma mål som jag.

Gunki
2010-04-21 19:41
0

Alexej,

Vad har du att säga om DV Lidköping? Tog emot stödkatter från KKS i höstas, men funderar på om jag borde engagera mig på hemmaplan också.

Alexej
2010-04-21 21:36
0

#83 PMa dig:)

Djurhemskampanj
2010-04-21 21:42
0

Djurens Vänner Jönköping verkar inte vara nån höjdare heller…

http://www.jnytt.se/Read__17634.aspx

Katthemsmatten
2010-04-22 00:38
0

Kommentar till länken i #85: När ska folk lära sig att det inte finns vildkatter i Sverige? Journalister borde väl ha litet större förmåga att uttrycka sig rätt tycker jag - förvildade katter är vad det är! Artikeln är visserligen från augusti 2008 men chansen att DV i Jönköping ändrat arbetssätt är kanske inte så stor när man klämmer ur sig så många felaktigheter på så få rader. Suck!

Alexej
2010-04-22 14:25
0

#85 Såg artikeln tidigare. Inget vidare.

Men om man kollar deras hemsida http://www.djurensvannerjkpg.se/

så är de mycket mer aktiva än de flesta andra djurhem.

Just i Jönköping finns det otroligt många förvildade katter och nästan ingen hjälp. Borås är nerlagd, så DV Jönköping har fått ett stor intagningsområde.

Jag är absolut TNR-anhängare men jag vet ju också vilka resurser som krävs för ett bra TNR-projekt. Men jag hoppas så klart att också Jönköping börjar tänka om.

Djurhemskampanj
2010-04-22 17:58
0

#86 Inte ett dugg bättre hos DV i Jönköping idag… vi tog emot en skyggis för ett tag sen som annars skulle avlivas hos dom.

Jag konfronterade ordförande Kim Aronsson som i föreningens
namn uttalar sig om den avlivningshotade hunden Maya på Mayas Facebooksida ("Föreningen Djurens vänner i jönköping är mycket upprörda över vad som hänt Maja & tycker att det är ju typiskt att sådant får hända". Jag undrade vad som är skillnaden i att avliva Maya eller en förvildad katt? Maya uppfyller inte polisens krav och förvildade katter inte DV Jönköpings krav. Vad är skillnaden?

Hon bad mig att föra diskutionen vidare på Djurens Vänner i Jönköpings FB sida, vilket hon har helt rätt i. När jag gör det  så påstår hon först att det är en annan "distrikt" jag menar, när jag hänvisar till artikeln ovan så blir jag blockat från deras FB sida…

Visst får man ha olika åsikter, men våga stå för det då! Det här är hyckleri!

Alexej
2010-04-23 23:22
0

#88 Illa, har gjort en kopia av artikeln. Ska träffa henne på årsmötet i Nässjö om 3 veckor…

Katthemsmatten
2010-04-24 00:24
0

#89 Hoppas du får en möjlighet att verkligen 'grilla' henne i den här frågan. Håller tummarna för att du får ett bra möte.

Djurhemskampanj
2010-04-24 00:42
0

#89 spara gärna de kommentarer som finns under artikeln också, där gör ordföranden en del konstiga uttalanden också tycker jag …

Alexej
2010-04-24 11:40
0

Jag har så svårt att förstår varför en katt inte skulle kunna leva ett bra liv ute. Just omkring Jönköping finns det många kattkolonier. Varför ser folk alltid att det bara finns två lösningar. Knäkatt eller döden.

Jag ser mina katter som en liten TNR-grupp. De är kastrerade, får sin mat och kan göra vad de vill, inne-eller ute. I mina knä eller 3 m ifrån mig. För mig också ett sätt att göra reklam för TNR.

Som djurvän ska man se till att djuren trivs och jag tror inte att en katt skulle välja döden frivilligt.

Alla har en rätt att leva!

Missannas
2010-04-24 13:29
0

#92 Synd att inte alla resonerade så.

vilda-hilda
2010-04-25 03:25
0

9/4 skrev jag detta

För kännedom    På Hittekatter i Fokus finns inlägg om eran verksamhet under HATAR DET och vi är många som upprörs över det som skrivs om avlivning av de katter som presenteras som akuta på er hemsida  för att andra katter skall få plats.   Detta är inlägg nr 48. #48
 vilda-hilda   10-04-09
02:27   Hantera inlägg
Kan oxå skriva ut namnet.   SKÖVDE KATTHEM vem som helst som läser i denna tråd har ju varit inne och läst på deras sida.   men till akuta katter gick jag dock inte vill inte titta på söta katter som snart kommer att avlivas om inte någon ny ägare hittas.   Gör ni verkligen så eller är det för att få folk att ta sig an katterna ???????????????????????????????????   SKÄMS  kalla er inte djurvänner i vilket fall som helst.       NALLE    I all välmening: Det kanske inte hade varit fel att att nån av er går in och kommenterar det skrivna.   KattälskareHej!

Tyvärr är det så att ni har missuppfattat våran text. Men detta ska självklart åtgärdas.

I går kom detta svar

Texten kommer att tas bort så fort vi får tid över till detta.
Vi uppskattar alla åsikter vi får in för att kunna bli en bättre katthem.

Mvh Caroline ordf.

Vad säger man ??????

Djurhemskampanj
2010-04-25 11:44
0

Texten tas bort, men sen då???

Hawknestgrove
2010-04-25 14:31
0

ja man kan tolka det som man vill…….

vilda-hilda
2010-04-25 22:20
0

Precis.

Nalle

Katthemsmatten
2010-04-25 22:28
0

Och jag har tidigare i tråden tolkat det rätt upp och ned som det ordföranden svarade mig: de ska ta bort texten! Ledsen om jag är gnällig och pessimistisk, men jag tror inte man gör mer än så. Katterna kommer att forsätta att avlivas, fast utan att det deklareras öppet.

Ankie
2010-04-25 22:47
0

#98 ja du det tror jag å.. :(

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.